[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:56

@ Tiwi, ik herken het (gelukkig) niet. Mijn pony gaat enkel veel en lang liggen als hij te veel pijn heeft. We dachten eerst aan hoefbevangenheid maar dat bleek het niet te zijn. Hoe loopt die van jou verder? Misschien was hij gewoon lekker aan het slapen/ dommelen/ uitrusten?

@ Eukje, ik zou als ik jou was niet gelijk met een halfje beginnen maar weer opnieuw rustig gaan opbouwen. Wat geef je hem verder aan eten? Ook echt voedingsmiddelen om hem aan te zetten of dat nog niet?

Bij deze een filmpje van gisteren van Sed, om te kijken hoe hij een drempeltje neemt, hoe hij zn evenwicht bij het draaien behoud en hoe hij achterwaarts gaat.

Toch vind ik hem hier al heel erg mee vallen ten opzichte van 2 weken geleden! Al maakt hij zn passen nog steeds niet af en durf ik hem nog niet te laten draven :+ (Wel vind ik zn passen al ruimer geworden?)
Zou dat dan misschien toch komen door de extra supplementen die hij nu krijgt?

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:15

Bij mij in de regio heerst er een virus waarbij niet eten en koliekverschijnselen en koorts de symptomen zijn. Bij ons al een stuk of 5 paarden ziek, en de da zei dat hij een hoop van die gevallen had in de regio. Dit is de regio Drechtsteden en omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:33

Wauw dat is niet niks Cynthiar, heeft dat virus ook een naam? Heb jij er ook persoonlijk mee te maken?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:07

Ook wij zijn weer opgestart met 1/4 en ik zie meteen dat hij kieskeuriger is met eten. Om zijn slobber met Psylium erin te krijgen moet ik er van alles aan toevoegen en dam nog staat hij te miezeren (normaal schrokt hij het op als een echte Haflinger). Blijf deze keer dan ook op die 1/4 tot hij weer normaal eet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:25

Ik ben eergisteren begonnen met 1/2 pil en tot nu toe merk ik niks negatiefs aan ze. Dan zal het wel goed zijn toch? Of zagen jullie ook pas later dat ze minder eetlust hadden?

Ik begin wel positieve verschillen te zien. Grietje had vaak aan een kant zo'n wit snotje in haar oog. Dat zie ik nu eigenlijk helemaal niet meer. Amber begint wat aan te komen en ik zie ze nu weer vaker door de wei rennen. Nu ik terug denk deden ze dat toch ook minder vaak dan eerst.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:34

Bij ons beide keren al de tweede dag eetlustverlies - dus lijkt me inderdaad goed gaan Capopjekop

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:48

Ik heb hier tot nu toe (nu 5 weken) geen verminderde eetlust, hij vreet als een bootwerker. Echter, het broodje waarin ik de pil verstopte moet hij echt niet meer. Maar ik geef nu al een tijdje de pil opgelost via een spuitje en dat gaat prima. Als de spuit erin zit een stukje roggebrood en meneer is weer helemaal blij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:34

Shanna schreef:
@ Tiwi, ik herken het (gelukkig) niet. Mijn pony gaat enkel veel en lang liggen als hij te veel pijn heeft. We dachten eerst aan hoefbevangenheid maar dat bleek het niet te zijn. Hoe loopt die van jou verder? Misschien was hij gewoon lekker aan het slapen/ dommelen/ uitrusten?

@ Eukje, ik zou als ik jou was niet gelijk met een halfje beginnen maar weer opnieuw rustig gaan opbouwen. Wat geef je hem verder aan eten? Ook echt voedingsmiddelen om hem aan te zetten of dat nog niet?

Bij deze een filmpje van gisteren van Sed, om te kijken hoe hij een drempeltje neemt, hoe hij zn evenwicht bij het draaien behoud en hoe hij achterwaarts gaat.

[ Video ]

Toch vind ik hem hier al heel erg mee vallen ten opzichte van 2 weken geleden! Al maakt hij zn passen nog steeds niet af en durf ik hem nog niet te laten draven :+ (Wel vind ik zn passen al ruimer geworden?)
Zou dat dan misschien toch komen door de extra supplementen die hij nu krijgt?

Ik heb het idee dat sedje toch al iets beter loopt. Hopelijk komt alles snel in orde E. Zal duimen voor jullie.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:10

@OYYO, mijn merrie is niet eerder hoefbevangen geweest maar als 2-jarige heeft ze enkele dagen prednisolon gehad en daar ben ik toen mee moeten stoppen omdat ze tegen hoefbevangenheid aan zat.
Daarna nooit meer last van gehad.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:40

@FroukjeM, Ik begrijp een beetje je dilemma. En je DA heeft natuurlijk gelijk. Je start met medicatie om hoefbevangenheid te voorkomen en niet zomaar. Maar het grootste risico op hoefbevangenheid bij de dracht is natuurlijk aan het einde van de dracht en gelijk erna. En dan geef je juist geen medicatie om de lactatie niet te belemmeren.
Mocht het mijn merrie zijn zou ik een second opinion vragen bij iemand (deskundige) die ervaring hiermee heeft, Utrecht of andere grote kliniek. Het komt gewoon niet zoveel voor dat er met PPID merries gefokt word. Ik zou proberen te achterhalen of starten met Prascend wel zinvol is nu voor de laatste 3 maanden. Lijkt me bovendien dat een 1/2 tabletje op een paard van over de 1.70 een druppel op een gloeiende plaat is. Waarschijnlijk kun je hiermee niet het risico van hoefbevangenheid uitsluiten. Of je geeft de medicatie in de juiste hoeveelheid of niet. Alleen dan heeft het zin. Daarnaast nu al en ook voor 2016 alles proberen in het werk te stellen dat je het risico op hoefbevangenheid zo klein mogelijk houdt. Geen suikers, wel veel eiwitten, weidegang met evt. grasmasker.
Dat ze de laatste 13 jaar geen tekenen van hoefbevangenheid heeft gehad zou me wel moed geven met verstandig management om het risico zonder medicatie te lopen. En na het afspenen starten met medicatie.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:14

Hier tegenwoordig een kieskeurig paard :(

Haar luzerne mix hoeft ze niet meer en haar seniorenslobber eet ze nu ook niet meer...

Brok en hooi daarentegen vliegt er naar binnen. Tsjah wat moet je dan geven, ze moet perse aankomen, maar is verder wel opgeknapt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:18

Shanna, ik vind dat Sedje beter loopt dan eerder. Wel kort, maar verder wel voorwaarts. Ook het omstappen doet hij netjes.
Wat me wel opvalt is dat je erg abrupt bent met je hulpen en vooral bij het achterwaarts erg in zijn gezicht staat. Probeer eens meer samen een beweging te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:31

cynthiar schreef:
Bij mij in de regio heerst er een virus waarbij niet eten en koliekverschijnselen en koorts de symptomen zijn. Bij ons al een stuk of 5 paarden ziek, en de da zei dat hij een hoop van die gevallen had in de regio. Dit is de regio Drechtsteden en omgeving.

Hhhhmm die van mij heeft ook minder trek in zijn brokjes, maar loop wel flink te bunkeren van het hooi wat ze onbeperkt tot hun beschikking hebben.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:44

Het gaat weer goed met blacky hoor! Hij heeft zich weer losgetrokken waardoor mijn pols nu gekneusd is en hij staat nu lekker bij zijn kudde in de wei.

Spoiler:
ik ben de dochter van tiwi en ik lees vooral mee op de achtergrond.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:20

Hallo allemaal,
Mijn paard is in mei overleden en ik heb nog 126 prascend tabletten over. De houdbaarheidsdatum is tot januari 2016. Ik wil ze graag voor een klein bedrag verkopen (50 euro of zo?). Ik woon in Noorwegen, maar kom begin december weer naar NL en kan de tabletten dan meenemen en opsturen.
Stuur me maar een pb als je geinteresseerd bent.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:37

@shanna
Ik vind Sedje het best goed doen hoor!
En ik ben ook begonnen met een halfje en van daar geprobeerd op te bouwen naar 1 hele. Dat gaat echter telkens mis dus laat ik het maar bij een halfje!
Hij krijgt naast zijn biks en hooi een flinke bak speedibeet extra, alleen at hij dat dus niet meer.
Vandaag heeft ie de bak weer tot de bodem uitgelebberd gelukkig!

Het niet willen eten ligt dus echt aan de prascend Cynthiar!
Wel vervelend trouwens zeg. Hopelijk heeft Illo er geen last van.

@ capopjekop
De mijne stopt ook op de 2e dag met eten als de dosering te hoog is dus het lijkt bij jou goed te gaan.

@ cynthiar
Ben jij misschien geïnteresseerd om de pillen die mdooper aanbied samen te delen?
Of jij misschien iets meer pillen dan ik?!
Kunnen we ze samen opmaken in december en januari!
Ik kom ze dan wel langsbrengen bij je...!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:45

@OYYO, Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk in wat je schrijft, ik zit ook in dubio over het al dan niet geven van de medicatie. Maar omdat mijn dierenarts nadrukkelijk zegt dat het geen kwaad kan voor het ongeboren veulen, ben ik 3 weken geleden gestart.
Mijn vraag hier op Bokt had vnl betrekking op het voermanagement van de drachtige merrie. Voorgaande jaren startte ik 3 maanden voor het veulenen met het voeren van een goede merriebrok (Pavo Podo Lac). Maar dat durf ik nu niet aan. Neem aan dat jij daar ook op doelde dat de laatste 3 maanden van de dracht en de maand na de geboorte (vanwege evt baarmoederontsteking) de kans op hoefbevangenheid het grootst is.
Overigens gaat ze op dit moment een paar uur per dag de wei in wanneer de omstandigheden goed zijn (ivm fructaan). Verder krijgt ze kuil, paar handjes Pavo Nature's Best en Pavo Vital (supplement). Denk je dat dit al te veel is??
Zal ook even informeren over het al dan niet geven van medicatie bij Veterinair Centrum Someren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:25

@Shanna: gelukig heeft mijn paard er nog geen last van. Maarja dat kan nog komen.
Het virus heeft geen naam, maar is een soort van buikgriepvirus. Maar het is wel een vermoeden van de dierenarts, dus niet 100% zeker. Maar wel eeg toevallig met meerdere gevallen op stal en in de regio.

@Marcella: hooi aten de paarden die ziek zijn ook wel maar vooral de biks en muesli moesten ze niet. Peen weer wel.

@Eukje: ik heb nog een flinke voorrraad pillen. Ik heb ook nog de goedkope pergolide voor 40 cent per stuk. Wel bedankt voor het aanbod!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:32

De manderijntje met pilletje ging er ook met heel veel smaak erin bijna incl. vingers die ernaar roken. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:26

Ik vind Sedje ook beter lopen dan eerst :j Nog niet helemaal goed maar wel minder kort en stram!

Ik maak mij wat zorgen over mijn paard. Vind haar niet helemaal zichzelf. Ligt ook meer naar mijn idee en is soms te rustig. Denk er nu toh over de dosis op te hogen naar 1 pil per dag en te kijken hoe het dan gaat.
Heb zelf meer het idee dat ze hormonaal wat problemen heeft. Ze moet volgens mij hengstig worden maar het zet niet lekker door. Volgens de dierenarts komt het bij PPID-merries op Prascend wel vaker voor dat de cyclus van de rel is en ze overmatig hengstig worden.

Zou moody mare/ pro ovarium etc nut kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:29

Die van mij is al jaren niet zichtbaar hengstig, dus alles kan. En pak dan pure monnikspeper is zelfde als PB alleen 3x zo goedkoop...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:37

De mijne was van de zomer amper nog hengstig maar sinds de Prascend is ze juist weer mega-hengstig..
Gewone monnikspeper is een goede tip!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:17

Ik probeer wat meer info te vinden over monnikspeper in relatie tot ppid, maar stuit steeds op suplementen voor merries of vrouwen met menstruatieklachten.

Weet iemand een website met meer info en waar koop je de pure monnikspeper en hoeveel geef je daarvan? Helaas maakt Google mij niet wijzer.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:28

tiwi1969 schreef:
Ik probeer wat meer info te vinden over monnikspeper in relatie tot ppid, maar stuit steeds op suplementen voor merries of vrouwen met menstruatieklachten.

Weet iemand een website met meer info en waar koop je de pure monnikspeper en hoeveel geef je daarvan? Helaas maakt Google mij niet wijzer.

Je kan beter zoeken op Vitex agnus castus of chasteberry icm horse en/of PPID.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:36

Ik heb zelf in het begin monnikspeper geprobeerd bij beide merries, ruim jaar lang. Maar het deed niets voor mijn cushing pony, maar haalde wel het extreme van hengstigheid eraf bij niet cushingpaard. Is te bestellen bij pit&pit.com.