[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:03

Daphaan: Wat heb je hem toen gegeven?

Had haar vorig jaar ook zo'n vitaminespuit gegeven, maar denk dat ze toen al te ver heen was.
DA zei toen dat het misschien ook door het stro kwam, maar na die antibiotica-kuur vorig jaar heb ik haar niet meer gehoord, en als het stro de oorzaak zou moeten zijn, lijkt het mij dat ik dat had moeten merken.

Fijn hoor die entingen, heb geen zin om elk jaar een hoesten paard te hebben.
Weet gewoon zeker dat het daarvan komt.

Het heeft niet echt met voeding te maken ofzo, maar had vandaag nog een gesprek met mijn therapeut.
Ik heb zelf ook een probleemnhuid.
Zij zei ook (zoals mijn vermoedens al bevestigden), dat natuurlijk niet altijd goed is.
Dingen die niet natuurlijk zijn (kom even niet op de goede naam ervoor, haha), kunnen vaak beter op elkaar afgestemd worden.
Indien je natural gaat, is dit een heel stuk moeilijker.

Wat wij allemaal binnen krijgen gaan we ook dood aan, volgens allerlei wetenschappers.
Denk aan al die reclames, dan weer dit, dan weer dat.

Dan is dit niet goed, dan is dat weer niet goed.

Ok, dus als we het goed willen doen, moeten we gewoon maar op water en brood gaan leven?

*En zelfs brood kraken ze tegenwoordig al af*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:06

nou,appie word al 4 jaar nietrmeer geént en die hoest ook hoor. :D
bij hem zijn het echt van die stalstoflongen.
ik ben alleen nog aan het twijfelen of ik er wel wat voor halen ga.
lichaam mag zelf ook wel wat doen.
in elk geval veel naar buiten en zijn hooi gaat weer nat,dat scheelt weer in kuchjes.

en anders moet hij mijn pufje maar hebben :P

ach ja suzanne, echt overal zit wel wat in wat slecht is.
nou fijn. al zal ik hartstikke gezond gaan leven,dood ga ik echt wel hoor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:16

Liever vroeg dood en overal van genoten te hebben,
dan lang leven en me alles moeten ontzeggen :D
Dat is mijn motto, haha.

Tja, ik twijfel echt over dat hoesten.
Kan nu echt geen antibiotica gebruiken nu bij d'r.
Misschien maar eens foenegriek proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:23

weet je wat echt een fijn middel is?
luchtwegcompositum van de groene os.
net als de drainage druppel je dat op brood.
ik ben er heel tevreden over,werkt heel goed

foenegriek lust appie niet terwijl die haast alles lust ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:27

Nou, foenegriek heb ik ooit eens gelezen dat dat problemen kan geven bij merries met hormonale problemen.
Laat ik dat nou net hebben ;)

Luchtwegcompositum, ga eens even ernaar kijken, moet toch snel weer drainage bestellen dus kan mooi in 1x dan.

Ik zit net even de ingrediënten van uierzalf te bestuderen.
Wisten jullie dat er een stof in zit die bacteriedodend en schimmelwerend is.
Wel tof, zo'n simpel zalfje, haha.
Nog iets gevonden: Zelfs een insectenwerend goedje!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:25

Meldt zich hier ook weer eens :)

Ben deze week op aanraden van een vriendin die DA is begonnen met Cavalesse. Ze heeft er onder haar klanten goede reacties van gehoord en ik ben benieuwd of het de jeuk van Dunla nog meer kan verminderen. Afgelopen zomer was al een heel stuk minder dan de zomer ervoor maar het zou natuurlijk het mooist zijn als de jeuk grotendeels weg blijft :) (yeah, wishfull thinking := )
Maar iemand van jullie verder ervaring met Cavalesse?

@ ellepel: hoe gaat het met de drachtige dame bij je op stal?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:17

Heb geen ervaring met Cavalesse.
Kreeg vandaag wel een foldertje van de kliniek binnen daarover.
Samen met een uitnodiging voor bijeenkomst van west nijlvirus enzo.
DA van mij vertelde me vorig jaar dat hij al bij enkele paarden goede resultaten met cavalesse had geboekt.
Toen was het er nog niet zo heel lang dacht ik.
Maar toen die mijn knol zag zei ie dat ik het niet eens hoefde te proberen :D want beest zag er zo al super uit haha.

Proberen kan altijd, wel zou ik het alleen daarbij laten en verder niets veranderen qua voer, smeersels.
Dan kun je pas echt zien of het zijn werk doet of niet.

Wat ik ervan begrijp is het voornamelijk het doel om de aanmaak van histamine te onderdrukken.
Groot werkend bestanddeel ervan is nicotinamide, oftewel nicotinezuur, of in de volksmond Vitamine B3.
Deze zorgt voor een verbeterde omzetting van eiwitten, koolhydraten en vetten.
Eigenlijk dus heel logisch.

Daarnaast, als je het echt goed wilt doen, zou je de huidverzorgingsgel van buitenaf ermee in combinatie moeten gebruiken, voor nog beter resultaat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:31

Heb van dinnetje begrepen dat ik eerst alleen dat supplement moest geven. Mocht er na 3 maanden nog steeds klachten zijn dan het supplement in combinatie met die zalf die er bij zit.

Ach, we proberen het uit en hopen op het beste :)
Verder gewoon deken op en (wat bij Dunla ook goed helpt) regelmatig wassen met betadine en sebacil.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:43

even een vraagje
zit er in zemelen veel eiwit?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:22

flettie schreef:
Heb van dinnetje begrepen dat ik eerst alleen dat supplement moest geven. Mocht er na 3 maanden nog steeds klachten zijn dan het supplement in combinatie met die zalf die er bij zit.

Ach, we proberen het uit en hopen op het beste :)
Verder gewoon deken op en (wat bij Dunla ook goed helpt) regelmatig wassen met betadine en sebacil.

Cavalesse heb ik vorig seizoen gebruikt. Ze bleef wel schuren (geen deken op gehad) met name met haar buik op de grond; manen veel minder en staart helemaal niet. Je weet niet hoeveel ze zou schuren als ik het niet gebruikt zou hebben. Ik ben in mei begonnen en mijn DA zegt nu dat ze contact heeft gehad met de leverancier en dat aanbevolen wordt om heeeel vroeg in het seizoen te beginnen. Ik ben van plan om een dezer dagen met een drainagekuur te starten en aansluitend weer de Cavalesse te geven. Zoals geschreven heb ik haar ook (een) schimmelinjectie(s) gegeven en hopelijk gaat dit alles ervoor zorgen dat ik in ieder geval geen deken hoef te gebruiken.....

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:42

Ik zou nog even het precieze recept plaatsen:

400gram spelt
2 el lijnzaadolie
1/2 el knoflookpoeder
1 tl kurkuma
1/4 tl zwarte peper
1/4 kool per dag (mag opgebouwd worden naar 1/2, broccoli of wortels zijn ook goed)
1 tl magnesuim
1 tl natriumbicarbonaat

Over Cavalesse kreeg ik van de week een folder in huis van de dierenkliniek. Goede ervaringen mee dus, Wuswa? Nog meer mensen? Mocht mijn dieet niet werken, dan moeten we weer wat nieuws verzinnen voor volg jaar ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:44

_CS_ schreef:

Same here. Dierenkliniek Hellendoorn? ;) Ik zit 's maandags altijd in Groningen, helaas. Die lezing had me best interessant geleken!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:55

Mloes schreef:
Over Cavalesse kreeg ik van de week een folder in huis van de dierenkliniek. Goede ervaringen mee dus, Wuswa? Nog meer mensen? Mocht mijn dieet niet werken, dan moeten we weer wat nieuws verzinnen voor volg jaar ;)

Nou, goede ervaringen, tja zoals ik schrijf, weet ik niet hoe ze er aan toe was geweest als ik het niet gegeven had. Mss wel veel slechter. De jeuk was niet weg hoor! Maar de ervaring was goed genoeg om het dit jaar weer te geven (en eerder te beginnen).
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers + de maand waarin zij begonnen zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:58

Oh, ik las het anders. Ik dacht dat je bedoelde, dat wij niet weten hoe ontzettend veeeel ze anders schuurde. ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:19

Ik dacht al dat je het anders had opgevat. Deze merrie is pas drie en schuurt eigenlijk pas sinds vorig seizoen (of eigenlijk het einde van het seizoen daarvoor). Ze heeft dus (nog) niet echt een ZE verleden..... Ben erg benieuwd wat er dit jaar gebeurt omdat 'ze' zeggen dat het ieder jaar een beetje erger wordt (in ieder geval als je niets doet).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:42

Mloes schreef:
_CS_ schreef:

Same here. Dierenkliniek Hellendoorn? ;) Ik zit 's maandags altijd in Groningen, helaas. Die lezing had me best interessant geleken!

Inderdaad van hellendoorn.
Weet alleen niet of ik ga.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:39

wuswa schreef:
Ik dacht al dat je het anders had opgevat. Deze merrie is pas drie en schuurt eigenlijk pas sinds vorig seizoen (of eigenlijk het einde van het seizoen daarvoor). Ze heeft dus (nog) niet echt een ZE verleden..... Ben erg benieuwd wat er dit jaar gebeurt omdat 'ze' zeggen dat het ieder jaar een beetje erger wordt (in ieder geval als je niets doet).

Tja, hoeft niet. Dunla is ook begonnen met schuren in de late zomer dat ze 1 was. Maar toen had ze ook nog veel vriendinnetjes die wel lekker konden krabben als ze jeuk had en bleef de schade beperkt tot d'r manen. In de zomer dat ze 2 was is het echt tot huilens toe geweest: manen compleet kort, staart ontploft, kale plekken op d'r hoofd, oren, hals, schoft, heupen, staartaanzet, rug, buik en borst |(
Ze heeft toen in dat najaar een reiginigingskuur gehad en in het voorjaar weer. Die zomer verder met exceem/vliegendeken gelopen, knoflookolie gehad en gesmeerd met AE emulsie. Toen is ze de zomer redelijk ongeschonden doorgekomen vergeleken met het jaar ervoor: manenkam kort (maar dat was ook deels de 'schuld' van haar lieftallige broertje ;) ) en wat kleine schuurplekjes op d'r hoofd en d'r oren.
Ik moet hier bij wel vertellen dat ze toen ook weer 24/7 buiten heeft gestaan! Helaas bij de zomerwei geen mogelijkheid om d'r op te stallen

Ik hoop dat die Cavalesse nu de laatste druppel is om haar eigenlijk zo goed als mogelijk jeukvrij te houden :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:20

Nou, Shadow heeft weer iets nieuws bedacht.
Madam eet haar stal half leeg (stro) en laat haar kuil voor de helft liggen.

Nou vind ik dat niet zo bijster erg, omdat stro meer vult zonder al teveel extra's.

Ze eet al geen hooi, en met deze kuil (speciaal uit duitsland ingekocht van kruidenweide) doet ze ook al moeilijk.

Je merkt het wel, want ze is behoorlijk aan het afvallen.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:37

ik heb een fjord met zomereczeem heb er nog niet op gereden in de zomer enkel in de winter dus vroeg ik me af kan je in de zomer met zomereczeem rijden? of doen ze dan lastig en gaan ze dan schuren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:40

Het kan wel, maar ze kunnen wel moeilijker zijn, omdat al die mugjes je wel plagen.
Maar dit zal niet anders zijn als met een paard wat geen ZE heeft.
Wel zou ik bosrijk gebied en watergebieden vermijden.

Verder met rijden nooit problemen gehad hoor.
Maar ben altijd wel voorzichtig, zo min mogelijk zonder deken dus, en na hard werken zweet even afspoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:07

Hebben jullie misschien nog een advies voor mij :) ?

Deze zomervakantie ga ik met mijn haf met ZE op trektocht. Uiteraard gaat de deken mee, maar kan ik dr zonder laten lopen op reis of zal ik een hals oid omdoen ? Zijn elke dag wel een uur of 5/6 onderweg door de bossen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:19

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb die van mij nog steeds niet zien schuren... Ze staat ook nog steeds naakt :o

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:38

_CS_ schreef:

Same here. Dierenkliniek Hellendoorn? ;) Ik zit 's maandags altijd in Groningen, helaas. Die lezing had me best interessant geleken![/quote]

Inderdaad van hellendoorn.
Weet alleen niet of ik ga.[/quote]

Heb de folder ook gehad van Hellendoorn. lijkt belofend, heeft iemand er ervaring mee? Ik ga denk ik wel naar de avond. Het onderwerp west nijlvirus lijkt mij zeer interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:24

flettie schreef:
@ ellepel: hoe gaat het met de drachtige dame bij je op stal?

welke van de 3?
:P
kelly moet 20 juni, en ik heb 2 stalgenootjes en de ene merrie kan elk moment en de andere zit rond 11 april.
met kelly gaat goed, en met de andere 2 trouwens ook.
kel was wat schraal door het vorieg veulen,maar die is weer mooi aan het bijkomen, heb haar ook weer aan het werk gezet.
zal zo ff wat foto's in het tinkerfoto topic zetten

ik ben benieuwd hoe dat gaat met cavalesse,ik heb er ook wel al goede berichten over gehoord namelijk.

suzanne apart dat shadow nu kiest voor ruwe vezels?
de kuil die je hebt is nog wel gewoon hetzelfde?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:26

Wegens omstandigheden kunnen wij Diaz niet zo lang bij ons houden als we hadden gewild, ze zal (net als Jens) vervroegd op zoek moeten naar een nieuw huisje...
Goed tehuis is vele malen belangrijker dan de prijs... Willen jullie alstjeblieft meedenken (ze schuurt nog steeds niet en ziet er super uit..)