Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:53

Nou ik meld me ook maar weer, want ik weet niet waar ik anders naar toe kan voor raad of een hart onder de riem.

Alles waar ik bang voor was gebeurd nu.. Ja, de bloedtest was positief en ja ik ben nog geen week later met Prascend gestart. Ben nu bijna 3 weken bezig en mijn ooit oh zo vrolijke, bewegelijke old timer is veranderd in een ziek paard. :( Hij eet bijna niet meer, staat soms ineens te schudden/rillen, kijkt triest voor zich uit en heeft ineens vier dikke benen. Daarbij is hij stokkreupel aan zijn (artrose) voorbeen, sinds 2003 geen last meer van gehad. Beweegt nog amper of heel stijf, met slepende of vreemd wegzettende achterbenen.

Ik weet dat week 3 en/of 4 het moeilijkste zouden zijn, maar het liefst spoel ik die volle doos zo door de plee. En ik weet dat er nu weer allemaal ondersteunende andere middelen zijn of zolang maar weer op metacam, maar mijn portomonnee is nog in shock van de €266,- die ik moest neerleggen voor de Prascend en ikzelf ben nog in shock van hetgeen het met mijn paard doet. Drie weken geleden had hij alleen last had van een dikke vacht. Ik zit er helemaal doorheen... In juli is hij nog volledig hersteld van een gebroken bekken, zo sterk en zo gezond. Drie weken lang boxrust en geen dik been gezien. Nu lijken het wel olifantsbenen. Ik heb zelfs het idee dat het bekkengebied hem weer zeer doet. Ik durf hem niet goed meer alleen te laten, want ik ben gewoon bang dat hij valt. Ik maak me vreselijk zorgen over hem. |(

Ik zit nu op 3/4 pil. Ben begonnen met een 1/4, dus heb heel langzaam opgebouwd. De bedoeling is om naar 1 pil per dag te gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:37

Ik kan me goed voorstellen dat dit je enorm aan het hart gaat.. Kan je niet terug naar een half? Misschien is jouw paard zo'n pechvogel dat ie last heeft van bijna alle bijwerkingen? Denk ook maar mee hoor, mogelijk zeggen anderen wat anders maar bij mijn patiënten (mensen) zou ik dat opperen, even terug en weer wat rust in de tent..

Dikke benen had de mijne ook, ging wel weer weg uiteindelijk..

Edit: type o
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-09-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:43

jessix@Klinkt niet goed dit.
Het komt zelden voor maar misschien is jouw paard een van de weinigen die er slecht op reageert.
Ik denk dat als ik in jou schoenen stond gestopt was met prascend.
Wat zegt Fargo hiervan....)vraagteken doet het weer niet...zucht..)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:50

Hoe deed je paard het op een kwart of een halfje? Ging het toen ook zo slecht?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:58

De eerste week op een kwart en later een halfje ging het wel goed. Pas later kwamen de dikken benen, verminderde eetlust. Toch na weer enkele dagen later verhoogd naar 3/4 waar hij nu bijna een week op staat. Ik durfde nu niet meer te verhogen.

Dat hij zijn eten zou laten staan hoort wel bij de bijwerkingen, net als milde depressie. Dikke benen door de afvalstoffen, denk ik zo? Maar waarom nu al zijn gewrichten opspelen is me een raadsel. Soms lijkt hij wel atactisch..

Misschien dan toch terug naar een halfje? En dan een paar weken zo houden? Ik vind het zo moeilijk.. Zijn waarde waren torenhoog. Mede doordat hij helemaal flipte bij het bloedprikken. Hij stond rechtovereind met de spuit er nog in en kwam zo bij de wonderlijke waarde van, schrik niet, 732.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:04

Ik zou sowieso terug gaan :j ik bedoel als ze niet eet wordt ze sowieso slechter..
arm dier.. Dit is niet de bedoeling natuurlijk..
En anders stoppen, dan maar een blij paard met lang haar en hopen dat het nog een poosje goed gaat :j
Ik ken er 1 hoor, die doet het al een jaar of 8 prima zonder medicatie, moet alleen wel vaak geschoren worden.
Kijk, als ze bevangen raken oid heb je geen keus maar zolang het bij het haar blijft... Ach..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:10

Dan ga ik dat morgen meteen doen, terug naar een halfje. Ik twijfelde omdat ik dacht dat ik door deze beruchte week moest. En omdat zijn ATCH waarde dusdanig hoog is dat ik betwijfel of een lage dosis dan nog wel zijn werk doet. Maar verhogen kan natuurlijk ook na een paar weken nog..

Als het helemaal niet gaat stop ik ook. Dan heb ik het geprobeerd en zie ik wel waar het schip strand. Hij is 29 jaar en heeft tot nu toe een prima leventje gehad.

Bedankt! Ik had echt even een advies nodig van mensen die weten waar ze het over hebben. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:21

Helaas heb ik niet zo veel ervaring hoor, een maand of 4 en toen overleed mijn paard.. Maar ik heb zelf wel patiënten en vaak kun je dit soort dingen echt vergelijken, we zijn tenslotte allemaal zoogdieren.. :+ klinkt idioot maar het is wel zo.

Daarnaast heb ook zo veel gelezen over cushing en pergolide en..volg je gevoel, volgens mij is dat echt het belangrijkst..jij kent je paard beter dan wie dan ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:35

Oh dat klinkt mij niet zo idioot in de oren hoor, de zoogdierentheorie. Daar kan ik me wel in vinden. :j
Ik ga weer terug naar een half en of het nou nog minder wordt of op den duur weer meer ga ik echt af laten hangen van mijn paardje.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:51

Piekosjj schreef:
Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan Nammie :j
Ik kom weer even langs met een vraagje, want mijn pony begon opeens nogal gek te doen vanmiddag. Ik pakte hem vanouds uit de wei om hem lekker een poetsbeurt te geven en te oefenen met het scheerapparaat. Hij had die hele middag gewoon lekker staan grazen, niks opgemerkt aan hem. Ik had hem bij de stallen gezet, scheerapparaat gepakt en alles klaargelegd, precies hetzelfde als hoe ik het al de hele week doe, ik oefen dagelijks hoogstens een kwartiertje met hem en het scheerapparaat, zodat hij van de winter met een beetje geluk rustig aan geschoren kan worden. Het oefenen gebeurt altijd op dezelfde plek, en ik gebruik hier mijn vier meter lange leadrope voor. Ik had even een borsteltje over hem heen gehaald, en het viel me al wel op dat 'ie wel erg stilletjes was, maargoed, misschien had 'ie z'n dag gewoon niet helemaal. Ik klikte het lange touw aan z'n halster vast, en toen ging het mis. Hij raakte echt compleet in paniek, rende als een gek naar achter en zakte gewoon helemaal door z'n achterbenen heen. Ik heb hem niet geprobeerd te stoppen, heb puur uit veiligheid het touw helemaal lang/los gelaten, maar ik schrok me kapot, hij 'viel' namelijk gewoon door z'n achterbenen heen! :o
Ik was best wel een beetje in paniek, want zoiets heeft 'ie nog nooit gedaan. Snel alles gechecked, nergens gevoelig, temperatuur was oke, hoefjes pakte hij netjes op en zette hij ook weer goed neer, een rondje gelopen en dat ging prima, en heb hem daarna maar weer los gelaten. Hij heeft een paar minuten een beetje beduusd staan kijken, en is toen weer gaan grazen en zocht ook gewoon weer contact op met de twee andere pony's en met mij. 's Avonds nog langs gegaan en toen werd ik ook weer als normaal begroet met een hinnikje.
Zou dit een symptoom van de Cushing's kunnen zijn? Hij heeft sinds mid augustus 'officieel' cushing's, maar hij had dit hiervoor gok ik al zo'n twee jaar, hij krijgt dagelijks 0,5 tabletje, heeft hier weinig bijwerkingen van gehad in het begin en is ondertussen hartstikke opgeknapt; hij is weer happy, is weer bijna goed op gewicht en hij ziet er gewoon hartstikke gelukkig uit. Alleen z'n vacht is nog niet mooi, maar dat komt nog wel gok ik. De afgelopen dagen hebben we niks geks gedaan, dagelijks in alle rust geoefend met het scheerapparaat, en soms hier opvolgend wat simpel grondwerk en gisteren (woensdag) heb ik hem gereden wat werkelijk waar geweldig ging, hij liep hartstikke top.
Zou hij misschien mijn lange leadrope in verbinding hebben gebracht met het scheerapparaat, en hierdoor opeens zo in de stress zijn geschoten? Ik gebruik mijn leadrope voor allerlei zaken, en tsja tijdens het oefenen is hij natuurlijk goed gestressed, maar dit gaat elke dag beter, en we pakken het oefenen hartstikke rustig aan in kleine stapjes, en na het oefenen is hij ook totaal niet gestressed meer.
Ik hoop dat iemand hier misschien weet of zo'n 'stress-aanval' en het zakken door de achterbenen misschien van de cushing's zou komen, of dat het misschien van iets anders zou kunnen komen?
sorry voor het lange verhaal..

Ik ben bang dat er een beetje over mij heen wordt gelezen :o

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:37

Sorry Piekosjj , maar kan me goed voorstellen dat je enorm geschrokken bent!

Mijn ervaring is dat het ongeveer 12 weken heeft geduurd voordat het karakter van Fik stabiliseerde.
Met vlagen was hij onuitstaanbaar , en soms ook gewoon gevaarlijk vanwege zijn schrikreacties en zijn sjagerijn.
Hij kon zomaar vel uitvallen naar paard en mens , terwijl het eigenlijk een hele dikke knuffelbeer was.

Ik zou een paar stapjes terugdoen in de training en kijken hoe hij reageert , rekening houdend met het feit dat zijn hormonen misschien nog geheel niet in balans zijn , en daardoor die enorm overdreven schrikreactie geeft.
Je bent immers ''nog maar'' 4 weken bezig met de medicatie.
Mijn idee , gun het de tijd en probeer er rekening mee te houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:48

Jessix schreef:
Nou ik meld me ook maar weer, want ik weet niet waar ik anders naar toe kan voor raad of een hart onder de riem.

Alles waar ik bang voor was gebeurd nu.. Ja, de bloedtest was positief en ja ik ben nog geen week later met Prascend gestart. Ben nu bijna 3 weken bezig en mijn ooit oh zo vrolijke, bewegelijke old timer is veranderd in een ziek paard. :( Hij eet bijna niet meer, staat soms ineens te schudden/rillen, kijkt triest voor zich uit en heeft ineens vier dikke benen. Daarbij is hij stokkreupel aan zijn (artrose) voorbeen, sinds 2003 geen last meer van gehad. Beweegt nog amper of heel stijf, met slepende of vreemd wegzettende achterbenen.

Ik weet dat week 3 en/of 4 het moeilijkste zouden zijn, maar het liefst spoel ik die volle doos zo door de plee. En ik weet dat er nu weer allemaal ondersteunende andere middelen zijn of zolang maar weer op metacam, maar mijn portomonnee is nog in shock van de €266,- die ik moest neerleggen voor de Prascend en ikzelf ben nog in shock van hetgeen het met mijn paard doet. Drie weken geleden had hij alleen last had van een dikke vacht. Ik zit er helemaal doorheen... In juli is hij nog volledig hersteld van een gebroken bekken, zo sterk en zo gezond. Drie weken lang boxrust en geen dik been gezien. Nu lijken het wel olifantsbenen. Ik heb zelfs het idee dat het bekkengebied hem weer zeer doet. Ik durf hem niet goed meer alleen te laten, want ik ben gewoon bang dat hij valt. Ik maak me vreselijk zorgen over hem. |(

Ik zit nu op 3/4 pil. Ben begonnen met een 1/4, dus heb heel langzaam opgebouwd. De bedoeling is om naar 1 pil per dag te gaan.

Heb je je toch laten overhalen om met Prascend te beginnen.
Maar waarom, zoals je zelf beschrijft was je paardje fit zat alleen de dikke vacht.
Daar is ook een andere oplossing voor voor die vacht.
Nu is je paardje der ziek van en je portemonee ook nog.
Iets wat goed is hoef je niet te veranderen, je paardje is al wat ouder waarom 'm dit nog aandoen?
Je doet het omdat je het beste wil, maar medicijnen geven is niet altijd het beste.

Mijn advies afbouwen- stoppen- prascend verkopen en lekker laten genieten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:52

Jesito, ik denk om te proberen erger te voorkomen. Vind ik heel logisch hoor :-)
Je wil je paard niet bevangen zien.. als je dat ook maar even kan voorkomen..

Piekosj: Ik denk dat het van de cushing kan zijn (hoger stresslevel), net als minder kracht in de achterhand.. maar wie zal het zeggen?
Een paard kan ook zomaar wel is wat idioot reageren omdat hij spoken ziet, tenminste, de mijne kon dat zeer zeker wel. :) Denk niet dat je daar achter gaat komen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:08

jesito schreef:
Jessix schreef:

Heb je je toch laten overhalen om met Prascend te beginnen.
Maar waarom, zoals je zelf beschrijft was je paardje fit zat alleen de dikke vacht.
Daar is ook een andere oplossing voor voor die vacht.
Nu is je paardje der ziek van en je portemonee ook nog.
Iets wat goed is hoef je niet te veranderen, je paardje is al wat ouder waarom 'm dit nog aandoen?
Je doet het omdat je het beste wil, maar medicijnen geven is niet altijd het beste.

Mijn advies afbouwen- stoppen- prascend verkopen en lekker laten genieten.

Dit vind ik een ongefundeerd en zeker geen goed advies! Alleen een dikke vacht is er voor ons zichtbaar maar daarachter gaat wel meer schuil! De verschijnselen waar haar paard nu last van heeft kunnen zeer goed tijdelijk zijn waarna het paard daarna er veel beter aan toe zal zijn omdat de hormonen op orde zijn gekomen. En waarom je paardje dit nog aan doen? Omdat hij als zijn hormonen op orde zijn weer veel fitter, vrolijker en frisser eruit zal komen.

@Jessix kun je nog een keer aangeven hoe zwaar je paard is? Wellicht is je paard beter af met een iets lagere dosis.
Kun je het een tijd met een halve pil proberen en kijken of je paard daar het beter mee doet? Het kan best zijn dat hij met lager zich beter kan redden en dat dit al voldoende voor hem zal zijn.
Wanneer geef je de pil precies? Vlak voor het eten? Of na het eten? Probeer zaken te vinden die je paard nog wel lekker vindt en hem te verleiden toch te eten. De misselijkheid en het niet willen eten zijn tijdelijke zaken, dit wordt echt weer beter!
Die dikke benen, dat is zeker vervelend, die zou ik regelmatig afspuiten en eventueel wassen met badedas. Daar wordt de bloedsomloop zeer door bevorderd en het helpt dus om ze dunner te krijgen.
Sterkte meis, geef het niet op!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:14

Piekosjj schreef:
Piekosjj schreef:
Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan Nammie :j
Ik kom weer even langs met een vraagje, want mijn pony begon opeens nogal gek te doen vanmiddag. Ik pakte hem vanouds uit de wei om hem lekker een poetsbeurt te geven en te oefenen met het scheerapparaat. Hij had die hele middag gewoon lekker staan grazen, niks opgemerkt aan hem. Ik had hem bij de stallen gezet, scheerapparaat gepakt en alles klaargelegd, precies hetzelfde als hoe ik het al de hele week doe, ik oefen dagelijks hoogstens een kwartiertje met hem en het scheerapparaat, zodat hij van de winter met een beetje geluk rustig aan geschoren kan worden. Het oefenen gebeurt altijd op dezelfde plek, en ik gebruik hier mijn vier meter lange leadrope voor. Ik had even een borsteltje over hem heen gehaald, en het viel me al wel op dat 'ie wel erg stilletjes was, maargoed, misschien had 'ie z'n dag gewoon niet helemaal. Ik klikte het lange touw aan z'n halster vast, en toen ging het mis. Hij raakte echt compleet in paniek, rende als een gek naar achter en zakte gewoon helemaal door z'n achterbenen heen. Ik heb hem niet geprobeerd te stoppen, heb puur uit veiligheid het touw helemaal lang/los gelaten, maar ik schrok me kapot, hij 'viel' namelijk gewoon door z'n achterbenen heen! :o
Ik was best wel een beetje in paniek, want zoiets heeft 'ie nog nooit gedaan. Snel alles gechecked, nergens gevoelig, temperatuur was oke, hoefjes pakte hij netjes op en zette hij ook weer goed neer, een rondje gelopen en dat ging prima, en heb hem daarna maar weer los gelaten. Hij heeft een paar minuten een beetje beduusd staan kijken, en is toen weer gaan grazen en zocht ook gewoon weer contact op met de twee andere pony's en met mij. 's Avonds nog langs gegaan en toen werd ik ook weer als normaal begroet met een hinnikje.
Zou dit een symptoom van de Cushing's kunnen zijn? Hij heeft sinds mid augustus 'officieel' cushing's, maar hij had dit hiervoor gok ik al zo'n twee jaar, hij krijgt dagelijks 0,5 tabletje, heeft hier weinig bijwerkingen van gehad in het begin en is ondertussen hartstikke opgeknapt; hij is weer happy, is weer bijna goed op gewicht en hij ziet er gewoon hartstikke gelukkig uit. Alleen z'n vacht is nog niet mooi, maar dat komt nog wel gok ik. De afgelopen dagen hebben we niks geks gedaan, dagelijks in alle rust geoefend met het scheerapparaat, en soms hier opvolgend wat simpel grondwerk en gisteren (woensdag) heb ik hem gereden wat werkelijk waar geweldig ging, hij liep hartstikke top.
Zou hij misschien mijn lange leadrope in verbinding hebben gebracht met het scheerapparaat, en hierdoor opeens zo in de stress zijn geschoten? Ik gebruik mijn leadrope voor allerlei zaken, en tsja tijdens het oefenen is hij natuurlijk goed gestressed, maar dit gaat elke dag beter, en we pakken het oefenen hartstikke rustig aan in kleine stapjes, en na het oefenen is hij ook totaal niet gestressed meer.
Ik hoop dat iemand hier misschien weet of zo'n 'stress-aanval' en het zakken door de achterbenen misschien van de cushing's zou komen, of dat het misschien van iets anders zou kunnen komen?
sorry voor het lange verhaal..

Ik ben bang dat er een beetje over mij heen wordt gelezen :o

Paarden met cushings hebben een hoge cortisol productie, dat is het STRESS hormoon. Daardoor zijn ze zeker als je nog niet lang bezig met medicatie soms véél gestresster - met heftige schrikreacties. DAAROM raden wij ook aan om magnesium te geven om te helpen met deze stress. Verder geeft pergolide/prascend in de opbouwfase ook de kans op angst als een van de bijwerkingen. Dus in deze fase zijn de mogelijke angstreacties het grootst! Dat wordt in principe snel minder omdat de hormoonhuishouding en dus de cortisol overproductie wordt aangepakt. Maar in deze is Magnesium dus je vriend... In de begintijd van onze Willy was hij ook ineens bang voor tuinslangen e.d. hij reageerde haast alsof het een echte slang was en werd echt hyper, ook het scheren vond hij erg spannend. Dat wordt allemaal wel weer normaal, maar daar moet je als eigenaar dus wel verdacht op zijn dat ze de combinatie van stress hebben door de mogelijke bijwerking van prascend EN de overproductie van stresshormoon die ze zelf al hebben. Hou moed, hou vol, wees alert en het komt uiteindelijk weer goed. Sterkte!

Onze willy ging in de begintijd ook zitten of bijna zitten als hij ergens van schrok..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:53

Jeetje, lastig situatie, vooral omdat je je paardje graag flierefluitend door de wei ziet gaan en niet als een zielig hoopje paard.
Je hoopt dat de medicatie meteen beterschap geeft, blijkbaar is dat niet een weg zonder hobbels..... (uiteindelijk wel voor een goed doel)

Vanmorgen was Argi niet anders dan anders, ze had iig een vrolijk hoofd. Kan ik beste een week een kwart geven, dan een week een halve enz.?
En ik zie dat jullie schrijven over een "beruchte" periode? Wanneer is deze precies?
Morgen komt de paardenweegschaal en weet ik weer haar exacte gewicht!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:56

Vlek was werd in het begin van de medicatie ook slechter. At niet of nauwelijks, was aan de diaree, werd mager. Was echt heel sneu. Heb ook overwogen om te stoppen, maar gelukkig niet gedaan. Na een tijdje werd het beter. Helaas knapte ze niet zo op als ik had gehoopt, eten bleef moeilijk en de diaree bleef. Ik ben toen van een halve pil naar een kwart gegaan. En toen ging het goed. Ze eet weer goed, hooi nog wat moeilijk omdat ze een slecht gebit heeft, maar daar vinden we nog wel wat op.
Ze had een hele hoge ACTH waarde (734), binnenkort laat ik het weer checken wat de waarde nu is. Vlek is trouwens een A -pony en schat haar zo'n 275-300 kg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:03

Caballos schreef:
Jeetje, lastig situatie, vooral omdat je je paardje graag flierefluitend door de wei ziet gaan en niet als een zielig hoopje paard.
Je hoopt dat de medicatie meteen beterschap geeft, blijkbaar is dat niet een weg zonder hobbels..... (uiteindelijk wel voor een goed doel)

Vanmorgen was Argi niet anders dan anders, ze had iig een vrolijk hoofd. Kan ik beste een week een kwart geven, dan een week een halve enz.?
En ik zie dat jullie schrijven over een "beruchte" periode? Wanneer is deze precies?

Nee als het goed gaat dan gaat het goed, dus dan kun je gewoon 3 tot 5 dagen per stap aanhouden, als het niet goed gaat omdat ze suf is of niet eet of whatever DAN ga je vertragen. Anders niet.
De 3e/4e week kan een tijdelijke terugval dan wel stilstand geven, hoeft niet, kan wel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:06

Is dat niet zwaar voor een A-pony? Geen idee hoor, maar de mijne is 1.53 en weegt circa 450 kilo, de ijslanders van stal rond de 350 kilo.
Op het etiket stond tot 400 kilo een halve tablet, wellicht is dan voor Vlek een kwart veel beter idd.
Blijkbaar moet het toch een beetje op gevoel allemaal........ :)

Nog een andere vraag, hoe doen jullie het of hebben jullie het gedaan met het opstarten van de prascend en de "arbeid"? Wij doen eigenlijk iedere dag wat met ze (afwisselend), wandelen aan de hand, grondwerk, buitenritje, lesje in de bak, wel alles binnen het kunnen van de paardjes. Kan ik hiermee doorgaan?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:06

fargo schreef:
Caballos schreef:

Nee als het goed gaat dan gaat het goed, dus dan kun je gewoon 3 tot 5 dagen per stap aanhouden, als het niet goed gaat omdat ze suf is of niet eet of whatever DAN ga je vertragen. Anders niet.
De 3e/4e week kan een tijdelijke terugval dan wel stilstand geven, hoeft niet, kan wel.

Bedankt! sorry voor al de vragen, ben namelijk graag voorbereid op wat gaat/kan komen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:20

Ik zie trouwens dat ik een denk-foutje heb gemaakt, hij staat sinds juli op medicatie en niet sinds augustus :o
Bedankt voor de reacties, dat geeft al wat meer rust. Nu je 't zegt, hij is de laatste tijd wel wat 'schrikachtiger', niet overdreven en ik dacht meer dat het gewoon kwam omdat 'ie zich verder zo goed voelt, en hij na twee maanden vakantie weer lekker mee mocht op een buitenritje, wat 'ie heerlijk vind. Hij was wat actiever, enthousiaster en dus ook een stuk alerter. Hopelijk blijft het bij deze ene keer :)
Caballos: Toen mijn pony begon aan de medicatie had 'ie vakantie om aan te dikken, en het enige wat we deden waren wat wandelingetjes, wat zich langzaam uitbreidde naar lange wandelingen, grondwerk in de bak, longeerwerk, en sinds een week of drie pakken we het werk onder het zadel weer mee, wat eerst een stapritje in het bos was, en woensdag de eerste 'training' in de bak met voornamelijk stapwerk. Q was erg mager en is ook enorm veel bespiering verloren, dus vandaar dat we het zo rustig aan doen allemaal.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:33

Jessix schreef:
Dan ga ik dat morgen meteen doen, terug naar een halfje. Ik twijfelde omdat ik dacht dat ik door deze beruchte week moest. En omdat zijn ATCH waarde dusdanig hoog is dat ik betwijfel of een lage dosis dan nog wel zijn werk doet. Maar verhogen kan natuurlijk ook na een paar weken nog..

Als het helemaal niet gaat stop ik ook. Dan heb ik het geprobeerd en zie ik wel waar het schip strand. Hij is 29 jaar en heeft tot nu toe een prima leventje gehad.

Bedankt! Ik had echt even een advies nodig van mensen die weten waar ze het over hebben. :)

Misschien heb je ook nog wat aan mijn reactie. Mijn paard staat inmiddels al 3 jaar op de Pergolide. Ook ik heb een keer de dosis verhoogd (iom met d.a.) met 0.5 mg., maar zij kreeg dadelijk dikke benen. Toen ik weer terug ging naar de oude dosering was dit ook direct weer weg. Om haar toch te ondersteunen (te hoge spierspanning en nog steeds gevoelige hoeven(lees slechte stralen) ben ik toen magnesiumoxide gaan geven. Dit heeft super goed geholpen. Dus terugzetten in medicatie en gericht een supplement bijvoeren is misschien in jouw geval wel een oplossing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:45

Caballos schreef:
Is dat niet zwaar voor een A-pony? Geen idee hoor, maar de mijne is 1.53 en weegt circa 450 kilo, de ijslanders van stal rond de 350 kilo.
Op het etiket stond tot 400 kilo een halve tablet, wellicht is dan voor Vlek een kwart veel beter idd.
Blijkbaar moet het toch een beetje op gevoel allemaal........ :)

Nog een andere vraag, hoe doen jullie het of hebben jullie het gedaan met het opstarten van de prascend en de "arbeid"? Wij doen eigenlijk iedere dag wat met ze (afwisselend), wandelen aan de hand, grondwerk, buitenritje, lesje in de bak, wel alles binnen het kunnen van de paardjes. Kan ik hiermee doorgaan?

Je moet als eigenaar zeker naar je paard blijven kijken ;-) want jij kent hem het beste en ziet wat wel of niet bij hem hoort of waar hij in verandert positief of negatief.

En ponies zijn (over het algemeen genomen) wel gevoeliger voor pergolide dan paarden > dus gewoon goed kijken hoe het gaat en overleggen met DA bij twijfel en na een bepaalde periode liefst 8 weken oid de ACTH weer eens laten testen geven in totaal een goed beeld..

Arbeid is GOED! Alles wat je paard aankan is goed voor hem, voor het opbouwen en vasthouden van de spieren die je paard/pony heeft en voor zijn weerstand en welzijn. Dus ja vooral doorgaan en de arbeid die je paard aan kan, die doe je en als je het uit kan bouwen, dan bouw je het uit..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:46

Piekosjj schreef:
Ik zie trouwens dat ik een denk-foutje heb gemaakt, hij staat sinds juli op medicatie en niet sinds augustus :o
Bedankt voor de reacties, dat geeft al wat meer rust. Nu je 't zegt, hij is de laatste tijd wel wat 'schrikachtiger', niet overdreven en ik dacht meer dat het gewoon kwam omdat 'ie zich verder zo goed voelt, en hij na twee maanden vakantie weer lekker mee mocht op een buitenritje, wat 'ie heerlijk vind. Hij was wat actiever, enthousiaster en dus ook een stuk alerter. Hopelijk blijft het bij deze ene keer :)
Caballos: Toen mijn pony begon aan de medicatie had 'ie vakantie om aan te dikken, en het enige wat we deden waren wat wandelingetjes, wat zich langzaam uitbreidde naar lange wandelingen, grondwerk in de bak, longeerwerk, en sinds een week of drie pakken we het werk onder het zadel weer mee, wat eerst een stapritje in het bos was, en woensdag de eerste 'training' in de bak met voornamelijk stapwerk. Q was erg mager en is ook enorm veel bespiering verloren, dus vandaar dat we het zo rustig aan doen allemaal.

Het kan heel goed een combi zijn van weer veel alerter en frisser/fitter zijn en meer dingen waarnemen + de cortisol dan wel prascend bijwerkingen ..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:07

Hmm het gaat me niet zo zeer om die dikke benen, maar ik heb nu een ziek paard wat barst vd pijn en daardoor bijna niet meer kan lopen. Ik ga minderen vanavond en als het daarmee niet binnen een x-aantal dagen over is stop ik ermee. Ik wil mijn vrolijke vriend terug. :)