[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:24

nadita schreef:
Eerder in dit topic werd er door iemand gezegd dat je bij magnesium een bepaalde hoeveelheid calcium moet geven. Ongeveer 2:1. Ik zie hier verder alleen posts van mensen die magnesium bijgeven, dus geen calcium?
Hoe zit dat dan?

Calcium zit over het algemeen al in een flinke overdaad in het voer. Dat is ook juist het probleem. Door de overdaad aan calcium kan de magnesium niet meer goed opgenomen worden. Dus kijken naar je verhouding calcium/magnesium in het voer, en dan rechttrekken door het toevoegen van magnesium.

Voor mijzelf geldt; Carina krijgt ook de GKM, waarin veel calcium zit, dus geef ik meer magnesium dan ik zou doen als ze de GKM niet zou krijgen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:49

carina schreef:
nadita schreef:
Eerder in dit topic werd er door iemand gezegd dat je bij magnesium een bepaalde hoeveelheid calcium moet geven. Ongeveer 2:1. Ik zie hier verder alleen posts van mensen die magnesium bijgeven, dus geen calcium?
Hoe zit dat dan?

Voor mijzelf geldt; Carina krijgt ook de GKM, waarin veel calcium zit, dus geef ik meer magnesium dan ik zou doen als ze de GKM niet zou krijgen.

Ik heb die opmerking gemaakt over de verhoudingen Ca:Mg. Knipoog

Carina, Hippolyt geeft aan dat in GKM een hoog Calciumgehalte zit maar bij narekenen blijkt dat eigenlijk nog wel mee te vallen Knipoog
Als je 100 gr. GKM per dag geeft krijgt een paard 15 gr. Calcium binnen.
Div. Nederlandse voeders geven aan dat het een percentage van gemiddeld 9 tot 11 gram Calcium per kilo voer bevat. Uitschieters tot 20 gram per kilo.
Ga je er dan vanuit dat menig voerfabrikant nog steeds rekent met 1 kilo voer op 100 kilo lichaamsgewicht dan krijgt menig paard op ned. voer heel wat meer calcium binnen Knipoog

Niettemin is het altijd belangrijk een bep. verhouding Ca:Mg te geven omdat ze elkaar nodig hebben om te kunnen werken in het lichaam.
Als een paard te weinig Magnesium binnenkrijgt kan de calcium niet voldoende verbruikt worden met als gevolg een calciumoverschot.

Onderstaand heb ik nog van de Marstall site gehaald onder het kopje,voer: Piano een magnesiumaanvulling.
Een paard is van nature een dier dat op de vlucht slaat. Bij plotseling optredende “gevaren”, bijvoorbeeld
lawaai, een vreemde omgeving, fel gekleurde hindernissen of een klapperend dekzeil, heeft een paard
de neiging om op de vlucht te slaan. De hersenen geven de spieren de opdracht om kortstondig hard te
werken, om te rennen, te vluchten!
Dit proces leidt tot een teveel aan Ca-ionen in de cel. Door middel van een doelgerichte magnesium
dosering kan deze reactie beheerst worden. Uiteraard zijn alleen bepaalde magnesiumverbindingen, de
zogenaamde organische magnesiumverbindingen, in staat het effect van stressvermindering te
bereiken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:41

Mischa heeft op dit moment zelfs verschrikkelijke jeuk in zijn kootholte? Dacht eerst dat het mok was, maar hij krabt het echt open, en als ik er stevig overheen ga met mn vingers vind hij het heerlijk. Verdrietig Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:42

Dan kan bij mok ook heel goed voorkomen Ja

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:49

Yvank_ schreef:
Dan kan bij mok ook heel goed voorkomen Ja

Toch wel?
Nu snap ik er niks meer van.. op een ander forum waren ze er zeker van dat het echt van de eczeem was.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:51

Er zitten een paar hele kleine korstjes, ze zijn nu bijna allemaal weg. Heb dure kruiden liggen die voor 99% zeker werken, maar ik kan ze voor 20 euro verkopen.
Ik heb ook nog een vochtinbrengede creme van de paardendrogist van 5 euro liggen, dat er maar elke dag opsmeren? Of nix doen, wachten of het weg gaan wanneer de vliegjes weg zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:57

Mok kan ook jeuken Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:33

nou en wat heeeeeel dom is?
appie heeft ook ineens mok?
dat heeft hij zo lang als ik hem heb ( 9 jaar)1x gehad.

gekke is dat zijn neus ook heel erg verbrand is.
ik dacht zelf eigenlijk dat hij verbrand was in zijn kooholtes,maar ik begin nu toch sterk te denken aan mok.
wel heel idioot ,hele zomer nergens last van en nu tegen het najaar ineens dit.

ik smeer er bij hem gewoon betadinezalf op,dat heeft toen ook geholpen, is wat vet zodat de korstjes losgaan en ontsmet ook.
trekt het nou niet weg dan haal ik een flesje hydrocortiderm

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:09

Vraagje aangezien dit ook mijn eerste jaar is dat paardje met eczeemdeken op staat. Nu het meer gaat regenen doen jullie er dan een regendeken over heen of hoeft dit niet. Ik wil namelijk zo min mogelijk dekens gebruiken omdat ze zomer en winter 24 uur per dag buiten staat en dus wel vacht moet krijgen. Wanneer halen jullie de deken er ongeveer vanaf?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:07

ellepel schreef:

ik dacht zelf eigenlijk dat hij verbrand was in zijn kooholtes,maar ik begin nu toch sterk te denken aan mok.

ik smeer er bij hem gewoon betadinezalf op,dat heeft toen ook geholpen, is wat vet zodat de korstjes losgaan en ontsmet ook.

Same for me!
Mischa's neus was ook verbrand, mijn verhaal over mok kan je boven jou berichtje lezen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:11

deedee19 schreef:
Vraagje aangezien dit ook mijn eerste jaar is dat paardje met eczeemdeken op staat. Nu het meer gaat regenen doen jullie er dan een regendeken over heen of hoeft dit niet. Ik wil namelijk zo min mogelijk dekens gebruiken omdat ze zomer en winter 24 uur per dag buiten staat en dus wel vacht moet krijgen. Wanneer halen jullie de deken er ongeveer vanaf?

lees nou es even 1 pagina terug..
staat een hele goed tip van mij
en anders even twee pagina's terug lezen of de zoekfunctie gerbuiken want jouw vraag komt zowat dagelijks hier voorbij

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:06

Mariskas schreef:
borderjay schreef:
Gebruikers van Hippo Ex-zema

Borderjay (Gabriella) -zelf gekocht bij DA- 1 paard - resultaat: nog even afwachten...

Yvank_ (Yvanka) - onderzoek- 1 pony- resultaat is afwachten ben dinsdag begonnen.

Jill (Mischa4ever) - onderzoek - 1 haflinger - resultaat is afwachten begin vanaf vandaag

Femmie - onderzoek -1 pony - Ben 28 augustus begonnen (1 week dus) nog geen resultaat

Mariska - onderzoek- 1 haflinger- tegelijk begonnen met Yvanka, dinsdag 2-9- resultaat= afwachten...

Kannie- zelf gekocht- 1 fries- nu 2 weken bezig..lijkt rustiger te worden, maar nog even afwachten

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:38

ellepel schreef:

Bij die van mij heeft calendulan zalf heel goed gewerkt. Ik smeerde het 2 keer per dag erop. In het begin dacht ik het gaat niet over, maar nu is het eigenlijk al weg.

Winnipec staat weer binnen op stal. Ze heeft niet veel geschuurd op stal, wel was ze super onrustig omdat ze op stal niet naast d'r vriendinnetje staat. Hoop dat ze er weer snel aan gewend is.

Mirjam

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:39

ik heb nu een halstuk laten maken voor mijn haflinger bij lamers ruitersport in siebengewald (zij zijn vooral goed in het maken van dekens enzz..) ik ben heel erg tevreden over dit halsstuk, het is een dikkerestof die geen vuil doorlaat maar toch ook weer zo los zit dat hij niet schuurt en niet gaat zweten en toch kunnen de muggen er niet bij.
omdat de huid schoon blijft kan ik de huid ook beter onderhouden met creme waardoor hij sneller betert.
bij mijn vliegendeken had ik t probleem dat het vuil door de gaatjes kwam waardoor de zand op zijn manenkam kwam en de huid zwaar iriteerde.
ik laat lamers nu langs komen voor het meten en maken van een gehele deken van dit stof omdat Jupiter nu ook last heef van zijn staart.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:42

de huid van indi lijkt weer wat rustiger te worden... vraag me af voor hoe lang. als het een paar dagen aanhoudt ga ik haast denken dat ik geen placebo heb, en dat het echt werkt, maar dan wil ik eerst kijken of het niet net 1 dag is...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:19

ellepel schreef:
deedee19 schreef:

lees nou es even 1 pagina terug..
staat een hele goed tip van mij
en anders even twee pagina's terug lezen of de zoekfunctie gerbuiken want jouw vraag komt zowat dagelijks hier voorbij

Ja ik lees hier ook gewoon mee hoor Knipoog Heb je tip dan ook gelezen, maar daar heb ik niks aan want ik wil dus eigenlijk geen dekens ophebben zoals ik hier boven ook schreef. Bovendien ben ik niet zo'n freubelkont en dus niet echt handig in het zelf maken van iets Bloos

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:32

Gebruikers van Hippo Ex-zema

Borderjay (Gabriella) -zelf gekocht bij DA- 1 paard - resultaat: nog even afwachten...

Yvank_ (Yvanka) - onderzoek- 1 pony- resultaat is afwachten ben dinsdag begonnen.

Jill (Mischa4ever) - onderzoek - 1 haflinger - resultaat is afwachten begin vanaf vandaag

Femmie - onderzoek -1 pony - Ben 28 augustus begonnen (1 week dus) nog geen resultaat

Mariska - onderzoek- 1 haflinger- tegelijk begonnen met Yvanka, dinsdag 2-9- resultaat= afwachten...

Kannie- zelf gekocht- 1 fries- nu 2 weken bezig..lijkt rustiger te worden, maar nog even afwachten

Ik wil er wel even bij vermelden dat er bij de "onderzoek"paarden ook geen resultaat kan zijn omdat ze wellicht het placebo krijgen...(voordat er een verkeerde conclusie getrokken wordt)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:50

Sowieso een vreemde periode om een eczeemonderzoek te gaan doen. Clown
Max nog enkele weken en dan neemt de jeuk sowieso af.

Ik had trouwens ook nog een vraag.
Ik was een topic begonnen maar op aanraden stel ik ze hier ook maar ff:

Wanneer hangen jullie de eczeemdeken weer in de kast?
Er zijn nog steeds muggen en de temperatuur is nog veel te hoog, maar mijn andere paarden beginnen al wintervacht aan te maken.
Ik vrees een beetje dat mijn eczeempaard te weinig wintervacht krijgt als ik die deken nog veel langer op laat liggen. Maar als ik hem af doe, gaat ze natuurlijk schuren.
Hoe denken jullie hierover?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:17

Heb hier dus hetzelfde probleem. Ik overweeg hem over een week of twee toch af te doen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:18

heel veel doen pas in oktober/november af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:01

ik zal morgen een foto maken.
appie heeft de eczeemdeken vanaf vandaag af.
hij heeft nu een regendeken op met daar aan een hals van een eczeemdeken.
een vliegenhals kun je er ook aanzetten,zo zijn ze toch beschermd tegen de vliegen en worden ze niet kleddernat omdat ze onder een regendeken staan

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:09

paarden krijgen toch voornamelijk dikkere haren door het korter worden van de dagen en niet zozeer door de dekens die ze opkrijgen. Je zou eventueel wel kunnen overwegen om te kiezen voor een lichte vliegendeken of eczeemdeken van zeer dun stof (sommige zijn er juist op gemaakt om zo weinig mogelijk warmte vast te houden ivm de zomer)

De mijne krijgt gewoon een regendeken met hals, aangezien ik juist wel de winterharen wil tegenhouden Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:11

ap krijgt ondanks zijn regendeken toch wel een vachtje

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:13

Luckystory schreef:
Sowieso een vreemde periode om een eczeemonderzoek te gaan doen. Clown
Max nog enkele weken en dan neemt de jeuk sowieso af.

Ik had trouwens ook nog een vraag.
Ik was een topic begonnen maar op aanraden stel ik ze hier ook maar ff:

Wanneer hangen jullie de eczeemdeken weer in de kast?
Er zijn nog steeds muggen en de temperatuur is nog veel te hoog, maar mijn andere paarden beginnen al wintervacht aan te maken.
Ik vrees een beetje dat mijn eczeempaard te weinig wintervacht krijgt als ik die deken nog veel langer op laat liggen. Maar als ik hem af doe, gaat ze natuurlijk schuren.
Hoe denken jullie hierover?

Vond ik ook eigenlijk.

Ik weet niet wanneer ik hem aflaat....
Misschien dat ik het af en toe toch ga proberen om hem eens af te laten....
Ik heb het idee dat ze beter bestand is tegen de mugjes...

Af en toe 's avonds laten we ze grazen in het riet, heeft ze ook geen deken om en dan kruipen er bij de paarden ook allemaal mugjes in de manen en bij haar ook... Geen reactie meer erop.....
Dus tja wie weet wordt haar weerstand tegen die mugjes beter? Zeg het maar.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:20

Het is inderdaad een vreemde periode, ik vind niet dat je nu een goede conclusie kan trekken of het wel of niet werkt, dat hangt eigelijk van het weer af.
Ik doe de deken 1 okt af denk ik, of Mischa moet nog steeds zoveel jeuk hebben..