[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:09

tine10 schreef:
Geschoren en dan zonder deken? Hij heeft geen vacht meer om zich tegen regen en wind te beschermen!

Hij heeft het absoluut niet koud, en kan schuilen als hij het wel koud heeft, of gewoon de resterende haren opzetten. De geschoren vacht groeit ook weer gewoon, is niet net zo kort als 2 weken geleden. Hij staat niet in zijn blote huid.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:11

cynthiar schreef:
Met dat model dat jij hebt geschoren zou ik ook wel een deken opdoen hoor! Zeker als hij buiten staat.
Verhuis je zelf ook naar Friesland?

Ik ga hem niet scheren om er vervolgens een deken op te leggen. Uiteraard wel als hij zou aangeven het koud te hebben.
Zo maakt een ieder eigen keuzes en kijkt naar wat het paard aangeeft, en na 22 jaar kunnen we lezen en schrijven met elkaar :)

Nee, hij en zijn Tinkerdame gaan naar Friesland toe, en als hun verzorgster dat nodig vindt dan legt ze er een deken op. Die keuze maakt zij dan, dan laat ik het los.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:55

Brrr ik krijg het al koud van het kijken naar jou paard.

Maar ik heb besloten om deze winter (als het gaat) niet te scheren.
Is wel niet handig nu met dit ''warme'' weer. Van mij mag het wel iets kouder

Gister heb ik mijn 19 jarige gelongeerd, nou snurkend en met veel energie liep hij rond. *trots* :D

Foreverkliek

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:50

*\o/*
Ik ben blij! Uitslag van de hertest terug en nu 22 pg/ml. Medicijnen doen eindelijk hun werk. Nu wat afbouwen en in de gaten houden of het goed blijft gaan.

En scheren doe ik niet aan. Meneer is een koukleum en vind zelfs vol in zijn wintervacht dekens nog lekker. Al zit hij nu 'pas' op zo'n 4 cm haar.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:08

Scheren doe ik ook niet bij mijn,oude cushing. Grrr een goede regenbui en wat veel wind er straks en ik had terug nen frisco op vier beentje terwijl ze vanmiddag nog lekker warm onder haar regendeken in de zon stond. Zon dikke vacht hebben en dan blijkt die zo lek als nen gieter te zijn. Heb het idee dat ondanks de medicatie dat die thermostaat toch kapot blijft bij mijn merrietje.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:49

KootMiraDrum schreef:
CarolineCF schreef:
Mag ik jullie vragen hoe jullie omgaan met de thermoregulatie issues / het debiele zweten? Ik weet int meer wat ik er mee moet … Mijn haflinger heeft in zijn hele leven nog nooit een deken gehad. Staan 24/7 buiten met inloopstal. Maar nu tref ik hem om de haverklap zeiknat van het zweet aan (zonder inspanning). Inmiddels toch maar de onderkant van zijn borst en hals geschoren. Dat helpt echter nauwelijks lijkt het. Hij heeft het duidelijk heel erg warm - dus eigenlijk wil ik geen deken op doen. Tegelijk kan ik hem natuurlijk ook niet kletsnat laten rondlopen … Help - vergelijkbare ervaringen?

Hier bijna volledig geschoren en geen deken op. Hij kan altijd schuilen.
6 december verhuist hij naar het verre Friesland (200 km enkele reis) en dan krijgt hij wel een regendeken mee, 't kan daar best kouder zijn dan hier in het westen, maar ik zelf gebruik nooit dekens.

[ [url=m/7s0b7F.jpg]Afbeelding[/url] ]

O wauw … Maar ik begrijp je wel, denk ik. Dit ir precies waar ik ook mee worstel. Als ze al zo warm zijn doe je dan een deken op. Wel knap dat je hem mee kunt geven - lijkt me heel moeilijk!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:48

Hoi, ik ben nieuw hier. Mijn 15-jarige drachtige KWPN merrie is positief getest op Cushing. In juni waarde 47, in oktober opnieuw getest en nu 267. Sinds 3 weken medicatie, 1/2 tablet Prascend.
Ze heeft niet heel veel symptomen behalve slecht verharen in het voorjaar en nu al een flinke wintervacht. Wel hangbuik maar na 7 veulens en drachtig van nummer 8 is dat ook niet vreemd. Vind haar ook wel stijf lopen maar ook dat kan met de dracht te maken hebben. Ze is nu bijna 7 maanden drachtig.

- Zijn er hier meer mensen met een drachtige Cushing-merrie? En wat voeren jullie? Mijn merrie gaat
overdag de wei in en staat 's nachts op stal met voldoende kuil. Verder krijgt ze Pavo Vital supplement.
- Ze krijgt nu een 1/2 tablet Prascend sinds 3 weken maar is dit genoeg voor een merrie van 1.73 m?
Dierenarts wil pas opnieuw bloed controleren na 3 maanden.
- Wie fokt er met zijn/haar merrie, wetende dat ze Cushing heeft? Ik wist het pas toen ze al drachtig was.

Hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:51

Mijn eerste gedachte is: je gooit geen prascend in een drachtige merrie, geen idee wat dit met het vrucht gaat doen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:52

Ik heb de bijsluiter even niet bij de hand, maar dit kun je er wel duidelijk in terug lezen. Wat betreft Prascent en drachtigheid.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:55

Bijsluiter kan je wel op internet vinden maar ik dacht ook dat dat niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:58

Heb die van de pergolide er even bijgepakt: vrouwen die pergolide gebruiken mogen geen borstvoeding geven en u dient pergolide niet te gebruiken tijdens zwangerschap, behalve als arts gebruik noodzakelijk acht.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:05

Cushing bij paarden is toch een stukje anders dan Cushing bij mensen?

FroukjeM, misschien toch even contact opnemen met je veearts en vragen/overleggen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:07

Gebruik tijdens dracht en lactatie
Dracht: uitsluitend gebruiken overeenkomstig de baten/risicobeoordeling door de behandelend dieren- arts. De veiligheid van dit product is niet aangetoond bij drachtige merries. Uit laboratoriumonderzoek bij muizen en konijnen zijn geen gegevens naar voren gekomen die wijzen op teratogene effecten. Bij een dosering van
5,6 mg/kg lichaamsgewicht per dag werd bij muizen verminderde vruchtbaarheid waargenomen.
Lactatie: gebruik tijdens lactatie wordt niet aanbevolen, omdat de veiligheid van dit product niet is aangetoond bij lacterende paarden. Bij muizen werden het lagere lichaamsgewicht en overlevingspercentage van de nakomelingen toegeschreven aan de farmacologische inhibitie van prolactine secretie welke resulteerde in verminderde melkgift.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:08

Dit staat in de bijsluiter van Pracsend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:10

Klopt, met die verstande dat een mens met cushing operabel is en geen pergolide/prascend=Parkinson medicatie krijgt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:10

De pergolide voor mensen is niet voor de ziekte van Cushing bij mensen maar voor Parkinson.
Vind het trouwens raar dat BI het getest heeft op muizen terwijl het al heel lang voor mensen gebruikt wordt. En dat niet vermeld.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:11

De dierenarts heeft aangegeven dat Prascend wel aan drachtige merries gegeven kan worden. Wel moet er een maand voor de geboorte gestopt worden omdat de melkgift anders niet/moeilijk op gang komt. Voor het ongeboren veulen kan het geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:17

Ik weet van 1 iemand die een pony met cushing heeft en een dracht heeft volbracht, maar die is wel gestopt met de medicatie tijdens de dracht dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:32

Froukje M, mag ik vragen waarom je begonnen bent met de medicatie met de weet dat je er straks weer mee moet stoppen, om daarna weer op te moeten bouwen, als je paard geen last van de PPID leek te hebben? (Niet aanvallend bedoeld hoor, ik ben alleen benieuwd naar wat tot deze keuze heeft geleid bij een drachtige merrie die geen last van de PPID leek te hebben enkel een verhoogde waarde)

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:53

De dierenarts adviseerde me om toch te beginnen met de medicatie. Juist omdat we willen dat de merrie de dracht kan voldragen. En niet hoefbevangen wordt voordat het veulen geboren wordt.
Heb wel getwijfeld hoor vandaar dat ik pas na een tweede bloedtest, 4 maanden na de eerste, ben begonnen met medicatie.
Inderdaad ze heeft niet ontzettend veel symptomen maar dat wil blijkbaar niets zeggen....
Ik vind het erg moeilijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:03

Gisteren hebben we, na 2 weken 1/4 te hebben gegeven, de Prascend van Blacky opgehoogd naar 1/2. Op 1/4 zegen we een goede verbetering, vlotter, vrolijker en happy pony, alleen zijn dikke harde nek ging niet beter.

Het voorschrift van de DA is ook 1/2, dus opgehoogd, maar helaas werden we vanmorgen gebeld dat hij te lang lag in de wei.
Toen we aankwamen zagen we een blije Blacky die meteen naar ons toe kwam, verrast dat zijn eten al eerder gebracht werd.
De belster is een zeer ervaren paarden-vrouw dus ik heb haar het verhaal laten doen. Zij trof Blacky rechtop liggend aan en heeft hem in de gaten gehouden terwijl ze met haar eigen dieren bezig was. Af en toe ging hij even plat liggen en dan weer rechtop. Ze heeft dit even aangezien en ons gebeld toen ze het gevoel had dat het te lang ging duren.
Na het bellen is ze naar hem toe gegaan en leek hij erg in zichzelf gekeerd, afwezig. Hij schrok ook heel erg van haar toen ze hem aanraakte om te laten staan.

Wij hebben hem meegenomen en nu met zijn regendeken op is hij gelukkig niet onderkoeld geraakt. Wel twijfelden wij of hij misschien iets kramperig was in zijn darmen, daar hebben we colosan voor gegeven. Ook was zijn hals harder dan gisteren. Nu staat hij op stal met wat hooi, waar hij wel van wil eten en wordt hij door de boer en mijn stalgenoten in de gaten gehouden.
Over 10 minuten gaan wij er zelf weer even langs met zijn emmer slobber en de medicatie, die weer terug gaan zetten naar 1/4.

Herkennen jullie deze verschijnselen? Zou dit (denk het zelf wel) te relateren zijn aan het ophogen van de medicatie?

Mocht hij hier vaker last van hebben, duidelijk ziek gaan tonen of achteruit gaan, dan komt vanzelfsprekend de DA ook op zondag. Maar omdat hij nu niet ziek toont kunnen we daar niet zoveel mee.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:06

Als het van de medicatie komt, anders wellicht eerst 3/8 gaan geven om het op te bouwen? Sterkte in ieder geval.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:19

Ik dacht inderdaad zoiets, via 1/3 naar een halve.
Maandag bel ik sowieso even met de dierenarts.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:29

@Froukje M Is je paard in het verleden al een keer hoefbevangen geweest?

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:50

Jemig.....die medicijnen zijn best heftig zeg....
Als het idd van de medicijnen komt.
Laat je wat horen als je de DA gesproken hebt?

Ik heb vorige week ook de medicatie verhoogd van halfje naar 3/4. Na 2 dagen at hij weer niet meer dus weer terug naar 1/2. Na 2 dagen at hij nog niet dus maar helemaal gestopt en gelukkig at hij gisteren weer normaal.
Ondertussen is ie nog meer afgevallen. ....
Wat een zorgen zeg.....slapeloze nachten heb ik er van.

Ik wacht nu even een.paar dagen af of hij weer goed blijft eten zonder pillen en begin dan weer met een halfje en verhoog voorlopig niks meer!
Daar moet ie het de komende maanden maar mee doen want elke keer een paar dagen niet eten en nog meer afvallen is ook niet wenselijk.