Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:50

Amber_anne schreef:
Mijn dierenarts gaf ook aan dat ik na 3 dagen verschil moest merken, en dat deed ik ook. Ze was bijvoorbeeld minder boos met aansingelen

Je kan gewoon rijden terwijl je het geeft. Het is eigenlijk zieliger om het niet te geven en dan te gaan rijden

Vooral voorlopig niet gaan rijden, omdat bij rijden het maagzuur in de maag beweegt en dan tegen de zweren aankomt. Dat doet pijn en is dus echt zielig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:52

Ik mocht de eerste week van de behandeling ook niks doen, alleen aan de hand stappen. Daarna ben ik heel rustig weer met kleine stukjes longeren begonnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:55

Maar ze kan beter medicijnen geven en rijden dan de medicijnen uitstellen en alsnog rijden

Nog beter om de zadel maker te verplaatsen inderdaad

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:41

Ik zou medicatie gaan geven en even niet gaan rijden, lekker even alleen aan de hand stappen en verder vrij geven.
Dan pak je het in ieder geval op de juiste manier aan.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:24

Ik hoop dat misschien iemand mij kan helpen uit ervaring! En me uit de twijfel kan helpen.

Ik heb een lieve 5 jarige merrie, ik heb haar sinds veulen. Ze is altijd heel dapper geweest en niet snel onder de indruk door haar zelfverzekerdheid. We hebben altijd een hele fijne band gehad en ze ging echt voor mij door het vuur, ook tijdens het grondwerk was ze altijd heel fijn en gehoorzaam. Alleen sinds begin van het jaar deed ze minder hooi eten maar niet iets waar ik me zorgen om heb gemaakt. In mei-juni kwamen er koeien tegenover ons op de wei, deze heeft ze nog nooit gezien en hier is iets gebeurd in haar hoofd of lichaam? Ze was zo verschrikkelijk bang, dat ze door me heen liep. En sindsdien is onze hele band “kapot” en ik ben daar ook kapot van. Ik heb al vanalles geprobeerd kwa grondwerk maar de angst blijft. Opeens is ze nu heel onzeker en angstig, ik herken mijn eigen paard niet meer. Haar ogen vallen er soms gewoon uit. Voor de rest laat ze niks van symptomen van een evt maagzweer zien behalve dan de onzekerheid en angst op sommige momenten en met rijden doet ze het eigenlijk wel braaf buiten af en toe eens wat angst of schrikken (wel meer dan ik van haar gewend ben). Ze is gewoon braaf met poetsen en aansingelen. Eten gaat ook goed, staat 24/7 op de wei en ze krijgt 2x daags een beetje gastro fiberforce. Nu twijfel ik gastroscopie of niet? Kunnen dit maagzweren zijn? Ik wel haar graag uit deze angst helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:30

Nouvel schreef:
Even een vraagje…
Door een aantal weken novacam en tussendoor ook nog koortsremmers heeft mijn paard helaas weer maagklachten… -O-

Hij moet nu weer op de gastrogard en sucralfaat, maar ik sta nu vervelend genoeg op een stal waar ik niet ‘‘s morgens voor voertijd mag komen en mijn paard is nogal eenkennig en niet heel makkelijk met een spuit geven door een vreemde.
Ik wil wel gaan proberen of zij het willen doen, maar als het niet lukt moet ik toch wat anders verzinnen.
Hebben jullie ervaring met de gastrogard gewoon door het ochtendvoer geven en dan wat later nog wat voer met de sucralfaat erin?
Werkt dat ook goed genoeg?

Zou je niet in gesprek kunnen met de stal eigenaar?
Vaak zijn het algemene regels en willen ze soms wel een uitzondering maken als het echt iets medisch en tijdelijk is.
Bij ons is bv op maandag de stal tot 11u gesloten ivm uitmesten. Maar mocht wel mijn paard medicatie geven die hij vroeg voor de eerste gift hooi/krachtvoer moest hebben.

Sassieja

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:02

Nouvel: en evt met korrels omeprazole door het voer? Zou echt zonde zijn als je spuiten leeg drukt in voeding en het ergens in het stro beland.

Het is minder mooi, maar beter dan niets. En kan je niet op een later tijdstip geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:21

Thanx voor het meedenken!
De spuiten worden nu voor het voeren door de staleigenaar gegeven, heel erg fijn!
Voor de zekerheid zet ik de sucralfaat klaar in een bakje voer voor in de paddock, waar hij een uur na het voeren in gaat, zodat er zeker niet te kort tijd tussen spuit en sucralfaat zit.
Zijn ochtend voer dat hij anders voor het naar buiten gaat op stal krijgt deel ik dan gewoon in tweeën.

Ik was bang dat het anderen niet zo lukken om hem de spuiten te geven want hij is niet zo makkelijk, maar tot nu toe is het gelukkig gelukt, dus heel blij mee!

Anouk, ik zou even overleggen met de dierenarts wat die ervan denkt en misschien ook een osteopaat ofzo naar je paard laten kijken.
Sterkte , zulke dingen zijn heel vervelend.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 15:55

Even een vraagje voor de mensen die preventief een supplement geven...
Ik heb nadat ze weer last had van haar maag en een maand maagzweer medicijnen heb moeten geven afgelopen winter preventief phytonics gastri comp gegeven. Tijdens het weideseizoen hier even mee gestopt omdat ik merk dat ze er in de zomer veel minder last van heeft en de hele dag kan grazen.

Zouden jullie hier direct weer mee beginnen zodra ze de wei af gaan?
Of wanneer bepalen jullie het moment om weer preventief te gaan geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:22

_Tristan schreef:
Even een vraagje voor de mensen die preventief een supplement geven...
Ik heb nadat ze weer last had van haar maag en een maand maagzweer medicijnen heb moeten geven afgelopen winter preventief phytonics gastri comp gegeven. Tijdens het weideseizoen hier even mee gestopt omdat ik merk dat ze er in de zomer veel minder last van heeft en de hele dag kan grazen.

Zouden jullie hier direct weer mee beginnen zodra ze de wei af gaan?
Of wanneer bepalen jullie het moment om weer preventief te gaan geven?

Als je bijna zeker weet dat je paard weer last gaat krijgen zou ik gelijk beginnen.

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:35

Kur ulcergold werkt goed. Wel enorm prijzig.. laat je paard scopen vtv zodat je weet waar de zweren zitten

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 08:06

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 08:39

Bedankt voor het plaatsen!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:29

Ik heb 2 paarden die tijdens de tussenseizoenen gevoelig zijn aan de maag. De ene krijgt soms ook maagzweren als ik het te ver heb laten komen in het verleden. De veearts heeft me een supplement aangeraden, namelijk Ekygard dat ik nu altijd geef tijdens de tussenseizoenen en sindsdien hebben ze beide geen last meer gehad :)

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:16

Mijn paard is verhuisd en heeft natuurlijk nu wat last van stress omdat ze even moet wennen. Kan je omeprazol preventief geven in een stressvolle periode? Zo ja hoe veel per dag en hoe lang? Of is alleen een supplement zoals Ekygard meestal voldoende. ( natuurlijk is ze de hele dag buiten en krijgt ze onbeperkt hooi )

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:26

Mijn dierenarts gaf aan dat ik het preventief kon geven een paar dagen voor een stressvolle situatie. Ik weet alleen niet meer hoeveel ik moest geven

Kan je niet even contact opnemen met de praktijk

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:36

Ah dank je wel. Ik zal id eens even bellen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:59

Mijn snel stressige paard had bij de verhuizing van stal voldoende aan de Equine 74 korrels en spuiten.
Helaas wel weer op de medicatie na bijna 4 weken novacam…
Maar de Equine 74 vind ik zelf echt heel fijn, nu we weer klaar zijn met de medicatie gelijk daar weer op over gegaan.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:48

Nouvel, waar heb jij de Equine 74 besteld? en geef je het standaard?

Ik ben opzoek naar wat advies/ ervaringen voor een goede muslie voor onze merrie met een gevoelige maag, zag zelf de Muesli Gut & Gastro van Vitalstyle voorbij komen.

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:30

Ik voer toevallig de Gut & Gastro mijn merrie met gevoelige maag en darmen doet het er heel goed op. Ik mix het met een paar handjes soft en fiber. Minder opgeblazen en minder pijn in haar buik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:37

Happy_Hippie schreef:

Ik ben opzoek naar wat advies/ ervaringen voor een goede muslie voor onze merrie met een gevoelige maag, zag zelf de Muesli Gut & Gastro van Vitalstyle voorbij komen.

https://purepaardenvoeding.nl/collections/equine-74

Op advies van mijn dierenarts geef ik het standaard inderdaad en zo nodig, bij reizen, veel spanning, geef ik de spuiten erbij.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 00:08

Panda6 schreef:
Ik voer toevallig de Gut & Gastro mijn merrie met gevoelige maag en darmen doet het er heel goed op. Ik mix het met een paar handjes soft en fiber. Minder opgeblazen en minder pijn in haar buik.

Super dankjewel! :D

Nouvel schreef:
Happy_Hippie schreef:

https://purepaardenvoeding.nl/collections/equine-74

Op advies van mijn dierenarts geef ik het standaard inderdaad en zo nodig, bij reizen, veel spanning, geef ik de spuiten erbij.

Dankjewel ik ga het van de week eens overleggen met men moeder!
Ik zie ook Gastripro van Dressagepro veel voorbij komen (ook in reclames).

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:58

Weet iemand toevallig hoeveel suiker er in Ekygard zit? Er zit suikerbietmelasse in.
Hier in de buurt zitten twee dierenartsen de ene adviseerde de Ekygard en de andere de Mucosa protect & repair. Ik zie door de bomen het bos niet meer :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:11

Ik heb zeker goede ervaring met ekygard. Weet niet hoeveel suiker erin zit maar mijn merrie reageerde er heel goed op.

Meer algemeen maar dont forget dat maagklachten en maagzweer achtige klachten in de komende periode ook van horzeleitjes kunnen komen :j

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:06