[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:28

hee, sorry dat ik zo binnen kom vallen.
maar over dat zomerexceem, want ik heb het nooit mee gemaakt bij mijn paardjes.
van af welke leeftijd weet je of ze zomerexceem krijgen en hoe gaat dat in zijn werk.
heb nu een shetlander veulentje van 8 maanden en ik heb geen idee of hij het krijgt ed.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:29

waarom vraag je je dat af anouk, heeft hij symptomen dan?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:32

omdat ik niet weet wat de symptomen daar van zijn ed omdat ik het nog nooit heb mee gemaakt met mijn andere paardjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:39

als je een shetlander hebt die in deze tijd van het jaar gaat jeuken heb je toch de meeste kans dat ze last hebben van luizen.,
weer verwijs ik dan dus naar een veearts,die kan je helpen om een goede diagnose te geven waar eventuele jeuk vandaan komt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:42

_CS_ schreef:
Drainage kuur is per paard verschillend, het is maar net hoe ze erop reageren.

Precies. Weet niet of het echt veel doet, maar mijn paard doet het nu goed, dus ik blijf de drainagekuur geven 2x per jaar.
De kuur, de deken en in de zomer 2x per maand (alleen manen) wassen met Befix houdt mijn paard jeukvrij.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:18

Zit zoooo te twijfelen over welk voer ik nou zal gaan geven...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:31

nadita schreef:
_CS_ schreef:
Drainage kuur is per paard verschillend, het is maar net hoe ze erop reageren.

Precies. Weet niet of het echt veel doet, maar mijn paard doet het nu goed, dus ik blijf de drainagekuur geven 2x per jaar.
De kuur, de deken en in de zomer 2x per maand (alleen manen) wassen met Befix houdt mijn paard jeukvrij.

Befix?

Ik hoor echt onwijs veel dingen langs komen.. Jeetje wat heb ik nog een boel om uit te proberen :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:41

Hier regent het hoeraaaaaaa!! Betekend dat de mest goed de grond in gaat, en ze dus tot het gras gaat groeien haar graasmasker weer af kan na morgen.

Drainage kuur vroeg iemand geloof ik? Ik heb het vorig jaar voor het eerst gedaan bij Bregh,en ik merkte idd verschil. Minder jeuk, kon haar toen een paar dagen ook gewoon zonder deken laten staan en pas daarna had ze een licht scheerkwastje. Bij haar twijfel ik echter of het lichte SME is of een heftige reactie op eiwitten, dus ik ben nog volop aan het experimenteren. Echter vondt ik de drainage zoveel positieve effecten geven dat ik het dit jaar ook weer doe.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:45

De Puur Culico is bij de paardendrogist in de aanbieding? Hebben jullie hier toevallig ervaring mee?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:46

Zetta schreef:
Schuurobjecten afzetten is onbegonnen werk want een deel van onze omheining thuis is al een muur die tot der borst komt en dus de perfecte schuurplek is. En de wei die staat vol met bomen waar ze ook erg graag tegen schuurt.
Nog even wachten met het deken doe ik echt niet, vorig jaar was ik te laat en heb na 2 dagen het deken overal wel ergens in de wei terug gevonden, dus dit wil ik niet nog eens meemaken.

Ik denk dat ik dan toch maar gewoon iedere dag het deken er even snel afhaal en ze eens goed borstel en als het echt niet lukt dan toch maar ga scheren, maar dit pas als allerlaatst want wil haar nu niet nog een deken omdoen.

Die van mij staan nog niet onder de deken want ze hebben nog totaal geen last maar dat even terzijde.
Je zult toch zo veel mogelijk moeten poetsen. Wat bij die van mij het beste werkt om al dat losse haar er in een hoog tempo af te krijgen is zo'n lang zweetmes gebruiken met karteltjes aan 1 kant. Als je dan die kartelkant gebruikt dan schuif je dat losse haar er zo af. Succes ermee!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:23

Aline4 schreef:
Zetta schreef:
Schuurobjecten afzetten is onbegonnen werk want een deel van onze omheining thuis is al een muur die tot der borst komt en dus de perfecte schuurplek is. En de wei die staat vol met bomen waar ze ook erg graag tegen schuurt.
Nog even wachten met het deken doe ik echt niet, vorig jaar was ik te laat en heb na 2 dagen het deken overal wel ergens in de wei terug gevonden, dus dit wil ik niet nog eens meemaken.

Ik denk dat ik dan toch maar gewoon iedere dag het deken er even snel afhaal en ze eens goed borstel en als het echt niet lukt dan toch maar ga scheren, maar dit pas als allerlaatst want wil haar nu niet nog een deken omdoen.

Die van mij staan nog niet onder de deken want ze hebben nog totaal geen last maar dat even terzijde.
Je zult toch zo veel mogelijk moeten poetsen. Wat bij die van mij het beste werkt om al dat losse haar er in een hoog tempo af te krijgen is zo'n lang zweetmes gebruiken met karteltjes aan 1 kant. Als je dan die kartelkant gebruikt dan schuif je dat losse haar er zo af. Succes ermee!

furminator is ook ideaal

http://dx.com/5-stainless-steel-pet-dog ... lack-57247 hier erg goedkoop het duurt alleen wel een week of drie voordat je hem binnen hebt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:45

Die furminator doet bij mijn paard helemaal niks. Ik gebruik het voor mijn hond, kat en konijn. Dat gaat prima en werkt echt, maar bij mijn paard komen er geen haren mee af hoor!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:01

Hier werkt de furminator ook niet op alle paarden, sommige hebben te stug haar waardoor hij heel snel vastloopt. Maar bij sommige werkt hij wel lekker!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:41

vandaag maar een nieuw boette deken gekocht.
dit keer was het een blouwe.
dit omdat de deken die ik had voor ze stuk is.
en ik niet 2 paarden onder 1 deken kan zetten.
hopenlijk hebben ze nog niet te veel last

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:20

vele hier geven hun paard nu een drainagekuur, in het Rhinotopic lees ik dat je dat nu beter niet kan doen omdat je daarmee de weerstand kan verlagen en ze bevattelijker zijn voor het virus.

Hoe denken jullie daar over?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:04

Ik wilde ook beginnen, maar wacht sowieso tot Rhino weg is in de buurt, vanwege idd in het begin de verlaging van de weerstand. Sommige paarden worden in het begin juist wat zieker/slechter dan dat ze waren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:15

yvonnedv schreef:
vele hier geven hun paard nu een drainagekuur, in het Rhinotopic lees ik dat je dat nu beter niet kan doen omdat je daarmee de weerstand kan verlagen en ze bevattelijker zijn voor het virus.

Daar zit wel wat in. De drainage kuur die ik gebruik verlaagt in elk geval de weerstand NIET (versterkt het juist), dus dergelijke drainage kuren bestaan ook.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:19

Je paard voor het eerst reinigen nu met de rhino zou ik niet doen.
Als je het al vaker hebt gedaan, zie ik er geen probleem in, paarden reageren dan toch heel anders als bij een allereerste kuur in hun leven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

ZusJacobs schreef:
Hier werkt de furminator ook niet op alle paarden, sommige hebben te stug haar waardoor hij heel snel vastloopt. Maar bij sommige werkt hij wel lekker!

Ik heb meer het idee dat het haar te glad is. Hij glijdt er zo overheen, maar neemt geen haren mee. En als ik er met mijn hand overheen wrijf heb ik een bos haren in mijn hand (ik spreek over vorig jaar btw, maar ga er van uit dat het nu weer zo is ;))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

yvonnedv schreef:

Bij ons in de buurt is (nog?) geen rhino geconstateerd, ze komt niet van het erf momenteel (ik ga het ook niet opzoeken uiteraard), ik fok er niet mee en ik rijd geen wedstrijden. Dus daarom maak ik me er nu ook niet druk om. De weides zijn nu bemest, dus voor mij liggen de kosten/baten dusdanig dat ik gewoon doorga met reinigen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:04

Meld me ook weer in dit topic. Het seizoen komt er weer aan helaas!
Deken ligt alweer schoon te wachten tot hij weer in gebruikt wordt genomen straks.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:19

Ik wil (als het rhino virus weg is) mijn paard reinigen. Welk middel raden jullie aan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:45

Merken jullie dat het helpt als de paarden bij zons op en ondergang op stal staan?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:12

Tzal zeker zin hebben. Mijn paard rende 2 jaar terug vooral rond zonsondergang de hele wei door om aan die vliegende monstertjes te ontkomen. Doodzielig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:13

volgens mij hebben veel paarden daar wel baat bij inderdaad, het is dat het mij echt te duur wordt vergeleken met 24/7 paddock zoals hij nu staat, anders zou ik het wel proberen.
Eczemer bij ons op stal wordt ook opgestald dan en bij hem werkt het wel goed.

Vandaag de manen van Wisse wat bijgewerkt met een snij-mesje. Onderin werden het echt dunnere punten. Nu is het wel erg recht en bovenaan nog veel korte plukken (niet geschuurd, maar afgebroken door de deken afgelopen seizoen) maar wel wat voller.
Hoe doen jullie dat met paarden met lange manen?