Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:00

Mag ik me hier ook melden?
Bij mijn pony is cushing geconstateerd.

Waarde mocht 20 zijn en was 67.

Cushing is nieuw voor mij.
Dus moet nog een hoop leren ..

Mistral_Bink

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:56

Sterkte nammie..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:18

Sterkte Nammie.
En wat een lief idee van doneren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:23

Welkom Tyrcanol, tuurlijk mag je je hier melden!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:18

fargo schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Dat bestaat nog steeds . Stichting de paardenkamp .

Dacht ik al. Hoe gaat het met je merrie Zinzi??

Tja , hoe gaat het met haar .Wisselend .
Ik weet niet goed wat ik met haar aan moet .
Geef haar monnikspeper van PUUR en magnesium .
Verder Detox kuur en Probiotica .
Annika van Den Hoek is bezig met een onderzoek .
Verwacht morgen een belletje .
Weet je , mijn meisje heeft al zoveel gemankeerd . En telkens komen we
Er bovenop . Maar dan dient het volgende zich aan .
Vraag me steeds vaker af waar ik de grens moet trekken .
Ze is pas 9 . En heb kosten gehad alsof ze 100 is .
Ik ben niet zo sterk om te zeggen nu is het genoeg ...
Als ze zich goed voelt gaat ze goed . En dat is altijd vaker als slecht voelen ...
En ik houdt zoveel van haar ...
Ze is mijn kindje van 700 kg

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:32

Goh, ik kom weer uit de meeleesmodus....
Sinds enkele dagen valt mij op dat paardlief tijdens het slapen/soezelen 'valt'
Hij stort niet ter aarde, maar wel helemaal door zijn benen.
Ik zag al een paar x modder tot op zijn bovenbenen, terwijl hij niet had gerold.
Op een x was ik in een andere paddock bezig en zag uit mijn ooghoek paard een valbeweging maken.
Sindsdien houd ik het in de gaten, en zie het erg vaak gebeuren....
Wat is dit nou weer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:40

Dat is wel een hele diepe slaap tante sam..
Bijna narcolepsie-achtig..?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:18

Dat vraag ik me dus af.
Het begint met heel erg knikkebollen, en daarna komt er een val (beweging)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:48

Die van mij heeft ook wat nieuws . Vreselijk veel staartspanning . Ze trekt hem dan naar een kant over haar bil .
En beweegt hem niet terug .... Vreemd weer

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:56

Bedankt allemaal.
Het is rustig gegaan , na de 2de spuit duurde het even voor hij door zijn benen ging , maar toen was hij ook zo weg. Ik ben ''blij'' dat ik dat niet gezien heb.
Tekla heeft nog een paar uur bij hem staan grazen , en toen Fik op de dam gesleept werd , kwam ik er net aan met haar nieuwe maatje.

En wat het doneren betreft , het ging om een bijna vol doosje met Prascend. Ik doe eigenlijk weinig aan geld doneren , maar probeer mijn steentje bij te dragen in natura.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:17

Nammie: krachtig besluit. Prima idee om de medicijnen te doneren. Je zult vrede vinden in je beslissingen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:50

Gecondoleerd Nammie.

tantesam, dit doet mijn merrie dus ook......... Schijnt dat vermoeidheid ook met cushing te maken heeft (correct me if i'm wrong)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:07

NAMMIE Fijn dat het zo rustig is gegaan. Fik kan nu lekker over de eeuwige weides scheuren. Hoe gaat het met het nieuwe weide maatje?

Ik heb ook even een vraagje. Ik ben in mei begonnen met de tabletten en wil eigenlijk wel graag weten waar we nu staan. Ik weet alleen niet zo goed wanneer ik het beste kan testen. (of maakt dat niet uit)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:38

Fijn dat het zo gegaan is Nammie..
Tja beetje gek zo in 1 post, maar hoe is het nieuwe paard en hoe gaat het met Tekla?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:22

Dank jullie wel!

IMJ je slaat de spijker op zijn kop , zo voelt het voor mij precies hetzelfde...
Het nieuwe paard heeft geen 1 keer lopen hinniken naar haar ouwe maatjes.
Ze was de enige merrie in een ruinengroep sinds een dikke week , en sinds die tijd vond ze het niet meer zo leuk bij de ruinen en zonderde zich een beetje af.
Hier is ze direct weer de leidmerrie , maar op een heel nette manier. Ze heeft een enorm ''aardse'' uitstraling , en heeft nog geen pas gedraafd.
Ze is 10 jaar ,kruising lusitano kwpn van rond de 160, zeer stevig gebouwd, op zeer ernstige seme na verder goed gezond , ook geestelijk in het koppie.
Ik hoop dat ze hier haar draai vind , en het een fijn plekje gaat vinden om te wonen , en Tekla een beetje kan helpen om wat aardser te worden.
Ze is op proef via de stichting , en als alles goed voelt mag ze gewoon blijven.
Tekla is wel gelukkig met haar , ook op de manier waarop ze leid.
Tekla heeft vanmorgen alleen afscheid genomen van Fik , althans zo leek het. Tekla heeft uren voor het hek gestaan waarachter Fik lag. Ik heb nog een poosje naast haar gestaan , en ze legde zo lief bedoelt haar erg zware hoofd op mijn schouder. De nieuwe merrie stond op 40 meter afstand toe te kijken , alsof ze Tekla even haar privee gunde...het voelde zo goed , zo warm ,genegen en gesteund.
Heb ze beide verteld elkaar te helpen.

Volgens mij komt het helemaal goed.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:27

Klinkt mooi Nammie. Zwaar, maar wel heel mooi.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:04

Prachtig nammie, toch nog wat waken over fik misschien?
Wat lief dat ze bij je kwam ´ hangen', samen afscheid nemen..

Dat klinkt als een fijne merrie! Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor stichting het is, ze vangen paarden op die iets mankeren oid?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:33

Doek ff via pb

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:21

Wat ontroerend Nammie . Ook ik ben benieuwd naar die stichting .

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:40

"mooi" fijn dat jullie samen afscheid genomen hebben!

Ook fijn dat het met het nieuwe paard lijkt te klikken, dat jullie nu maar in rustiger vaarwater mogen komen!

Vanavond voor t eerst n kwart tabletje gegeven met n stukje brood, ging er zo in! En wat zijn die tabletjes klein! Ik hoop op geen bijverschijnselen oid, ben misschien beetje mutsig maar vind t erg spannend.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:55

Helemaal niet mutsig, ik vond het ook heel spannend hoor. Maar je moet het toch proberen en dus ergens beginnen.. Met een kwart doe je het goed hoor :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:02

Zinzi_jewel schreef:
Wat ontroerend Nammie . Ook ik ben benieuwd naar die stichting .

Ook pbeetje gestuurd :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:08

egnie schreef:
NAMMIE Fijn dat het zo rustig is gegaan. Fik kan nu lekker over de eeuwige weides scheuren. Hoe gaat het met het nieuwe weide maatje?

Ik heb ook even een vraagje. Ik ben in mei begonnen met de tabletten en wil eigenlijk wel graag weten waar we nu staan. Ik weet alleen niet zo goed wanneer ik het beste kan testen. (of maakt dat niet uit)

Even op jouw vraag antwoorden , Fik was 15 mei begonnen met Prascend nav een acth van 71, en stond sinds begin juni op 1 hele tablet.
Hij is vorige week getest en was toen 22.
Qua cushing was hij dus prima onder controle.
Dus je kunt nu gerust testen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:33

Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan Nammie :j
Ik kom weer even langs met een vraagje, want mijn pony begon opeens nogal gek te doen vanmiddag. Ik pakte hem vanouds uit de wei om hem lekker een poetsbeurt te geven en te oefenen met het scheerapparaat. Hij had die hele middag gewoon lekker staan grazen, niks opgemerkt aan hem. Ik had hem bij de stallen gezet, scheerapparaat gepakt en alles klaargelegd, precies hetzelfde als hoe ik het al de hele week doe, ik oefen dagelijks hoogstens een kwartiertje met hem en het scheerapparaat, zodat hij van de winter met een beetje geluk rustig aan geschoren kan worden. Het oefenen gebeurt altijd op dezelfde plek, en ik gebruik hier mijn vier meter lange leadrope voor. Ik had even een borsteltje over hem heen gehaald, en het viel me al wel op dat 'ie wel erg stilletjes was, maargoed, misschien had 'ie z'n dag gewoon niet helemaal. Ik klikte het lange touw aan z'n halster vast, en toen ging het mis. Hij raakte echt compleet in paniek, rende als een gek naar achter en zakte gewoon helemaal door z'n achterbenen heen. Ik heb hem niet geprobeerd te stoppen, heb puur uit veiligheid het touw helemaal lang/los gelaten, maar ik schrok me kapot, hij 'viel' namelijk gewoon door z'n achterbenen heen! :o
Ik was best wel een beetje in paniek, want zoiets heeft 'ie nog nooit gedaan. Snel alles gechecked, nergens gevoelig, temperatuur was oke, hoefjes pakte hij netjes op en zette hij ook weer goed neer, een rondje gelopen en dat ging prima, en heb hem daarna maar weer los gelaten. Hij heeft een paar minuten een beetje beduusd staan kijken, en is toen weer gaan grazen en zocht ook gewoon weer contact op met de twee andere pony's en met mij. 's Avonds nog langs gegaan en toen werd ik ook weer als normaal begroet met een hinnikje.
Zou dit een symptoom van de Cushing's kunnen zijn? Hij heeft sinds mid augustus 'officieel' cushing's, maar hij had dit hiervoor gok ik al zo'n twee jaar, hij krijgt dagelijks 0,5 tabletje, heeft hier weinig bijwerkingen van gehad in het begin en is ondertussen hartstikke opgeknapt; hij is weer happy, is weer bijna goed op gewicht en hij ziet er gewoon hartstikke gelukkig uit. Alleen z'n vacht is nog niet mooi, maar dat komt nog wel gok ik. De afgelopen dagen hebben we niks geks gedaan, dagelijks in alle rust geoefend met het scheerapparaat, en soms hier opvolgend wat simpel grondwerk en gisteren (woensdag) heb ik hem gereden wat werkelijk waar geweldig ging, hij liep hartstikke top.
Zou hij misschien mijn lange leadrope in verbinding hebben gebracht met het scheerapparaat, en hierdoor opeens zo in de stress zijn geschoten? Ik gebruik mijn leadrope voor allerlei zaken, en tsja tijdens het oefenen is hij natuurlijk goed gestressed, maar dit gaat elke dag beter, en we pakken het oefenen hartstikke rustig aan in kleine stapjes, en na het oefenen is hij ook totaal niet gestressed meer.
Ik hoop dat iemand hier misschien weet of zo'n 'stress-aanval' en het zakken door de achterbenen misschien van de cushing's zou komen, of dat het misschien van iets anders zou kunnen komen?
sorry voor het lange verhaal..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:34

Ik heb trouwens geen idee over zijn atch (?) waardes, dit heb ik niet te horen gekregen van de eigenaar.