[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:34

Nayeli schud als haar neus geïrriteerd is.
In principe kan dit allerlei verschillende oorzaken hebben: stress, pijn en pollenallergie. Alles heeft hetzelfde gevolg, namelijk neus irritatie. Daardoor gaat ze dan schudden. De cetirizine neemt de neusirritatie weg, waardoor het schudden stopt. Maar de oorzaak is dan natuurlijk nog niet weg.

Hier een filmpje van vorig jaar mei, dit schudden is door de pollenallergie: https://m.youtube.com/watch?v=u9bY_-rmtvs
Zo sneu om te zien :\

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:04

NRJ schreef:
Nayeli schud als haar neus geïrriteerd is.
In principe kan dit allerlei verschillende oorzaken hebben: stress, pijn en pollenallergie. Alles heeft hetzelfde gevolg, namelijk neus irritatie. Daardoor gaat ze dan schudden. De cetirizine neemt de neusirritatie weg, waardoor het schudden stopt. Maar de oorzaak is dan natuurlijk nog niet weg.

Hier een filmpje van vorig jaar mei, dit schudden is door de pollenallergie: https://m.youtube.com/watch?v=u9bY_-rmtvs
Zo sneu om te zien :\


Bij mijn paard lijkt neusirritatie ook vooral aanleiding tot schudden. We gaan nog even door met cranio.
Ik lees hier meer over humane allergietabletten. Geef je dit op advies van je DA? En in welke dosis?
Verder benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Naf Shake Relief?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:23

Ik zou het bij Guus meer frustratie willen noemen dan stress trouwens. Hij is zn hele leven getraind om hard te gaan en te winnen, dus als hij dat niet mag slaat de frustratie toe :(:)

Wat betreft het wel of niet rijden, ik heb een paard wat doodongelukkig wordt van niets doen -O- Vanmorgen Guus laten staan en alleen de ander meegenomen. Terug op stal dus een hele boze Guus, die daarna gefrustreerd de wei in de rondte ging rennen en de buurdames aanvloog 8)7 Hij zit verder ook super in zn vel, en wil lopen. Zo frustrerend als dat dan niet kan!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:53

Wat sneu om te zien al die filmpjes.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:58

Wie in dit topic kon ook alweer wat chranio-dingen aan de hand van een foto kan zien?
Toevallig deze lieve foto gemaakt vanmiddag toen we op de hoefsmid aan het wachten waren <3

Afbeelding


Ben wel benieuwd of chranio iets voor hem zou kunnen doen.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:00

Sabine81 schreef:
Bij mijn paard lijkt neusirritatie ook vooral aanleiding tot schudden. We gaan nog even door met cranio.
Ik lees hier meer over humane allergietabletten. Geef je dit op advies van je DA? En in welke dosis?
Verder benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Naf Shake Relief?


Cranio is voor Nayeli ook geweest en komt in juli weer (3de keer). Het heeft haar heel goed geholpen tegen de hoofdpijn, maar helaas niet voor het schudden.
Helaas wist mijn dierenarts geen oplossing en zei dat ik het maar even aan moest zien |o Voor mij dus absoluut geen optie. Andere dierenarts gevraagd die me in ieder geval serieus nam en actie ondernam. Helaas was hier ook geen blijvende oplossing bij en ben ik zelf op zoek gegaan en met tips hier uit het topic aan de slag gegaan.
De cetirizine werkt voor Nayeli het beste van alles. Ze heeft nu minimale last. De dosering heb ik uit een onderzoek gehaald (zodat ik haar in ieder geval niet te veel geef): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/

Een nieuw stalgenootje bij ons heeft ook een headshaker en is nu de NAF Shake Relief aan het proberen. Hij heeft bij ons op stal in ieder geval minder last als op de vorige plek, maar dit kan natuurlijk van meerdere dingen afhankelijk zijn.

Sabine81
Berichten: 133
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:22

Vandaag een goede dag voor mijn paardje. Gewoon in de buitenbak gereden vandaag.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:33

Fijn!

Ik heb zelf het idee dat wanneer ik wisse lang en laag aan het werk zet, hij er minder last van heeft dan wanneer hij opgerichter loopt. Waar zou dat door komen?

ellepel

Berichten: 47440
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:30

Dat weet ik eigenlijk ook niet precies
wel is het zo dat als appie een schud aanval heeft hij daarna altijd zijn hoofd naar de grond brengt.
Doet hij ook wel in het filmpje.

Dus het haalt ergens de druk van af denk ik,verlicht misschien eventuele pijn?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:34

Nou bij Guus is woensdag de cranio weer geweest. Zowel tongbeengewricht als kaakgewricht zaten vast, beiden kan schudden veroorzaken danwel verergeren.
Ze heeft dan ook beide losgemaakt, en verder alle punten op zn hoofd nagekeken en behandeld die er mee te maken kunnen hebben.
Afgelopen 2 dagen heeft Guus rust gehad, morgen gaan we aan de hand het bos in en zondag is de grote dag, dan gaan we weer voor het eerst onder zadel...

Ben benieuwd, heb eigenlijk wel goede hoop dat het toch weer wat gedaan heeft, omdat ze ook echt dingen heeft gevonden die niet goed waren en dus het schudden kunnen verergeren.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:11

opisop_shop schreef:
Fijn!

Ik heb zelf het idee dat wanneer ik wisse lang en laag aan het werk zet, hij er minder last van heeft dan wanneer hij opgerichter loopt. Waar zou dat door komen?


Omdat een paard lang/ laag endorfines aanmaakt ( vergelijkbaar met t graaseffect).. het ontspant een paard dus. Werkt als een neurotransmitter.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:58

En de wind komt anders in de neus aar mijn idee, waardoor de wind minder a trigger is.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:45

Oeps ik zie dat het er verkeerd staat :+

Hij heeft opgericht juist minder last lijkt t. Loopt dan actiever door. Laag moet ik hem continu met de longeerzweep bijdrijven zo sukkelt hij. Opgericht loopt hij veel actiever. Dit was nooit zo.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:45

Janouk heeft ook veel minder last als ik haar in oprichting rijdt dan met een lange teugel.
Voor de koets heeft ze helemaal geen last. Dat blijft het allervreemdste.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:49

Zou het bij Janouk dan toch niet rug gerelateerd zijn? Ondanks dat daar niets te vinden is?
Guus heeft tot zijn 10e altijd gekoersd, en was heel succesvol. Blijkbaar dan dus ook niet aan het schudden, volle vaart voor de sulky icm headshaken lijkt me niet samen gaan

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:41

Janouk gebruiken jullie voor de kar oogkleppen?

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:48

Ja. Maar ik heb dat allemaal al geprobeerd. Met oogkleppen onder het zadel etc. Longeren met oogkleppen.

We hebben uitgevonden dat ze in het borsttuig duwen bepaalde spieren aanspant, waardoor ze niet shaket.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:13

Heb je dan al eens een bodywrap geprobeerd? :)*

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:58

opisop_shop schreef:
Heb je dan al eens een bodywrap geprobeerd? :)*


Een heel knalroze drukpak zelfs, janouk in haar mega mindy pak. Maar het hielp niet. Alleen de schapen ginegn aan de kletter toen mega mindy in haar roze pak de wei in kwam :o :D :+

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:52

Ik meld me hier ook maar weer. Od is al een headshaker zo lang als ik hem heb, maar het is nog nooit zo erg geweest als dit jaar :(:) . Vorige week hadden we grondwerkles en we zijn gewoon gestopt omdat hij zo'n last had. Aan zijn ogen was ook goed te zien dat hij barste van de hoofdpijn :(:) -O- .
In de wei staat hij altijd met een vliegenmasker op tegen de zon en met rijden had ik altijd een netje. Dat is altijd meer dan voldoende geweest om hem happy te houden. Dit jaar dus duidelijk niet. Het valt ook veel mensen op stal op dat hij in de wei enorm schud. Od heeft nu 1 cranio sacraal behandeling gehad en de hoofdpijn is duidelijk minder maar het schudden lijkt juist erger.
Ik zit er aan te denken om, ondanks dat het erg laat op het jaar is, toch ook maar puur pollen te gaan proberen. NAF shake relief vind meneer echt niet te vreten en krijg ik er met geen mogelijkheid in. Nu kwam ik gisteren op facebook iets tegen wat schijnbaar al veel shakers heeft geholpen. (Maar ja, wij van wc eend, adviseren...), maar het leek me toch de moeite van het proberen waard. Helaas heeft deze sukkel niet meteen opgeschreven hoe dat spul heet, die dacht dat later terug te kunnen vinden :o -O- :o

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 05:08

Inoterry wat vreselijk vervelend :\ Je voelt je zo machteloos hè ;(
Bedoelde je misschien dit spul? https://www.ecostyle.nl/paard/producten/longvitaal
Ik zag deze voorbij komen via facebook en heb de pagina opgeslagen. Vind het alleen een erg duur product -O- Als ik nou zeker zou weten dat het helpt...

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 06:35

Inoterry :(:)

Ik kreeg van mn zadelmaker nog een tip om klitwortel lotion te gebruiken. Gewoon op het hoofd smeren, schijnt jeuk goed te verlichten. Kost ook maar €2,60 bij het Kruidvat, dus baat het niet schaadt het niet.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon- ... on/p/20680

Guus krijgt straks zn vuurdoop, we gaan voor het eerst na de cranio weer het bos in. Ben er gewoon zenuwachtig voor 8)7

ellepel

Berichten: 47440
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:12


Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:27

He bah! Alle paarden hebben best last he? Geert en ik zijn even uit de running geweest door een blessure. Morgenavond wil ik het weer gaan proberen. Gisteravond een stuk met hem gewandeld. Hij heeft heel veel last van neusuitvloeiing
Schudden viel wel mee. Maar hij heeft dus zeker erg veel last van de pollen zonder netje. Van de bijenpollen merk ik niet veel effect tot nu toe helaas.
Veel succes met rijden TinGu!! Ik duim dat het goed gaat!

Klitwortel van het kruidvat gebruik ik ook tegen jeukende aanzet van manen en staart. Echt superspul!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:04

Zo te zien is het inderdaad dat longvitaal spul. Heb het ook niet al te grondig bekeken, ik moest ook weg. Maar omdat Od ook vaak een aandraafkuchje heeft zou ik het wel willen proberen. Thanx voor het opzoeken +:)+ .
Gelukkig is zijn zomereczeem wel redelijk onder controle nu. Anders was het helemaal een zielig hoopje ellende geweest :(:) .