[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:47

Heel eerlijk, zo vanaf de foto's lijkt het alleen dat de pony wat minder bespiering heeft. Maar vervelend dat dit eruit gekomen is.

Hier lijkt het dat de prascent zijn werk doet. Ze lijkt iets voller te worden, vertekend wel erg door de winter vacht. Ook staat ze nog steeds zonder deken, maar dat is nu veel fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:03

Dat klopt. De meeste mensen zien ook niks aan hem, wij des te meer: idd in bespiering afgenomen en allerlei vage blessures/kreupelheidjes, slomigheid, stijfheid, slecht eten, twee keer koliek en een hardnekkige luchtweginfectie waarvoor we in eerste instantie bij de kliniek terecht kwamen. Maar zijn al tijden aan het dokteren met hem. Nu dus eindelijk een antwoord op het gedoe met z'n gezondheid. Het gaat heel erg op en neer wbt de klachten. Ik ben heel benieuwd hoe hij het op de Prascend gaat doen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:06

Hopelijk slaat de medicatie aan, lijkt nog wel een jonge pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:15

gett schreef:

Hij is 11, dus nog relatief jong idd.
Ben ondertussen in dit topic aan het lezen en al heel wat nuttige info tegengekomen door jullie als ervaringsdeskundigen geplaatst. Verder heb ik een oom die als internist/chef de clinique (Inwendige ziekten) in Utrecht gewerkt heeft (inmiddels al een tijd met pensioen, maar weet er nog veel van en leest zich nu wederom ook weer goed in) en onze eigen internist in de kliniek in Wolvega. Wil alles weten wat er te weten valt hierover....

Zie toevallig nu dat jij ook in het noorden woont "gett" :)

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:34

Picasso, wat jammer, dat je mooie sportpony nu ook PPID heeft. Met mijn Reggae reed ik ook Z-1 dressuur toen vorig jaar bij hem PPID werd geconstateerd. hij was 16 toen.
Misschien heb je het al gelezen, maar ik wil je een tip geven m.b.t. het beginnen met de Prascend.
Ik weet niet wat voor dosis je pony voorgeschreven krijgt, maar ik zou beginnen met 0,25 mg en dat zachtjes opvoeren i.v.m. de bijwerkingen. Ik moest vorig jaar direct met een hele tablet beginnen, maar dat resulteerde erin, dat mijn paard zich echt niet goed voelde en op een gegeven moment weigerde te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:55

Ach jeetje wat jammer Neeltie! Hoe gaat het nu met jouw paard? Ik wil eerst de internist en mijn oom nog vragen bij welke waarde het verstandig is te beginnen met Prascend of dat het afhankelijk is van het klinische beeld van mijn pony. Zoveel info gelezen vanavond.... Mijn vragenlijstje groeit met de minuut.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:16

Picasso schreef:
gett schreef:

Hij is 11, dus nog relatief jong idd.
Ben ondertussen in dit topic aan het lezen en al heel wat nuttige info tegengekomen door jullie als ervaringsdeskundigen geplaatst. Verder heb ik een oom die als internist/chef de clinique (Inwendige ziekten) in Utrecht gewerkt heeft (inmiddels al een tijd met pensioen, maar weet er nog veel van en leest zich nu wederom ook weer goed in) en onze eigen internist in de kliniek in Wolvega. Wil alles weten wat er te weten valt hierover....

Zie toevallig nu dat jij ook in het noorden woont "gett" :)

11 jaar is zeker nog veel te jong.
Woon inderdaad in het noorden, heb zelf nog helemaal geen verstand van cushing en het betreft ook mijn verzorgpaard. Heb er dus niets over te zeggen, wel kan ik aangeven het slecht of juist goed gaat.

Moet wel zeggen dat de eigenaar er helemaal geen idee van heeft..

Dit topic is zeker heel fijn, bokt is super leerzaam.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:48

Inmiddels de waarde terug van Leo. Is 15 (en mag volgens de DA 11). Is dus niet heel veel verhoogd. Besloten om over 1-2 maanden nog een keer te prikken om te zien of het geen toevalstreffer was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:08

De eigenaar van het paard heeft helemaal geen idee Gett? En nu dan? Regel jij het allemaal wbt medicatie etc?

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:05

@Picasso: het gaat nu weer goed met mijn paard. Wij hebben de balans ongeveer wel gevonden. Het is geweldig, dat je je oom kunt raadplegen en dat zou ik ook zeker doen. Het is een rare ziekte en mijn ervaring is, dat er maar weinig dierenartsen zijn die er zich echt in hebben verdiept en er verstand van hebben en je er goed bij kunnen begeleiden. Zij volgen ook maar de aanwijzingen van de producent van Prascend.
De acth waarde is zéker niet allesbepalend. Kijk ook goed naar het klinisch beeld wat je paard je geeft.
Verder zijn er ook verschijnselen die zowel optreden bij de PPID als bij het gebruik van Prascend om het nog ingewikkelder te maken.
Het is een zoektocht naar de juiste weg, maar als je die hebt gevonden kan je paardje nog wel een leuk leven hebben hoor.
Succes

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:13

Picasso schreef:
De eigenaar van het paard heeft helemaal geen idee Gett? En nu dan? Regel jij het allemaal wbt medicatie etc?

Nou dat heeft hij wel geregeld, heeft wel het beste met het beetje voor hoor, maar hij komt hooguit 1x in de week. Maar ik zorg ervoor dat ze elke dag medicatie krijgt.

Voer had hij gehaald, maar lust ze niet, hebben zelf nu seniorenslobber voor haar gehaald.

Op de stalling wordt voor je uitgemest en gevoerd, dus dat zit verder wel goed.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:24

Vind het goed van je gett dat jij je ervoor zorgt dat ze de pillen krijgt!!

Lees hier dat ze vermindere eetlust hebben over het algemeen maar die van mij heeft alleen maar honger, zo kon ik altijd zonder probleem over het terrein lopen maar nu probeert ze vaak ieder plukje op te pikken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:13

neeltie schreef:
@Picasso: het gaat nu weer goed met mijn paard. Wij hebben de balans ongeveer wel gevonden. Het is geweldig, dat je je oom kunt raadplegen en dat zou ik ook zeker doen. Het is een rare ziekte en mijn ervaring is, dat er maar weinig dierenartsen zijn die er zich echt in hebben verdiept en er verstand van hebben en je er goed bij kunnen begeleiden. Zij volgen ook maar de aanwijzingen van de producent van Prascend.
De acth waarde is zéker niet allesbepalend. Kijk ook goed naar het klinisch beeld wat je paard je geeft.
Verder zijn er ook verschijnselen die zowel optreden bij de PPID als bij het gebruik van Prascend om het nog ingewikkelder te maken.
Het is een zoektocht naar de juiste weg, maar als je die hebt gevonden kan je paardje nog wel een leuk leven hebben hoor.
Succes

Gelukkig maar dat jullie de balans hebben kunnen vinden. Ik zal me goed laten voorlichten Neeltie, gaan niet over één nacht ijs. Maar er is zoveel info: moet alles nog even op een rijtje zetten en onze pony goed in de gaten houden.

@Gett: fijn dat jij zo betrokken bent bij de gezondheid van het paard. Zo kan jij de eigenaar weer verder op de hoogte brengen en wijzer maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:52

amoj schreef:
Ik heb mijn cushcare op (nou ja, Paard dan ;) ).
Ze is er alleen op de "verkeerde plekken" dik van geworden. Je ziet nog steeds de ribben, haar kont is wel dikker geworden en ook op haar rug. Ik weet niet goed oof ik het daarom opnieuw moet bestellen of gewoon zonder ga doen. Ze kreeg 0,5 kilo per dag. Wat zouden jullie doen?

Ik quote mijn vraag nog een keer.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:07

hoelang krijgt ze al de cushcare? als ze het er goed opdoet zou ik het blijven geven. ik heb ondertussen al wel ondervonden dat bijkomen lang kan duren. wij hebben er bijna zes maand over gedaan om onze merrie terug te laten bijkomen. momenteel staat ze heel goed en lekker rond. onze merrie staat op zupa, fibre force en geweekte luzerne korrel en werkt prima voor haar. en sind er minder gras op de wei staat krijgen ze onbeperkt hooi bij. en ik heb het idee dat sinds ze onbeperkt hooi krijgen ze op'de ribben ook voller is geworden. cushcare is voor ons moeilijk om aan te geraken en onze merrie eet het absoluut niet graag. maar heb er heel veel positieve reacties over gehoord

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:05

Ik zou de cushcare dan nog een keer bestellen als ze wel in gewicht aankomt. :j

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:45

amoj schreef:
amoj schreef:
Ik heb mijn cushcare op (nou ja, Kim dan ;) ).
Ze is er alleen op de "verkeerde plekken" dik van geworden. Je ziet nog steeds de ribben, haar kont is wel dikker geworden en ook op haar rug. Ik weet niet goed oof ik het daarom opnieuw moet bestellen of gewoon zonder ga doen. Ze kreeg 0,5 kilo per dag. Wat zouden jullie doen?

Ik quote mijn vraag nog een keer.

Wat voer je verder ook al een balancer en bietenpulp? Die combinatie + veel hooi / laag suiker werkt tot dusver hier goed.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:49

Mag ik jullie vragen hoe jullie omgaan met de thermoregulatie issues / het debiele zweten? Ik weet int meer wat ik er mee moet … Mijn haflinger heeft in zijn hele leven nog nooit een deken gehad. Staan 24/7 buiten met inloopstal. Maar nu tref ik hem om de haverklap zeiknat van het zweet aan (zonder inspanning). Inmiddels toch maar de onderkant van zijn borst en hals geschoren. Dat helpt echter nauwelijks lijkt het. Hij heeft het duidelijk heel erg warm - dus eigenlijk wil ik geen deken op doen. Tegelijk kan ik hem natuurlijk ook niet kletsnat laten rondlopen … Help - vergelijkbare ervaringen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:19

Volledig scheren was hier de oplossing en dan dekens op. Laat ook liever de vacht erop, maar mijn heeft ook nog longproblemen waardoor ik haar niet te lang kan laten staan met een zweetvacht. Vanmiddag gaat alles als het goed is eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:28

Ik heb een brutale vraag: is er iemand bereid, om tegen betaling uiteraard mij een paar (Max 5) tabletten op te sturen? Ik ben al ruim een week bezig met bestellen, maar ben bang dat ik ze pas binnenkrijg als die van mij al op zijn en durf haar zo vlak na de SR niet zonder te laten staan, ook niet een paar dagen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:51

Welke regio zit je ohjajoh6? Als je in de buurt zit mag je hier wel wat afhalen (Apeldoorn) opsturen doe ik liever niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:03

CarolineCF schreef:
Mag ik jullie vragen hoe jullie omgaan met de thermoregulatie issues / het debiele zweten? Ik weet int meer wat ik er mee moet … Mijn haflinger heeft in zijn hele leven nog nooit een deken gehad. Staan 24/7 buiten met inloopstal. Maar nu tref ik hem om de haverklap zeiknat van het zweet aan (zonder inspanning). Inmiddels toch maar de onderkant van zijn borst en hals geschoren. Dat helpt echter nauwelijks lijkt het. Hij heeft het duidelijk heel erg warm - dus eigenlijk wil ik geen deken op doen. Tegelijk kan ik hem natuurlijk ook niet kletsnat laten rondlopen … Help - vergelijkbare ervaringen?

Hier bijna volledig geschoren en geen deken op. Hij kan altijd schuilen.
6 december verhuist hij naar het verre Friesland (200 km enkele reis) en dan krijgt hij wel een regendeken mee, 't kan daar best kouder zijn dan hier in het westen, maar ik zelf gebruik nooit dekens.

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:19

Geschoren en dan zonder deken? Hij heeft geen vacht meer om zich tegen regen en wind te beschermen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:25

Met dat model dat jij hebt geschoren zou ik ook wel een deken opdoen hoor! Zeker als hij buiten staat.
Verhuis je zelf ook naar Friesland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:25

Aw! Wat ontzettend lief van jullie! Maar ik ben al geholpen! Waar Bokt toch al niet goed voor is. Thanks iedereen!