[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:34

Ga ik even doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:39

Ja, maar de zetmeelvorm dan?
Een paard is geen zetmeel verteerder, zoals de mens.
En granen bevatten veelal veel zetmeel.
Geplette granen is het meest gangbare, en dat is niet voor niets.
Gewone granen komen er weer heel uit, want dat kunnen paarden niet verteren.
Maar ook geplet heeft het lichaam een hoop moeite mee.
Darmstelsel is ingesteld op het verteren van ruwe celstof.

Voor een paard wat hoog in de sport loopt kan dit weinig kwaad, omdat dat zetmeel dan goed verbruikt wordt.
Maar gemiddeld hollands paard verbruikt amper 25%van de 100% die die binnen krijgt.

Zo wil ik absoluut zo min mogelijk tot geen maïs in mijn paard zijn voer.
Maïs is echt heel slecht verteerbaar voor ze.

Ik heb ooit eens een lijstje gehad met alle granen, inhoudstoffen en verteerbaarheid, en als je dat dan ziet.

Hoe dieper je gaat, des te meer je weet, maar steeds minder de weg erin vindt.
Je kan hier uuuuuuren over doorgaan, zelfs dagen, of zoals ik het heb gedaan, jaren, maar op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer.

Hetzelfde als supplementen bijvoeren.
Dat moet ook weer in bepaalde hoeveelheden elkaar aanvullen.
Maar, wat een heleboel vergeten.
Sluit het ook aan op het rantsoen van het paard naast de evt. brok en hooi/kuil.
Dan moet je elke baal laten testen.

Het kan zooooooo ver gaan, echt.

*wil jullie overigens niet demotiveren hoor*

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:50

Citaat:
Het unieke van spelt wordt ook afgeleid uit zijn genetische constructie en voedingwaardeprofiel. Spelt heeft een hoge wateroplosbaarheid, zodat de voedingsstoffen gemakkelijk worden geabsorbeerd door het lichaam.
Spelt is de enige graansoort die neutraal in het lichaam werkt, noch zuur nog basisch.

Maar wat je zegt, _CS_, als je je hierin gaat verdiepen kan je volgens mij de rest van je sociale- en werkleven opzeggen. Zooooveel over te vertellen idd, ik hoop maar dat Gerrit Smit dit grondig heeft onderzocht :P Ik zie het gewoon driekwart jaar aan, geen verbetering? Dan stop ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:51

Inderdaad, probeer het eens.
Enneuh die gerrit, nou weet niet hoe oud die is, maar daar gaat echt jaaaaaaaaaren overheen, haha.

Ik wens je in ieder geval succes, en ik hoop dat het aanslaat!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:52

Ik heb vorig jaar een periode Hugho gevoerd aan mijn ZE-paard. Wordt gepromoot als voer voor ZE-paarden. Ze kreeg er haverbultjes van... Cortico spuit erin: bulten weg en ZE ook even. Voor mij geen granen meer! Ben nog wel op zoek naar een geschikte manier van voeren. Weidegang en ...?.... Het is een driejarige dus ze heeft wel wat nodig aan vitamines. Heeft iemand een idee?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:56

Gerrit gaat wel richting de 60 geloof ik, dus op zich heeft ie tijd zat gehad ;) Maar ik hou jullie op de hoogte, misschien is dit dieet wel hét middel tegen eczeem. Ik hoop het zoooo erg!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:56

wuswa : marstall vito een idee?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:58

Ruwvoer is het hoofdvoer van een paard!!
Zorg voor goed kuil/hooi, en dan ben je al een heel eind op weg.

Je zou als je verder niets bijvoerd een supplement kunnen gebruiken?
Maar als je ruwvoer goed is, en weidegang en een mineralensteen.
Kom je al een heel eind!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:04

Ook voor een driejarige die duidelijk nog in de groei zit? Ze loopt in een kudde die 24/7 op het gras staat. Haar eruit halen in geen optie. In de zomer voer ik geen voordroog want gras zat. Ik bemest het gras overigens bewust spaarzaam.

Marstall Vito ga ik even bekijken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:06

Mijn ervaring is juist erg opletten met gras. Liever paddock/lang pad met veel stimulans om in beweging te blijven, hooi en wat gras kunnen scharrelen hier en daar. Aangevuld met een goed en compleet supplement.
Keertje bloed prikken en kijken welke mineralen tekorten/onbalansen er zijn kan ook zeer verhelderend werken.

Met wat ik hier zie blijf ik nl de indruk houden dat die muggen bijzaak zijn. Probleem is stofwisseling en dus dieet/weidebeheer. Site van Hugho ontwikkelaar (ge Huibers) geeft dat ook aan SEME is bij 85% stofwiselingsprobleem, 15% muggenallergie (en die kleine groep is inderdaad klaar met deken en eventueel goede vliegenspray).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:30

suzanne:
appie staat al tijden op granenmix,gaat hartstikke goed.
maar hij krijgt maar een kwart schepje met vitaminepoeder.
scheelt dat ap wel goed kauwt,ik vind ook niks in zijn mest terug.
beste is als je gepofte granen geeft,die zijn het makkelijkst verteerbaar geloof ik

over spelt zijn al wat topics geweest,als iedereen nou de zoekfunctie gebruikt dan vind je het zo.
zijn een heleboel die toch granen aan raden,ik weet dat ted van houten(paardentandarts) dat ook doet.
ik weet zelf eigenlijk niet precies of het nou echt erg slecht is als je paard granen eet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:07

granen zijn inderdaad erg goed voor het afslijten van tanden en kiezen, zei mijn tandarts ook.
Echter zijn er granen die veel zetmeel bevatten, de een veel meer als de ander.

Ieder moet het voor zich weten hóór, maar zetmeel komt er bij mij zo min mogelijk in.

Die van mij loopt sinds vandaag weer naakt rond (hele winter regendeken op gehad).
Kan de boel mooi even een tijdje luchten voordat de eczeemdeken er weer op gaat.
Tenzij ik haar morgen met een geschuurd lichaam vind, maar ga daar niet vanuit.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:57

wuswa schreef:
Ik heb vorig jaar een periode Hugho gevoerd aan mijn ZE-paard. Wordt gepromoot als voer voor ZE-paarden. Ze kreeg er haverbultjes van... Cortico spuit erin: bulten weg en ZE ook even. Voor mij geen granen meer! Ben nog wel op zoek naar een geschikte manier van voeren. Weidegang en ...?.... Het is een driejarige dus ze heeft wel wat nodig aan vitamines. Heeft iemand een idee?

Ponybrok van Subli blijf ik bij ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:58

Misschien of topic, en misschien al bekend ( ben nog maar kort op bokt), maar voor de zekerheid toch maar even: kijk je wel uit met cortico spuiten? Mijn oude pony kreeg na corticospuit (ivm allergische zwelling ivm instectenbeet) hoefbevangenheid. Blijkt zeer bekende bijwerking te zijn ( alleen herkende de DA het bij mijn pony pas na 4 (!!) bezoeken waarin hij me trachtte gerust te stellen dat mijn pony alleen ouder werd en daarom voorzichter liep.....). Voor mijn pony was het middel dus erger dan de kwaal. Uiteindelijk is alles goed gekomen hoor, maar haar beweging is nooit meer geworden zoals het was.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:29

Myour schreef:
Ponybrok van Subli blijf ik bij ;)

Ik ook :j

Riagr: Dat is algemeen bekend van die spuiten dat hoefbevangenheid 1 van de grootste bijwerkingen is.
Een arts die daar niets over zegt tegen de eigenaar is in mijn ogen slecht bezig.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:54

Mijne heeft ook één hydrocortisone spuit gehad, niet tegen ZE maar tegen die acute halsspierontsteking. Gelukkig is ie daar niet hoefbevangen van geraakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:24

ja hoor,ponybrok van subli is echt goed.
stalgenoten van em voeren het ook en zijn er super tevreden over.

en waarom voer ik het dan zelf niet?
ik vind muesli er mooier uit zien.

kijk anders even op:
http://www.voervergelijk.nl

kun je zelf kijken wat vor voer je het beste aanspreekt en verelijken met elkaar

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:16

Citaat:
en waarom voer ik het dan zelf niet?
ik vind muesli er mooier uit zien.

Hahahahahahahahaha _O-

Ik vind het echt een geweldige brok, ook al krijgt ze er maar heel minimaal van.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:21

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 07:06

:D
ik heb de subli brok vroeger wel gevoerd ,maar appie kreeg er allemaal schilfers van in zijn vacht.
dus toen zei iemand tegen me dat ik dan beter muesli kon voeren.
vind trouwens wel dat met muesli ze veel langer doen, en ziet er echt mooier uit toch? :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:20

Hebben jullie trouwens wel eens jullie paardenvoer geproefd? Kreeg ik als tip van een stalgenoot, heb dus ook een stukje Subli Ponybrok geproefd haha! Echt onwijs smerig, totaal geen smaak eraan, maar het is ook helemaal niet zout en ook niet zoet, volgens diezelfde stalgenoot dus goed spul.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:32

Ja Subli staat erom bekend om heel puur voer dus zeer weinig toegevoegd daarom een hele goede brok maar niet lekker.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:47

Zolang die van mij het eet, haha.
Zal het eens gaan proeven :P ben wel benieuwd eigenlijk.

Subli wordt vaak onderaan als paardenvoeder gezet, maar ik ben gewoon tevreden over dat voer.
Niets op aan te merken.
Makkelijk te verkrijgen, goede informatie als je erom vraagt, niets geen poespas erin.

(Ik heb toen contact gehad met subli vanwege maïs en zetmeel, en hun gaven mij precies het aantal procenten van alles)

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:30

Hoi,

Ik kom hier ook weer eens aanwaaien! (laatste keer was nog het oude topic := ) maar lees wel alles mee.
Mijn IJslandse merrie heeft ook eczeem maar ondanks dat ze er echt wel last van kan hebben, hebben we het nu aardig onder de knie.
Ik ga binnenkort beginnen met het eczeemvoer van Marstall (ze krijgt nu ook Marstall maar de de 'zonder haver' variant). Verder geef ik
haar Bio-ron granenmix. Ik ben deze winter begonnen met het bijvoeren van paardenmelk (capsules). Van de dierenarts kregen we het advies toen ze een jaarling was haar prednison te geven, ze schuurde de hele dag aan alles wat los en vast zat. Ikzelf ben niet zo van al die 'chemische troep'.

Dat is ook wat mij tegenhoud o.a. Subli te voeren. Ze gebruiken voor het voer genetisch gemodificeerde soja en mais en naar mijn idee is dat niet zo goed. Er is a.s. zaterdag in Montfoort een dag over eczeem en ik ga zeker even kijken. Komen zeer interessante dingen aan bod!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:32

Blegh, bij Wisse is de manenkam al geirriteerd zag ik net, hij heeft het rood met wat wittige schilfers. Ook al een stukje kaal.

hhmpppfff, toch beginnen met drainage (en evt. biergist?), blegh