[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:04

Balen dat PENS behandeling niet lijkt te werken....

Diva heeft een etherische olie voorgeschreven gekregen, een allergie trio. Ik moet het in mijn handen wrijven en haar daaraan laten ruiken. Ik moet zeggen.... dat verlicht wel. Vooral als ze proestig is dan helpt dit goed. Soms vindt ze de lucht te sterk en moet ik eerst mijn handen wassen. Dan is de geur minder sterk en zoekt ze mijn handen steeds op om aan te ruiken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 01:36

@Mieke interessant! Heb je eerst een allergie test moeten doen of zo hiervoor?

Hier echt flink met de handen in het haar -O- Guus schudt zo erg dat het echt niet leuk meer is. 'Gelukkig' alleen met rijden/wandelen in het bos, maar het is echt weer terug bij af.
Dinsdag is de DA geweest voor enten en jaarlijkse check up, dus gelijk maar besproken. Buiten de PENS wist ze ook niet echt iets wat nog zou kunnen helpen, en dat is voor ons, ook door Guus zijn voorgeschiedenis, een brug te ver. Wel toestemming om de loratidine op te hogen, maar dat lijkt helemaal niets te doen.

Woensdag komt de cranio nogmaals langs omdat de DA ook een strak / stug tongbeen gewricht voelde, wie weet helpt dat. Zij gaan onderling ook even overleggen of ze samen nog wat weten om te doen...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:22

@tingu :(:)
Zo'n machteloos gevoel. Pppffff

Deze oefening zou je kunnen toepassen om verlichting te geven

https://youtu.be/a-gR-teihMI

Bij een headshaker is dit gewricht meestal heel strak, het kost meer tijd voor ze gaan gapen, likken, blinken. Maar het is de moeite waard om te proberen. Vooral belangrijk om heel licht contact te maken, alsof een vlinder landt. Dus niet hard drukken, want dat is onaangenaam voor het paard. Je kan dit ook bij je zelf proberen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:21

Thnx. Ik voel me idd machteloos, we hebben al zoveel geprobeerd, en elke keer als je denk "dit is het", komt het net zo hard weer terug |(
Terwijl hij verder compleet gezond is, onder de appeltjes zit en je echt tegemoet glimt. En toch is het woord euthanasie gisteren voor het eerst gevallen, simpelweg omdat we er echt moedeloos van worden.

Die video ga ik bestuderen. De cranio heb ik dit ook zien doen, en zij heeft hem echt wel kunnen helpen. Ik houd nog maar ff vol tot woensdag, duimen dat ze nogmaals een wondertje kan verrichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:53

Oh wat grappig,klik dat filmpje aan en gaat om dat tmj punt.
Heb het jaren geleden eens opgezocht en bij een aantal paarden uitgeprobeerd.
Appie vind het absoluut niet fijn als je er aan komt!

En oh ja voor ik het weer vergeet
heb van iemand anders toch hele goede resultaten gehoord van het gebruik van zo'n magneetje
Info staat o.a. hier wel
http://www.magneetsieraden.nu/content/2 ... iefhebbers

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:35

Heftig TinGu ;(

Idifix, als haar neus constant loopt zou het schudden daar van kunnen komen (kriebel in de neus) en zou de oorzaak toch meer in de luchtwegen zitten. Of "tikt" ze ook echt?

Interessant, zowel olie als magneet als oefening :-) . Vaak is het hoe dan ook een "multi aanpak".

Hier is gisteren Fabiënne geweest voor een cranio sacraal behandeling. Nou heb ik al heel wat therapeuten over de vloer gehad de afgelopen jaren, maar ik was enorm onder de indruk van hoe professioneel zij is en vooral ook wat voor veranderingen ze in een paard teweeg kan brengen. Het is nog te kort geleden om een uitspraak te doen over haar headshaken (en ik wil niks jynxen O:) ) maar wat overduidelijk waarneembaar is, is dat haar beweging iig veel ruimer is dan voor de behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:30

Pfff TinGu, wat vreselijk zeg dat het zo achteruit gaat. Hopelijk vind je toch nog ergens een manier om verlichting te brengen, echt stom als je je paard zo moet zien :\

Hier nog wat ontdekkingen gedaan. [***] gaat redelijk goed de laatste tijd, staat nog steeds op 5 pilletjes. Wel is hij duidelijk allergisch aan gras, gisteren stond hij heel goed in de paddock (droge neus, droge ogen) en heb ik hem zo'n 45 minuten op de weide laten grazen. Toen hij eraf kwam had hij heel open neusgaten en liep het vocht er gewoon uit, ook had hij een beetje traanogen. Na een tijdje terug in de paddock was dit weer weg. Dus denk toch wel bewijsje dat het door het gras is, maarja, om hem nu compleet geen gras meer te geven ... ik beperk het al zoveel mogelijk ...

En nog iets anders waar ik het idee van heb dat het verschil maakt, al is dat misschien toeval maar wil het toch vertellen. [***] kreeg al jaren vitamine E bij, ook voordat ik met de pilletjes begon. Ben dan vorig jaar met de pillen begonnen en hij reageerde er heel goed op. Omdat zijn bloedwaarden mbt vitamine E bleven schommelen ondanks het supplement had ik besloten dit af te bouwen en te kijken wat het gaf. Dit leek goed te gaan, tot het moment dat het volledig stopte, een week of 2 daarna vond ik hem toch wat stijfjes en heb ik besloten weer vitamine E te gaan geven (wel onder een andere vorm deze keer). Daarvoor had ik hier gezegd dat hij het dit seizoen zo moeilijk heeft, al vroeg moeten beginnen met de pillen en zat al op 5 pillen en nog leek het niet goed terwijl het hoogtepunt nog moest komen (vorig jaar hoogtepunt zat ik op 6 per dag). Die vitamine E krijgt hij nu een week of 3 en naast dat hij een pak soepeler loopt staat hij ook nog steeds op 5 pillen, terwijl de natuur ondertussen een enorme boost gekregen heeft en de berken tegelijk met de grassen in gang geschoten zijn (en dat zijn 2 moeilijke momenten voor hem, laat staan als het samen gebeurd) en heb het idee dat het beter gaat nu dan een paar weken terug toen de natuur nog niet zo aan de gang was.

Maar zoals gezegd: geen idee of het gewoon toeval is ... ik hou het verder in de gaten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:01

Vandaag nog eens echt gaan wandelen .. weet toch niet of die vitamine E zoveel verschil maakt hoor. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik het een rare wandeling vond. Normaal heeft hij enorm last in het veld, zeker als er wind staat, en gaat het beter zodra je het bos in komt (dan wordt de wind wat gebroken). Maar vandaag was het andersom? In het veld viel het eigenlijk best goed mee, maar het bos was echt een ramp ...

Weet eigenlijk niet goed waar ik het zoeken moet. Gevoel zegt dat de hooikoorts-last ergens wel meevalt, maar dat het eerder de beestjes/mugjes ed zijn die hem irriteren? Hij liep ook gewoon enorm goed, we hebben met een gemiddelde van 5 km/u gewandeld en dat is echt goed voor hem. Normaal als hij last heeft wordt hij heel sloom en hij kan gerust aan 3.5 km/u stappen .. dus nog een reden waardoor ik niet goed weet of hij er nu last van had of dat het wel meeviel.

Maar wat het ook was, het is echt niet leuk om op deze manier te wandelen, dus ik weet niet goed wat ik ermee moet -O-

Hier een klein filmpje .. heel gezellig :7

Maar stukken gingen ook zo, dus het was niet alleen maar slecht (gelukkig).

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 21:30

@[***] oh wat balen ook weer zeg! Ik denk dat ik dat nog het meest vervelende vind, dat je het gewoon niet weet wat je nou moet doen :(
Guus loopt grote delen van het bos zoals op jouw 1e filmpje, met heftige knikken en af en toe enorme zwaaien met zijn benen erbij. Heel sneu gewoon.
Gekke was dat hij vrijdag heeeeeel slecht was, gisteren juist voor zijn doen wel weer goed en vandaag was het weer drama. Ik hoop echt dat de cranio wat kan doen voor hem woensdag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:08

Hier gewoon een combi,vliegjes,zonlicht,stof en pollen .en de ene dag is dat meer dan de andere
Denk dan bij jou ook ongeveer wel zo is.

Zou gewoon het per dag gaan bekijken.
Nu was het even mis,volgende keer kan het wel weer goed gaan.
Was allang mooi dat jullie toch een eind hebben gelopen samen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:25

Ja, het zal inderdaad wel een combi zijn, maakt het helemaal vervelend.
Stukken gaan goed en andere stukken zijn echt een ramp. Wil graag lange wandelingen gaan doen maar op deze manier weet ik niet of dat gaat lukken. Maarja, hem maar gewoon in zijn paddock laten staan is ook niks, zowel mentaal als fysiek niet. Moedeloos word je ervan, wil zo graag gezellig samen dingen doen maar loop me constant af te vragen of pony het wel zo gezellig vind -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:33

Maar een korte wandeling vind je pony vast ook wel leuk.
Kun je met die andere misschien wel langer wandelen?

Ik laat appie in het voorjaar altijd met rust, hij vermaakt zich verder toch wel met zijn voer en vriendinnetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:33

Neen, de andere heeft het met dit soort weer heel benauwd, die zou wel meegaan want die vind alles leuk & geweldig, maar dat lijkt me toch niet zo goed.

Ik weet echt niet wat ik ermee moet, op deze manier gaat dat opbouwen naar lange wandelingen & een trektocht niet lukken. En ik heb al zoveel opgegeven/doe al zo weinig met ze, had toch echt gehoopt dat we met dat wandelen wat zouden kunnen ...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:49

Balen he.
Heb je al eens wat tegen vliegjes gebruikt tijdens het wandelen om uit te sluiten dat dat het is?

Wisse schudt gelukkig nooit. Bij hem slaat het op de luchtwegen waardoor hij heel veel briest en met open neus gaten loopt. Kan hem dan dus niet goed aan het werk zetten.
V vergeleken met de meesten hier stelt t niks voor. Baal alleen ontzettend dat ik hem uit de sport heb moeten halen, we gingen juist zo lekker.
Tot nu toe gaat het nog met rijden, we zijn weer wat aan het opbouwen na de winter en hij pakt het mooi op. Ik bouw veel rust in tijdens het rijden.
Buiten het werken om merk ik niks aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:09

Ik heb gisteren een interessante en best wel goede wandeling kunnen maken, heel verhelderend.
Hebben verschillende situaties gehad: veld & wind, veld zonder wind, veld & beestjes, bos & wind, bos zonder wind, bos & beestjes en zelfs pas gemaaide velden en ik denk dat het met het hooikoorts-probleem best wel meevalt. Hij doet af en toe een knikje maar niks extreem of storend. Zitten er beestjes echter .... Ik denk dat het puur op de beestjes is, en dat het schudden een gewoonte is/enige wat hij kan.

Heb nu mijn zebra-deken klaarliggen en oorbescherming met van die franjes (heb ook nog ergens een volledig masker maar dat vond ik gisteren niet meteen, straks op stal nog eens kijken) en hopelijk vandaag even de kans om te kijken of dat verlichting geeft.

Hij doet het niet goed met maskers, hij haat maskers, vooral neusnetjes. Hij gaat dan enorm briesen en constant met z'n neus aan z'n been krabben. En daarnaast heb je het probleem bij maskers dat hij het idee heeft dat hij niks meer ziet :+ Hij wordt dan heel schrikkerig. Maar nu ik er naast loop ipv erop zit is alles toch al anders (heeft hij veel meer het vertrouwen en niet meer zo het idee dat hij alles in de gaten moet houden), dus ga het wel nog eens proberen.

Voor jou ook balen inderdaad als je bepaalde ambities hebt en dit niet meer kan, maakt niet uit door welke reden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:38

Appie schud ook veel tegen vliegjes.
Hij krijgt straks weer een halster met vliegenfrontriem om en merk dat hij dan veel rustiger is.
Zat er ook wel eens aan te denken om zo een nep voorpluk in te vlechten.
Halster schuurt hij er nog wel es af en vind ik minder veilig op de weide.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:17

Geert heeft ook veel last van vliegjes, stof, hagel, pollen...verzin het maar. Bij Geert helpt een pollennetje heel goed. Ik kan niet zonder rijden van februari tot november, grof gezegd. In de zomer krijgt hij een compleet vliegenmasker op bij het rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:52

Dit is wel een heel interressant filmpje waarin appie laat zien wat hij doet als hij het er niet mee eens is.
en ook nog eens last heeft van vervelende kleine vliegjes!

Ik had hem op het pad naast de bak gezet,kon hij gras eten.
er wss helemaal niks aan de hand tot het moment dat hij mij zag en er uit wilde!

Dit was 2 minuten later toen ik hem er uit had gehaald.
Gras eten en niks aan de hand.

Duidelijk toch wel wat stress in een paard kan doen :j

Nog even aanvullen, ik heb hem meegenomen naar binnen.
Opgezadeld en heb gewoon normaal kunnen rijden in de bak,niks aan de hand.
Puur stress gerelateerde headshaking dus

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:09

Heel herkenbaar, zowel wat je beschrijft als wat de filmpjes laten zien.
Als ik Binck hier in de rijbak zet begint hij te schudden, wrijven langs zijn benen met zijn neus en op neer te ijsberen ziek in stap/draag een uiteindelijk galop.

Laat ik hem 'vrij', dus uit de rijbak de wei op een stal in kalmeert hij en worden de symptomen en stuk minder heftig.

Stress...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:08

Inderdaad herkenbaar. Guus heeft dat met rijden. Als je hem na een flinke galop terug neemt in stap, en meneer is het daar niet mee eens, wordt er woest geschud en met benen gemaaid. Zelfde als een rijmaatje harder mag dan hij, dat kan natuurlijk niet als fanatieke koersdraver, en dat moet dan ook even verteld worden ~~}>

Haal je die stress weg is het over.

Hier gaat het redelijk. Op stal en wei gelukkig 0 last, en hoop dat de cranio vanmiddag wat kan betekenen. Hebben thuis iig besloten dat we hem niet laten inslapen, dan maar minder het bos in, ook al vindt Guus dat het leukst. Beetje geven en nemen met ons allen ;)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:14

Ik heb niet het idee dat het stress is bij mijn paard. Want de hartslagmeter laat geen stijging zien. Ik heb eerder het idee dat zand de boosdoener is voor haar of iets in het zand..... mugjes of zo die ik niet zie. De zaluwen en vleermuizen vliegen ook heel laag over het zand om te eten.
En stof doet ook geen goed

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:05

Stress is bij mijn merrie zeker een trigger.
Als ze eet, schudt ze nooit, dat vind ik ook wel interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:08

Janouk .
Geen idee hoe dat met de hartslag zou werken bij appie.
Nou ja eigenlijk zo dat hij al last had, van vliegjes, of wat er daar ook was.
Maar omdat hij stress had omdat hij achter dat draadje weg wilde werd het nog erger :j
Appie schud erger als het ruwvoer bijvoorbeeld op is,onrust in de groep, of er iets gebeurd.

Denk daarom dat een middel als ceterizine voor veel paarden misschien wel wat helpt omdat ze daar wat rustig van worden?

Tingu, ik riij maar heel weinig meer.
appie is ook al 26,al zegt dat niks,heb gister dus wel 15 minuten even leuk kunnen rijden.
Buiten zou nu totaal niet gaan :(

Mac, appie kan met eten ook schudden, zeker als het bijvoorbeeld stoffig ruwvoer is

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:16

Wat is het toch een lastig probleem... :\ Ook hier weer flink schudden. Sirocco doet het eigenlijk het hele jaar rond, maar in het voorjaar duidelijk meer dan in de winter. Voornamelijk als hij in beweging moet. Op de wei gaat het goed. Misschien toch ook een vorm van stress?!
Hij loopt nu wel dag en nacht met masker+neusnet. Dat helpt wel. Vorig jaar ook Puur druppels gebruikt, geen effect. Heb ook het idee dat het een combinatie is van vanalles (vliegjes, pollen, zonlicht)

Dus ik las laatst over een duobehandeling van een veterinair en een cranio sacraal therapeut en die komen 2 juni Siroc behandelen. Heel benieuwd wat ze ervan zeggen.
Dit doen ze:
~ Osteopathie, klassieke homeopathie, cranio -sacraal therapie, dryneedling, naturgeneeskunde ~

Het blijft een zoektocht en op slechte dagen is het echt niet fijn rijden, het gevoel dat je je paard zo plaagt... zo sneu.
Het is nu ook weer erger dan vorig jaar heb ik het idee. Maar het weer is ook mooier dan vorig voorjaar.
Iedereen sterkte maar weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:55

Stress vind ik een moeilijke hier. Heb wel het idee dat het wat doet in hem, en dan gaat het over stress als in "neen, nu zijn we aan het wandelen, nu ga je niet uitgebreid grazen" waar dan een schudsalvo op volgt. Maar langs de andere kant heeft hij diezelfde stress in de winter ook, want dan mag hij ook niet zomaar gaan grazen onderweg, en dan wordt er niet geschud. Maarja, misschien omdat nu alles gewoon gevoeliger is dat hij op alles als reactie schudden heeft?

Etend heeft hij ook geen problemen, en op zijn paddock gaat het sinds de pilletjes toch wel goed gelukkig (staat regelmatig buiten te slapen/scharrelen wanneer ik hem omwille van het weer zeker binnen zou verwachten bv.), heeft mooi droge ogen en 90% van de tijd ook een droge neus. Enkel als hij met z'n snuit in het gras heeft gezeten komt hij daar met open neusgaten en neusloop vanaf, maar hij schudt niet.

Ben benieuwd naar je ervaring xsiroccox!
Ik heb al het idee dat ik mijn paard plaag als ik wil gaan wandelen, laat staan dat ik erop zou gaan ... hoewel het langs de andere kant voor hem misschien niet uitmaakt of ik er nu langs loop of erop zit ... Ze zouden moeten kunnen praten ;)