[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:02

Hier inmiddels ook met deken idd gezien hij licht begon te schuren aan staart.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:17

Hier ook sinds gisteren jeuk aan de voorpluk :(
Stond al wel met deken op maar met dit weer is het niet te voorkomen denk ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:12

Kan gewoon horrengaas geschikt om de bovendeur van de stal mee cullicoides-dicht te maken? We hebben de eczemers met de schemer op de box, met de deuren dicht, maar ik vind het met dit warme weer net iets aan de benauwde kant.
Dus ik wil de bovendeur open laten, en dan een rek plaatsen met horrengaas. Is dat een optie?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:17

eilleen333 schreef:
Kan gewoon horrengaas geschikt om de bovendeur van de stal mee cullicoides-dicht te maken? We hebben de eczemers met de schemer op de box, met de deuren dicht, maar ik vind het met dit warme weer net iets aan de benauwde kant.
Dus ik wil de bovendeur open laten, en dan een rek plaatsen met horrengaas. Is dat een optie?

Slim bedacht, ik zal het zeker proberen!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:44

Hier nog steeds geen jeuk, alleen met de rosborstel vind ie wel lekker, zelf schuren doet ie niet. Nog steeds lekker bloot! Zou dit een voorbode zijn dat het heel de zomer zo blijft?! Dan teken ik er voor!

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:18

Ik doe nog steeds sochtends en savonds dr deken op en tot op heden wel een x geschuurd maar niet mega erg, kan ook gewoon jeuk zijn ! De derfen pas 2 x gebruikt en de listerine op dr staart gedaan.. die had ze wat geschuurd.. tot op heden blij met hoe het gaat ! Als ik na 19 uur dr deken op doe is ze wel geïrriteerd van de gewone muggen en wil ze hem graag aan !

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:04

Wat een verschil tussen de paarden met de jeuk.
Mijne heeft echt wel kriebel hoor, maar tot nu toe redelijk onder controle. Hij had een paar wondjes op het hoofd maar nu met creme en Eczeemkap groeit er alweer haar op.
Tot nu toe ben ik heel tevreden over m’n nieuwe deken, de Horseware, de manen doen het hieronder in ider geval een heel stuk beter dan de Rambo! Nog wel wat kale plekken op het heupbot, maar ook minder dan bij de Rambo denk ik..

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:57

Ik meld me ook weer hier, die van mij begon gister ineens weer erg te schuren na de training :(
Gelijk derfen gesmeert gelukkig toen ik hem terug zette ging hij niet weer schuren, normaal schuurt hij pas tegen juni maar we hebben nu ineens zo'n warm voorjaar...
Hij is ook nog niet helemaal uit de wintervacht wat ook niet echt mee helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:14

Hier ook wat geschuur.heb vanmiddag wel even de deken afgehad, hij had t beetje erg warm
Blijft een keuze uit twee kwaden..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:37

Rachel_x schreef:
eilleen333 schreef:

Slim bedacht, ik zal het zeker proberen!

Het werkt als een dijk! Binnen enkele dagen zeker 80% minder jeuk. Heel erg blij dat onze stal deze optie heeft. We zijn paddock paradise met als uitgangspunt dat alles 24/7 buiten loopt, maar er zijn in totaal 14 boxen beschikbaar. Dus de dames kunnen lekker samen staan, met halve muur ertussen, dus nog steeds sociaal contact. En dan gaan ze met de schemer naar binnen en rond 11 uur naar buiten. In de ochtend zijn er weinig beestjes, dus dan blijven ze wel buiten nog.

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 07:33

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 07:49

Dat is wel een erg kleine foto :D

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:24

ik kom dit topic binnenvallen ( heb niet alle 480 pagina's gelezen sorry!) vanwege het volgende; sinds 2 weken hebben wij een nieuwe pony. Een welshcob van 7 jaar oud. Geweldig dier en precies wat we zochten. Op dag 2 dat we haar hadden verschenen er opeens over haar gehele lijf jeukende bulten ( vooral flanken, hals en onder buik) en ze had vreselijke jeuk. Ik dacht overgang nieuwe stal, stress, andere voeding. Ik heb dierenarts laten komen en die dacht aan allergische reactie op een insectenbeet en zij dacht niet direct aan ZE omdat de manenkam niet verdikt oid was (ze heeft ook normaal volle manen en een hele volle staart). De bulten werden iets minder heftig en er verscheen hard korstje op. Uit voorzorg toch maar een Rambo Itch deken aangeschaft en pony op aanraden dierenarts gewassen met betadine shampoo. Alleen nu de afgelopen dagen wordt het jeuken en schuren vele malen erger. 's avonds rond de schemering wordt ze echt gek en ze begint nu ook echt haar manen te schuren. we zitten hier op het platteland ( NH) en naast onze paddock en wei staan slootjes waar onwijs veel muggen op af komen ( ikzelf ben ook helemaal lek geprikt, meer dan vorige jaren rond deze tijd). De pony is erg onrustig, staat voortdurend met haar achter benen te slaan. Ik vind het afschuwelijk om te zien.
De meeste van jullie hier zijn ervaringsdeskundigen; is dit ZE? Wat kan ik bijvoorbeeld doen en geven om haar weerstand van binnen uit te vergroten? Hoe krijg ik deze situatie onder controle. En in hoeverre valt dit onder verborgen gebreken als dit bij vorige eigenaar niet naar voren is gekomen. De voorgeschiedenis van de pony is ook bekend; afgelopen 5 maanden heeft ze redelijk dicht aan de kust gestaan en de jaren daarvoor in Noord Brabant. Pony is bij aankoop klinisch gekeurd. Ik weet het even niet meer Help :-(
edit: pony is nog niet zo lang geleden voor de verkoop helemaal geschoren.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:43

Hmm, bultjes klinkt voor mij niet als ZE. Eerder een allergische reactie idd. Wat voor ruwvoer krijgt ze en is dit anders dan wat ze eerst kreeg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:10

Kijk inderdaad naar wat er anders is.
Vaak speelt dat mee in de oorzaak van jeuk.
Vooral andere voeding speelt een rol

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:26

Ik denk ook eerder iets met hooi of krachtvoer.
Die van mij had een paar weken geleden ook ineens overal op haar lichaam bultjes zitten en begon toen te schuren.
Had niks met haar zomereczeem te maken maar kwam door net te rijk voordroog.
Nu krijgt ze net wat drogere en lichtere voordroog en was na een dag helemaal verdwenen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:41

Shetmerrie Barbie staat tot mijn verbazing nog steeds schuurloos op vol gras, ze ziet er beter uit dan alle jaren eerder. Dan had ik allang een eczeemdekentje opgedaan. Nu staat ze rustig gras te kanen zonder zwiepende onrustige staart... ik durf het haast niet te opperen maar... zou ze er overheen gegroeid zijn? Bestaat dat eigenlijk?
Andere jaren was ze eigenlijk in maart-april al de klos.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:48

Pony hier moet veel jeuken..
Hij heeft een kaal plekje op zijn 'kruin' en een kaal plekje halverwege zijn manen. De eigenaresse smeert er nu die vage anti itch creme op en ik zijn vertrouwde aloe vera zalfje. Hij is in elk geval niet allergisch voor die anti itch.

Worden jullie paarden ook zo vet? Meneer is helemaal grijs van het vet op dit moment, vooral zijn manen zijn heel erg..

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:27

Dank voor jullie reacties. Ze krijgt hier hooi wat tussen kuil en gewoon hooi in zit zeg maar. Dat is hetzelfde als wat ze op oude adres kreeg. Muesli ben ik mee gestopt ( al na 3 dagen toen ze die bulten kreeg ) en ik heb dezelfde luzerne gekocht als die zij daar kreeg. Inmiddels is ze al goed aangekomen ( was beetje schraal toen ze hier kwam en hier krijgt ze eigenlijk onbeperkt hooi. Ik wil eigenlijk stoppen met de luzerne ( ik gaf dat met een beetje brandnetel voor afvoer afvalstoffen) en iets van equilin balancer gaan geven. Het gras ben ik nog aan het opbouwen. ( ze staat hier met Shetlanders ) Vandaag zag ik al echt weggeschuurde manen en wondjes op de manenkam :-( ik heb het behandeld met calendulan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:42

Misschien even rustiger met het gras doen.
Denk,dat dat ook wel invloed heeft?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:31

De eerste week dat ze hier was heeft ze niet op het gras gestaan en toen begon de jeuk en bultjes dus ik denk niet dat dat het is. Heel toevallig kwam ik vandaag de dierenarts tegen die haar gekeurd heeft. Ze vroeg hoe het ging dus ik vertelde over de jeuk. Zij vond het ook heel vreemd , ZE vond ze ook onwaarschijnlijk . Zij stelde dat zijn immuunsysteem waarschijnlijk overprikkeld heeft gereageerd op bijv een insectenbeet plus de stress van verhuizing. Wat volgens haar zou kunnen helpen is een prednison kuurtje? Ik vind het zo rigoureus klinken en ik begrijp dat ze daar ook meer kans hebben op hoefbevangenheid.
Hoe hebben jullie, de eigenaren van een paard met ZE, eigenlijk de definitieve diagnose van ZE kunnen stellen? Maw wanneer weet je of je paard ZE heeft of niet? Wat een vragen he..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:12

Die van mij is lang jeuk vrij geweest
Vorig jaar helemaal niet
Maar kreeg ze droog hooi en stond bijtijds binnen .tevens gaf ik haar in t voorjaar en midden zomer NAF D tox
Onze stak hield ermee op voor col pension klanten .dus we zijn verhuisd
Dit jaar wel kriebel
Wat dingen veranderd hooi uit plastic , langer buiten tot half 10 /10 uur s avonds
Kan ze niet eerder binnen laten zetten want dan is ze alleen en dat blieft ze niet.
Dus weer de deken aan en een Dtox kuur besteld.
We gaan t zien .
Zou alleen graag een deken Willen die beter past rond de hals
Want de rambo zit vrij strak en haar manen gaan stuk ervan .
Iemand tips

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:20

Ja vervelend is dat he.dat vind ik ook een nadeel van de rambo :j
Ik zit wel,es aan deze te denken.
https://hypostore.nl/master-zebra-eczeemdeken.html

Is weer een pyama en vraag me af hoe sterk de stof is.
Maar die hals lijkt wel mooi breed!

Of de deken van shires,geloof dat die ook een wat bredere hals heeft.

Meteen even vragen wie die heeft in dit topic ,evt met foto?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:14

Ik heb het master deken wat je hier boven laat zien :j ! Ook overgestapt vanaf mijn Rambo deken.

Het Masters deken heeft een brede hals en ook lang genoeg. Bij mijn Rambo deken vielen de manen echt uit, heb mu gewoon een kale plek in haar manenkam. Bij dit deken gebeurd dat gelukkig (nog) niet! Wel wat lichte manen uitval maar dat lijkt me haar natuurlijke manenuitval maar die blijven nu natuurlijk hangen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:34

Maar die master gaat over t hoofd aan toch ?
Dat is een nadeel nadat ze bijna verongelukte met een snuggy deken .
Die was niet goed bevestigd en de half zakte over haar hoofd .
Paniek.
Maar miss eens proberen omdat de hals vast zit aan de deken
Shires is iets ruimer
Al geprobeerd maar ook niet ruim genoeg