fransje23 schreef:Fabster schreef:Ik denk de referentiewaarden. Ik zie een getal staan (20-40), maar ook nog + of - 10. Is dat dan nog binnen de nirmaalwaarde, of niet? En wanneer wordt het 'interessant'? Want ik zienin het topic bizar hoge waarden, maar ook lage waarden, waarbij mensen een aardige dosis pillen geven. Is dat dan omdat er wel heel veel klinische verschijnselen zijn?
Wat je eerst moet weten is dat er twee eenheden zijn waarin de ACTH-waarde kan uitgedrukt
* pg/ml
*pmol/L
Het verschil zit hem volgens mij in het laboratorium of test die gebruikt wordt. Maar het is dus wel belangrijk te weten in welke eenheid de bloeduitslag wordt weergegeven!
Omrekenen van de een naar de andere waarde kan via de volgende rekenregels:
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220
Een rekenvoorbeeld:
Waarde in het bloed is 50 pg/ml en dat is omgerekend 50*0.220= 11 pmol/l
Daarnaast is het belangrijk te weten dat er tijdens de seasonal rise, het normale verhoging van de ACTH-waarde in het bloed, wat ook bij gezonde paarden voorkomt, er een andere grenswaarde is.
In de maanden november tot juli test een paard postief bij een ACTH-waarde hoger dan 29 pg/ml of 6,7 pmol/L.
Gedurende de maanden augustus tot oktober is de waarde naar boven bijgesteld vanwege de eerder genoemde seasonal rise. In deze periode test een paard positief bij een ACTH-waarde in het bloed hoger dan 47 pg/ml of 10,5 pmol/L.
Dan het stukje met de 10 aan weerzijden van de grenswaarde, volgens mij zijn dat waarden die twijfelgevallen zijn. Het kan dat het paard van nature een wat hogere waarde heeft en niet ziek is.
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Tnx! Dat is duidelijk.
Dan toch nog een laatste vraag: want nu is het bloed afgenomen op 31 okt...,

Over grenswaarden gesproken....
Waar tellen we hem dan mee? Want die knop zal ook niet op die datum meteen om gaan.