[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:47

fransje23 schreef:
Fabster schreef:
Ik denk de referentiewaarden. Ik zie een getal staan (20-40), maar ook nog + of - 10. Is dat dan nog binnen de nirmaalwaarde, of niet? En wanneer wordt het 'interessant'? Want ik zienin het topic bizar hoge waarden, maar ook lage waarden, waarbij mensen een aardige dosis pillen geven. Is dat dan omdat er wel heel veel klinische verschijnselen zijn?

Wat je eerst moet weten is dat er twee eenheden zijn waarin de ACTH-waarde kan uitgedrukt
* pg/ml
*pmol/L

Het verschil zit hem volgens mij in het laboratorium of test die gebruikt wordt. Maar het is dus wel belangrijk te weten in welke eenheid de bloeduitslag wordt weergegeven!

Omrekenen van de een naar de andere waarde kan via de volgende rekenregels:
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Een rekenvoorbeeld:
Waarde in het bloed is 50 pg/ml en dat is omgerekend 50*0.220= 11 pmol/l

Daarnaast is het belangrijk te weten dat er tijdens de seasonal rise, het normale verhoging van de ACTH-waarde in het bloed, wat ook bij gezonde paarden voorkomt, er een andere grenswaarde is.

In de maanden november tot juli test een paard postief bij een ACTH-waarde hoger dan 29 pg/ml of 6,7 pmol/L.

Gedurende de maanden augustus tot oktober is de waarde naar boven bijgesteld vanwege de eerder genoemde seasonal rise. In deze periode test een paard positief bij een ACTH-waarde in het bloed hoger dan 47 pg/ml of 10,5 pmol/L.

Dan het stukje met de 10 aan weerzijden van de grenswaarde, volgens mij zijn dat waarden die twijfelgevallen zijn. Het kan dat het paard van nature een wat hogere waarde heeft en niet ziek is.

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Tnx! Dat is duidelijk.
Dan toch nog een laatste vraag: want nu is het bloed afgenomen op 31 okt..., :o

Over grenswaarden gesproken....

Waar tellen we hem dan mee? Want die knop zal ook niet op die datum meteen om gaan.

Fabster

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:56

Wel was Leo vandaag helemaal wild en trok even wat sprintjes door de paddock. Daar was ik niet blij mee, want hij moest de trailer in. Toen ik aankwam op plaats van bestemming, lag er gewoon een plas zweet op de trailervloer. De laatste (en eerste) keer dat ik een paard (shet in dit geval) zó heb zien zweten, was ze 's avonds dood! Leo gelukkig niet. Die zag er nog prima uit. Nou is het natuurlijk belachelijk warm voor de tijd van het jaar en hij heeft al wel een winterjas aan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:05

Onze Naughty heb ik vandaag een jachtmodel geschoren. Hij leek heel dik, maar hij blijkt er super uit te zien. Ben nog aan het twijfelen of ik hem toch niet helemaal ga scheren, hij heeft nu echt beenwarmers aan. :')
Hij wordt nog best fanatiek gereden voor de sulky en regelmatig gelongeerd. Ik denk er nog even over na, anders gaat ie volgende week weer onder het mes!

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:05

Hallo bokkers, ik lees hier ook even mee.
Mijn merrie (20 jaar) wordt deze week getest op PPID, ik heb een zeer sterk voorgevoel dat ze PPID heeft. haar symptomen zijn: - ruwe/stugge vacht, sloom, regelmatig infecties en lage weerstand (mok, regenschurft, dikke benen), drinkt/plast naar mijn gevoel ook vaak, rugbespiering zo goed als weg en dikke hangbuik, moet 50kg bijkomen volgens DA maar het lukt niet ondanks een goed voermanagement. HB of andere problemen hebben we gelukkig niet. Spannend, maar ik hoop dat er eindelijk een diagnose uit de bus komt zodat we haar beter kunnen maken.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:06

@BWPcookie; een deel van die symptomen waren bij mijn paard ook reden om te testen, en hij is positief getest op Cushing. Mijn ruin is heel goed bijgekomen door de Cushcare van D&H. Hij krijgt hiervan zo'n 750g per dag, is een goeie aanzetter!

Heeft er hier iemand ervaring met het voeren van olie, en welke is hiervoor het meest geschikt? Ik zou het bijgeven om enerzijds wat extra energie te generen en om de mest wat soepeler te maken nu de paarden iets langer binnenstaan.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:42

Jemig, wat gaat het hard hier!
Wel snel bijgelezen.....
Paar dagen.met de paarden naar de veluwe geweest, wat had mijn cushing patient het naar zijn zin daar! Bijna niet houden in galop en vol bokkend over de mooie brede paden: volgens mijn man mankeert hij niks!

Eten doet hij nog steeds prima en speedibeet gaat er ook goed in.
Hij krijgt nu bijna 3 weken een half pilletje en vanmiddag heb ik het met 1/4 verhoogd. Nu afwachten of hij nu wel blijft eten.
Overmorgen weten we het.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:26

Leuk eukje! Lijkt me prachtig te paard, de Veluwe.

Ik heb mijn cushcare op (nou ja, paard dan ;) ).
Ze is er alleen op de "verkeerde plekken" dik van geworden. Je ziet nog steeds de ribben, haar kont is wel dikker geworden en ook op haar rug. Ik weet niet goed oof ik het daarom opnieuw moet bestellen of gewoon zonder ga doen. Ze kreeg 0,5 kilo per dag. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:28

@ pastis, dank je voor de tip. Als ik de uitslag krijg zal het inderdaad terug zoeken zijn wat betreft eten om haar terug wat op gewicht te laten komen. Zeker omdat ik rekening moet houden dat het suiker/zetmeel arm is.

Verder heeft mijn merrie ook veel last van een opgeblazen buik (ze eet wel goed en maakt mooie mestballen). Zou er een link zijn tussen cushing en gaskoliek of gasbuik? De tandarts is in mei nog geweest, ze maakt ook geen proppen en knoeit niet tijdens het eten. Ze krijgt 24/24u weidegang (gras staat zeer kort), verder krijgt ze nog hooi, 300gr (droog gewogen) speedybeet, 2kg pavo 18+, flinke scheut olie en probiotica (omdat ik dacht dat ze een verstoorde darmflora heeft). 2 handjes luzerne. Dit alles verdeel ik in 2 porties, 's morgens en 's avonds.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:40

Dit bericht kwam ik op facebook tegen. Het mcht gedeeld worden, dus ik dacht ik plaats het hier.
Kan hier iemand iets mee? Of zou het onzin zijn? Het gaat hier wel om een merrie, dus weet niet of dit dan ook voor ruinen kan gelden.
Hier het bericht:

FB vraagt wat ben je aan het doen, nou gewoon heel blij zijn. Waarom zullen jullie denken, dat ga ik nu vertellen.

Ca. 7 weken geleden hebben wij bij onze kleine merrie op Cushing/PPID laten testen. Uitslag bloedonderzoek was 289 (normaalwaarde voor deze tijd van het jaar ligt rond 49). Dit zou betekenen dat zij aan de Prascend zou moeten :-(.

Ik heb Rob Jan Zomer van Natuurgeneeskundige Praktijk voor Dieren R.J. Zomer gebeld met de vraag of er andere middelen zijn voor paarden met Cushing/PPID, zijn antwoord was kort en bondig --> nee.

Maar hij zei wel dat diverse andere hormonale disbalansen hetzelfde bloedbeeld kunnen geven als Cushing/PPID, maar om hier zeker van te zijn zou hij haar moeten doormeten.

Zo gezegd zo gedaan, er werd géén Cushing/PPID gemeten maar wel andere disbalansen op zowel hormonaal gebied als op orgaangebied. We hebben 3 middelen hiervoor ingezet en afgelopen vrijdag werd er weer bloed geprikt.

Vandaag de uitslag al binnen en de waarde is nu.....41,3 een daling dus van ruim 247. Wat betekend dat onze kleine merrie geen Cushing/PPID heeft.

Wat ik hiermee wil zeggen? Mochten er andere eigenaren twijfelen of hun paard wel Cushing/PPID heeft ondanks dat de bloedwaarde dit wel aangeeft zoek een goede natuurgeneeskundige en laat je paard/pony doormeten.
Let wel als je paard/pony inderdaad Cushing/PPID heeft dan komt dit er in de meting ook uit!

Wel heb ik me voorgenomen om deze test jaarlijks te laten uitvoeren, better safe then sorry.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:03

Ik vind die FB post uiteindelijk vrij vaag, bijvoorbeeld niet concreet wat voor hormonale disbalansen, en wederom zonder eenheden achter de bloedwaarden.

Mijn opvatting is altijd meer dat iets te mooi lijkt om waar te zijn, het dat ook meestal is. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:07

Ik ben wel erg benieuwd hoe meneer de verschillen in de disbalansen verklaart en hoe hij de ene disbalans van de andere kan onderscheiden én hoe hij die dan aanpakt. Nou dat heb ik toch netter gezegd dan dat er in m'n hoofd zit .. ik heb het niet op zulke personen. Maar met onderbouwing komt hij wellicht een heel eind, je weet maar nooit. Maar goed, je ziet van alles voorbij komen : dit soort praktijken en dames die PPID geheel genezen met bio klankschalen. Grrr..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:08

Ja vond ik ook wel hoor. Zou de daling niet veroorzaakt zijn doordat de seasanol rise bijna ten einde is?
Aan de andere kant kunnen merries best last van de hormonen hebben en is iets anders dan Cushing de oorzaak van de problemen.
Maar ik ben benieuwd hoe dit geval zich verder ontwikkeld.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:11

Ik vraag me ook af. Als je nou bv een week lang elke dag een acth test zou doen bij hetzelfde paard. Zou de uitslag ook niet per dag anders kunnen zijn? Zou dat aleens onderzocht zijn?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:24

Stel dat de eerste waarde in pg/ml was en de tweede in pmol/L... Dan is deze dus niet schrikbarend gedaald.

Hormonen bij de merries kunnen zeker problemen veroorzaken maar of het ook de ACTH-waarde beinvloed weet ik niet direct.

Dierenarts zei vorirge week wel dat bij sommige merries de cyclus erg veranderd door het gebruik van Prascend en dat ze dan hengstig blijven of juist erg onregelmatig hengstig zijn.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:49

Vandaag de da op controle gehad. Wilde mijn merrie terug laten testen. Bij de eerste test in juni had ze 69 pg/ml en,de grens waarde was 29pg/ml. Toen gestart met een,kwart en opgebouwd tot een half. In september terug laten testen en ze had toen 61pg/ml en de grenswaarde was toen 49pg/ml. En zijn toen verhoogd naar 3/4 pil. Wilde vandaag terug laten testen. Maar de da raadde het mij af. Ze zei dat mijn,merrie klinisch goed toonde en ze voelt zich Super in haar vel. En ze zei als ik terug ga testen,dat ik mij blind ga staren op de waardes. Ze vind dat ik in de eerste plaats naar mijn merrie moet kijken hoe ze er klinisch uitziet. En we hebben al is geprobeerd naar een hele pil te gaan maar dan stopt ze met eten. Dus of we nu testen of niet verhogen kunnen we momenteel niet. En ze doet het momenteel prima. Voelt zich goed. Voor de mensen die twijfel of paarden met een,lichte verhoging baat hebben,bij prascend,zou ik zeggen kijk naar je paard hoe ze er klinisch uitzien. Mijn merrie had geen hele hoge waardes maar had wel,alle duidelijke symptomen van,cushing.

We komen van,dit hoopje ellende met een waarde van,69pg/ml

[/[img]
Afbeelding
[/[img]
Afbeelding
Naar deze fitte oldie na ongeveer zes maand prascend
[/[img]
Afbeelding
Ik ben in ieder geval heel blij dat we aan de prascend zijn gegaan.

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 01:54

allereerst wil ik de mensen die hun paard hebben verloren in de afgelopen tijd heel veel sterkte wensen met het verlies van hun dierbare vriend.
Verder heb ik een vraag over zweten.
Het is nu abnormaal warm voor de tijd van het jaar en veel ppid-ers zweten normaal al meer, maar nu extreem.
zo ook mijn paard.
nu heb ik al een paar keer ergens gelezen, dat overmatig zweten ook kan komen doordat de dosering Prascend te hoog zou zijn.
Zijn er mensen, die dit ook zo hebben ervaren?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:26

Onze oudere merrie Lya (20+) bleek na bloedonderzoek vorig jaar Cushing te hebben.
Hiervoor kreeg ze medicatie, 1 pilletje per dag.
Na enkele maanden opnieuw bloed testen en de waarden bleken nog steeds te hoog, dus op 1,5 per dag gezet.
Helaas bleken de waarden in plaats van maximum 47, begin oktober nog steeds 147 te zijn. Ze krijgt nu 1 pilletje 's ochtends en 1 's avonds.
Met het warme weer staat ze nu licht te zweten onder haar dikke wintervacht (nog geen krulvacht, maar wel uitzonderlijk dik en veel haar).

We vinden echter dat haar karakter ook erg veranderd is.
Ze is ontzettend zuur naar mijn merrie toe, als zij nog maar in de buurt staat (schrikdraad ertussen), durft ze uit te halen met de oren strak naar achter, zonder enige reden. Dit pissig en zuur zijn, lees ik wel vaker bij cushing.

Maar...
Ze staat 24/24 met de stal open, naast de andere paarden hier die 's nachts op stal gaan. 's Ochtends krijgt ze haar eten en medicatie en moet je haar haast naar haar stukje weide 'slepen'. Ze is erg loom dan.
Rond half 6 worden ze weer richting stallen gehaald, maar hier gaat het de laatste weken fout. Ze is altijd geduldig geweest, maar nu flipt ze soms compleet wanneer het nog niet haar beurt is.
Zo erg dat ze zich vaak lostrekt en ervandoorgaat richting stal, al meerdere keren gewoon los over de draad sprong (1m10-20 met gemak, ze is zelf maar 1.55 en altijd rustig in de hand geweest).
We moeten over een Brugge om van de weide naar de stallingen te gaan en ook hier liep het weer fout gisteren, met al haar groot geweld trok ze zich los en als een gek met de staart omhoog de lucht in, luid briesend, ging ze ervandoor.

Ik zit met de handen in het haar en vind dit best gevaarlijk worden, ook naar onze twee andere paarden toe. Ze sprong 3 weken geleden al over de draad naar mijn merrie en bezorgde haar de stress van d'r leven door haar op te jagen en een klap te bezorgen.
Herkent iemand deze karakterwissel? :-((

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:20

Annekexxx schreef:
Onze oudere merrie Lya (20+) bleek na bloedonderzoek vorig jaar Cushing te hebben.
Hiervoor kreeg ze medicatie, 1 pilletje per dag.
Na enkele maanden opnieuw bloed testen en de waarden bleken nog steeds te hoog, dus op 1,5 per dag gezet.
Helaas bleken de waarden in plaats van maximum 47, begin oktober nog steeds 147 te zijn. Ze krijgt nu 1 pilletje 's ochtends en 1 's avonds.
Met het warme weer staat ze nu licht te zweten onder haar dikke wintervacht (nog geen krulvacht, maar wel uitzonderlijk dik en veel haar).

We vinden echter dat haar karakter ook erg veranderd is.
Ze is ontzettend zuur naar mijn merrie toe, als zij nog maar in de buurt staat (schrikdraad ertussen), durft ze uit te halen met de oren strak naar achter, zonder enige reden. Dit pissig en zuur zijn, lees ik wel vaker bij cushing.

Maar...
Ze staat 24/24 met de stal open, naast de andere paarden hier die 's nachts op stal gaan. 's Ochtends krijgt ze haar eten en medicatie en moet je haar haast naar haar stukje weide 'slepen'. Ze is erg loom dan.
Rond half 6 worden ze weer richting stallen gehaald, maar hier gaat het de laatste weken fout. Ze is altijd geduldig geweest, maar nu flipt ze soms compleet wanneer het nog niet haar beurt is.
Zo erg dat ze zich vaak lostrekt en ervandoorgaat richting stal, al meerdere keren gewoon los over de draad sprong (1m10-20 met gemak, ze is zelf maar 1.55 en altijd rustig in de hand geweest).
We moeten over een Brugge om van de weide naar de stallingen te gaan en ook hier liep het weer fout gisteren, met al haar groot geweld trok ze zich los en als een gek met de staart omhoog de lucht in, luid briesend, ging ze ervandoor.

Ik zit met de handen in het haar en vind dit best gevaarlijk worden, ook naar onze twee andere paarden toe. Ze sprong 3 weken geleden al over de draad naar mijn merrie en bezorgde haar de stress van d'r leven door haar op te jagen en een klap te bezorgen.
Herkent iemand deze karakterwissel? :-((

Hoe lang staat ze al op de medicatie? Mijn merrie had de eerste maanden,ook zon karakterwissel. Zuur. Truttengedrag, diva uithangen. Soms onhandelbaar naar andere paarden toe. Nu ze ongeveer een half jaar op de medicatie staat is haar gedrag terug verandert in de lieve merrie van vroeger. Rustig, vrolijk aller en vooral lief. Denk dat in het begin door de medicatie de hormonen,helemaal door haar lijf gierde. Uiteindelijk door de cushing zijn de hormonen helemaal door elkaar en dan gaan wij een,redelijke zware medicatie geven dat alles nog eens goed door elkaar gooit. Mijn merrie heeft nu na een half jaartje terug rust gevonden en lijkt stabiel nu. Hopelijk verandert het bij ook terug. En niet vergeten twee pillen per dag is veel. Het lichaam moet daar aan wennen. Wat ik bij mijn merrie ook zag was doordat ze ziek was dat ze laagste in rang stond. Nu ze zich terug veel beter voelde Wilt ze terug haar plaatsje in de groep hebben. En dat is bij ons ook niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Was ook regelmatig serieuze ruzie

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:35

Oh en dat lostrekken heel herkenbaar. Mijn paarden lopen los van de paddock naar de wei. En als we ZE loslaten moet je heel goed opletten dat je niet omver gelopen wordt door mijn,merrie, want ZE Wilt precies altijd eerste zijn en zou je zo omver knallen. Wat ze vroeger nooit deed. Het zelfde als ze terug naar de paddock moeten . Moet je echt goed opzij gaan staan of je wordt omver gelopen. Met het poetsen Wilt ze ook niet echt meer stilstaan en trekt zich gemakkelijk los. Dit is momenteel ook allemaal,gedaan. Ze heeft eindelijk rust gevonden. Zij staat wel maar op 3/4 pil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:04

Ik vind 2 pillen per dag ook erg veel. Zijn de waardes überhaupt wel gezakt bij het verhogen van de pil? En hoelang zat er tussen het opnieuw testen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:25

Ik vind 2 pillen per dag ook erg veel. Had ze ook zoveel symptomen/problemen?
Wat is er klinisch verbetert?

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:01

Hoi! Klein beetje advies gevraagd. Mijn pony (shet, 14 jaar) is afgelopen vrijdag getest, vandaag de uitslag: Waarde van 27. Volgens mijn dierenarts een prima waarde. Uitgaande van >29. Maar, hij hikt er dus wel een beetje tegenaan als ik het zo bekijk. Wat is nu slim? Jaarlijks hercontrole? Toch medicatie overwegen? Heeft hij veel symptomen? Nee, dat niet. Plast wel veel, heeft ook een redelijk bolle buik zonder dat hij nou extreem eet, liep afgelopen zomer wel even een moment gevoelig. Is verder goed werklustig, prima vacht, geen vetbulten oid. Hij krijgt naast hooi enkel Metazoa gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:08

Count your Blessings Bix en gewoon blij zijn dat het dat dus niet is.

En Annekexxxx; No offence, maar als ik toch 2 hele pillen elke dag in mijn mik gemieterd kreeg, werd ik er denk ik ook niet vrolijker op. Zoals ik jouw bericht lees, hebben jullie je dus duidelijk blind gestaard op de acth waarde, terwijl die bij een paard met cushing, waarschijnlijk nooit meer onder de normaal waarde komt.
Het is simpelweg verstandiger om goed te blijven kijken naar je paard en de symptomen, ik zou echt die dosering gaan verlagen en dan eens kijken hoe dat hij zich voelen gaat.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 17:33

@bix de uitslag van onze pony zat ook op 27.9. Wij hebben met de dierenarts besloten om haar opnieuw te testen in het voorjaar.Tenzij ze blijft kwakkelen met haar bevangenheid dan kiezen we eerder voor medicatie maar voorlopig laten we het even zo omdat ze op het randje hangt.

Onze pony is wel heel veel afgevallen (vooral bespiering) de afgelopen tijd, is waarschijnlijk insuline resistent en ook hoefbevangen. Verder plast en drinkt ze normaal ook heel veel. Ze zit ook niet mooi in haar vacht en doet er in het voorjaar altijd lang over om haar wintervacht kwijt te raken.
Ze is nog niet heel oud (13 pas).

Wil nu eerst van de bevangenheid af zien te komen en daarna hoop ik dat we met een goed voerbeleid voorlopig een heel eind komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:57

Hallo! Ik meld me helaas ook hier: vandaag de resultaten van het tweede bloedonderzoek binnen gekregen en wederom iets gestegen.... van 92 naar 98 als ik het goed heb. Het gaat om onze 11 jarige New Forest ruin. Sinds een paar weken weten we dat hij PPID heeft. Ondanks dat het een vervelende diagnose is, ben ik aan de andere kant blij dat we nu eindelijk antwoord hebben op de vragen rond z'n gekwakkel sinds lange tijd. We kwamen voor een luchtweginfectie, stijfheid en vermoeidheid in de kliniek en hebben alles laten onderzoeken en behandelen. Op mijn eigen verzoek is daar nog een ACTH test aan toegevoegd omdat ik zelf het gevoel had dat het niet goed zat. En dat bleek waar te zijn. Volgende week gaan we beginnen met Prascend. Ik zal dit hele topic gaan doorlezen en jullie ervaringen en tips gaan lezen.

Moondancer in zijn gloriedagen: een van de vele hoogtepunten uit z'n sportcarrière: finale Z1/Z2 (2013) in Almelo.

Afbeelding

Afbeelding

Nu :\ :
Afbeelding