[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kylah

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:27

ik ga met mijn pony een allergie test doen en vervolgens immuuntherapie proberen.
Eind augustus gaat ze naar de kliniek voor de test en ik denk over een maand met de therapie te beginnen.
Hopelijk gaat het aan slaan maar ik vind het 't proberen waard.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:55

Nu ik er over nadenk, onze pony had dus een verergering van haar eczeem, in dezelfde periode dat ze last had van haar pollenallergie...
Zou er een verband bestaan?

Nu weinig pollen, geen headshaking meer, geen schuren meer (heeft wel deken op).

Eigenlijk zouden er veel meer evidence based studies moeten zijn naar zomereczeem, allergieën, voeding, insulineresistentie, hoefbevangenheid... volgens mij liggen er een hele hoop verbanden tussen dezen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:10

Yvank_ schreef:
Dat is opzich vreemd of heb je een korte hals aan je deken dan zijn er natuurlijk meer plekken bloot :j

Ik laat geen halster om op het weiland dus misschien dat het daaraan ligt. Het is wel een vaste en hele hals.. Maar hij zakt wel ietsjes omdat ik hem niet vast maak aan haar halster.
Het was vooral haar voorpluk waar ze last van kreeg.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:43

Ook ik heb al eventjes niks ge post,maar gelukkig kan ik t goed onder controle houden bij die van mij. Hij heeft nu wel een kap om met oren want hij begon ook aan an hoofd te schuren.staart laat ie mooi met rust gelukkig nu. Wel vroeg ik me af wanneer jullie je dekens er af halen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:55

ik heb nu de regenliner even onder de RSIH gedaan maar hij gaat over een aantal weken gewoon langzamerhand over naar regendeken zonder hals / halsdeken onder de regendeken afhankelijk van het weer.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:35

ook wij hebben de regenliner eronder ..wij doen als temperatuur daalt eerst nog een vliegendeken met hals 9gevoerd bij staart en hals .daarna op stal nog een gewone vliegendeken en op laast bloot :):) :):) :):)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:53

Er gaat bij echt herfst weer gewoon een regendeken overheen.
En bij koud weer gaat hij eronder vandaan en gaat de winterdeken er weer onder.

Blijven in de dekens...

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:07

Safiera schreef:
Nu ik er over nadenk, onze pony had dus een verergering van haar eczeem, in dezelfde periode dat ze last had van haar pollenallergie...
Zou er een verband bestaan?

Nu weinig pollen, geen headshaking meer, geen schuren meer (heeft wel deken op).

Eigenlijk zouden er veel meer evidence based studies moeten zijn naar zomereczeem, allergieën, voeding, insulineresistentie, hoefbevangenheid... volgens mij liggen er een hele hoop verbanden tussen dezen.

Ik persoonlijk heb neurodermitis. Dat is eczeem wat o.a. komt door mijn allergieën. Ik denk dat je nog best eens gelijk kunt hebben.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:15

Nog een leuke bijkomstigheid van de shires eczeemdeken(epplejeck) deze is super waterdicht! Pony had van de week in de stortregen gestaan, toen ik de deken afhaalde was hij helemaal droog!

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 00:02

De haren van mijn shetlander zijn onderzocht, toch schimmel..
Ik denk zelf wel dat het een combinatie is met zomer eczeem, hij heeft ook erge jeuk in de manen en staart, of is dat normaal bij schimmel?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:10

Ik heb hier op aanraden van een aantal bokkers toch het starterspakket van Blue Horse gekocht. Ik merk ook het verschil. Ze heeft geen ZE maar wel jeuk, waarschijnlijk door samenstelling gras. Stukje waar ze nu loopt bemesten we ook niet meer, maar denk dat er teveel in zit. In ieder geval, ik heb nu 2 weken Blue Horse gebruikt en merk ook dat de huid rustiger wordt en dat de haren weer gaan groeien. Op stal gaat ze nog wel met der kont tegen de wand aan staan, maar dat is meer gewoonte dan dat het echt jeukt. Tot nu toe dus positief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:14

Is het dan niet een beter idee om de oorzaak weg te nemen? Mijn paard jeukte ook en heeft geen eczeem maar is allergisch voor iets. Ben bij de kliniek geweest hij heeft medicatie en er wordt nu uitgezocht waar hij zo op reageert.

Ik gebruikte ook middeltjes maar dat is symptoombestrijding en zodra ze weer reageren op hetgeen waar ze allergisch voor zijn komt het gewoon weer terug..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:27

FD_horses schreef:
De haren van mijn shetlander zijn onderzocht, toch schimmel..
Ik denk zelf wel dat het een combinatie is met zomer eczeem, hij heeft ook erge jeuk in de manen en staart, of is dat normaal bij schimmel?

Schimmel geeft ook jeuk.

Die van mij heeft ook altijd een combo. Zwart paard.. en is blijkbaar gevoelig voor.
Elk jaar komt die stomme schimmel terug.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:29

Meer gewoonte dan jeuk ? Dat geloof ik ergens niet.

Mijn pony jaren geleden toen ik niet onder controle had schuurde ze werkelijk aan elke paal. Intussen weet ik dat ze gewoon niet tegen eiwitten kan.
En als ze dat dus ook niet krijgt. Schuurt ze nergens.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:33

Yvank_ schreef:
Is het dan niet een beter idee om de oorzaak weg te nemen? Mijn paard jeukte ook en heeft geen eczeem maar is allergisch voor iets. Ben bij de kliniek geweest hij heeft medicatie en er wordt nu uitgezocht waar hij zo op reageert.

Ik gebruikte ook middeltjes maar dat is symptoombestrijding en zodra ze weer reageren op hetgeen waar ze allergisch voor zijn komt het gewoon weer terug..

Dat zou kunnen, maar dan blijf je bezig. Wat heb ik eraan als ik weet dat mijn paard niet tegen eiwitten kan? Of tegen pollen of tegen bepaalde plantjes?

Paard loopt gewoon 24/7 buiten en ik probeer haar daarin wat te verlichten. Wil haar niet 24/7 op stal hebben omdat ze toevallig reactie vertoond. Meer principe. Het is absoluut niet zoals zomerexceem dat ze over de grond loopt te rollen, van gekkigheid niet weet wat ze ermee moet etc. Ze heeft een reactie ergens op, en dat is nog wel prima te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:37

Daar kan je een hoop aan doen... Ik ben overgestapt op eiwitarme voeding en alleen overdag in de wei... Verlicht al enorm! Je moet het zelf weten maar mijn paard begon ook zo met prima te controleren jeuk en dat werd steeds erger. Je kan zoveel doen met je weide/voerbeleid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:38

Marjo89 schreef:
Meer gewoonte dan jeuk ? Dat geloof ik ergens niet.

Mijn pony jaren geleden toen ik niet onder controle had schuurde ze werkelijk aan elke paal. Intussen weet ik dat ze gewoon niet tegen eiwitten kan.
En als ze dat dus ook niet krijgt. Schuurt ze nergens.

Precies :) maar zolang je niet weer waarom je paard schuurt kan je middelen smeren tot je een ons weegt maar de veroorzaker haal je weg.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:39

Klopt inderdaad, maar dan heeft ze nog wel jeuk.
En als ze ergens een allergie voor heeft. Zou ik wachten op de kliniek. Want anders maak je het misschien alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:49

Heb je het nu over mijn paard :) ? We wachten sowieso wat er nog uitkomt op de kliniek maar eiwitgevoelig/allergie was die sowieso daar had die typerende klachten voor. Maar er waren ook plekken bij die daar niet typerend voor zijn dus wordt allemaal verder onderzocht maar moest sowieso eiwitarme voeding gaan nemen :j

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:08

Misschien heb ik er overheen gelezen, niet zo moeilijk tenslotte in een topic met 480 nog wat pagina's - maar ik heb toch n vraagje.

Mijn haf staat onder RSIH waarvan ik het hoofddeel eraf heb laten halen waardoor de deken nu precies achter de oren stopt.
Hij zit perfect en hij heeft geen plekjes op de stukken waar de deken zit, maar waar dus geen deken zit, zit hij helemaal onder de zwarte plekjes en kleine open wondjes. Ik denk schuurplekjes - zijn hoofd staat helemaal onder.

Ik smeer de plekken op het hoofd in met een wondjes creme, maar ik heb niet het idee dat het minder wordt.

Iemand de gouden tip wat ik er wel op zou kunnen smeren? Ik heb Cavalor SW-Itch voor zijn staart en manen, maar door zijn deken hoef ik dat niet meer te gebruiken. Zou ik dit ook op zijn koppie kunnen smeren? Of is dat te aggressief?

Alvast bedankt voor het advies!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:57

Klinkt bekend Sem, maar waarom doe je hem geen hoofdkap op? Dat scheelt een hoop smeren denk ik!

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:15

Helaas blijft een hoofdkap niet zitten.
De kap van de RSIH was veel te groot en een normale vliegenkap wordt door alle buurmannen van zijn hoofd afgehaald, hoe strak ik hem ook doe.

Daarnaast zitten de wondjes vooral rond zijn mond, neus en kaken, plekken waar de vliegen kap niet echt overheen valt.

Maar ergens ben ik wel blij dat het "bekend" klinkt. Dan heeft het dus echt met zijn ZE te maken en niet met andere oorzaken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:19

Ja heeft de pony hier ook! Allemaal bijtwondjes lijkt het wel, ik heb niet eens het idee dat hij zich daar schuurt. Het wordt nu minder gelukkig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

Hier ook, hoofd van de ene ziet er echt vreselijk uit helaas... en zelfs met hoofdkap gaat het nog kapot en anders net onder de hoofdkap. Heb nu twee via Agradi besteld ben benieuwd hoe het dan is en anders wilde ik een Boett hoofdkap kopen en die vast maken aan de deken, alleen die zijn direct zo prijzig en als het dan niet helpt..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:00

boett kappen staan ook nog wel eens op marktplaats of boktmarkt.

Die bijgeleverd kappen van RSIH zijn prut, en belanden hier rechtstreeks in de ton.
Dat ze die dingen maken vind ik bijna schande ze zitten voor geen millimeter.