Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:06

Zijn jullie bekend met kramp koliek door zweren? Komen en gaan van pijn, ene moment oke, andere moment liggen. En daarna weer oké?

Of andere manieren van koliek?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:36

Lieser schreef:
Happy_Hippie schreef:
Wij zijn nu klaar met de kuur en zien verbetering alleen we willen wat gaan geven ter ondersteuning.
Lees hier al verschillende maar welke is aan te raden bij een stresgevoelige merrie.

En kwa voeding welke dingen kan ik beter vermijden?

Wij willen na de omeprazol en de sucralan starten met Mastic horse. En we zijn luzerne gaan bijvoeren zodat ze langer moet kauwen en daardoor meer speeksel aanmaakt.

Met Lucerne oppassen dat ze echt goed kauwen! Mijn haf kauwt er niet lang genoeg op waardoor de stengels alsnog te scherp voor z’n maag zijn.
Ik kan hem daarom ook niet echt ruwvoer mixen aanbieden.. ik doe nu alles in brokvorm

Gelukkig kan hij 24/7 hooi eten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:55

Tancreda4 schreef:
Zijn jullie bekend met kramp koliek door zweren? Komen en gaan van pijn, ene moment oke, andere moment liggen. En daarna weer oké?

Een van mijn vorige paarden had regelmatig koliek in combinatie met maagzweren. Ook milt-nierband koliek.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:02

Tancreda4 schreef:

Ja zeker. M'n vorige paard had hevige koliek klachten door ernstige maagzweren. En m'n huidige paard milde klachten

Tancreda4

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:23

Bedankt voor jullie reacties. De pony staat weer met koliek. Ik wil d'r nu, vanwege vaste, pijn, stress. Toch wat omeprazol geven. Geven jullie dat ook wel eens eenmalig als ondersteuning ter voorkoming van?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:42

Mine had dit ook, heel vaak koliek door maagzweren. En een keer door wormen.

Als ik merkte dat ze slecht werd gaf ik zelf paraffine in het eten om de maag een beetje te smeren en ook omeprazol inderdaad.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:11

Is de dierenarts geweest? Met koliek durfde ik behalve een spuitje colosan niet zelf te dokteren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:32

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. De pony staat weer met koliek. Ik wil d'r nu, vanwege vaste, pijn, stress. Toch wat omeprazol geven. Geven jullie dat ook wel eens eenmalig als ondersteuning ter voorkoming van?

[PW] Koliek keert terug op de kliniek

^^ mijn pony staat morgen een week op de kliniek ivm koliek aanval afgelopen dinsdag. Er zijn maagzweren gevonden, vraag is nu nog of dit de reden is geweest van de koliek en of de koliek nu wegblijft. Hij krijgt nu medicatie voor maagzweren na het uitvoeren van een scopie

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 03:37

heyhey, de dierenarts raad hier aan om oa een maag supliment ter ondersteuning te blijven geven en iets voor de stress, gezien onze merrie enorm snel stress op bouwt om "de scherpe randjes" eraf te halen puur ook voor derzelf.

De trigger is lastig te vinden, heel het voermanagment is al zo suikerloos als we kunnen ze krijgen magnesium, onbeperkt hoor en word regelmatig helemaal nagekeken.

voor de maag kregen we advies voor:
Mucosa Forte Protect & Repair van vetnutrition

en voor de stress:
VetiCalm van vetnutrition

Andere ideeen staan we uiteraard open voor!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:40

Somebitch, ik heb je topic doorgelezen. Hopelijk knapt je paard snel op :(:)
henshem, de DA is er idd bij geweest. Ik durfde het niet aan eerst colosan te proberen, omdat ze de vorige keer koliek het heel heftig was. Voor nu lijkt dit een 'milde' krampkoliek te zijn geweest.
Phonix, Parfine is ook wel een idee om dat bij de hand te hebben wellicht ja.

Deze pony heeft sinds ik haar heb al 'regelmatig' krampkoliek (dat in aanvallen komt). Ik heb haar sinds ze 5 is, en ze is nu 20. Er is nooit echt een duidelijke reden. Soms was het een jaar of meer weg, dan was het weer wat vaker. OKtober 2023 zijn er kleine zweren gevonden en mini beetje zand, beiden niet echt een reden volgens de DA om zo veel last te hebben. Ze is voor beiden behandeld. Oktober 24 heeft ze vanwege koliek weer een week in de kliniek gestaan, toen behandeld voor zand (was wat meer aanwezig). Zweren heb ik toen niet laten testen, en nog een keer naar de kliniek met haar wil ik eigenlijk niet aangezien ze sinds oktober 2024 nog steeds bezig is met de (psychische) nasleep ervan.

Nu ze toch weer met koliek stond is er uiteraard een DA bij geweest, wederom niet echt rare dingen gevonden, wel advies om de zandkuur naar voren te halen. De pijnstiller heeft gewerkt en ze heeft sinds gisterochtend geen pijn meer gehad. Maar omdat ze toch gevoelig is voor stress etc. dacht ik, gezien de pijn die ze heeft gehad, even vasten etc. misschien moet ik haar (een paar dagen, of 1malig) wat omeprazol geven. Dat heb ik verder niet besproken met de DA.

Ze krijgt dagelijks een zachte slobber met daarin de in dit topic genoemde 'alg' voor het maagzuur. Verder krijgt ze om de dag een klein beetje gekookt lijnzaad, met een hoop 'slijm' ervan. Verder staat ze op arm hooi, altijd onbeperkt. Maar stiekem wel een binnenvetter qua stress (zeker na de kliniek opname van oktober).

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:26

Tancreda4 schreef:
Ze krijgt dagelijks een zachte slobber met daarin de in dit topic genoemde 'alg' voor het maagzuur.

Welke alg is dit? Ben daar wel benieuwd naar wat dit kan doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:05

Tancreda4 schreef:
Somebitch, ik heb je topic doorgelezen. Hopelijk knapt je paard snel op :(:)
henshem, de DA is er idd bij geweest. Ik durfde het niet aan eerst colosan te proberen, omdat ze de vorige keer koliek het heel heftig was. Voor nu lijkt dit een 'milde' krampkoliek te zijn geweest.
Phonix, Parfine is ook wel een idee om dat bij de hand te hebben wellicht ja.

Deze pony heeft sinds ik haar heb al 'regelmatig' krampkoliek (dat in aanvallen komt). Ik heb haar sinds ze 5 is, en ze is nu 20. Er is nooit echt een duidelijke reden. Soms was het een jaar of meer weg, dan was het weer wat vaker. OKtober 2023 zijn er kleine zweren gevonden en mini beetje zand, beiden niet echt een reden volgens de DA om zo veel last te hebben. Ze is voor beiden behandeld. Oktober 24 heeft ze vanwege koliek weer een week in de kliniek gestaan, toen behandeld voor zand (was wat meer aanwezig). Zweren heb ik toen niet laten testen, en nog een keer naar de kliniek met haar wil ik eigenlijk niet aangezien ze sinds oktober 2024 nog steeds bezig is met de (psychische) nasleep ervan.

Nu ze toch weer met koliek stond is er uiteraard een DA bij geweest, wederom niet echt rare dingen gevonden, wel advies om de zandkuur naar voren te halen. De pijnstiller heeft gewerkt en ze heeft sinds gisterochtend geen pijn meer gehad. Maar omdat ze toch gevoelig is voor stress etc. dacht ik, gezien de pijn die ze heeft gehad, even vasten etc. misschien moet ik haar (een paar dagen, of 1malig) wat omeprazol geven. Dat heb ik verder niet besproken met de DA.

Ze krijgt dagelijks een zachte slobber met daarin de in dit topic genoemde 'alg' voor het maagzuur. Verder krijgt ze om de dag een klein beetje gekookt lijnzaad, met een hoop 'slijm' ervan. Verder staat ze op arm hooi, altijd onbeperkt. Maar stiekem wel een binnenvetter qua stress (zeker na de kliniek opname van oktober).

Dankjewel, hopelijk knapt die van jou ook snel op en kom je te weten wat er aan de hand is. :knuffel:

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:16

Weten jullie misschien of erwteneiwitisolaat kwaad kan om te voeren bij maagzweren? Mijn paard heeft ondanks onbeperkt hooi en een leven zonder al teveel stress helaas toch maagzweren. Mogelijk al langer en ontstaan bij de vorige eigenaar of na de verhuizing, maar dat is onduidelijk, het kan natuurlijk ook hier ontstaan zijn. Hij krijgt 2x per dag 500g Vitalbix breed and grow (vezelrijke muesli laag in zetmeel en suiker) met twee schepjes erwteneiwitisolaat opgelost in een glas water en twee pompjes lijnzaadolie.

Hij wordt de komende maand behandeld met Gastrogard en Sucralfaat, en ik denk erover Phytonics Gastri comp, Phytonics Strezz en magnesium bij te gaan geven. Als jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag :)

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:24

Geen idee of dit je helpt, maar ik ben aan het overstappen van mucosa naar ekygard en ik merk duidelijk verschil dat hij beter reageert op de ekygard. Denk dat het ook een kwestie is van proberen wat het beste werkt voor jouw paard.

CitrusBliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:42

Dankjewel! Ik lees hier in het topic verder dat veel van jullie best lang moeten behandelen. Mijn paard heeft squameuze en glandulaire zweren. Ik heb voor een maand medicatie gekregen: Gastrogard 2 weken een volle spuit per dag, dan een week een halve spuit per dag, en dan een week een kwart spuit per dag. En dagelijks 2x 20ml sucralfaat erbij. Na een maand behandelen moet er weer een scopie gedaan worden. Is deze behandeling niet te kort? Is het echt mogelijk om na een maand geen zweren meer te zien? Mijn paard is lastig te vervoeren dus ik zou het vervelend vinden als ik hem weer helemaal meeneem naar een kliniek en het dan bij voorbaat te verwachten was dat het nog niet beter is. Iemand goede ervaringen met bovengenoemde behandeling?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:55

CitrusBliss schreef:
Dankjewel! Ik lees hier in het topic verder dat veel van jullie best lang moeten behandelen. Mijn paard heeft squameuze en glandulaire zweren. Ik heb voor een maand medicatie gekregen: Gastrogard 2 weken een volle spuit per dag, dan een week een halve spuit per dag, en dan een week een kwart spuit per dag. En dagelijks 2x 20ml sucralfaat erbij. Na een maand behandelen moet er weer een scopie gedaan worden. Is deze behandeling niet te kort? Is het echt mogelijk om na een maand geen zweren meer te zien? Mijn paard is lastig te vervoeren dus ik zou het vervelend vinden als ik hem weer helemaal meeneem naar een kliniek en het dan bij voorbaat te verwachten was dat het nog niet beter is. Iemand goede ervaringen met bovengenoemde behandeling?

Ik moest 4 weken volledige dosis gastrogard en sucralfaat geven en toen terug voor controle scopie. Daarna nog een week volledige dosis en daarna nog 2 weken gastrogard afbouwen en sucralfaat volle dosis geven, daarna over op een supplement voor zijn maag.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:29

Iemand idee waar de ekygard in de aanbieding
Momenteel is? De potten zijn zo prijzig

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:39

Dochorse heeft 25% keuzekorting en bij de Paardendrogist 10% als ik het goed heb gezien.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:02

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:51

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:49

Vorige keer heb ik het daar ook besteld en werd binnen een dag geleverd. Dus prima site.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:41

Welk voer geven jullie aan jullie gevoelige maag/buik paardjes.

Ik dacht de vita style gut en gastro muslie in combinatie met een balanser.
Dus de balanser voor alle vitamines en aanvullen met een schep muslie .
Met wat soft en fiber voor wat extra structuur en om te kauwen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 06:15

Hier onbeperkt hooi en dat wordt aangevuld met 3x daags subli dieet, een bijna volle schep. Dan in de ochtend en avond luzerne erbij. Ook dan krijgt hij de ekygard. Verder krijgt hij voor het rijden van agrobs myo proteïne flakes, een halve schep geweekt met water.

Het hooi heb ik net opgestuurd voor analyse zodat ik kan berekenen of hij nog ergens een te kort heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:10

Ik heb nog 2 gastrogard spuiten verpakt hier liggen, ik kan ze terug brengen naar de dierenarts maar mocht iemand hier interesse hebben is dat voor mij ook prima.

Ik ben na afbouw overgestapt op Equine 74, ik geef 2x per dag de korrels door het voer en toen hij moest verhuizen heb ik een paar dagen de spuiten gegeven.
Die blijf ik even geven bij spannende dingen zoals trailer enzo.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:08

Daar heb ik interesse in Nouvel, ik stuur je een PB.