Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Happy_Hippie schreef:Wij zijn nu klaar met de kuur en zien verbetering alleen we willen wat gaan geven ter ondersteuning.
Lees hier al verschillende maar welke is aan te raden bij een stresgevoelige merrie.
En kwa voeding welke dingen kan ik beter vermijden?
Wij willen na de omeprazol en de sucralan starten met Mastic horse. En we zijn luzerne gaan bijvoeren zodat ze langer moet kauwen en daardoor meer speeksel aanmaakt.
Tancreda4 schreef:Bedankt voor jullie reacties. De pony staat weer met koliek. Ik wil d'r nu, vanwege vaste, pijn, stress. Toch wat omeprazol geven. Geven jullie dat ook wel eens eenmalig als ondersteuning ter voorkoming van?
Tancreda4 schreef:Somebitch, ik heb je topic doorgelezen. Hopelijk knapt je paard snel op![]()
henshem, de DA is er idd bij geweest. Ik durfde het niet aan eerst colosan te proberen, omdat ze de vorige keer koliek het heel heftig was. Voor nu lijkt dit een 'milde' krampkoliek te zijn geweest.
Phonix, Parfine is ook wel een idee om dat bij de hand te hebben wellicht ja.
Deze pony heeft sinds ik haar heb al 'regelmatig' krampkoliek (dat in aanvallen komt). Ik heb haar sinds ze 5 is, en ze is nu 20. Er is nooit echt een duidelijke reden. Soms was het een jaar of meer weg, dan was het weer wat vaker. OKtober 2023 zijn er kleine zweren gevonden en mini beetje zand, beiden niet echt een reden volgens de DA om zo veel last te hebben. Ze is voor beiden behandeld. Oktober 24 heeft ze vanwege koliek weer een week in de kliniek gestaan, toen behandeld voor zand (was wat meer aanwezig). Zweren heb ik toen niet laten testen, en nog een keer naar de kliniek met haar wil ik eigenlijk niet aangezien ze sinds oktober 2024 nog steeds bezig is met de (psychische) nasleep ervan.
Nu ze toch weer met koliek stond is er uiteraard een DA bij geweest, wederom niet echt rare dingen gevonden, wel advies om de zandkuur naar voren te halen. De pijnstiller heeft gewerkt en ze heeft sinds gisterochtend geen pijn meer gehad. Maar omdat ze toch gevoelig is voor stress etc. dacht ik, gezien de pijn die ze heeft gehad, even vasten etc. misschien moet ik haar (een paar dagen, of 1malig) wat omeprazol geven. Dat heb ik verder niet besproken met de DA.
Ze krijgt dagelijks een zachte slobber met daarin de in dit topic genoemde 'alg' voor het maagzuur. Verder krijgt ze om de dag een klein beetje gekookt lijnzaad, met een hoop 'slijm' ervan. Verder staat ze op arm hooi, altijd onbeperkt. Maar stiekem wel een binnenvetter qua stress (zeker na de kliniek opname van oktober).
CitrusBliss schreef:Dankjewel! Ik lees hier in het topic verder dat veel van jullie best lang moeten behandelen. Mijn paard heeft squameuze en glandulaire zweren. Ik heb voor een maand medicatie gekregen: Gastrogard 2 weken een volle spuit per dag, dan een week een halve spuit per dag, en dan een week een kwart spuit per dag. En dagelijks 2x 20ml sucralfaat erbij. Na een maand behandelen moet er weer een scopie gedaan worden. Is deze behandeling niet te kort? Is het echt mogelijk om na een maand geen zweren meer te zien? Mijn paard is lastig te vervoeren dus ik zou het vervelend vinden als ik hem weer helemaal meeneem naar een kliniek en het dan bij voorbaat te verwachten was dat het nog niet beter is. Iemand goede ervaringen met bovengenoemde behandeling?