[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:21

Annetje: Shadow kreeg van de antibiotica eczeem 3x zo hard.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:21

mhoogenbos schreef:
Sorry ik bedoelde het middel Switch pour on.

Ik heb er verder nog niets over vernomen maar ik gebruik nu tectonik, is eigenlijk voor koeien en schapen maar bevat de zelfde werkzame (permethrin) stof als Switch pour on.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:08

Je hoort ook wel goede verhalen over het gebruik van Butox (ook een pour-on middel). Dat werkt een week of 6. Dat is een product tegen blauwtong, dat ook veroorzaakt wordt door (een van de) culicoides. Ik heb het gebruikt maar mijn paard had er geen baat bij. Als je even googled kom je wel positieve berichten tegen. Mocht iemand interesse hebben pb me dan maar even. Hoef er niets voor te hebben.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:10

AngelsDitch schreef:
Volgens mij gewoon alle middelen.

Kijk even naar het plaatje bij de mens, met aspirine. Je lichaam went er aan als je het veel gebruikt en daarom zul je steeds meer er van moeten gebruiken om de werking ervan te merken.

Zo is dat ook bij paarden. Als je je paard veel antibiotica geeft (ofh et bij probiotica ook zo is weet ik niet, denk het wel), zoals bijvoorbeeld metacam, dan gaat het lichaam daar aan wennen en heeft steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben.

Metacam is trouwens geen antibiotica. Antibiotica krijgen dieren omdat ze bijvoorbeeld een bacteriële infectie hebben. Metacam is een pijnstiller en een ontstekingsremmer.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:59

AngelsDitch schreef:

Kijk even naar het plaatje bij de mens, met aspirine. Je lichaam went er aan als je het veel gebruikt en daarom zul je steeds meer er van moeten gebruiken om de werking ervan te merken.

Zo is dat ook bij paarden. Als je je paard veel antibiotica geeft (ofh et bij probiotica ook zo is weet ik niet, denk het wel), zoals bijvoorbeeld metacam, dan gaat het lichaam daar aan wennen en heeft steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben.

dank je wel zo bedoelde ik het ook zei het misschien wat knullig........ :D
hebben jullie ook veel foresters die er last van hebben?

Annetje schreef:
Todorien, ik snap eigenlijk geen snars van je hele zin. Misschien dat punten en komma's me een beetje op weg zouden helpen, of je jezelf wat beter kunt verwoorden :)

Als een paard ziek is en het uit zichzelf niet 1,2,3 goed krijgt en al langdurig ziek is, krijgt hij daarvoor antibiotica. Ik ga er vanuit dat bijna iedereen dat wel met me eens is. Mijn paard krijgt echt niet zomaar medicijnen die hij niet nodig heeft. Zo'n dikke portemonee heb ik niet eens trouwens :Y)
Ik zal vanmiddag proberen de naam die op de pot van de antibiotica staat te onthouden.

Het sneeuwt hier. Volgens mij is het wel een mijlpaal dat er al paarden met eczeemdekens rondlopen terwijl het sneeuwt :+

ik heb al gequote op angelsditch zoals zei het zei zo bedoel ik het, misschien wat knullig hoe ik het verwoordde :D

quote="Flosje446"]
AngelsDitch schreef:

Metacam is trouwens geen antibiotica. Antibiotica krijgen dieren omdat ze bijvoorbeeld een bacteriële infectie hebben. Metacam is een pijnstiller en een ontstekingsremmer.[/quote]

dan verlangt het lichaam ook steeds meer naar metacam.......... want het lichaam kan zelf geen antistoffen meer opbouwen en wordt compleet afhankelijk van de metacam
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 08-03-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Na elkaar geplaatste berichten samengevoegd.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:08

Dat dacht ik ook zo Todorien.

(offtopic... ik zie dat Wicked Double Brandy jouw pony is? Gaaf! Mooi beessie! Halfzusje van die van mij, zelfde papa. Heeft zij ook zomereczeem? Dat zou namelijk de zoveelste Brandy zijn met ZE)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:24

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:43

Veerle90 schreef:
Ik meld me ook vast, mijn bijrijdfries heeft ook last van zomerexceem...

Hoe erg het dit jaargaat worden weet ik ng niet, was er vorig jaar nog niet vandaar...
Probleem word dat mevrouw geen dekens op kan omdat die binnen 15 min naar de knoppe zijn...

op tijd mee beginnen dus om er een deken op te leggen!
sommige paarden moeten gewoon echt op tijd een deken op hebben om de jeuk voor te zijn.

als er andere paarden bij staan die de deken vernielen dan moet je toch echt dat paard apart zetten.
de eczemers bij ons lopen ook zodat er geen paarden bij kunnen die hun deken kapot kunnen maken.

mhoogenbos:
komt dat middel echt weer in de handel?
ik heb het vroeger gebruikt bij een dravwer die zomers last van jeuk had, vond het een erg goed middel.
alleen nadeel dat bij een flinke regenbui alles weer weg was.

ik ben alleen niet weg van permethrin,is best nogal een gif en erg slecht voor met name de lever.
dan liever een deken...die is volgens mij nog goedkoper ook

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:55

Todorien schreef:
dan verlangt het lichaam ook steeds meer naar metacam.......... want het lichaam kan zelf geen antistoffen meer opbouwen en wordt compleet afhankelijk van de metacam

Je had het ook over antibiotica en dat is dus wat anders dan Metacam. Ik lees trouwens dat gewenning aan Metacam maar zelden voorkomt dus het lichaam gaat ook niet steeds meer verlangen naar Metacam. Waar heb je dat vandaan dat het lichaam zelf geen antistoffen meer kan opbouwen? Ik kan dat namelijk nergens vinden.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:56

van de dierenarts!!!!!!! want je wilt niet weten wat ik allemaal gedaan heb tegen eczeem

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:00

In mijn ogen is er maar 1 remedie... en aan de kust wonen + een deken.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:04

klopt ik heb een pony verkocht naar den helder wonen dicht bij de zee en ze hadden er daar geen tot bijna geen last van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:05

dat kust verhaal gaat ook niet altijd op.
appie kreeg het juist toen we nog in friesland woonden en daar zaten we ook niet zo ver uit de kust.
het kan soms wel enorm helpen,dat wel

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:21

Mijn pony was er slecht aan toe in Friesland. Op een land met weinig wind, bos in de buurt en slootjes.
Mijn pony toen:
Afbeelding

Nu bij mij is het goed te doen.
Mijn merrie nu:
Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:31

Ik meld mij ook maar even hier; ik heb een haflinger van bijna 20, met eczeem. Heb afgelopen jr gewerkt met een zelfgemaakt zalfje (ongeparfumeerde uierzalf, Johanneskruidolie en Teatree-olie), en dat hielp op zich wel redelijk maar nog niet helemaal goed. Nu ben ik afgelopen vrijdag naar Gerrit Smit (van de hoefschoenen) geweest, hij werkt ook met paarden met eczeem. Moet zeggen dat ik vrij verbaasd was toen ik zag wat hij mijn adviseerde, maar ik ga het gewoon proberen.
Mevrouw krijgt nu het volgende:
- 400gram spelt
- 1/4 tl zwarte peper
- 1/2 tl kurkuma
- 2 tl knoflookpoeder
- wat natriumbicarbonaat
- wat magnesium
- 1/2 kool (broccoli, witte kool, rode kool, etc.)
Ook ga ik de plekken waar ze het meest schuurt (staart, manen, buik en hoofd) elke dag behandelen met een oplossing van magnesiumchloride.

Ik ben errug benieuwd! Meer mensen bekend met deze methode van Gerrit Smit? Hij is echt gericht op voeding; hij behandelt ook paarden met kanker (met succes), vandaar dat ik hier ook wel vertrouwen in heb!

(kleine edit: heb het 'recept' niet bij me, dus heb gewoon even uit mn hoofd getypt. Mochten er mensen geinteresseerd zijn in de helemaal correcte hoeveelheden, hoor ik het wel.
en nog een edit: zijn site met info http://paardenschoenen.nl/htm/eczeem.htm)
Laatst bijgewerkt door Mloes op 08-03-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:33

Moderatoropmerking:
Ik heb al van verschillende gebruikers direct na elkaar geplaatste berichten samengevoegd. Zouden jullie deze gewoon in één bericht willen plaatsen zodat er meer overzicht is?
Daarnaast de vraag om niet offtopic te gaan. Daarvoor verwijs ik jullie graag naar: [HK] De Culicoïdes-mug aan de kant, zijn we hier beland.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:41

ik meld mij hier ook even.

ik heb een 19 jarige schimmelmerrie ook met zomerexceem

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:48

ellepel schreef:
mhoogenbos:
komt dat middel echt weer in de handel?
ik heb het vroeger gebruikt bij een dravwer die zomers last van jeuk had, vond het een erg goed middel.
alleen nadeel dat bij een flinke regenbui alles weer weg was.

Dit schreef de fabrikant mij op 12-5-2009

Citaat:
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht!
Switch Pour-On is op dit moment niet geregistreerd en dus niet verkrijgbaar. Waarschijnlijk is het vanaf volgend jaar weer geregistreerd in Nederland en zal het volop verkijgbaar zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Floris

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:03

Mloes schreef:
Ik meld mij ook maar even hier; ik heb een haflinger van bijna 20, met eczeem. Heb afgelopen jr gewerkt met een zelfgemaakt zalfje (ongeparfumeerde uierzalf, Johanneskruidolie en Teatree-olie), en dat hielp op zich wel redelijk maar nog niet helemaal goed. Nu ben ik afgelopen vrijdag naar Gerrit Smit (van de hoefschoenen) geweest, hij werkt ook met paarden met eczeem. Moet zeggen dat ik vrij verbaasd was toen ik zag wat hij mijn adviseerde, maar ik ga het gewoon proberen.
Mevrouw krijgt nu het volgende:
- 400gram spelt
- 1/4 tl zwarte peper
- 1/2 tl kurkuma
- 2 tl knoflookpoeder
- wat natriumbicarbonaat
- wat magnesium
- 1/2 kool (broccoli, witte kool, rode kool, etc.)
Ook ga ik de plekken waar ze het meest schuurt (staart, manen, buik en hoofd) elke dag behandelen met een oplossing van magnesiumchloride.

Ik ben errug benieuwd! Meer mensen bekend met deze methode van Gerrit Smit? Hij is echt gericht op voeding; hij behandelt ook paarden met kanker (met succes), vandaar dat ik hier ook wel vertrouwen in heb!

(kleine edit: heb het 'recept' niet bij me, dus heb gewoon even uit mn hoofd getypt. Mochten er mensen geinteresseerd zijn in de helemaal correcte hoeveelheden, hoor ik het wel.
en nog een edit: zijn site met info http://paardenschoenen.nl/htm/eczeem.htm)

Interessant... :j
Had 't al eens gelezen en naar aanleiding daarvan spelt gehaald. Maar staat eigenlijk nog ongebruikt in de kist.
Ik vraag me alleen af, waarom juist spelt?
(omdat er geen gluten en dergelijk inzitten...? Maar 't blijft een graansoort...? Ik twijfel nog...)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:06

Mloes, Ik ben wel geinteresseerd n het volledige recept.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:10

Wanneer doen jullie het exzeemdeken op?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:11

Die van mij heeft het al op. Beter te vroeg dan te laat...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:23

Mijne heeft de eczeemdeken nog niet op, wacht daar nog even mee. Maar inderdaad wat AngelsDitch zegt; beter te vroeg dan te laat, dus ik ga ook niet lang mee wachten.
Het volledige recept heb ik thuisthuis zeg maar, zal proberen het morgenav hier te posten. Jammer dat je helemaal in Leiden woont, want het is sowieso superinteressant om eens langs Gerrit Smit te gaan! Hij vertelt volop ;)
@mirkip: Dit staat op zn site:
Spelt mist alle technische 'verbeteringen' en bevindt zich nog in de oervorm. Omdat spelt minder snel door ziekten wordt aangetast, zijn chemische bestrijdingsmiddelen niet nodig. Het bevat meer vitamines en mineralen dan andere graansoorten. De belangrijkste voedingsstoffen zitten in
de kern van de korrel.
Meer info: http://paardenschoenen.nl/htm/spelt.htm

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:27

Klinkt inderdaad erg interessant.

Waar kan je spelt halen dan?

Spelt is toch dat platte, groene spul?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:30

Nee, meer bruinig. Spelt is granen. Ik koop het in Rijssen, waar ik woon. Maar er zijn vast meer adresjes, moet je even googlen.