[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:55

vandaag even contact gehad met utrecht en zijn wonden helen goed met een beetje geluk ga ik hem maandag ophalen en lekker mee naar huis nemen. dan maar snel proberen dit alles achter ons te laten en lekker gaan genieten. de wonden in mn portomenee zullen ook wel weer helen als ik weer een blije pony in de wei heb staan...

mexxje

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:50

Zijn er ook meer gevaren bij castreren op latere leeftijd? (8 jaar)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:57

Spannend Frami. Wel balen dat je niet weet wat er echt is gebeurd.

Fiero hoe gaat het daar bij die van jou? Heelt het goed? Je hebt hem gisteren opgehaald, toch?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:14

Mexxje denk dat als je dit topic een beetje doorspit al wel wat antwoorden zal zien. Misschien ook handig om even conctact op te nemen met een kliniek of je dierenarts. Die kunnen je natuurlijk het beste erover vertellen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:28

ach ja zo kanhet ook _O-

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:34

missje schreef:
ach ja zo kanhet ook _O-

hij is alweer verwijderd :(

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:15

't Enige wat ik me kan herinneren van een castratie, was bij mijn vroegere verzorgpaarden op de stal.

Die DA die daar kwam gooide na zijn plicht hetgeen wat hij bij het paard had weg gehaald zo in de wei! :9

Lekker ideetje he! *D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:44

misschien voor de roofvogels ofzo.

bij ons doet ie het netjes in een emmer, mag je wel zelf weggooien thuis >;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:47

mexxje schreef:
Zijn er ook meer gevaren bij castreren op latere leeftijd? (8 jaar)

In principe niet, de hengst is alleen zwaarder geschapen waardoor veel klinieken e.d. het niet aandurven. De watermolen in haaksbergen doet er niet moeilijk over. daar heb ik destijds de onze op 10jarige leeftijd laten castreren.

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:50

Downhill schreef:
Fiero hoe gaat het daar bij die van jou? Heelt het goed? Je hebt hem gisteren opgehaald, toch?

Ja we hebben hem gister opgehaald en het ziet er heel netjes en rustig uit. Hij heeft alweer even grote praatjes als voor zijn castratie dus hij maakt het goed!

@Mexxje persoonlijk zou ik een oudere hengst sowieso in de kliniek doen en niet in het land om de risico's zo goed mogelijk te beperken.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:08

dacht dat de meeste da het alleen maar op de kliniek doen hoor, een oudere hengst.
die van ons tenminste doen het maar tot 3 jaar thuis.

FieroSB schreef:
Downhill schreef:

Ja we hebben hem gister opgehaald en het ziet er heel netjes en rustig uit. Hij heeft alweer even grote praatjes als voor zijn castratie dus hij maakt het goed!

@Mexxje persoonlijk zou ik een oudere hengst sowieso in de kliniek doen en niet in het land om de risico's zo goed mogelijk te beperken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:11

Fiero, schrik niet als het toch wat dikker gaat worden in de eerste 5 dagen. Dat schijnt normaal te zijn. Ik hoop dat het allemaal goed heelt.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:33

We wilden hem eigenlijk niet in de kliniek laten castreren, maar gewoon thuis in de box. Hij staat nu ook in de box.
Ben alleen wel een beetje bang dat hij wat 'flair' en uitstraling verliest! Hij heeft hele lange manen en je hoort ook wel eens dat dat uitvalt.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:16

thuis in een box willen ze niet hoor. dat is gevaarlijk als ie weer bijkomt en op wil staan.
in de wei kan ie alle kanten opvallen en bezeerd ie zich neit zo en heeft ie de ruimte.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:55

hoi
vandaag is mijn 1,5 jarige hengst gecastreerd! Ik heb het in de stal gedaan omdat het land echt veelste nat was! Hij is onder gehele nacose gegaan omdat een bal iets opgetrokken was, maar wel ingedaald! Dat hij een strek karakter had wist ik maar hij weegt 400kg ongeveer en heeft de dosis gehad van 1200 kg en nog trok hij terug als hij wilde snijden, maar de dierenarts zei dat hij echt niks meer mocht geven omdat dit echt het maximale was! Nu is mijn vraag na welke tijd merken jullie verandering in zijn gedrag? dus minder intresse in merrie's minder dominant enz?

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:49

Wij hebben net (19 dec.) ons hengstje laten castreren, door de lies, moest 2 weken boxrust (wel stappen aan de hand tijdens het mesten van zijn stal) en daarna weer aan de molen, na 3 weken mocht hij weer los in de paddock, geen zwellingen gehad of infecties.
Zijn koppie is erg koel, wanneer hij eerst nog wel eens brulde, geeft hij nu al nergens meer om, braaf op poetsplaats, spuitplaats, stapmolen... noem maar op.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:25

Vanmorgen een afspraak gemaakt voor de castratie van onze 8 jarige hengst.
Staande castratie en in de box, zo wilde de da het graag :)

@Sonadore, je paard is nog erg jong en ik denk niet dat hij nog hengstengedrag zal ontwikkelen. Hij begint zeker net wat? Zal heel snel over zijn denk ik. Hangt namelijk veel van de leeftijd en ervaring af.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:51

hey mexxie mij hengst is zeker wel een mannetje en erg dominant dit heeft hij van zijn moeder georven. Deze was de leidmerrie van de kudde en spirit mijn ruin nu is dit dus ook. Ook heb ik een maand geleden een shet maar hem gekocht en daar sprong hij gelijk op niet uitschachten maar wel er op springen en ook heel dominat achter hem aanblijven rennen gewoon een kwartier lang die shet van zich afslaan maar hij trok zich er niks van aan! Ook daagt hij de mensen uit die langs zijn stal kwamen of in zijn land kwam hij echt dominant op je afgedraaft ik maakte me dan groot en stuurde hem weg als je dit niet deed dan ging hij omhoog wel had ik het idee dat het meer speels was maar dit soort karakter toleer ik niet!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:08

@sonadore, ja het is natuurlijk deels karakter. Hengstengedrag komt door hormonen. Neem je die hormonen weg dan wordt zijn stoere gedrag minder (hangt ook van de leeftijd af dat hij gecastreerd wordt).
In jouw geval zal hij dominant blijven omdat dat hij dat van nature ook is.
Wij hebben een ruin gehad die heel erg 'hengst' was en ik heb ook een tijdje hengsten (vader en zoon) gereden die echt supermakkelijk waren in gedrag en tijdens het rijden.

*edit, vrijdagochtend wordt ons paard gecastreerd.

We hadden hem even bij ons ruintje gezet (gecastreerd als 1 jarige) en daar sprong hij meteen op.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:28

verbaas me hier toch wel over de verschillende meningen van dierenartsen.
maar ja zo zieje maar weer dat je ,als je echt een antwoord wil , je gewoon naar je eigen dierenarts
moet gaan en het daar moet vragen.

succes iedereen met zijn hengst, die van ons gaat in het voorjaar "eraan"

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:59

Zonet is ons paardje gecastreerd.
*tsjak* *flats*
Ging prima en ik heb nog even gevraagd naar eventuele complicaties. De kans was niet zo groot, het kon wel even dik worden maar hij had de buikvlies dichtgemaakt dus er konden bijna geen ontstekingen komen. Het kon wel zo zijn dat er een zaadleider zou gaan etteren, maar dat was makkelijk te verhelpen.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:21

Zo even een update van mijn ruin!
De casteratie was gisteren 2 weken geleden! en het gaat super!
hij doet al weer lekker gek en na 1 week lag hij alweer te rollen in de bak en was hij aan het spelen!

Hij wordt werkelijk met de dag rustiger en het is niet meer dik!

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:23

Afbeelding

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:23

dit is hem trouwens

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:38

mexxje schreef:
@sonadore, ja het is natuurlijk deels karakter. Hengstengedrag komt door hormonen. Neem je die hormonen weg dan wordt zijn stoere gedrag minder (hangt ook van de leeftijd af dat hij gecastreerd wordt).
In jouw geval zal hij dominant blijven omdat dat hij dat van nature ook is.
Wij hebben een ruin gehad die heel erg 'hengst' was en ik heb ook een tijdje hengsten (vader en zoon) gereden die echt supermakkelijk waren in gedrag en tijdens het rijden.

*edit, vrijdagochtend wordt ons paard gecastreerd.

We hadden hem even bij ons ruintje gezet (gecastreerd als 1 jarige) en daar sprong hij meteen op.

:D :D :') _O-
Oeps! Dat is even schrikken dat hij niet even eerst gaat ruiken of het een merrie of een ruin/hengst is. :Y) ;)

Ga je foto's maken mexxje?

Super Barendregt!!! Dat scheelt weer een hoop stress. Voor jou maar ook voor je paard! Fijn om te lezen dat ie weer lekker gaat rollen enzo.