Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:18

Jeetje wat veel "nieuwe" cushing paardjes de laatste tijd.. zal denk ik echt aan het najaar liggen.

Timbers, wees niet te bang voor de kosten van de medicijnen.. ik snap niet waarom zo veel veeartsen het over de hoge kosten hebben, met het meest gebruikte medicijn bij cushing (pergolide) ben je voor een groot paard max ca 45 euro per maand kwijt. (Dat is 1,5 mg per dag, de meesten kunnen op minder).
Er zijn hier in het topic een heleboel paarden die enorm zijn opgeknapt, ook na hoefbevangenheid, dus geef de moed niet op!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:10

Ik geef de moed ook nog niet helemaal op......hoewel ze echt zwaar hoefbevangen is en ik vrees voor al gekanteld hoefbeen Verdrietig
Omdat de symptomen zo raar begonnen, linksachter is niet meteen aan hoefbevangenheid gedacht.....daarna werd ze spierbevangen en hoefbevangen. Als ik dit topic lees kan ik het spierbevangen heel goed plaatsen.

Heb net meteen maar een pot Provarium Breeding besteld...dat kan ik maar beter op de plank hebben staan zeg maar of zo snel mogelijk al mee beginnen (heeft geen bijwerkingen verder toch?).

Het rare is wel dat mijn paard juist een verandering heeft doorgemaakt van een die vroeger heel gesloten en soms zelfs depri kon zijn naar een heel open vrolijk paard. Nu ze zo ziek is ook.....ze vind het zalig om aandacht te krijgen (voorheen niet en zeker niet van vreemden) en om te knuffelen. Wel lichte verandering van stoer zeker paard dat nergens bang voor was naar wat meer schrikkerig de laatste jaren......lange vacht, geen kuiltjes boven de ogen.

Vorig jaar dacht ik op een of andere manier al aan cushing omdat haar vacht met de regen zo kon krullen, als het dan periodes droog was had ze gewoon een mooie maar wel lange vacht.....In februari begon ze al te verharen en kwam er een mooi glad zomerjasje (op zich ook niet normaal dat zo vroeg al met een zomervacht begon Verward ) dus heb ik haar niet laten testen. Stom achteraf gezien.....ze had deze zomer wel een wat langere vacht, maar omdat ze in februari al in zomervacht liep en er daarna wel wat koude dagen nog volgde dacht ik dat dat kwam omdat ze 2x een wintervacht had moeten produceren......en zo extreem lang was haar zomervacht niet.

Iedereen vond haar ook zo dik, terwijl ik haar zelfs mager vond.......maar dan werd ik voor gek versleten, moddervet was ze werd me gezegd. Ja die buik....die was aanzienlijk maar het is een 22 jaar oud paard dat 2 veulens heeft gehad waarvan de laatste op 14 jarige leeftijd......dat dacht ik dus want na het laatste veulen is haar buikje nooit meer strak geweest.

Nu kwam alles ineens in een stroomversnelling en vallen er wat kwartjes.....ik hoop dat ze nog opknapt!
Ik was van de week al begonnen met MSM, drainage en Probioforte voor de hoefbevangenheid...die dus waarschijnlijk een oorzaak is van cushing.

Paardje is trouwens een KWPN merrie van 22 jaar oud.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:44

Na een roerige nacht net de DA maar gebeld....dinsdagochtend komt ze langs voor bloedafname en dan weet ik in de loop van volgende week meer. Aan een kant hoop ik dat het er uit komt dat ze cushing heeft want dan kun je gericht gaan behandelen aan de andere kant vind ik cushing geen fijne diagnose...zeker niet in combinatie met de zware hoefbevangenheid die ze nu al heeft Verdrietig

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:48

Dat kantelen van het hoefbeen kan heel erg meevallen. De 1e pown van m'n zusje raakte op een gegeven moment chronisch bevangen en heeft in een aantal jaren zo'n 4 of 5 aanvallen gehad, echt zo dat ze erbij ging liggen .... en wij met de vraag zaten gaan we door of laten we haar gaan. Maar ze at en dronk wel steeds en ze keek op zich voor haar situatie nog wel helder, dus door gegaan. Haar hoeven kantelden wel helemaal, ze liep op haar verzenen ... op een gegeven moment kreeg ze echt enorme klompen, maar we durfden niet er wat af te halen want wisten niet waar het hoefbeen zat.
Dus uiteindelijk mobiele rontgenverhaal gebelt, foto's laten maken en wat bleek .. hoefbeen was na al die aanvallen bijna niets gekanteld Bloos! Terwijl de hoeven dus ech wel degelijk helemaal 'gekanteld' waren ... met de foto's erbij hebben we toen samen met hoefsmid en DA afgetekend hoe het eraf moest en heeft ze uiteindelijk het laatste jaar nog weer echt op gewone hoeven gelopen. We hebben haar daarna in weer zo'n aanval laten gaan omdat ze nu wel aangaf dat ze het niet meer zag zitten Lachen

Peter begon heel erg krampachtig te lopen, kon erg moeilijk zien waar het weg kwam ... of van bovenaf door spierbevangeheid of van onderaf door hoefbevangenheid .. daar leek het het meest op. Maar hij had geen van beide ... daarna pergolide en buut en werd het beter, vrij snel kreeg ie daarna een hoefzweer voor, hij werd daarontzettend slecht van .. en hij had nog nooooooit een hoefzweer gehad (ik heb hem al bijna 15 jaar). Maar hoefzweer gevonden gelukkig, na het bijna op te geven en toen ging het toch wel vrij snel weer beter.

Mss heb je wat aan deze ervaringen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:01

Timbers schreef:
Na een roerige nacht net de DA maar gebeld....dinsdagochtend komt ze langs voor bloedafname en dan weet ik in de loop van volgende week meer. Aan een kant hoop ik dat het er uit komt dat ze cushing heeft want dan kun je gericht gaan behandelen aan de andere kant vind ik cushing geen fijne diagnose...zeker niet in combinatie met de zware hoefbevangenheid die ze nu al heeft Verdrietig

Ja maar hoogstwaarschijnlijk komt de hoefbevangenheid juist door het feit dat ze cushing heeft, want daardoor heeft ze een verhoogde kans op hoefbevangenheid. Dus door de cushings te behandelen, krijg je meer grip als het goed is op de hoefbevangenheid.

De kosten van pergolide zijn inderdaad ongeveer 30 tot 45 euro. Ik denk dat jouw paard op een half of 1 pilletje komt, dan zit je echt max op 30 euro per maand zo'n beetje. DA's hebben niet zo'n goed idee over de kosten die je voor een paard zowiezo al maakt per maand en dat 30 euro echt peanuts is als je paard daar weer beter van zou worden. Man, 1 keer de DA langs laten komen kost als minstens het (drie)dubbele!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:27

Ireen_ schreef:
Jeetje wat veel "nieuwe" cushing paardjes de laatste tijd.. zal denk ik echt aan het najaar liggen.

Ik denk niet dat het aan het najaar ligt, de meeste van deze paardjes hebben immers al langere tijd klachten. Alleen is het najaar en de winter dan wel de tijd die het zwaarst is voor deze paarden omdat ze al klachten hebben en deze vaak wel verergeren in de winter. Wij zijn ook altijd weer erg blij als we Willy de natte en koude tijd door hebben. In de winter heeft hij toch makkelijker last van zijn mok (staan in natte paddock) en dus ook makkelijker van een olifantsbeen. De bijwerkingen en complicaties zijn in de winter vaak opvallender en worden nog verergerd door de de toch al slechte weerstand + zere voeten en zere spieren. Ik denk ook dat paarden tegenwoordig ook in NL ouder worden en des te ouder des te meer kans uiteindelijk op een ouderdomsziekte als cushings.. Verdrietig

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:31

De DA kan sowieso de pot op.....ze wordt behandeld als het cushing blijkt te zijn (en als het niet uit het bloed blijkt wil ik het toch ook gaan behandelen). Zag net op medicijnen.nl dat 100 pilletjes van 0,25 mg (moet je mee beginnen toch?) rond de 34 euro is. Dan geven ze me maar een recept en bestel ik het daar........die kans moet ik gewoon aangrijpen.

Provarium breeding heb ik morgen in huis waarschijnlijk dus daar begin ik dan al meteen mee......even zorgen dat ik thuis ben om het in ontvangst te nemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:43

Timbers schreef:
De DA kan sowieso de pot op.....ze wordt behandeld als het cushing blijkt te zijn (en als het niet uit het bloed blijkt wil ik het toch ook gaan behandelen). Zag net op medicijnen.nl dat 100 pilletjes van 0,25 mg (moet je mee beginnen toch?) rond de 34 euro is. Dan geven ze me maar een recept en bestel ik het daar........die kans moet ik gewoon aangrijpen.

Provarium breeding heb ik morgen in huis waarschijnlijk dus daar begin ik dan al meteen mee......even zorgen dat ik thuis ben om het in ontvangst te nemen.

Ik zou eigenlijk de pillen bestellen die 1 mg pergolide bevatten.
Al is het doseren met een pilletje van 0.25 mg wel handig, maar goed dan zou je uiteindelijk misschien weer 4 pilletjes naar binnen moeten krijgen terwijl met de dosering van 1 mg per pilletje, je er maar 1 nodig hebt.
Maar voor het starten is het misschien nog niet zo'n gek idee die pilletjes van 0,25 mg want dan hoef je niet met kwartjes van een pilletje te gaan modderen. Heb je direct de goede dosis zonder klieren of delen. Mmmm. Best practisch voor als je toch nog moet starten. Knipoog Haha! Als je dan op een hogere dosis bent uitgekomen kun je altijd later de 1 mg pilletjes bestellen (die zijn namelijk wel goed door de helft te delen, maar kwartjes is lastiger!).
Je kan ook gewoon bij je "mensen apotheek" pergolide halen hoor, als je maar een recept hebt!! Dit hebben wij de eerste keer ook gedaan omdat het via de DA en de leverancier van hem letterlijk weken duurde toen. En bij de apotheek had ik het toen binnen 1 dag!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:50

fargo schreef:
Maar voor het starten is het misschien nog niet zo'n gek idee die pilletjes van 0,25 mg want dan hoef je niet met kwartjes van een pilletje te gaan modderen. Heb je direct de goede dosis zonder klieren of delen. Mmmm. Best practisch voor als je toch nog moet starten. Knipoog Haha! Als je dan op een hogere dosis bent uitgekomen kun je altijd later de 1 mg pilletjes bestellen (die zijn namelijk wel goed door de helft te delen, maar kwartjes is lastiger!).

Dat was inderdaad mijn idee....dan hoef ik niet te breken of te klungelen en met 100 pilletjes doe je toch best een tijdje in de opbouwfase. Misschien zelfs opbouwen van 0,25 naar 0,5 naar 0,75 dat is dan wel handig.

Hmm ik wil wel duidelijkheid maar inderdaad als het niet uit het bloed blijkt wil ik toch een recept van de DA........cushing is een rot diagnose, maar aan de andere kant zal ik opgelucht zijn als er nu eens duidelijkheid is en ze geholpen kan worden. We zijn al vanaf half september van het een in het ander aan het vallen....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:08

YOU GO GIRL! Des te eerder je aan het behandelen slaat des te beter. Je paard is nu nog vol levenslust en dat moet je met 2 handen aanpakken.

Oh by the way mijn inmiddels overleden fargo was ook een duc de normandie van mama's zijde. Haha! Cool

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:37

fargo schreef:
Ik denk niet dat het aan het najaar ligt, de meeste van deze paardjes hebben immers al langere tijd klachten. Alleen is het najaar en de winter dan wel de tijd die het zwaarst is voor deze paarden omdat ze al klachten hebben en deze vaak wel verergeren in de winter.

Dat bedoel ik eigenlijk ook Knipoog In het najaar hebben de meeste cushing paarden het wat moeilijker, waardoor het eigenaren op gaat vallen dat er iets mis is en er denk ik ook meer diagnoses gesteld worden.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:08

fargo schreef:
YOU GO GIRL! Des te eerder je aan het behandelen slaat des te beter. Je paard is nu nog vol levenslust en dat moet je met 2 handen aanpakken.

Oh by the way mijn inmiddels overleden fargo was ook een duc de normandie van mama's zijde. Haha! Cool

Inderdaad! Deze foto's zijn gemaakt nadat de hoefzweer er een week of 2 uit was.....en 2 of 3 weken voor de hele ellende begon....toch ongelovelijk als je dit zo ziet
Afbeelding

http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_0037.jpg

http://s30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_0038.jpg

Zou het kunnen wiebelen op haar benen van links naar rechts en haar onhandige rare coördinatie hier ook mee te maken kunnen hebben.....want dan is ze misschien wel helemaal niet hoefbevangen. Alle symptomen van hoefbevangenheid zijn er nl. niet, geen warme hoeven, geen kloppende ader en het begon linksachter ook al zo raar.....ooooooooooooooh laten we dat hopen want dan is er nog meer hoop. Het insuline gehalte in het bloed zal daar uitsluiting over geven.

Mijn hoefsmid vond dat zo een raar symptoom ze staat maar van links naar recht en weer terug te wiebelen.......duizeligheid wellicht????

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:16

Duizeligheid, misselijkheid en gevoelige en zere voeten en waarschijnlijk ook pijnlijke spieren/spierspanning (daar helpt de magnesium tegen) en OOK afname van kracht in de achterhand. Hier in het topic had bijna ieder cushing paard last van onregelmatigheid en slapheid in de achterhand dat is ook duidelijk een van de gevolgen van interen op de spieren.
De onze had ook met name last van linkerachterbeen terwijl zijn slechte been qua mok eigenlijk zijn rechterbeen is. Toen hij op zijn slechtst stond wilde zijn linkerbeen niet lekker werken, daar schrokken we toen nog al van, is nu helemaal weer prima, was echt cushing bijverschijnsel qua krachtverlies.
De onze struikelde ook veel en had zelfs toevallen.

Als ze zometeen weer meer kan en wil, lekker wandelen en zoveel mogelijk kracht en conditie opdoen als binnen HAAR grenzen mogelijk is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:21

Timbers vorig jaar rond deze tijd ging mijn Rava ook zeer slecht ik had net te horen gekregen dat ze Cushing had en stond eerst op de Provarium Breeding(nog steeds trouwens)
Ze kreeg hoefbevangeheid en deze werd ook steeds erger en dit jaar februari was het zo slecht dat ze echt niet meer kon lopen van de pijn in haar voeten.
Ik heb een foto laten maken en de kanteling viel mee, gelukkig, en ze heeft tijdelijk bloedverdunners gehad en pijnstillers.
En de Pergolide ben ik toen mee begonnen.
Na 3 dagen bloedverdunners daarmee gestopt en de pijnstillers afgebouwd omdat dit contra Cushing kan werken.
Ik ben een beetje van de homeopathie enzo dus geen ijzers ondanks uitdrukkelijk verzoek van Wassenaar en VA, maar blootvoets en natuurlijk laten bekappen.
Ze heeft ook veel last gehad van wegvallen van bespiering waardoor ze wat slap werd en ging struikelen.
Ik moet het afkloppen maar na ca een maand op de medicijnen ging het met sprongen vooruit en momenteel rij ik weer en voelt ze zich weer goed, na een dip in sept-okt.
Soms kan ze nog niet goed haar benen plaatsen, galloperen met iemand op haar rug gaat nog niet, maar we draven weer en kunnnen weer een uur rijden.
Dus moed houden en positief blijven denken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:32

Es hoeft niet bereden te worden....dat doen we al jaren niet meer. Een beetje wandelen en spelen en daar blijft het bij dus dat rijden interesseert me niet.....als ze maar een paardwaardig bestaan kan hebben.

Maar de verhalen hier zijn wel hoopgevend...........dinsdag 9.30u wordt bloed afgenomen en dan hoop ik woensdag of donderdag meer te weten en te beginnen met de medicatie. Provarium breeding ga ik meteen mee beginnen!!!!!!

P.S. de bespiering in haar achterhand is in een maand echt dramatisch verminderd....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:34

Oh ja helemaal vergeten Timber: buut is niet zo best voor paarden met cushing. Ze worden daar nog meer depri en niet helder van. Dus als je er van af kan of zodra je ervanaf kan minderen.

Verder is buut een middel dat bij langer gebruik een paardenlichaam doet "vergeten" dat er ergens een probleem speelt. Door te stoppen met buut moet het lichaam dan weer zelf in actie komen en dan "ziet" het lichaam ook weer dat er problemen zijn om aan te pakken. Het lichaam wordt dus niet alleen lui van buut maar ziet de problemen ook niet omdat ze al door buut worden aangepakt/onderdrukt.

Willy stond in zijn slechte tijd ook op buut omdat hij toen ook zere voeten en olifantsbeen had. Op een gegeven moment stond ie zo down te zijn, dat ik op zoek ben gegaan op het internet. Ik kwam bovenstaande tegen + het feit dat een aanslag is op de weerstand en situatie van het lichaam van een cushingpaard (nieren die het toch al zwaar hebben). De dag dat we gestopt waren, stond hij 's avonds met een stuk helderder ogen in zijn box met zijn koppie buiten de deur. DAT zei me genoeg. We hebben daarna buut sporadisch gebruikt en zo weinig mogelijk en zo kort mogelijk. Soms kom je er namelijk niet onderuit, maar met name langdurig gebruik is bezwaarlijk.

MSM kan een hele goede hulp zijn, maar dat gebruik je inmiddels al hè? In slechte tijden (=last van been of kucherig) krijgt willy 2 hele scheppen per dag ipv bijv 1 of 1,5 schep.

Het vasthouden en verbeteren van spieren/conditie is erg belangrijk, vandaar dat het spelen en wandelen erg belangrijk is (en voor anderen het longeren of rijden of whatever) als ze maar in beweging blijven en zo sterk zijn als de situatie het toelaat.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:39

MSM gaf ik inderdaad al.....bute gaan we mee stoppen.

Nu snap ik ook waarom ze zo'n terugval had na een periode met rust en dan weer een uurtje in de bak staan.....als je je zo ziek en duizelig voelt is 200m lopen veeeeeeeeeeeeeel. Dan lag ze weer twee dagen veel meer en weer enorm te zweten.
Arm paardje....hoop echt dat er snel duidelijkheid is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:57

Oh ja dat zweten, dat vergeet je ook helemaal als het weer over is, maar willy had ook echt warmte en koudte aanvallen. De thermostaat is helemaal van slag door cushing. Is nu ook weer prima in orde bij willy, geen gezweet meer en geen hitte aanvallen.

Ik zal je linkje sturen Timbers van willy van slecht naar beter

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:40

Fargo, Peter staat ook nog steeds op buut ... sinds dat we zijn begonnen. Hoe lang is dat nu al geleden, uhm wel bijna 3mnd denk ik. We hebben het kort geleden niet weer geprobeerd, maar in het begin probeerden we zo nu en dan wel een half zakje buut te doen of helemaal niets ... maar daar werd ie motorisch gelijk echt veel slechter van. Nu na die hoefzweer hebben we het er voor eerst maar zo bij gelaten zodat ie weer helemaal kan aansterken. Maar Peter is dus absoluut niet down, die kijkt helder en ook gewoon boos als die vind dat ie niet genoeg van z'n slobber of zemelen oid krijgt. Bloedwaarden waren een maand geleden redelijk normaal geloof ik, niet rare waarden bij de nieren .. ik neem aan dat de DA dat wel gemeld had.
Wat kan het nog meer voor nadelige gevolgen hebben dan, buut en pergolide?

Tevens heeft een Fries van m'n moeder wel een jaar aan de buut gezeten, die is d'r nog .. en hoe, ze galoppeerd en bokt zelfs .. en is nog steeds de baas in het weiland (was al eerder bevangen geraakt door verlies v/d vrucht, ook iets van arthrose achtig iets en ze was op dat moment ook drachtig .. kunnen de friezen van m'n moeder blijkbaar slecht tegen). Zelfs het veulen is nog goed na al die rotzooi wat we in de merrie hebben gegooid, tis toch bijna een klein wonder .... komt dat kreng er ook nog royaal over tijd uit, arme merrie Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:53

fargo schreef:
Oh ja dat zweten, dat vergeet je ook helemaal als het weer over is, maar willy had ook echt warmte en koudte aanvallen. De thermostaat is helemaal van slag door cushing. Is nu ook weer prima in orde bij willy, geen gezweet meer en geen hitte aanvallen.

Toen de ellende begon stond Es mega te zweten.......maar omdat we aan spierbevangenheid dachten moest ze toch onder dek. Nou daar stond ze ook onder te zweten en omdat ze zo'n hekel heeft aan dekens en het toch al gauw warm had heb ik een dun dekentje opgedaan. Maar ze bleef maar zweten dus ik dacht dat ze koorts had....ga temperaturen 35.5 Bloos!. Dacht zal ik de DA bellen of weer dikker dekentje op doen en een uurtje later weer temperaturen.....heb dat laatste gedaan en toen had ze weer een keurige 36.8.
Ik had het idee na Neutradex te geven dat zweten verminderde in ieder geval sinds ik dat ben gaan geven is het stukken minder.

Dat moet ik niet vergeten aan de DA te vertellen.....alle symptomen ook nog opschrijven en meegeven want als het niet uit het bloed komt kunnen dit soort dingen toch aanwijzing geven waarschijnlijk. Wat ook raar was was dat Es nooit een enorme ruwvoer eter was....en de laatste tijd eerder aan haar hooi begint dan aan de safe & sound (krijgt ze maar een klein beetje van).

Heb vandaag nog een paar keer de ogen uit mijn kop gejankt Verdrietig maar aan de andere kant ook wel weer wat hoop door jullie verhalen.......net nog even bij d'r gezeten want ze lag te eten. Man ik kan haar nog niet missen hoor het is zo'n geweldig peerd!

Willy ziet er nog goed uit zeg! Haar (of zijn?) vacht krult wel meer dan dat van Es, Es d'r vacht is gewoon mega lang en krult alleen als ze nat is geweest......

Bute doet voor mijn gevoel toch niet veel op dit moment dus is het alleen maar extra belasting voor haar lijf......daar stop ik dus mee.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:11

Met mijn pony gaat het echt super!! Sinds afgelopen zomer -nadat ik gestopt ben met pergolide- is het heeel langzaamaan steeds een beetje beter gegaan (en dan bedoel ik echt heeel langzaam) maar sinds een paar weken is hij volop aan het rennen, spelen en bokken in de wei met zijn maatje, mooie glanzende vacht, heldere ogen en heel vrolijk, wil altijd mee spelen met me, kortom; kan niet beter!

Misschien ook wel nuttig voor andere mensen om dit verhaal te lezen, want mijn pony had echt heel veel verschijnselen van cushing en is heel erg lang ziek geweest. Het begon ook met hoefbevangenheid (na het geven van een wormkuur, timbers; net als jouw paard) Ik heb eerder in dit topic geschreven over wat er allemaal met hem aan de hand was en ook foto's geplaatst. Na alle onderzoeken van verschillende veeartsen (welke allemaal met een andere diagnose kwamen) heb ik nog het voer/hooi en weiland laten onderzoeken en ben ik iets anders gaan voeren, nl planten, takken ed apart aanbieden ipv een mineralensupplement. Daarnaast ben ik les met hem gaan nemen in rechtrichten aan de hand, zodat ik -terwijl hij ziek was- toch langzaam iets met hem kon doen om hem sterker en soepeler te maken en ook om hem iets te doen te geven wat heel goed was want hij was ook depri en had haast geen bespiering meer. Als iemand interesse heeft in meer info mag je altijd mailen, dit is even heel in het kort wat na mijn verhaaltjes in dit topic is gebeurd.

Ik heb trouwens ook nog een volle doos pergolide staan die ik niet nodig ben, heeft iemand daar belangstelling voor?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:51

Wat super Jcristina! Wat is nou de oorzaak van het ziek zijn geweest, weet je dat? Ik moet zeggen dat ik bij Evita ook wel eens twijfels heb over cushing (zou het niet "gewoon" alleen EMS en haar leeftijd zijn? Wat gebeurt er als ik de medicatie stop met haar lichte klachten? Doet de pergolide bij haar nu niet meer kwaad dan goed? het is toch wel een zwaar medicijn..), maar ik durf nu ook niet echt meer te stoppen met pergolide.

Timbers, jouw paard heeft zo te horen wel veel symptomen van cushing.. hopelijk is de uitslag er snel en kun je gaan behandelen.
Wat een ontzettend leuk filmpje trouwens in je onderschrift!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:18

EMS?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:28

Bovenste link in het filmpje is mijn jongere paard en de onderste is Essie die nu dus ziek is. Het zijn allebei mijn oogappeltjes.
Es heb ik inmiddels bijna 18 jaar en Timber is bij mij geboren.....hebben we met z'n 3en gedaan. Es, ik en Timber in het holst van de nacht zaten we daar. Genieten van Essie en haar prachtige zwarte dochter.

Het zijn dus moeder en dochter.......weet iemand trouwens of cushing erfelijk is??? Want dan zou ik Timber ook in de gaten moeten houden als ze ouder wordt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:52

Ireen; ik weet eigenlijk niet precies -nog steeds niet- wat het geweest is, maar ik denk idd ook een combinatie van een stofwisselingsstoornis (omdat hij heel gevoelig is voor oa teveel gras, wormkuren ed) en een tekort- of verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen waardoor hij ziek werd en niet genoeg kracht om er daarna zelf weer bovenop te komen. Het heeft al met al bijna twee jaar geduurd voordat hij weer zoals nu is, en zijn bespiering is nog steeds niet helemaal weer zoals het was dus kun je nagaan hoeveel tijd het kost voor een paard om na een ziekte weer in vorm te komen.

Doordat hij zolang ziek geweest is, moest ik hem er bv. ook van overtuigen dat hij best een beetje kon draven. Een maand of twee lang liet ik hem met spelletjes doen steeds een rondje draven en dan gaf hij zelf aan dat hij niet meer kon, en dan liet ik hem ook stoppen, beloonde en ging weer iets anders doen en op een gegeven moment ging hij zelf aanbieden om iets langer door te draven, dus psychisch heeft het (zo lang ziek zijn) ook grote gevolgen, afhankelijk nog weer van het karakter van het paard. Ook wel logisch natuurlijk.

Als je wilt stoppen met de pergolide om uit te proberen wat er gebeurt, kun je dat afbouwen misschien beter in het voorjaar doen. Dan gaat het lichaam zelf weer meer endorfinen aanmaken waardoor je paard ook weer beter in haar vel komt en dan is de overgang kleiner. Het schijnt zelfs zo te zijn dat paarden met cushing in het voorjaar en zomer geen pergolide nodig zijn, dat staat op de site van 'the horse health', er staat best veel info over cushing en EMS ed op. Pas als je het uitprobeert, weet je ook echt zeker of je paard echt baat bij de pergolide heeft of niet, maar je kent haar zelf het beste dus moet je doen waar JIJ het beste gevoel bij hebt. Het is aan de ene kant natuurlijk zo dat wanneer je een paard hebt met cushing symptomen en je begint met medicatie, je paard -als hij echt cushing heeft- niet weer uit zo'n diep dal hoeft te komen (en niemand wil zijn paard ziek zien en en je wilt er graag zo snel mogelijk iets aan doen) maar aan de andere kant is er ook kans dat je het beeld vertroebelt door het een of ander te geven aan pillen of poedertjes waardoor het nog moeilijker aan te tonen wordt wat het paard nu eigenlijk mankeert. Moeilijk, moeilijk, moeilijk...

lappielap: EMS is 'equine metabolic syndrome' , een stofwisselingsziekte of -stoornis. Cushing is aan heel veel andere stofwisselings- en hormonale ziekten gerelateerd maar veel van die ziekten zijn nog best moeilijk aan te tonen en ze weten er ook nog niet het fijne van (helemaal hier in nederland niet)>
In dit topic staan een aantal links naar sites waar veel info staat geschreven over hormonale ziekten en cushing gerelateerde ziekten, best interessant om door te lezen, en echt nuttig als je een paard hebt met dergelijke symptomen.