Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:00

Ik blijf gokken dat het met een koude nacht (tegen grondvorst aan) en hogere temperaturen overdag (15 gr) te maken heeft.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:06

Dus als ik het goed begrijp:
Zolang het verschil redelijk groot is tussen overdag en s'nachts groeit het goed, en wanneer het vorst is verdwijnt het? En in de zomer groeit het niet goed omdat de tempraturen s'nachts en overdag meer bij elkaar in de buurt liggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:14

Niet helemaal.
Mijn idee..
"Iets" is er gewoon zomers altijd en kan geen kwaad. 's Winters is 'het' er niet.
"Het" leeft in het gras en kan niet tegen grote temperatuurverschillen, dan gaat het dood. "Het" scheidt voor zijn dood een stof af die bijzonder giftig is. Dit komt in grote getalen in het gras terecht en dus in de paarden. Dit gif tast de spieren aan (breekt die af). Het afgebroken spierweefsel komt in de nieren terecht die het paard 'bruin' laten plassen.
Wat 'het' is en hoe en waar het onstaat is nog niet bekend.

Let wel mijn idee dus hè !!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:26

Aah, gelukkig benadruk je nog even dat het jouw idee is ;)

Alleen: ze zijn al heel lang op zoek naar een toxine, alle mogelijke soorten zijn al onderzocht, als dat er is, zou het teruggevonden moeten zijn in de paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:33

Sommige giften zijn met een uur verdwenen zonder residu achter te laten.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:34

sylva schreef:
Wat vreselijk allemaal...Sterkte voor iedereen die zijn paard hieraan verloren heeft.
Weet iemand trouwens hoe het komt dat je in het voorjaar dus ook veel gevallen van AM hebt, maar in de zomer niet? Want ik lees overal dat het eerst moet vriezen voordat de schimmel/wat het dan ook veroorzaakt verdwenen is. Hoe zit dat met de overgang van de lente naar de zomer? Heeft het met de tempraturen te maken die dan gelijker aan elkaar zijn bij dag en nacht?
Ik kom daar niet helemaal uit namelijk... En in de lente heb je niet bepaald last van gevallen bladeren, en ik kom overal toch weer tegen dat het hoogstwaarschijnlijk eikenbladeren zijn die op het gras een broedplek zijn voor AM.

Mijn da is er van overtuigd dat het niet door bladeren komt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:39

uit een bepaald onderzoek bleek dat de toxine uit clostridium sorelii in de helft van de aan AM overleden paarden terug werd gevonden.
clostridium sorelii zou algemeen voorkomen in/op/rond gras percelen, althans, dat meen ik te hebben onthouden.
ik begrijp nog niet precies wat de criteria zijn om die bacterie de toxines af te laten scheiden zegmaar.
bij clostridium botulisme komt het door warmte, die is ook wat bekender.
als de theorie van dubbeldun klopt, hoe kan het dan dat het 'iets' wat de toxine afscheidt zo plaatselijk en zo perceelsgebonden voor komt..
ik bedoel, het is in een hele regio hetzelfde weer, en ineens is 1 perceel vergiftigd.
oké er lopen lang niet overal paarden, waardoor volgens mij niet goed te zeggen is hoe perceels gebonden het is, op andere, niet begraaste percelen valt het gewoon niet op.
maar het gebeurd dus gewoon dat er wel paarden op aansluitende percelen grazen, en alleen paarden van 1 perceel AM krijgen.

het moet ook wel iets erg giftigs zijn, een paard weegt nogal wat.
waarom zou het eigenlijk vooral jonge paarden treffen, zouden oudere paarden weerstand hebben opgebouwd op de 1 of andere manier?
zou het misschien iets zijn dat er elke herfst in een milde mate is (waardoor weerstand wordt opgebouwd), en bij een zachte natte herfst in ernstige mate voorkomt?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:51

Ik weet dat het hier toen allemaal gezonde dieren waren. De leeftijden weet ik niet. Over 1,5 weken is hij weer hier voor mijn paard (krammen verwijderen) dan zal ik het vragen.
Dat paar twee weken geleden bij ons mocht met een graaskorf buiten staan, en een deken om het allemaal een beetje warm te houden. Vorst hebben bijna twee weken niet meer gehad. Dit paard is 27 jaar.
Zelf had ik toen een beetje angst voor besmetting gevaar, ze schijnen het onderling niet door te geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:53

Your guess is as good as mine..
Opbouwen van weerstand door oudere paarden is een goeie.
Misschen is er een vector en die kennen we nog niet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:59

ja onze hengst had dus wel verschijnselen maar was er met een paar dagen weer helemaal bovenop terwijl hij alleen spierbevangen leek en wel kon lopen ook al was het erg stijf.
en dat terwijl onze veulens moesten vechten voor hun leven en de strijd dus in de meeste gevalleen moesten opgeven.

ik geloof ook niet dat het iets met bladeren te maken heeft, dus niks hoogstwaarschijnlijk... er zijn teveel stukken land waar geen of weinig blad ligt die wel getroffen zijn.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:33

http://www.myopathieatypique.be/
Dit is een site van Universiteit van Luik die momenteel onderzoek doen naar AM. Volgens mij wordt deze zo'n beetje elke dag ge-update.
Als je een paard hebt die AM heeft gehad of er helaas door is overleden kan je die hier ook aanmelden(bij Alert: Notify a case of atypical myopathy) en ze helpen met hun onderzoek.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:35

Jammer dat ik echt geen woord Frans kan. :\ Zijn er mensen die af en toe een update kunnen vertalen? :o

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:42

Muzefee, ben je wel thuis in Engels? Bovenin staat twee keer een rijtje, de onderste geeft engelse stukken.
Ik heb er gelukkig zelf ( nog) niet mee te maken, maar voel me toch wel erg betrokken, het is zo heftig en zo onduidelijk eigenlijk hoe en wat, het kan voor mijn gevoel zoals het er nu voorstaat eigenlijk ieder van ons overkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:45

Ja, het kan blijkbaar een ieder van ons overkomen....
Vanmorgen bracht ik mijn paard terug naar het land na het grondwerken/rijden, het zonnetje scheen en meneer liep relaxt achter me aan richting wei, ging hij ineens rollen. Men, ik schrok me kapot, want dat doet hij nooit als hij met me mee loopt (mag hij eigenlijk ook niet).

Er was natuurlijk niets aan de hand, maar op dat soort momenten merk je toch dat je er een stuk minder relaxt in staat.......... Sterkte voor degenen die dit helaas wel echt meegemaakt hebben.... :(:)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:29

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:38

Misschien dat het "iets" van DubbelDun met een stijging van het grondwater (regen, sneeuw ) omhoog komt uit de diepere grondlagen.

@ Marigold mooi artikel

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:36

vanacht weer storm, blijft toch griezelig ivm AM.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:37

Woensdag heeft het enorm gestormd, maar ik heb geen nieuwe gevallen gehoord. Jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:38

@Marigold: Waaien alle blaadjes mooi uit de wei :)
@Twiggy2008: het is 's nachts ook lang zo koud niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:40

DubbelDun schreef:
@Marigold: Waaien alle blaadjes mooi uit de wei :)
@Twiggy2008: het is 's nachts ook lang zo koud niet.

Klopt het is helemaal niet koud. Al hoewel ik het net rond 17.00 uur wel fris begon te krijgen, maar dat lag meer aan mijn jas en dunne shirtje er onder. :D

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:11

maar wat is nou de bedoeling dat wij als paardeneigenaren moeten doen? Ik heb een paard in Groningen staan en een pony in Utrecht. Het paard staat op stal met af en toe loslopen in de paddock en mijn pony staat op een schaal nat land overdag, en 's avonds op stal. Moet ik haar binnen laten staan?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:01

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:50

Tigull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:47

Hoi

Wij zagen vandaag een processierups in de wei bij de paarden [vreemde tijd voor de rups] misschien door het warme weer .
Kan het daar niet iets mee te maken hebben ?
Hij komt voor op eikenbomen en de beuk en de berk
De haartjes kunnen door de wind over de weiden waaien en bevatten mierenzuur .
Misschien komt er een gif vrij als de rups in verkeerd weer komt en dood gaat .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:54

Ik heb er ook al eens aan zitten denken, maar de processierups komt in NL nog niet op zo'n grote schaal voor en de verschijnselen bij inname zijn van andere aard. Ook zou dat dan in de mond zichtbaar moeten zijn.