[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:53

Da's waar.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:22

Nou bij mij is eergisteren de DA geweest. Eerst had mijn haflinger vlak na zijn castratie al zijn manen weggeschuurt, maar toen mijn shetlander ook opeens begon en zelfs wondjes kreeg wilde ik uitsluitsel of het nou exceem of iets anders was. Helaas: exceem. Nu een heel behandelplan, geen brokken meer, veel bewegen, smeren en spuiten met pesticide (!!!!!). Kijken of het dan beter gaat. De DA zei dat het niet zeker is dat het door de vliegjes komt, het is meer een verzameling van oorzaken. Nou ja nu maar kijken of het nog een beetje te redden valt.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:37

Mendiej schreef:
Weet iemand iets over de Divoza eczeem dekens? Of kan ik dan beter een Bucas Buzz Off halen? (die van Divoza is namelijk wel de helft goedkoper.)

Ik heb ook de Divoza deken en ben erg tevreden. de prijs scheelt mij ook teveel met een boett deken. Ik merk dat mijn paard hem graag aanheeft want hij werkt goed mee met aantrekken.

Hij schuurt alleen nog zijn voorkuif (hoofdkap 2 weken geleden al besteld Boos! ) en zijn staart soms door de deken heen. Ik heb hem in april gekocht en de eerste had hij binnen 3 weken kapot, maar moet ik erbij zeggen sinds ik een maat groter heb besteld zit ie ook beter. De andere heb ik voor nood en reparatie (nog niet nodig gehad Haha!)

Oh ja, hij staat samen met mijn andere ruin en ze stoeien gewoon met elkaar en kroelen ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:14

henny_w schreef:
Sokkebok schreef:
Zouden ze met rijden ook meer afvalstoffen afvoeren? Of worden die van jullie ook veel gereden?
Ik denk niet dat het iets uitmaakt toch?

Ik denk van wel Knipoog

Als het paard gaat zweten door longeren of rijden komen er ook afvalstoffen vrij.

Zou er geen andere manier zijn om die afval stoffen uit het lichaam te laten gaan?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:25

EvaSuzanne schreef:
Nou bij mij is eergisteren de DA geweest. Eerst had mijn haflinger vlak na zijn castratie al zijn manen weggeschuurt, maar toen mijn shetlander ook opeens begon en zelfs wondjes kreeg wilde ik uitsluitsel of het nou exceem of iets anders was. Helaas: exceem. Nu een heel behandelplan, geen brokken meer, veel bewegen, smeren en spuiten met pesticide (!!!!!). Kijken of het dan beter gaat. De DA zei dat het niet zeker is dat het door de vliegjes komt, het is meer een verzameling van oorzaken. Nou ja nu maar kijken of het nog een beetje te redden valt.

Staan ze misschien op een nieuwe wei omdat ze het allebei ineens krijgen?

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:18

Sokkebok schreef:
EvaSuzanne schreef:

Staan ze misschien op een nieuwe wei omdat ze het allebei ineens krijgen?

Nee. Ik heb eerlijk waar geen flauw idee. Ik zit al dagen te denken om te kijken wat er is veranderd. Geen contact met andere paarden geweest, voer heb ik niet veranderd, wel minder gegeven. Heel vreemd!

steffie1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:29

als jullie meer informatie over allophane willen hebben kunnen jullie beter gewoon een e-mail sturen naar de desbetreffende, toch? Zijn e-mail is beerends2@zonnet.nl.
Wel zo netjes... Wie zegt dat het niet werkt! Kan het iig proberen, helemaal voor dat geld!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:51

Tja, je kan die 30 euro ook gewoon aan mij geven, dan stuur ik je wel een steentje van mijn oprit. Zelfde kans op slagen, lijkt mij zo.

Ik word echt ziek van mensen die geld proberen te slaan uit de wanhopige eigenaren van eczeempaarden.

steffie1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:06

ik heb zelf geen paard (meer) maar ik ken wel gevallen bij wie het wel heeft gewerkt! Iedereen moet het voor zich weten, maar ja wie niet waagt wie niet wint... het is trouwens geen steentje het is een soort poeder... En het is betrouwbaar.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:13

Volgens mij ben jij gewoon de verkoper die hier kritiek op zijn product heeft zien staan en dan maar een account geopend heeft om het tegen te spreken.

En leg me dan eens uit HOE het werkt? Dat het bij mensen psoriasis geneest is niet waar, er is nooit iets over verschenen in een medisch vaktijdschrift.

steffie1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:27

haha nee ik ben niet de verkoper!! ik heb geen idee hoe het werkt.. zou je hem even moeten mailen?!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:16

Freya_bokt schreef:
Volgens mij ben jij gewoon de verkoper die hier kritiek op zijn product heeft zien staan en dan maar een account geopend heeft om het tegen te spreken.

Haha! Viel mij ook al op...wel erg weinig posts....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:26

Freya_bokt schreef:
Vandaag is de uitslag van de allergietest gekomen.

We zijn er nu dus 100% zeker van dat het schuren bij haar veroorzaakt wordt door allergie voor het culicoides-mugje. Het was héél duidelijk verhoogd op die test.

Nu is het dus wachten tot de herfst komt en de allergische reactie weer vermindert om te kunnen starten met de desensibilisatiekuur.

Ik hoop écht dat het helpt, hoewel we dat misschien pas over 2 zomers zeker gaan weten. Spannend hoor, ik ga alvast duimen in blijde afwachting van oktober!

Go jij! Go jij!

Mooi dat de uitslag er is! Was ze ook nog allergisch voor andere dingen? Of heb je alleen laten testen op het mugje?

De laatste tijd gaat het met mijn paard heel erg goed, hij schuurt veel minder dan vorig jaar, maar ook minder dan aan het begin van de zomer, dus ik begin er zo langzamerhand echt in te geloven...
Wel afkloppen natuurlijk, misschien juich ik wel te vroeg, maar ik zie duidelijk verandering.
Zijn manenkam is heel rustig, niet opgezwollen of van die ribbels, dat was vorig jaar wel zo.
En als hij even in zijn stal mag gaat hij gewoon eten, en als ik de deur weer opendoe gaat hij er gewoon weer uit. Vorig jaar rond deze tijd ging hij direct als de deur openging tegen de muur aan hangen en met z'n kont tegen de muur.
Hij heeft met zijn staart dit jaar helemaal nog nauwelijks geschuurd, en de jeuk die hij aan zijn manen heeft is dus stukken minder.
En hij is nog helemaal heel! Als je het niet weet zie je het niet...
Dus we blijven duimen....

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:30

Ik ga weer aan de slag met mn eigen middel. verbeterde formule. DEET, Appelazijn, dettol, sunblock, spul tegen jeuk op muggenbulten en tea tree! Ik hoop dat het niet ontploft en probeer het eerst wel op mezelf maar de vorige versie (zonderappelazijn en citronella ipv DEET) werkte al heel goed.
Houd jullie op de hoogte... en als het werkt... dan mondje dicht over de samenstelling want dan ga ik het natuurlijk ook in flesjes van 50 euro aanbieden Knipoog Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:08

ik heb over de eczeemdeken van Divoza veel klachten gehoord. Hij vertoont dinen een week gaatjes en gaat daar op door scheuren...

Hebben jullie de Hoefslag al gelezen? Staat een artikel van 4 pagina's over zomereczeem!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:07

@Trisca: interessant, ga hem morgen meteen kopen!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:57

De Pagony van mijn shet is nog steeds helemaal heel!
Wel 1 keer een winkelhaak in gebeten door een jaloerse weidegenoot, maar direct gerapareerd en verder helemaal oké nog!

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:34

trisca schreef:
ik heb over de eczeemdeken van Divoza veel klachten gehoord. Hij vertoont dinen een week gaatjes en gaat daar op door scheuren...

Hebben jullie de Hoefslag al gelezen? Staat een artikel van 4 pagina's over zomereczeem!

is een leuk artikel trisca!!! Haha!

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:21

Mijn haf heeft al sinds 1998 zomereczeem, in 2000 ben ik begonnen met eczeemdekens. Tot nu toe heeft ze 3 boett-dekens totaal versleten, dit jaar de divoza variant gekocht; ik ben erg tevreden. De helft goedkoper en even effectief en volgens mij net zo slijtvast als de boett.
ik kan het echt aanraden!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:56

Ah, de Hoefslag met zomereczeem-artikel is uit dus! Goed dat ik het weet! Morgen gelijk even kopen Knipoog!

Mijn Boett-deken is vanochtend helaas overleden. Of iig, dat was 'ie al de hele week, maar nu toch maar besloten dat het écht niet meer ging. Van de week was er een bilriem afgescheurd, niet meer de moeite genomen om die eraan te zetten, omdat de hele deken gewoon echt versleten was.
Ik voor de zekerheid een extra dekensingeltje erom heen gedaan, zodat de deken wel bleef liggen. Niet dus, elke keer als mijn merrie ging rollen schoof de deken opzij en kon ze zo uit haar andere bilriem stappen. En dan sleepte ze de deken gewoon mee, want om de hals en om de borst bleef 'ie natuurlijk wel zitten Knipoog. Gelukkig heb ik een rustig paard en raakte ze daar niet van in de stress, maar voordat er ongelukken gaan gebeuren heb ik de deken maar afgelaten. Vandaag nog even naar de ruitershop gegaan en nog maar eens een shampoo gekocht voor eczeem.. Ik weet niet meer hoe die heet, maar stinkt behoorlijk iig!

Ik had al een nieuwe Boett besteld, maar die waren uitverkocht en er zouden nieuwe binnenkomen binnekort. Maar ik ga het eerst maar zo proberen, als het zo ook gaat, dan stop ik met dekens.

De Boett deken is mij wel erg goed bevallen en heeft al die jaren zn werk goed gedaan. Ik heb de deken in 2002 gekocht en heeft 3 seizoenen op gelegen. Hij was nu gewoon écht versleten Knipoog.

marieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:02

Ik heb een vierjarige ruin die in maart is gecastreerd. Dit paard heeft vanaf zijn 2e verschrikkelijke last gehad van zomereczeem. Manen, staart in grote delen tot op de huid kaalgeschuurd. Dit jaar ben ik veranderd van voer en zet hem op andere tijden buiten. Het leek in voorgaande jaren namelijk dat hij pas hevig ging schuren op dagen dat de zon had geschenen. Dit jaar heb ik hem voor het eerst op paardenmeel (met een laag eiwitgehalte) gezet en staat hij vanaf 10.00u 's morgens tot 10.00u 's avonds binnen, daarna gaat hij pas naar buiten. Hij heeft dit jaar nog geen enkele last gehad van jeuk. Dit kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben:
- zijn castratie, verandering in de hormoonhuishouding
- verandering van voer, geen (Havens)brok meer, maar paardenmeel.
- het feit dat hij op andere tijden buiten staat.
Ik weet dat hier op bokt gezegd wordt dat paarden met zomereczeem het best buitengezet kunnen worden tussen 10.00 en 16.00u omdat er dan minder vliegjes zouden zijn, maar ik heb toch echt het idee dat 's nachts buiten doen het beste helpt. Jackass heeft nergens last meer van en heeft ondertussen weer een weelderige manenkam en staart. Misschien voor medelotgenoten toch de moeite van het proberen waard....... Succes!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:53

wintermans schreef:
Ik heb een vierjarige ruin die in maart is gecastreerd. Dit paard heeft vanaf zijn 2e verschrikkelijke last gehad van zomereczeem. Manen, staart in grote delen tot op de huid kaalgeschuurd. Dit jaar ben ik veranderd van voer en zet hem op andere tijden buiten. Het leek in voorgaande jaren namelijk dat hij pas hevig ging schuren op dagen dat de zon had geschenen. Dit jaar heb ik hem voor het eerst op paardenmeel (met een laag eiwitgehalte) gezet en staat hij vanaf 10.00u 's morgens tot 10.00u 's avonds binnen, daarna gaat hij pas naar buiten. Hij heeft dit jaar nog geen enkele last gehad van jeuk. Dit kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben:
- zijn castratie, verandering in de hormoonhuishouding
- verandering van voer, geen (Havens)brok meer, maar paardenmeel.
- het feit dat hij op andere tijden buiten staat.
Ik weet dat hier op bokt gezegd wordt dat paarden met zomereczeem het best buitengezet kunnen worden tussen 10.00 en 16.00u omdat er dan minder vliegjes zouden zijn, maar ik heb toch echt het idee dat 's nachts buiten doen het beste helpt. Jackass heeft nergens last meer van en heeft ondertussen weer een weelderige manenkam en staart. Misschien voor medelotgenoten toch de moeite van het proberen waard....... Succes!

Zomereczeem kan veroorzaakt worden door beten van de Colicoide mug maar ook door beten van de zwarte vlieg. De colicoide mug is 's avonds en 's nachts actief. De meeste paarden met zomereczeem zijn allergisch tegen deze mug zodat het overdag buiten zetten tussen 10.00 en 16.00 het beste werkt.
De zwarte vlieg is echter overdag actief. Paarden die tegen beten van deze vlieg allergisch zijn zijn dus gebaat met weidegang 's nachts.. Knipoog

Je kan je paard laten testen om er achter te komen waar je paard niet tegen kan zodat je de weidegang daarop kunt aanpassen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:09

Nou volgens mij hebben hormonen ook invloed op eczeem. Sinds mijn merrie bevallen is heeft ze last van een ware jeukexplosie...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:01

Dat is apart Alet... Ivanka had juist geen jeuk meer toen ze bevallen was Verward .

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:16

Karma had toen ze drachtig was erg weinig last van eczeem, maar echt de dag van de geboorte van Galdur begon ze te schuren en binnen een dag had ze haar hele hoofd open en was haar manenkam bikkelhard. Eczeem had ze sowieso al, maar ik wijt deze escalatie van de jeuk toch wel aan de veranderende hormoonhuishouding door de bevalling. Gek dat het per paard dan zo kan verschillen!