Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dancerstar

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:56

kan er ook jacobskruid in stro zitten dat zij iemand tegen me van stal
geeft jacobskruid af eigelijk als je het beet pakt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:14

justme11 schreef:
kan er ook jacobskruid in stro zitten dat zij iemand tegen me van stal
geeft jacobskruid af eigelijk als je het beet pakt

Haha afgeven doet het niet hoor, ik heb er duizenden met blote handen aangeraakt. En ja het zou in principe wel in stro kunnen zitten, ik denk alleen wel dat dat zelden voorkomt omdat die ( tarwe. rogge, haver etc) velden vaak nogal bespoten en bemest worden om een snelle grote oogst en het geen begraasd land is dus ook minder snel een open zode door verstoring en lichte plekjes waar zaden kunnen kiemen. Door de hoge dichte snelle begroeing is er veel minder kans op een populatie Kruiskruid. Het zou best wel kunnen hoor een keer een plantje tussendoor, maar de kans op grote hoeveelheden die een risico vormen schat ik klein in.

Toch is het een leuke vraag over het afgeven van Jakobskruiskruid, ik krijg wel eens vragen over bijv Stinkende Gouwe, weliswaar een ander geelbloeiend plantje, maar die geeft wel af als je het sap op je vingers krijgt door te wrijven.

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:22

want we hebben nu natuur stro op stal
zitten heele donker groene plant in als daar aan ruikt stinkt het
we hadden de plant pakje gedan deksel er op toen rook ik aan stonk die plant
maar in stro komt dus zelden voor lijkt mij ook niet dat dat er in zit want stro groeit dicht tegen me kaar aan
op klein grond komt dit stro vandaan
uit denemarken

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:49

henny_w schreef:
En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden Boos!

Henny kun jij mij aan onderbouwde gegevens helpen waar dit wel is gebeurd? Mij is wel bekend dat er sterfte optreedt als het in besmet hooi zit, massale sterfte in natuurgebieden door JKK zijn er bij mijn weten in de hele wereld niet bekend.

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:44

maare over dat jacobskruid
iemand die bij ons op stal werkt heeft er ook veel ervaring mee ze zegt
dat paarden alleen dood gaan als ze egt veel jacobskruid op aten
ik ken pony die at 28 kilo jacobskruid die leeft nog steeds
doet nog steeds goed in de sport dus ik denk voordat je paard aan dood gaat moet die zekker volle lading binnen hebben gehad
voor dat die aan dood gaat
in het hooi is het makelijk herkenbaar vind ik

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:07

hum weet je dat wel zeker?? Jacobskruiskruid is alleen giftig in gedroogde vorm trouwens, heb ik gelezen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:14

@ Horseworld Jakobskruiskruid is vers en gedroogd giftig,
@ Juistme11 , op jouw vraag over de werking en hoeveelheden kan ik het makkelijkste doorverwijzen naar deze pagina op mijn website ******
Dat is wat eenvoudiger dan de hele uitleg over te gaan zitten typen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:21

Ik ben benieuwd waar je dat gelezen hebt....
maar jkk is in alle vormen giftig bij inname; het verliest bij drogen zijn giftigheid niet...
groetjes
ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:31

Bries schreef:
Weet je Henny... ik twijfel heel erg of die sterfte wel zo massaal is... of zal worden. Het verhaal van die ongeveer 30 paarden doemt steeds opnieuw op in de media maar het gaat stééds om dezelfde man. Dan lijkt het veel maar het is steeds dezelfde situatie die kennelijk al jaren voort kan duren....
Cijfers zijn niet bekend... de toxicoloog in Utrecht gaf aan dat de sterfte aan JKK bijzonder meevalt in vergelijking met andere sterftes.... Zelfs hij (toxicoloog) vond het een ondergeschikt probleem en hij heeft géén andere belangen dan de bescherming van dieren tegen vergif.
Ellen

Tsja... ik weet alleen dat het verhaal van de paarden van Sjaak een drama is. Het gaat niet steeds om hetzelfde getal paarden. Het waren er in eerste instantie maar een stuk of 6 meen ik en in de loop der tijd zijn het er steeds meer geworden. Een kennis van mij is er persoonlijk geweest en heeft daar best schokkende dingen gezien.
Ellen proef ik nou uit je verhaal dat je het verhaal van de paarden van Sjaak in twijfel probeert te trekken ???
Ach en die boer met die vele koeien, waar die rechtszaak nog om is geweest. Diens koeien gingen ook vast niet in 1 week dood.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:42

Bries schreef:
Weet je, Hennie, jij maakt écht heel bijzondere dingen mee en dat vind ik echt fijn voor je... Mijn werkelijkheid is echter helaas niet zo sprookjesachtig ... maar goed.. ik kan nie alles hebbe. Fijn voor jou dat je zulke bijzondere dingen om je heen ziet.

Maakt wel dat ik er niet zoveel mee kan... ik moet dealen met wat ik zie en meemaak.

Ellen

Dank je voor je compliment Ellen. Het is een kwestie van je ogen goed open houden Knipoog
Niet klakkeloos aannemen wat een ander zegt maar gewoon zelf goed blijven kijken en observeren.

Ik heb vorig jaar augustus bijv. foto's gemaakt van een groot aantal afgegeten JKK planten door paarden.
De planten stonden aan de buitenzijde tegen hun weideomheining. De paarden hadden voldoende voedsel in de weide en toch waren alle planten binnen reikbereik wat de omheining betrof afgegeten.

Dan kunnen jullie en wetenschappers wel roepen dat het niet vers gegeten wordt, ammehoela, niet door alle paarden daar ben ik van overtuigd. Maar het gebeurt wel.
Het vervelende is dat bij jullie alleen maar wetenschappers alle wijsheid in pacht lijken te hebben en de 'gewone' mens eigenlijk gewoon belachelijk gemaakt worden als ze met andere dingen komen dan de 'wetenschappers' beweren.

Dus om met jouw woorden te eindigen. JAAA ik maak inderdaad bijzondere dingen mee. Dingen die jullie liever naar het rijk der fabelen verwijzen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:46

EstherHegt schreef:
henny_w schreef:
En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden Boos!

Henny kun jij mij aan onderbouwde gegevens helpen waar dit wel is gebeurd? Mij is wel bekend dat er sterfte optreedt als het in besmet hooi zit, massale sterfte in natuurgebieden door JKK zijn er bij mijn weten in de hele wereld niet bekend.

Esther waar benoem ik dat het al is gebeurt??????
Ik schreef .....Ik hoop dat er geen massale sterfte gaat komen van deze dieren.

PieterPelser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:44

Henny,

Wetenschappers zijn mensen die na vele jaren studeren en onderzoek verrichten op professioneel niveau vraagstellingen onderzoeken. De training om een wetenschapper te worden is zwaar, extreem competitief, en wetenschappers worden (mede dankzij mensen die denken zoals jij) onderbetaald en ondergewaardeerd. Een beetje respect is hier dus wel op zijn plaats. Zeker omdat alles wat we weten over JKK, bijv. het feit dat het giftig is, hoe de giftige stoffen werken, in welke soorten deze stoffen aanwezig zijn, waar de planten voorkomen, en waarom ze het goed groeien in een paardenwei of andere verstoorde gebieden, afkomstig is van wetenschappers.

Biologen onderzoeken verschijnselen in de natuur op een schaal die groot genoeg is om de uitkomsten van hun experimenten te kunnen extrapoleren. Dit is in tegenstelling tot wat jij kan doen, omdat je daar de middelen en expertise niet voor hebt. Jouw waarnemingen hebben dus gewoon niet de steekproef grootte om uitzonderingen van de regel te kunnen onderscheiden. Let op, dit betekent dus niet dat wat jij ziet niet waar is, maar het is misleidend om jouw waarnemingen te gaan generaliseren. Dat zou zelfs gevaarlijk zijn! Als het dus gaat om de vraag of paarden al dan niet JKK vers eten dan is het dus niet zo moeilijk om te bepalen bij wie je een antwoord op deze vraag moet zoeken. Zeker omdat in dit geval de wetenschappelijke opinie helemaal niet lijnrecht tegenover jouw observaties staat: Jakobskruiskruid wordt slechts in uitzonderlijke gevallen gegeten. Als jij dus hebt gezien dat paarden de planten wel vers eten, dan kan dat best. Als je jouw waarnemingen echter zou extrapoleren door bijv. te zeggen dat paarden JKK regelmatig vers eten, dan negeer je het percentage paarden dat de plant links laat liggen. En dat zou helemaal niet zo vreemd zijn en zou door veel mensen die geen wetenschapper zijn als waarheid overgenomen worden, omdat het NIET eten van de plant veel moeilijker waar te nemen en te documenteren is en een veel grotere proefopzet vereist.

Samenvattend, als jouw televisie het begeeft, wiens advies is het dan het beste om te volgen? Dat van een gelicenceerde tv reparateur of dat van een advocaat? Niet zo'n moeilijke vraag, toch?

Dr. Pieter B. Pelser
Miami University, Botany Dept., Oxford, Ohio, USA
http://pieterpelser.blogspot.com/
http://www.cas.muohio.edu/botany/

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:31

henny_w schreef:
Bries schreef:
Weet je Henny... ik twijfel heel erg of die sterfte wel zo massaal is... of zal worden. Het verhaal van die ongeveer 30 paarden doemt steeds opnieuw op in de media maar het gaat stééds om dezelfde man. Dan lijkt het veel maar het is steeds dezelfde situatie die kennelijk al jaren voort kan duren....
Cijfers zijn niet bekend... de toxicoloog in Utrecht gaf aan dat de sterfte aan JKK bijzonder meevalt in vergelijking met andere sterftes.... Zelfs hij (toxicoloog) vond het een ondergeschikt probleem en hij heeft géén andere belangen dan de bescherming van dieren tegen vergif.
Ellen

Tsja... ik weet alleen dat het verhaal van de paarden van Sjaak een drama is. Het gaat niet steeds om hetzelfde getal paarden. Het waren er in eerste instantie maar een stuk of 6 meen ik en in de loop der tijd zijn het er steeds meer geworden. Een kennis van mij is er persoonlijk geweest en heeft daar best schokkende dingen gezien.
Ellen proef ik nou uit je verhaal dat je het verhaal van de paarden van (red. ivm respect voor privacy) Dhr S in twijfel probeert te trekken ???
quote]

Het is allemaal niet zo zwart/wit Henny. Ik val niemand aan. Ik ben wél nieuwsgierig. En waar ik wél aan twijfel is dat die vooronderstelling klopt dat paarden massaal sterven aan JKK. Deze twijfel wordt gevoed door de toxicoloog en mijn eigen waarneming én omdat er geen cijfers over bestaan.
Het verhaal van dhr S. maakt me nieusgierig omdat het een situatie is die al vrij lang voortduurt... ik kan daar een heleboel onbevangen vragen bij bedenken. 1 ervan is bijv. hoe lang blijft een paard doorleven als hij zijn laatste fatale hapje JKK binnenheeft?? Ik neem aan dat die man zijn paarden uit die risicovolle situatie heeft gehaald na het eerste slachtoffer.
Maar nogmaals.... het is niet zwart/wit...
Ellen
Laatst bijgewerkt door Bries op 07-08-07 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:37

henny_w schreef:
Bries schreef:
Weet je, Hennie, jij maakt écht heel bijzondere dingen mee en dat vind ik echt fijn voor je... Mijn werkelijkheid is echter helaas niet zo sprookjesachtig ... maar goed.. ik kan nie alles hebbe. Fijn voor jou dat je zulke bijzondere dingen om je heen ziet.

Maakt wel dat ik er niet zoveel mee kan... ik moet dealen met wat ik zie en meemaak.

Ellen

Dank je voor je compliment Ellen. Het is een kwestie van je ogen goed open houden Knipoog
Niet klakkeloos aannemen wat een ander zegt maar gewoon zelf goed blijven kijken en observeren.

Ik heb vorig jaar augustus bijv. foto's gemaakt van een groot aantal afgegeten JKK planten door paarden.
De planten stonden aan de buitenzijde tegen hun weideomheining. De paarden hadden voldoende voedsel in de weide en toch waren alle planten binnen reikbereik wat de omheining betrof afgegeten.

Dan kunnen jullie en wetenschappers wel roepen dat het niet vers gegeten wordt, ammehoela, niet door alle paarden daar ben ik van overtuigd. Maar het gebeurt wel.
Het vervelende is dat bij jullie alleen maar wetenschappers alle wijsheid in pacht lijken te hebben en de 'gewone' mens eigenlijk gewoon belachelijk gemaakt worden als ze met andere dingen komen dan de 'wetenschappers' beweren.

Dus om met jouw woorden te eindigen. JAAA ik maak inderdaad bijzondere dingen mee. Dingen die jullie liever naar het rijk der fabelen verwijzen.

Henny, ik geef je geen compliment voor jouw ogen... daar kan ik namelijk niet over oordelen. Ik merk op dat met name jou zulke bijzondere dingen overkomen.. ik hoef alleen maar aan het verhaal te denken dat jij van horen zeggen hebt over die koeien die zo graag die maaimachine achtervolgden om zo snel mogelijk net afgemaaid JKK te mogen opeten...lekker vers maar niet té vers (als JKK nog overeind staat)...de lekkerbekken Tong uitsteken. Ik noem dat Kamikaze-koeien; en weet je, ik mag nou nooit van die bijzondere dingen meemaken....

Over wetenschappers hebben we het gehad. Dezelfde discussie voer ik niet opnieuw met je.

Maar voor anderen die er mogelijk nieuwsgierig naar zijn: de eigen waarneming en wetenschappelijk onderzoek kunnen elkaar wederzijds aanvullen. Waarnemingen (bijv. er zijn paarden gestorven aan JKK) kunnen wetenschappers prikkelen dit te onderzoeken. Andersom: wij maken zoiets akeligs mee en kunnen kijken wat er reeds wetenschappelijk bekend is. Niet alles is bekend maar een aantal feiten daar kun je je voordeel mee doen. Het grote voordeel is dat jouw acties om jouw paard te beschermen wat meer gebaseerd zijn op kennis en minder een slag in de lucht. Mij helpt het in ieder geval om zo met kennis (wetenschap dus) om te gaan.
Gelukkig denken beleidsmakers er ook zo over.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:17

Wat ook enorm belangrijk is om te realiseren is dat beleidsmakers feiten willen. met vermoedens kan er geen beleid gemaakt worden, laat staan gerechtvaardigd.
Ook is het enorm belangrijk te weten hoe de plant zich gedraagt, het risico zit er namelijk in dat je het probleem nog veel groter maakt door gebrek aan kennis over de plant. Er is geen een bestrijdingsmethode zonder risico.
Juist in verstoringen door menselijk handelen (wegen, industrieterreinen, en recent gezien: nieuwe waterbergingsgebieden) zit denk ik ook het grootste probleem. Maaien bijvoorbeeld is een verstoring die de levensduur van de plant verlengt, de plant zal heel snel overnieuw gaan bloeien en maakt ook meer bloemstengels. Ook maai je de concurrenten weg van de plant waardoor je de plant bevoordeelt. Natuurlijk kan er naast slecht onderhouden paardenweides wel gemaaid worden om in ieder geval te proberen overlast te voorkomen, natuurbeheerders doen dat ook. Maar het belangrijkste is een lange termijn oplossing en dat is proberen de vestigingskansen te verkleinen door voor een zo dicht mogelijke zode te zorgen en te zorgen dat de plant weggepest wordt door concurrenten die de plant licht ontnemen. Kortom het is geen eenvoudig probleem en ook erg begrijpelijk dat mensen de plant niet in de wei willen hebben of in het hooi.
Gelukkig is er voldoende veilig hooi verkrijgbaar en er wordt gewerkt aan een certificeringsysteem voor traceerbaar hooi.
Samenwerking met natuurbeheerders en de provincie Friesland is er ook al.
Dit is me ook alleen maar gelukt door wetenschappelijk onderzoek en hulp van wetenschappers die belangeloos meewerken en er net zo als ik geen rooie cent voor betaald krijgen.
Beleid wordt niet gemaakt door vermoedens, beleid wordt gemaakt op basis van feiten.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:59

EstherHegt schreef:
Wat ook enorm belangrijk is om te realiseren is dat beleidsmakers feiten willen. met vermoedens kan er geen beleid gemaakt worden, laat staan gerechtvaardigd.
...
.......
Beleid wordt niet gemaakt door vermoedens, beleid wordt gemaakt op basis van feiten.

Precies, en de cirkel is rond als ik, als belastingbetaler en liefhebber van natuur, wil dat dit zo gebeurt en niet op grond van vage vermoedens of 'van horen zeggen' of geëxperimenteer zonder verworven kennis te raadplegen dat belastinggeld en die natuur verkwisten. Nogmaals, elke beleidsmaker weet dit en veruit het grootste deel van de kiezers wil dit.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:14

Bries schreef:
ik kan daar een heleboel onbevangen vragen bij bedenken. 1 ervan is bijv. hoe lang blijft een paard doorleven als hij zijn laatste fatale hapje JKK binnenheeft?? Ik neem aan dat die man zijn paarden uit die risicovolle situatie heeft gehaald na het eerste slachtoffer.
Ellen

Ik heb me dit ook afgevraagd en deze vraag voorgelegd in Utrecht. Belangrijk is je te realiseren dat een vergiftiging niet onomkeerbaar is. Met andere woorden, hoeveel kruiskruid heeft een paard op.
Het kan ongeveer twee jaar duren na de fatale dosis dat een paard kan overlijden. Het grote misverstand dat hier speelt is dat het gif wordt opgeslagen in de lever, dat is niet zo, het lichaam zorgt dat het er zo snel mogelijk af komt. Vergelijk het maar met een pilsje op zijn tijd, ook alcohol wordt snel uitgescheiden. Een pilsje op zijn tijd heeft geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid. Drink je echter iedere dag grotere hoeveelheden dan kan de lever het niet bijbenen en zich niet meer herstellen. Zo gaat het eigenlijk met kruiskruid ook, frequent kruiskruid eten doet schade, een hapje doet ook schade, maar de lever is dan wel in staat te herstellen.
Er is dus genezing mogelijk is afhankelijk dus van de hoeveelheden kruiskruid en de frequentie van het eten en het herstelvermogen van de lever. Dit is per individu verschillend.
Het is dus inderdaad niet zo zwart wit.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:31

EstherHegt schreef:
Bries schreef:
ik kan daar een heleboel onbevangen vragen bij bedenken. 1 ervan is bijv. hoe lang blijft een paard doorleven als hij zijn laatste fatale hapje JKK binnenheeft?? Ik neem aan dat die man zijn paarden uit die risicovolle situatie heeft gehaald na het eerste slachtoffer.
Ellen

Citaat:
Ik heb me dit ook afgevraagd en deze vraag voorgelegd in Utrecht. Belangrijk is je te realiseren dat een vergiftiging niet onomkeerbaar is. Met andere woorden, hoeveel kruiskruid heeft een paard op.
Het kan ongeveer twee jaar duren na de fatale dosis dat een paard kan overlijden.

Aahh dit wist ik niet
Citaat:
Het grote misverstand dat hier speelt is...

Nou, voor mij is dat wel duidelijk hoor. Daar is geen misverstand over. Maar inderdaad, 'hier' horen we vaker het misverstand en dat is jammer... Het gaat dus over de schade die het gif al dan niet heeft toegebracht. Dat bepaalt tevens de herstelmogelijkheid.
Met het 'fatale hapje' bedoel ik dus de fatale dreun aan de lever. Dan volgt natuurlijk de feitelijke vergiftiging van het lichaam en het gebrek aan noodzakelijke omzettingen.. Daar kan wat tijd overheen gaan... twee jaar vind ik behoorlijk lang ... maar dat weten anderen beter (wetenschappers dus). Sigaar
Citaat:
Er is dus genezing mogelijk is afhankelijk dus van de hoeveelheden kruiskruid en de frequentie van het eten en het herstelvermogen van de lever. Dit is per individu verschillend.
Het is dus inderdaad niet zo zwart wit.

Jazeker, er is enige herstelmogelijkheid al moeten we daar ook geen wonderen van verwachten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:58

Bries schreef:
Jazeker, er is enige herstelmogelijkheid al moeten we daar ook geen wonderen van verwachten.

Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met hooi, maar het herstelvermogen is er dus wel, een paard kan helemaal genezen als de schade gering is.
Een paard moet op basis van symptomen behandeld worden, een intoxinatie moet bevestigd zijn, ( bloedonderzoek kan verhoogde enzymen etc aangeven) er zijn ook legio andere oorzaken van leverziektes die ook een andere behandeling vereisen.
Wordt snel gereageerd en het voer veranderd, dan kan het dier weer herstellen en helemaal beter worden.
Symptomen kunnen zijn
conditieverlies (=chronisch)
gewichtsverlies (=chronisch)
doffe vacht (=chronisch)
sloomheid
coördinatiestoornissen
verminderde eetlust
overgevoeligheid voor zonlicht
zonnebrand: korsten, eczeem en wondjes aan de kroonrand ontstekingen van de huid
gele slijmvliezen en wit van het oog
diarree, koliek
oedeemvorming, vaak bij de buik

Ik heb een paard gehad dat ook veel van deze symptomen had, het was geen JKK maar een andere oorzaak van leverfalen. Dit paard had ook oedeem, sloom coordinatieverlies slecht eten wondjes etc.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:21

Hmmm...
Nu wil ik toch ook even een observatie (voor de wetenschappers: casestudy, n=1 Lachen ) delen.
Mijn paardje (dat ondertussen de gezegende leeftijd van 24 heeft bereikt) was vroeger, een jaar of 7 geleden, erg mager, sloom, etc. Niets hielp om er meer vlees aan te krijgen. Toen bleken darm en tandproblemen te spelen, maar ook behandeling daarvan had onvoldoende resultaat.
Merrie heeft toen veulen gekregen en is nadien met veulen van stal veranderd. Sindsdien is het een ander paard.
Op die eerste standplaats stond JKK. Het zat ook in het hooi, maar ik kende dat niet in den beginne.
Ik begin nu wel te denken dat ik héél veel geluk heb gehad dat ze daar net op tijd verhuisd is en dat mijn paard misschien nog net genoeg recuperatievermogen had (hypothese!).

Kan uiteraard ook dat er nog iets anders aan de hand was. Iedereen focust nu op JKK, maar een paard kan van nog zoveel andere zaken ziek worden. In en uit de wei.

Persoonlijk ben ik vooral kieskeurig op mijn hooi en probeer ik de aanwezigheid van JKK op mijn eigen wei zoveel mogelijk te beperken/voorkomen door verwijderen en redelijk weideonderhoud. Wat anderen doen, mogen ze van mij best zelf weten. En dat beleidsmakers nog andere belangen in overweging hebben te nemen dan dat van de private paardenhouders, tja, dat lijkt me logisch.

Wat dat recuperatievermogen betreft, ik heb ergens gelezen (maar vind het nu niet onmiddellijk terug, was een Engels artikel) dat er vaak maar symptomen optreden als ongeveer 75% van de lever beschadigd is, dat voordien, dus tot ongeveer 50% beschadiging, regeneratie mogelijk is.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:00

Kaat_E schreef:
Kan uiteraard ook dat er nog iets anders aan de hand was. Iedereen focust nu op JKK, maar een paard kan van nog zoveel andere zaken ziek worden. In en uit de wei.

Bijzonder, Kaat... en wat fijn dat ze herstelde.
Toen wij Daan net hadden; tja, we konden niets anders vinden dan de beste manege...
maar hij kreeg er gelijk diarrhee... heel erg; echt zwarte spuitpoep en zijn achterbenen zaten steeds erg onder. Vaak van alles laten onderzoeken maar geen echte oorzaak te vinden. Dit is nu ruim 4 jaar geleden. Ik zag vaak van die paarse stengels. Wist niet wat het was en het zegt niets natuurlijk. Het kan van alles zijn. Maar mijn dochter zei: dat vind ik rommel: eruit ermee. Nu voerden wij niet zelf dus af en toe waren we erbij en haalden dat eruit. Het is niet terug te halen... 4 jaar geleden... maar soms denk ik: zou ... niet...
Hij mocht op het laatst alleen maar hooi... hij was niet fit.. alleen maar diarrhee..maándenlang.
Toen vonden we een wei en brachten hem er heel gauw heen; de dierenarts zei: ja, doe maar eens.. best kans dat dat goed gaat.
VAN DE EEN OP DE ANDERE DAG WAS HET OVER!!!!
Het kan ook de stress van die manege geweest zijn... het kan van alles geweest zijn... maar soms als hij onverklaarbare verhoogde leverwaarden heeft moet ik daar toch wel aan denken.... Maar een zekere oorzaak kunnen we niet achterhalen. Het zijn slechts fantasieën en angsten en JKK heeft bij ons wel een schrikbeeld gegeven omdat later een merrie die wij net een maand hadden overleed aan JKK (vorige eigenaar wist niets over JKK).

Citaat:
Persoonlijk ben ik vooral kieskeurig op mijn hooi en probeer ik de aanwezigheid van JKK op mijn eigen wei zoveel mogelijk te beperken/voorkomen door verwijderen en redelijk weideonderhoud. Wat anderen doen, mogen ze van mij best zelf weten. En dat beleidsmakers nog andere belangen in overweging hebben te nemen dan dat van de private paardenhouders, tja, dat lijkt me logisch.

Dát is dus wat je moet doen. Je wei en hooi in de gaten houden; helemaal mee eens. En inderdaad zijn er ook andere belangen denkbaar dan onze paarden...

Citaat:
Wat dat recuperatievermogen betreft, ik heb ergens gelezen (maar vind het nu niet onmiddellijk terug, was een Engels artikel) dat er vaak maar symptomen optreden als ongeveer 75% van de lever beschadigd is, dat voordien, dus tot ongeveer 50% beschadiging, regeneratie mogelijk is.

En dát is dus lastig... dat er geen écht vroege symptomen zijn... tenzij... zoals bij Daan diarrhee. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten..
Blijft dat je gewoon je hooi en wei in de gaten moet houden. Vooral hooi lijkt me een risico want in de wei heb ik vaak genoeg gezien dat paarden het laten staan.
Ellen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:06

Ik kan prachtig hooi kopen voor weinig geld van een zeer goede vriendin (ze heeft veel te veel hooi)
Het hooi is afkomstig van een wei bij haar thuis waar jakobskruid staat/stond
voor het maaien heeft ze er 2 kruiwagens jakobskruid uitgetrokken
ze weet wel hoe giftig het is (ze heeft zelf een keer een paard verloren door ws jakobskruid)
Ik zit nu erg te twijfelen. misschien heeft een aantal planten over het hoofd gezien Bloos
Wat zouden jullie doen?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:08

Ik heb 2 jaar geleden een totaal verwaarloosde wei gekocht, stond echt veel JKK. We hebben echt bakken en bakken uitgestoken, omdat het al bloeiende planten waren en ik dan niet echt meer geloof in spuiten, tenzij met echt zwaar spul, maar dan is ook het gras eraan.
Na een jaar, zelfde verhaal, al veel minder. Zeker op de stukken waar geroteerd is en goed bemest.
Nu heb ik het eigenlijk - behalve hier en daar een verdwaalde plant - enkel nog aan de omheining (daar wordt niet zo stevig bemest) en op de shetlanderwei, omdat die overbegraasd is en kapotgelopen in de winter en het eerste jaar gemaaid door een goedbedoelende buurboer, maar dat is maar een klein stukje. Dus ik heb het gevoel dat ik het wel onder controle heb. Zolang ik nog planten zie, hooi ik niet zelf van mijn wei, ik zorg dat er geen planten in zaad komen, volgend jaar gaan we de rozetten sproeien.
Mijn paarden eten er niet van, voor zover ik kan zien.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:11

@ unamie: Heb je alternatieven? Hooi waar je echt 100% zeker van bent? Zo ja, niet doen.
Zo nee, omdat je de andere graslanden van de andere leveranciers niet kent, of niet weet hoe secuur zij het JKK hebben opgezocht, zou ik het misschien wel doen, als het kleine balen zijn.
Goed kijken als je voert en een baal waar je toch een plant in ontdekt, wegdoen.
(Liever geen grote balen, want daar moet je in verhouding veel meer van wegdoen als er eentje in zit.)
Maar da's mijn idee, hé.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:22

Kaat_E schreef:
@ unamie: Heb je alternatieven? Hooi waar je echt 100% zeker van bent? Zo ja, niet doen.
Zo nee, omdat je de andere graslanden van de andere leveranciers niet kent, of niet weet hoe secuur zij het JKK hebben opgezocht, zou ik het misschien wel doen, als het kleine balen zijn.
Goed kijken als je voert en een baal waar je toch een plant in ontdekt, wegdoen.
(Liever geen grote balen, want daar moet je in verhouding veel meer van wegdoen als er eentje in zit.)
Maar da's mijn idee, hé.

Echt zeker ben ik er nooit van
Nu heb ik grote ronde balen hooi dat afkomstig is een duits natuurlijk gebied (zitten veel kruiden in) ziet er heel groen uit en ruikt heerlijk
Het is me verzekerd dat het jakobskruid vrij is (de bereden politie koopt het daar ook)
maar voor hetzelfde geld zeggen ze maar wat Sigaar