Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
justme11 schreef:kan er ook jacobskruid in stro zitten dat zij iemand tegen me van stal
geeft jacobskruid af eigelijk als je het beet pakt
henny_w schreef:En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden
Bries schreef:Weet je Henny... ik twijfel heel erg of die sterfte wel zo massaal is... of zal worden. Het verhaal van die ongeveer 30 paarden doemt steeds opnieuw op in de media maar het gaat stééds om dezelfde man. Dan lijkt het veel maar het is steeds dezelfde situatie die kennelijk al jaren voort kan duren....
Cijfers zijn niet bekend... de toxicoloog in Utrecht gaf aan dat de sterfte aan JKK bijzonder meevalt in vergelijking met andere sterftes.... Zelfs hij (toxicoloog) vond het een ondergeschikt probleem en hij heeft géén andere belangen dan de bescherming van dieren tegen vergif.
Ellen
Bries schreef:Weet je, Hennie, jij maakt écht heel bijzondere dingen mee en dat vind ik echt fijn voor je... Mijn werkelijkheid is echter helaas niet zo sprookjesachtig ... maar goed.. ik kan nie alles hebbe. Fijn voor jou dat je zulke bijzondere dingen om je heen ziet.
Maakt wel dat ik er niet zoveel mee kan... ik moet dealen met wat ik zie en meemaak.
Ellen
EstherHegt schreef:henny_w schreef:En nou maar hopen dat er in de komende jaren niet een massale sterfte van koeien en paarden komt die op de natuurgebieden gehouden worden
Henny kun jij mij aan onderbouwde gegevens helpen waar dit wel is gebeurd? Mij is wel bekend dat er sterfte optreedt als het in besmet hooi zit, massale sterfte in natuurgebieden door JKK zijn er bij mijn weten in de hele wereld niet bekend.
henny_w schreef:Bries schreef:Weet je Henny... ik twijfel heel erg of die sterfte wel zo massaal is... of zal worden. Het verhaal van die ongeveer 30 paarden doemt steeds opnieuw op in de media maar het gaat stééds om dezelfde man. Dan lijkt het veel maar het is steeds dezelfde situatie die kennelijk al jaren voort kan duren....
Cijfers zijn niet bekend... de toxicoloog in Utrecht gaf aan dat de sterfte aan JKK bijzonder meevalt in vergelijking met andere sterftes.... Zelfs hij (toxicoloog) vond het een ondergeschikt probleem en hij heeft géén andere belangen dan de bescherming van dieren tegen vergif.
Ellen
Tsja... ik weet alleen dat het verhaal van de paarden van Sjaak een drama is. Het gaat niet steeds om hetzelfde getal paarden. Het waren er in eerste instantie maar een stuk of 6 meen ik en in de loop der tijd zijn het er steeds meer geworden. Een kennis van mij is er persoonlijk geweest en heeft daar best schokkende dingen gezien.
Ellen proef ik nou uit je verhaal dat je het verhaal van de paarden van (red. ivm respect voor privacy) Dhr S in twijfel probeert te trekken ???
quote]
henny_w schreef:Bries schreef:Weet je, Hennie, jij maakt écht heel bijzondere dingen mee en dat vind ik echt fijn voor je... Mijn werkelijkheid is echter helaas niet zo sprookjesachtig ... maar goed.. ik kan nie alles hebbe. Fijn voor jou dat je zulke bijzondere dingen om je heen ziet.
Maakt wel dat ik er niet zoveel mee kan... ik moet dealen met wat ik zie en meemaak.
Ellen
Dank je voor je compliment Ellen. Het is een kwestie van je ogen goed open houden![]()
Niet klakkeloos aannemen wat een ander zegt maar gewoon zelf goed blijven kijken en observeren.
Ik heb vorig jaar augustus bijv. foto's gemaakt van een groot aantal afgegeten JKK planten door paarden.
De planten stonden aan de buitenzijde tegen hun weideomheining. De paarden hadden voldoende voedsel in de weide en toch waren alle planten binnen reikbereik wat de omheining betrof afgegeten.
Dan kunnen jullie en wetenschappers wel roepen dat het niet vers gegeten wordt, ammehoela, niet door alle paarden daar ben ik van overtuigd. Maar het gebeurt wel.
Het vervelende is dat bij jullie alleen maar wetenschappers alle wijsheid in pacht lijken te hebben en de 'gewone' mens eigenlijk gewoon belachelijk gemaakt worden als ze met andere dingen komen dan de 'wetenschappers' beweren.
Dus om met jouw woorden te eindigen. JAAA ik maak inderdaad bijzondere dingen mee. Dingen die jullie liever naar het rijk der fabelen verwijzen.
EstherHegt schreef:Wat ook enorm belangrijk is om te realiseren is dat beleidsmakers feiten willen. met vermoedens kan er geen beleid gemaakt worden, laat staan gerechtvaardigd.
...
.......
Beleid wordt niet gemaakt door vermoedens, beleid wordt gemaakt op basis van feiten.
Bries schreef:ik kan daar een heleboel onbevangen vragen bij bedenken. 1 ervan is bijv. hoe lang blijft een paard doorleven als hij zijn laatste fatale hapje JKK binnenheeft?? Ik neem aan dat die man zijn paarden uit die risicovolle situatie heeft gehaald na het eerste slachtoffer.
Maar nogmaals.... het is niet zwart/wit...
Ellen
EstherHegt schreef:Bries schreef:ik kan daar een heleboel onbevangen vragen bij bedenken. 1 ervan is bijv. hoe lang blijft een paard doorleven als hij zijn laatste fatale hapje JKK binnenheeft?? Ik neem aan dat die man zijn paarden uit die risicovolle situatie heeft gehaald na het eerste slachtoffer.
Maar nogmaals.... het is niet zwart/wit...
EllenCitaat:Ik heb me dit ook afgevraagd en deze vraag voorgelegd in Utrecht. Belangrijk is je te realiseren dat een vergiftiging niet onomkeerbaar is. Met andere woorden, hoeveel kruiskruid heeft een paard op.
Het kan ongeveer twee jaar duren na de fatale dosis dat een paard kan overlijden.
Citaat:Het grote misverstand dat hier speelt is...
Citaat:Er is dus genezing mogelijk is afhankelijk dus van de hoeveelheden kruiskruid en de frequentie van het eten en het herstelvermogen van de lever. Dit is per individu verschillend.
Het is dus inderdaad niet zo zwart wit.
Bries schreef:Jazeker, er is enige herstelmogelijkheid al moeten we daar ook geen wonderen van verwachten.
Kaat_E schreef:Kan uiteraard ook dat er nog iets anders aan de hand was. Iedereen focust nu op JKK, maar een paard kan van nog zoveel andere zaken ziek worden. In en uit de wei.
Citaat:Persoonlijk ben ik vooral kieskeurig op mijn hooi en probeer ik de aanwezigheid van JKK op mijn eigen wei zoveel mogelijk te beperken/voorkomen door verwijderen en redelijk weideonderhoud. Wat anderen doen, mogen ze van mij best zelf weten. En dat beleidsmakers nog andere belangen in overweging hebben te nemen dan dat van de private paardenhouders, tja, dat lijkt me logisch.
Citaat:Wat dat recuperatievermogen betreft, ik heb ergens gelezen (maar vind het nu niet onmiddellijk terug, was een Engels artikel) dat er vaak maar symptomen optreden als ongeveer 75% van de lever beschadigd is, dat voordien, dus tot ongeveer 50% beschadiging, regeneratie mogelijk is.
Kaat_E schreef:@ unamie: Heb je alternatieven? Hooi waar je echt 100% zeker van bent? Zo ja, niet doen.
Zo nee, omdat je de andere graslanden van de andere leveranciers niet kent, of niet weet hoe secuur zij het JKK hebben opgezocht, zou ik het misschien wel doen, als het kleine balen zijn.
Goed kijken als je voert en een baal waar je toch een plant in ontdekt, wegdoen.
(Liever geen grote balen, want daar moet je in verhouding veel meer van wegdoen als er eentje in zit.)
Maar da's mijn idee, hé.