PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:25

Ik kom terug binnenvallen, hier brachten de supplementen helemaal niets, spijtig genoeg... 1.5 maand op 100 gr eiwitten, vit e supplement van horseflex en aminocomplex. Mijn merrie reageerde op geen enkel supplement. Heb ook geen zin om haar organen er verder mee te belasten. Ze was dan ook niet getest voor pssm2 maar het was het proberen waard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:33

Hier juist dag en nacht verschil

Ik heb een totaal ander paard, veel gemoedelijker , liever, ontspannen, stabieler qua lijf en koppie

Terwijl ze heel haar leven een gruwelijke pin is geweest die overal sjago op kon reageren (en pittig reageren ook nog)

Voer net iets korter de supplementen etc dan jij
Dus zou verwachten dat als er iets speelt in die pssm2 hoek dat je wel wat had moeten merken inmiddels idd

Hoeveel vit E voer(de) jij ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 11:03

Super, Sonja!

Er zal dan idd iets anders spelen Kirania. Moet er wel bijzeggen dat als je paard bijvoorbeeld Px zou hebben, het wel een ander management vraagt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:15

Sonja, ooh, da's wel echt fijn!

Mijn merrie heeft een opgezwollen buik en is heel erg tam soms.. gooit haar hoofd als ze stilstaat en probeert te dutten ook agressief naar haar rechterzijde toe... heel vreemd en het ziet er pijnlijk uit. Ik had ook gewoon nooit het gevoel dat ze spierpijn per se had, maar ja, we konden proberen. Hopelijk binnenkort genoeg funds om naar de morette te gaan op te zien welk orgaan haar parten speelt.

Ik voerde gewoon de aanbevolen dosis van Horseflex, ze had ook gewoon geen tekort in vit e in haar bloed (nooit) en de vit e waardes waren sowieso best hoog bij haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:25

Gull had bij bloedonderzoek ook geen tekorten :n
Wat je in het bloed vaststelt is eigenlijk niets meer dan wat er op dat moment in transport is
Maar dat is wel een indicatie van of er voldoende aanwezig is

Maar zou die van jou last van voorplantingsorganen kunnen hebben?
(Eierstokken ofzo?)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 14:46

Problemen met de eierstokken kunnen heel heftig zijn idd :j . Of zweren? Of iets anders in de darmen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:53

Sonja, ze had al vijf bloedonderzoeken en de eiwitten gaan nooit lager... Dus hier is het geen momentopname meer spijtig genoeg.

Eierstokken en baarmoeder zijn gescand en kerngezond. Ze had de vorige keer in de kliniek maagzweren aan de maaguitgang, maar zelfs na maanden medicatie geen verschil..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 14:56

En de darmen zelf? Zijn die al bekeken? Ook op zweren? Als ze maagzweren had, dan is het niet onwaarschijnlijk dat ze ook in de darmen zweren heeft.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:35

Dat kunnen ze niet nakijken, op een echo zou er eventueel iets kunnen gezien worden, maar de echo van de kliniek in Gent was echt belachelijk slecht... dus dat wil ik sowieso opnieuw laten doen in de Morette.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:48

Hoi allemaal,

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Ik wil mijn tinker laten testen op pssm1 en pssm2.
Waar kan ik dat het beste doen? Even een website waar ik het kan vinden?

Groetjes Maureen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 15:49

Kirania schreef:
Dat kunnen ze niet nakijken, op een echo zou er eventueel iets kunnen gezien worden, maar de echo van de kliniek in Gent was echt belachelijk slecht... dus dat wil ik sowieso opnieuw laten doen in de Morette.

Ok. Benieuwd of daar wat uitkomt dan.

Black_Moon: bij https://www.centerforanimalgenetics.com/ kun je beide tests laten doen, da's wel zo handig

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:54

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 15:58

Dat kun je zelf doen.
Haar trekken met wortel en al (belangrijk!), formulier uitprinten en invullen en dat samen opsturen.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:03

Mac schreef:
Dat kun je zelf doen.
Haar trekken met wortel en al (belangrijk!), formulier uitprinten en invullen en dat samen opsturen.

Oké thanks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 16:36

Kirania, eiwitten kunnen sowieso een rode vlag zijn idd
Bedoelde ook meer de vit E wat betreft die moment opname
Maar met 5 testen heb je idd echt wel meer dan ene moment :)

Hopelijk komt er bij onderzoek op de andere kliniek een duidelijk verhaal uit waar je wat mee kunt
Het is zo compleet ruk om iets te hebben met je dier en er geen diagnose gesteld kan worden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:29

Mac schreef:
Super, Sonja!

.

Vergeten te reageren hier op
Maar tis echt zo bizar om mee te maken dit
Lichamelijk is ze gruwelijk vooruit gegaan, veel soepeler, ruimer, elastischer en stabieler
Maar ook echt die psychische verandering
Echt een totaal ander paard
Ze word eind mei 10 en heeft zoals ik haar nu zie , gewoon heel haar leven ongemak gehad wat zich uitte in narrig onredelijk gedrag met overtrokken protest reacties

Steigeren bij longeren (heel heel veel steigeren )
Van zich af bijten, honden en kinderen zeer onprettig vinden (kinderen gerust aan de capuchon op tillen en een meter of twee verderop neer zetten en honden najagen op een negatieve manier )
Maar ook regelmatig schrikreacties

En nu? Ze komt aandacht halen, is vrolijk, komt gezellig bij je hangen, oortjes er op en kroelen, ze steigert niet meer met longeren,
Schrikreacties zijn milder en minder frequent
Poetsen word gewaardeerd

En tuurlijk, ze kan echt wel mutsen en pinnen
Maar dan in normale proporties qua actie reactie etc i.p.v. met de oren in de nek en die kwek open

Had ik dit maar jaren geleden geweten
Maar goed, whats done is done
Dus nu maar gewoon genieten van de verandering en met goede zin de toekomst in

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:55

Toch wel bizar wat er bij jullie gebeurt. Super dat ze nu zoveel benaderbaarder is dan dat ze was, zeker van genieten hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:07

Wat een verschil zeg, super fijn!

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel verschil merk sinds ik met aangepast dieet en supplementen ben begonnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 09:07

Echt geweldig Sonja, superfijn om te lezen!

Soms is het echt zoeken naar wat werkt voor een paard. Behalve dat er meer aan de hand kan zijn dan PSSM, kunnen paarden ook heel individueel reageren op bepaalde voeding en supplementen. Als je dus weet dat je paard PSSM2 heeft en je merkt na een half jaar op bepaalde supplementen geen verschil, kijk dan eens naar de bron en de hoeveelheden van de eiwitten die je voert. Idem dito voor andere dingen die je (bij)voert, zoals vitE of magnesium. Het kan ook zijn dat een paard juist een reactie heeft op iets wat je voert waardoor het niet vooruit gaat. Denk aan een reactie op luzerne of soja, of zoals hierboven besproken de hoeveelheid vitE. CBD kan sommige paarden enorm helpen; andere paarden worden er heel reactief van.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:16

@ Kirania - kan er bij jouw paard niet sprake zijn van zand in de darmen? Met name dat bijten naar de rechterkant brengt mij op dat idee (blinde darm, zandophoping). Dat zie je niet op een echo. Ik zou even een mesttest doen, zie bijvoorbeeld zandkoliek.nl over hoe dat moet.

@Farjen - 9 jaar is wel de typische leeftijd waarop PSSM2 klachten naar voren komen, maar als de supplementen na een maand nog niks doen.. Ook vind ik hem er niet uitzien als een typisch PSSM2-paard, hij lijkt (nog) vrij goed in de spieren, geen deukjes, geen punt/hang kont... Wat is zijn afstamming of stamboeknaam? Dan kan ik even kijken of er 'verdachte' vaderdieren in zijn afstamming zitten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:47

Jillaroo, nee, mesttesten zijn zo goed als wormvrij (in de mate van het mogelijke, maar geen besmetting), geen zand, niks. Ik vrees voor Lyme maar ze test consequent negatief... Haar achterhand lijkt ook gewoon vrij gevoelloos, als je erin prikt voelt ze het precies niet echt. Een osteo voelt daar echter geen blokkade, dus een bacterie of virus die haar zenuwen aantast en voor eventuele verlamming zorgt is zeker weten mogelijk... Maar ja. Wat als het een variant is die ze niet kunnen testen? Ze hebben al zoveel geprobeerd.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:38

Jillaroo, ik zal zijn afstamming doorsturen via pb, zou fijn zijn als je er eens naar zou kijken :)

Bij aankoop had hij wel een echte huntersbump, die is gelukkig beter getraind (door de aquatraining vooral).
Hij heeft 1 deuk in de hals, maar dat kan ook zo'n duimdruk van allah zijn natuurlijk.
Afbeelding

Hij krijgt nu dus zijn normale voer, een beetje equilin immuno en balancer, magnesium, glucosamine en 1 schepje duivelsklauw. En sinds maandag gaat hij weer op de paddock/weide.
En hij begint echt zichtbaar positief te veranderen! *\o/* Hij loopt niet meer "mank" op 4 voeten, zijn huiduitslag is weg na bijna 4 maanden, zijn eetlust is terug, zijn vacht begint weer te groeien. Ook bij het rijden gaat het beter en hij is mentaal zo veel liever geworden!
Dit kan allemaal natuurlijk al te wijten zijn aan de nieuwe stal en terug op de weide gaan enz ipv dat de supplementen iets doen. Maar voorlopig doen we zo even verder :D

Dit was hij bij aankoop
Afbeelding

Afbeelding

en dit is vandaag

Afbeelding

Afbeelding

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:24

Kirania schreef:
Jillaroo, nee, mesttesten zijn zo goed als wormvrij (in de mate van het mogelijke, maar geen besmetting), geen zand, niks. Ik vrees voor Lyme maar ze test consequent negatief... Haar achterhand lijkt ook gewoon vrij gevoelloos, als je erin prikt voelt ze het precies niet echt. Een osteo voelt daar echter geen blokkade, dus een bacterie of virus die haar zenuwen aantast en voor eventuele verlamming zorgt is zeker weten mogelijk... Maar ja. Wat als het een variant is die ze niet kunnen testen? Ze hebben al zoveel geprobeerd.

Jeetje wat vervelend zeg. Als er nooit zand meekomt met de testen kán dat natuurlijk betekenen dat er heel veel zit dat er niet uitkomt. Maar dat gevoelloze aan de achterkant heeft daar niet mee te maken, lijkt me. Ik zou sowieso een week een zandkuur doen, als je dat nog nooit gedaan hebt. Kost niet zoveel in verhouding met alle dierenartskosten en dan weet je tenminste zeker dat er niks zit. Tijdens de kuur kan je ook paar keer mest testen, zo rond dag 4 of 5 zou het er echt uit moeten komen (zand komt er in golven uit dus niet elke dag).

Neurologisch zou wel echt heel naar zijn. Die onderzoeken zijn ontzettend kostbaar, wat ik begrepen heb...

Hoe dan ook: Sterkte!

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:27

Farjen schreef:
Jillaroo, ik zal zijn afstamming doorsturen via pb, zou fijn zijn als je er eens naar zou kijken :)

Bij aankoop had hij wel een echte huntersbump, die is gelukkig beter getraind (door de aquatraining vooral).
Hij heeft 1 deuk in de hals, maar dat kan ook zo'n duimdruk van allah zijn natuurlijk.

Hij krijgt nu dus zijn normale voer, een beetje equilin immuno en balancer, magnesium, glucosamine en 1 schepje duivelsklauw. En sinds maandag gaat hij weer op de paddock/weide.
En hij begint echt zichtbaar positief te veranderen! *\o/* Hij loopt niet meer "mank" op 4 voeten, zijn huiduitslag is weg na bijna 4 maanden, zijn eetlust is terug, zijn vacht begint weer te groeien. Ook bij het rijden gaat het beter en hij is mentaal zo veel liever geworden!
Dit kan allemaal natuurlijk al te wijten zijn aan de nieuwe stal en terug op de weide gaan enz ipv dat de supplementen iets doen. Maar voorlopig doen we zo even verder :D

Jeetje wat ziet hij er al véél beter uit. De vingerafdruk van Allah wordt door sommigen juíst als een aanwijzing voor PSSM2 gezien trouwens... Op die foto van 2018 vind ik hem wel veel meer als een PSSM2-paard eruit zien. Met name de strakke lijnen van de spieren op de achterhand. Dat heeft mijn paard ook, zelfs al heeft ze wel meer vlees. Als hij er zo uitziet op dit dieet en het zo goed doet, dan zou ik inderdaad gewoon doordoen :j Hij heeft het getroffen met jou.

Als de kreupelheidsklachten, pijnlijke spieren en traag zijn doorgaan, dan zou ik toch aminozuren, eiwitten, natuurlijke vitamine E en zout gaan toevoegen . Dat heeft mijn merrie heel veel gebracht. In vers gras zit ook vitamine E, dus dit kan ook positief effect hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 14:22

Farjen: staat hij vaker zo gestrekt en met zijn benen uit elkaar? Of deed hij dat eerst en nu niet meer? Ik vind hem idd ook erg strak in de spieren zitten; op de bovenste foto's duidelijker dan op de onderste. Op de onderste foto zie je ook bobbels in de bespiering op zijn linkerbil