[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:33

Allereerst gecondoleerd met het immens grote verlies van je vader, SaskiaB.

Ik weet natuurlijk niet, of dat jij weet welke da de eerste bloedtest heeft afgenomen? Want die zou de uitslag dan nog in zijn bestand hebben moeten staan, scheelt je iig moeilijk moeten doen om bij een eventueel andere da aan prascend te kunnen komen. Misschien weet de manege bij welke da dit is geweest?

En doet de pony het goed op de provarium breeding? Als je nu zelf nog het idee hebt na het scheren, dat pony niet zo geweldig gaat, kun je altijd nog gaan overstappen op de prascend, maar dat kan alleen jij inschatten denk ik?
Overigens = provarium breeding enige ingrediënt monnikspeper. Dus daar kun je al winst op boeken, door simpelweg pure monnikspeper te bestellen bij bv Pit & Pit.com, staat dacht ik een linkje van in de OP hier.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:45

Bedankt, het is nog heel onwerkelijk en er verandert zoveel. Hij had net nog een nieuwe pony erbij gekocht en een trailer laten bouwen. -O-

Kijk, daar heb ik al heel wat aan. Ja, de bloedtest is gewoon afgenomen door onze dierenarts, dus dat zou er dan inderdaad nog moeten zijn. En dat van die monnikspeper is een goede. Het voelt een beetje naar om nu al te sleutelen aan wat m'n vader deed, maar ik kan het hem nu niet meer vragen. Dus doe maar wat goed voelt. De pony is 17 inmiddels, maar hij moet (zeker nu) nog wel wat langer mee gaan.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:01

Sterkte met het verlies van je vader SaskiaB....

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:17

Sterkte SaskiaB :(:)

Hier even een update van mijn paard.
Dit was vorig jaar juni
Afbeelding

En dit is hij nu
Afbeelding

Hij ziet er erg happy uit en is flink aan het verharen, bij zijn hals en schouder heeft hij al een mooi zomervacht gecreëerd. Verder is het nog redelijk dik.
Ik geef hem nu vitalbix daily complete, met de lucerne en daar doorheen magnesium. Helaas heeft meneer besloten dit niet meer te willen en wat ik ook doe hij haalt er zijn neus voor op. Dus iemand ervaring met vitamine/mineralen brokjes wat de meeste wel lekker vinden??

Zijn hier verder mensen die monnikspeper bij geven? Zo ja hoeveel geven jullie dan en verlagen jullie dan ook de dosis pergolide?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:40

Gecondoleerd, SaskiaB. Moeilijk te bevatten als het zo plotseling is.
Inderdaad kun je goedkoper monnikspeper vinden dan de provarium breeding. Denk dat je met een shetlander niet bepaald hele pillen hoeft te gaan voeren, dus dan vallen de kosten van prascend per dag ook nog enigszins mee. Maar dat zou ik wel overleggen met een dierenarts die al wat ervaring heeft met PPID-paarden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:46

Hier vandaag de dierenarts geweest voor de longen, werden echt geprezen voor hoe goed ze eruit ziet. Maar ook het minder leuke nieuws gekregen dat we na alle waarschijnlijk bezig zijn met het uitstellen van haar dood door middel van een nieuwe prednison kuur. We moeten even aankijken of de prednison genoeg aanslaat om haar toch nog een jaar te houden of bij minder goed effect op korte termijn de keuze moeten maken om haar te laten gaan. Moeilijk Moeilijk blijft toch die keuze.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:02

Waarvoor krijgt ze die prednison.
Ik dacht dat paarden met ppid juist slechter worden van Prednison omdat dat cortisonen zijn. En die zijn al verhoogd bij ppid paarden.

LiesjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:36

Ik kom mij graag ook melden. Twee weken geleden is er bij mijn welsh pony van 11 ook cushing geconstateerd. Dierenarts heeft me nu precent gegeven. Voer die ze krijgt is cavalor strucomix.

Wat zou ik beter kunnen veranderen in voer?

LiesjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:57

We zijn er overigens achter gekomen toen hij niet uit zijn wintervacht kwam. Dierenarts moest komen om te enten, en toen heb ik dit bespreekbaar gemaakt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:46

cynthiar schreef:
Waarvoor krijgt ze die prednison.
Ik dacht dat paarden met ppid juist slechter worden van Prednison omdat dat cortisonen zijn. En die zijn al verhoogd bij ppid paarden.

Voor haar longen, haar longblaasjes zitten of vol met zijn of zijn geknapt. Ze staat met dit vrij normale weer als een idioot te pompen om voldoende lucht binnen te krijgen. Het is ook gewoon zielig om te zien. Gelukkig vandaag al een kleine verbetering te zien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:55

Zit ze nu nog dik in haar vacht Moonlight?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:17

cynthiar schreef:
Zit ze nu nog dik in haar vacht Moonlight?

Valt mee, vorig jaar was stukken erger. Er zijn bepaalde plekken waar ze nog wat lengte kan missen. Ze staan nu dag en nacht buiten en ik heb momenteel even geen waterdicht regendeken voor het geval dat we haar scheren. Scheren staat nog wel op het programma, alles binnen onze macht om haar een beetje te kunnen verlichten.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:10

Moonlight17 pas alsjeblieft op met die prednison, ze kunnen er ook hoefbevangen van raken...helaas was dat ook het geval bij een pony bij ons op stal...door de prednison zwaar hoefbevangen en bijna door de zool heen...ingeslapen
Weet dat het ontzettend moeilijk is omdat ze juist zo benauwd zijn...dat was precies het geval met de pony waar ik het over heb...ook zo benauwd en kortademig

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:54

Ja daarom denk ik ook (gedeeltelijk) scheren en van de prednison af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:19

LiesjeK schreef:
Ik kom mij graag ook melden. Twee weken geleden is er bij mijn welsh pony van 11 ook cushing geconstateerd. Dierenarts heeft me nu precent gegeven. Voer die ze krijgt is cavalor strucomix.

Wat zou ik beter kunnen veranderen in voer?

Dag Liesje,
Is ze goed op gewicht of aan de dikke kant ? Je zou eventueel de Fibre Force van Cavalor kunnen geven ipv de strucomix...zitten minder suikers en zetmeel in.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:18

Ik heb de pony geschoren, hij kwam er veel minder dun onder uit dan ik dacht. Gelukkig maar!
Wat wel jammer is, is dat de hoefsmid vandaag zag dat hij weer tegen hoefbevangenheid aan zit. Dus dat moet ik eens goed in de gaten gaan houden.

Maak nu de Provarium breeding op en dan stap ik over naar gewone monnikspeper. Super bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:24

@Saskia. De pony staat toch op een manege? Heeft hij dan wel elke dag weidegang? Dat hij tegen hb aanzit? Want krijgt pony geen wei en word toch hb, dan is het wellicht toch niet zo heel slecht plan om op de prascend over te gaan, want hb is wel een van de heftigste symptomen van de cushing en dat hou je met monnikspeper niet onder controle ben ik bang.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:03

[ITP] Zwangerschapsshoot met Fjord Megan, een droom!

Even een beetje spammen... Megan gaat erg goed op het moment. Ze staat 24/7 op de wei met Greenguard graasmasker en lijkt goed op gewicht te blijven. Eigenlijk mag er nog iets af, de afgelopen weken is het rijden wat minder geworden (hoe zou dat nou komen...) en heeft ze wel wat teveel gegeten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:59

anitaolja schreef:
Moonlight17 pas alsjeblieft op met die prednison, ze kunnen er ook hoefbevangen van raken...helaas was dat ook het geval bij een pony bij ons op stal...door de prednison zwaar hoefbevangen en bijna door de zool heen...ingeslapen
Weet dat het ontzettend moeilijk is omdat ze juist zo benauwd zijn...dat was precies het geval met de pony waar ik het over heb...ook zo benauwd en kortademig

Gelukkig nog geen hoefbevangenheid gehad. Er is momenteel niks anders dat genoeg werkt om haar nog het haar nog dragelijk te maken, constant adem te kort is ook geen optie. Mocht er iemand iets anders weten, willen we dat best proberen, maar scheren alleen gaat het niet meer oplossen voor haar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:24

Meganyr schreef:
[ITP] Zwangerschapsshoot met Fjord Megan, een droom!

Even een beetje spammen... Megan gaat erg goed op het moment. Ze staat 24/7 op de wei met Greenguard graasmasker en lijkt goed op gewicht te blijven. Eigenlijk mag er nog iets af, de afgelopen weken is het rijden wat minder geworden (hoe zou dat nou komen...) en heeft ze wel wat teveel gegeten.

Mooie foto's! Megan ziet er ook goed uit!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:45

ohjajoh6 schreef:
@Saskia. De pony staat toch op een manege? Heeft hij dan wel elke dag weidegang? Dat hij tegen hb aanzit? Want krijgt pony geen wei en word toch hb, dan is het wellicht toch niet zo heel slecht plan om op de prascend over te gaan, want hb is wel een van de heftigste symptomen van de cushing en dat hou je met monnikspeper niet onder controle ben ik bang.

Op de pensionstal bij een manege ja. Hij komt iedere dag gewoon buiten, maar staat niet op de weide. Daar is het de vorige keer mee mis gegaan. Ik moest hem nu minder bij gaan voeren. Mijn vader gaf hem de poeder ieder dag in een volle bak slobber...

Zal volgende week de dierenarts eens contacten. Ik zit nu zo niet te wachten op dit soort dingen, heb al genoeg andere dingen aan m'n hoofd. Maar het is niet anders! Heb me er simpelweg nooit in verdiept, in die zin weet ik er niets over en ben druk bezig met inlezen. Mijn paard heeft zomereczeem, daar was ik dan weer meer mee bezig :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:03

Even snel een berichtje: vandaag vieren we de (alweer) 26ste verjaardag van onze knappe maar vooral lieve KWPN merrie Irma. *\o/*
We hopen nog lang van haar gezelschap, fijne ritten, gekke streken en haar wijsheid mogen genieten.

Zaterdag nog een heerlijke buitenrit gemaakt met dochter en haar arabier. Was een rit vol gekke akties, zoals op de noodrem voor een uberschattig puppie, even nog een galopje aanzetten omdat het daar kan. Ze ziet er nog steeds 10 jaar jonger uit en zo gedraagt ze zich ook.
( Sinds november is er bij haar cushing geconstateerd. Eerst kreeg ze een half tablet, maar aangezien ze daar niet echt beter van werd, ben ik haar een kwart tablet gaan geven. Ik heb nu al een paar maanden een happy gek paard, loopt als een tierelier.)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:19

Megan wat een leuk paardje en wat een prachtige buik heb je!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:31

Voor mij heeft het geen zin meer dit topic te volgen. Mijn paard is gisteren totaal onverwachts overleden aan waarschijnlijk een hartaanval of scheur in de aorta. Ze draafde in het land, viel en was vrijwel daarna was ze al overleden.

Ik heb mijn overgebleven medicijnen, generieke pergolide, nu aangeboden aan een kennis. Mocht die ze, of niet allemaal, willen is er hier iemand met interesse er in?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:39

Vreselijk, Fransje! :(:) . Veel sterkte!