Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:08

Ja was een filmpje van de BIT.

Met mijn merrie gaat het nu weer de goede kant op, rug lijkt minder gevoelig. Ze staat nu wel met regendek want ben erg bang voor het verkleumen. Ze loopt nu ook voor de wagen wat heel goed gaat en ze gaat er ook steeds beter voor lopen. Steeds beter draven. Wij doen wat dressuur aan de hand en wat longeerwerk, wil niet dat alle spieren dadelijk er af zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:42

Sammyoo:
Het klopt dat het uiteindelijk vaak alsnog treurig afloopt. Maar vaak hebben de paarden ondanks hun beperking dan toch een aantal hele mooie jaren te leven gehad(de 1 langer dan de ander en de 1 ouder dan de ander).

Wat Jet zegt, kan ik me ook wel in vinden. Ik zou bang zijn dat alles alleen maar zwakker en slechter word.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:21

Hier wat ervaringen in Amerika http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... -Desmotomy Een beetje zoeken en je vindt ook een aantal casestudies. Zelfs een GP springpaard wat dit jaar weer meedeed aan de Sunshine Tour.
Tot nu toe kan ik op het internet geen negatieve ervaringen vinden. Worst case scenario is vooralsnog dat het niet helpt. En de lange termijn? Dat is afwachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:29

Op zich niet zo'n gek idee, ks is vaak moeilijk om rijtechnisch mee om te gaan, vooral in de sport en het ligt ook aan de ernst van de situatie. Dit kun je altijd proberen, met het idee dat het anders evengoed klaar is toch?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:59

Dat is inderdaad wel een beetje het idee, hoewel hij mag blijven zolang het paardwaardig is.
Paard heeft sinds we hem hebben goede en minder goede periodes gehad. Het was altijd moeilijk om hem te sluiten. Tot voor kort liep hij succesvol M2, maar hij gaat nu snel achteruit. Lang en laag gaat goed, maar zodra een beetje oprichting gevraagd wordt met gekanteld bekken geeft het paard aan dat hij pijn heeft. Ik verwacht op deze manier geen lang en pijnvrij leven. Dan maar liever m'n geld nu hieraan besteden, dan aan nog meer instructeurs, osteopaten etc. Je kan ook niet te lang wachten met deze ingreep, nu kan het nog.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:03

ik meld me af voor dit topic vrijdag word mijn beste maatje ingeslapen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:14

kalliexxxx schreef:
ik meld me af voor dit topic vrijdag word mijn beste maatje ingeslapen

Wat sneu Kallie. Je mag hier altijd blijven meepraten hoor. Heel veel sterkte.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:30

ja het is zeker balen, maar hij kan gewoon niet meer en hij ziet de lol niet meer met het rijden enz. dus dan is gewoon klaar.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:36

waar aan merken jullie dan dat ze last hebben van de wervels? kallie, wat ontzettend erg! :( je hebt er vast ontzettend goed overna gedacht, en neemt deze beslissing niet voor niets. :) blijf daar ook in geloven.

Ik vind het zelf ook moeilijk, ik heb wel het idee dat mijn paard het rijden wel leuk vind. ze leert enorm snel, is heel makkelijk aan de hulpen. etc etc. alleen het opstappen en opzadelen vind ze niks. ze heeft het ook met de longeersingel. :(

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:14

ja de eigenaar heeft er echt heel lang overna gedacht. en toch moeten besluiten dat niet meer gaat. zo lang ze er nog plezier in hebben zie ik nog geen rede waarom je zou stoppen. zodra ze daar geen lol in hebben dan is wel heel snel klaar. tenminste toen max stopte met lopen en het zelf niet meer leuk vind om op buitenrit te gaan. wisten we dat het nu heel snel klaar was. aangezien max een geval was wat moest blijven lopen om te kunnen blijven leven.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:23

oh, ja. dan is het klaar idd.

ik ken ook een quarter, die heeft ook KS. maar die loopt zonder problemen gewoon onder het zadel.. zo apart..

die van mij loopt ook vrijwel zonder problemen onder het zadel. alleen af en toe wat last van de spieren.

het gaat natuurlijk wel om gradatie's van KS. maar die van mij heeft 3 wervels tegen elkaar. vrij erg dus..

hoe kan het dat de een er wel last van krijgt en de ander niet. :(

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:25

max had KS maar daarop ook nog keer zen schoft gebroken(als veulen bij zen vorige eigenaar niks aan gedaan) hierdoor kon/wilde hij niet meer aan de teugel lopen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:13

Kallie, heel veel sterkte. Ik denk dat het een weloverwogen keuze is die de eigenaar heeft gemaakt en dat het voor Max inderdaad zijn tijd is om te gaan.

Elvee zit ook regelmatig wat strak in haar spieren, die masseer ik dan en ik stretch haar achterbenen, als ik dat verwaarloos ( zo 1 keer per week/10 dagen) gaat ze verder vast zitten in haar lijf en red ik het niet meer zelf. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet altijd merk met rijden, wel met werken aan de hand. Mijn instructrice is er gelukkig heel scherp op en die voelt het sneller aan. Zij rijdt de laatste maanden twee keer per week erop, soms stap ik er daarna nog even op, soms ook niet.
Gemiddeld rijdt ze nu zo'n 3 keer per week onder het zadel, soms wat vaker, soms alleen de twee keer. Als het mogelijk is qua bak longeer ik haar een keer en ik werk één of twee dagen met haar aan de hand. Ze staat nu nog dag en nacht buiten, maar morgen komen ze op stal en dan dinsdag blijven ze op stal i.v.m. het slechte weer en het natte land. Daarna wil ik haar 's nachts binnen houden, overdag weer naar buiten. Vandaag merkte ik ( heb niets gedaan, maar haar wel opgehaald uit het land), dat ze wat stijf was. Ik had al een lange dag achter de rug, dus morgen zie ik wel hoe ze is, anders masseer ik haar dus morgen weer. Elvee heeft dus twee doornuitsteeksels die tegen elkaar aan komen als ze haar rug teveel wegdrukt. Als ze haar rug gewoon goed gebruikt ( en haar buikspieren dus) komen ze niet tegen elkaar.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:55

Kallie, heftig zeg. Maar genoeg is genoeg, zo heeft hij geen pijn meer. Heel veel sterkte!
Ik denk dat er bij KS, naast de verschillende gradaties, ook wel een verschil zit in het ontstaan ervan wat de uitslag beinvloedt.
In mijn geval zat er een breuk in een halswervel, waardoor rond en rug stretchen goed was voor zijn ks, maar pijn veroorzaakte rondom de oude breuk.
Als je KS wordt veroorzaakt door een rijtechnisch probleem is de kans misschien groter dat de afloop positiever is. De dierenarts waar ik met Eagle mee werkte, gaf echter aan dat ze toch geregeld zag dat er andere factoren ipv of naast het rijtechnische stuk zaten. Kortom: verwacht je dat de KS temaken heeft met het rijkundige stuk, is er in mijn ogen best een goede kans. Daar komt natuurlijk wel een boel bij kijken: specifiek leren rijden, je paard leren dat het zonder pijn kan lopen etc.
Inmiddels heb ik nu een week of 6 een nieuw, gezond paard. Het is een verademing om niet alles in het werk te hoeven stellen om hem te 'repareren'. Ik rijd bewust en zal er alles aan doen om hem goed te houden, maar er zijn steeds meer genietmomenten. Helaas is de spanning die ik heb overgehouden aan mijn avonturen met Eagle nog flink aanwezig, zeker als ik bijvoorbeeld een week niet heb gereden. Ik merk nog elke dag dat Eagle me zoveel heeft geleerd met zijn 5 jonge jaren en weet zeker dat Don Piedro daar samen met mij de vruchten van gaat plukken...
Kortom: alle narigheid rondom KS zorgt ook dat je op een andere manier naar trainen gaat kijken, als je hier open voor staat. Voor mij is longeren niet meer wat het ooit was, ik kan een beetje lange teugelen en rijd op een andere manier. Naast al het verdriet levert het je dus wel kennis op, maar het is een harde leerschool..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:58

Danoesje, wat verwoord jij het goed. Ik denk inderdaad dat als het een primair probleem is, dat er rijtechnisch nog wel het één en ander aan te doen is, maar als er zoals bij Kallie en bij jou een andere oude blessure is, dat het een heel ander verhaal wordt.
Fijn dat je nu kan genieten met je nieuwe paard Don Piedro. Je hebt met Eagle wel een hele harde leerschool gehad, dat is erg jammer en zonde, maar gelukkig kan je er ook positieve kanten aan vinden.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:10

Ook ik heb besloten mijn paard in te laten slapen. Hij gaat sinds donderdag zwaar achteruit. Hij wordt steeds atactischer en de woorden Wobbler en hernia zijn genoemd. Het is genoeg geweest. Hij heeft pijn, ondanks de pijnstillers die hij sinds donderdag krijgt.
Het klinkt allemaal niet bemoedigend, maar ook bij mijn paard denk ik dat de KS een secundair probleem is. Ik denk ook dat als het een primair probleem is, je met training nog zeer veel kunt bereiken. Dus geef het niet direct op bij de diagnose KS.
Kallie, veel sterkte. En Danoesje, wat fijn dat je een weer een paard hebt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:26

Jeetje Kirian, ook die zware beslissing genomen. Ook jij heel veel sterkte gewenst hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:24

Goh jeetje. Ik heb nooit geweten dat KS zo'n ernstig probleem was. Nu ik me daarin heb verdiept zie ik dat pas.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:24

kirian schreef:
Ook ik heb besloten mijn paard in te laten slapen. Hij gaat sinds donderdag zwaar achteruit. Hij wordt steeds atactischer en de woorden Wobbler en hernia zijn genoemd. Het is genoeg geweest. Hij heeft pijn, ondanks de pijnstillers die hij sinds donderdag krijgt.
Het klinkt allemaal niet bemoedigend, maar ook bij mijn paard denk ik dat de KS een secundair probleem is. Ik denk ook dat als het een primair probleem is, je met training nog zeer veel kunt bereiken. Dus geef het niet direct op bij de diagnose KS.
Kallie, veel sterkte. En Danoesje, wat fijn dat je een weer een paard hebt!

jij ook sterkte, de laatste week is echt slopend vooral als hij nog zo lief doet.
Als de diagnose KS is moet je zeker niet gelijk opgeven.
je kan idd in training nog veel bereiken.
maar zodra je merkt dat hij hard achter uit gaat kan je niks anders dan laten inslapen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:02

Sterkte Kilian en Kallie met het verlies van jullie paarden

danoesje schreef:
Kortom: alle narigheid rondom KS zorgt ook dat je op een andere manier naar trainen gaat kijken, als je hier open voor staat. Voor mij is longeren niet meer wat het ooit was, ik kan een beetje lange teugelen en rijd op een andere manier. Naast al het verdriet levert het je dus wel kennis op, maar het is een harde leerschool..

Mooi verwoord, dit ervaar ik ook. Ik kijk nu op een hele andere manier naar de huidige dressuursport en trainingsmethoden.

Die operatie aan de ligamenten heb ik ook overwogen voor Vos. Ik ben met hem naar de Watermolen kliniek in Haaksbergen geweest, daar hebben ze al zo'n operatie uitgevoerd. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen het eerst te proberen met corticosteroïd injecties en de trainingsmethode van Monique de Rijk.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:23

Ik zit ook steeds meer te denken aan een oparatie. 95 procent van de paarden herstelt er goed van, en hebben nooit meer last van KS.

hoe duur is zo'n operatie eigelijk?

die van mij laat sinds kort tijdens het opzadelen en opstappen een beetje zenuwen merken.

Onder het zadel merk ik er helemaal niks van..

vreselijk, alle paarden die hier uiteindelijk ingeslapen zijn.. het is een goede keuze geweest, je wil je paard niet zien lijden. want dat is toch zeker wel wat ze doen, in sommige gevallen! :)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:59

Beangstigd mij ook wel dat er al een groot aantal paarden hier ingeslapen zijn. Ik hoop dat ik nog een tijdje van Vos mag genieten, maar ik zou hem ook niet willen zien lijden..

De kosten van zo'n operatie variëren nogal volgens mij, in Haaksbergen konden ze mij geen goede indicatie van de totale kosten geven. Begreep dat de operatie zelf rond de 1000 euro is, maar dat er nog allerlei randverschijnselen aan zorg bij komen. Na zo'n operatie moeten ze een lange tijd revalideren, ik begreep een half jaar rust en daarna een revalidatieprogramma.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:09

Jeanneee_ schreef:
Sterkte Kilian en Kallie met het verlies van jullie paarden

danoesje schreef:

Mooi verwoord, dit ervaar ik ook. Ik kijk nu op een hele andere manier naar de huidige dressuursport en trainingsmethoden.

Die operatie aan de ligamenten heb ik ook overwogen voor Vos. Ik ben met hem naar de Watermolen kliniek in Haaksbergen geweest, daar hebben ze al zo'n operatie uitgevoerd. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen het eerst te proberen met corticosteroïd injecties en de trainingsmethode van Monique de Rijk.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik heb van de 10 jaar Calypso zo onwijs veel geleerd en dat neemt niemand mij meer af. Ik kijk compleet anders naar de verschillende trainingsmethodes(en heb daar ook wel mijn meningen over), heb geleerd dat paarden uit veel meer bestaat dan de verzorging en een beetje simpel je rondje rijden. Ik kan de paarden trainen vanaf de grond en dingen 'voor elkaar krijgen' die ik anders nooit geleerd zou hebben. Ik sta compleet anders in het leven en ben veel positiever ingesteld geworden.
Geniet van de kleine dingen, van de weg ergens naartoe en heb begrip voor de manier van reageren van mens/dier.

Jeanneee_ schreef:
Beangstigd mij ook wel dat er al een groot aantal paarden hier ingeslapen zijn. Ik hoop dat ik nog een tijdje van Vos mag genieten, maar ik zou hem ook niet willen zien lijden..

De kosten van zo'n operatie variëren nogal volgens mij, in Haaksbergen konden ze mij geen goede indicatie van de totale kosten geven. Begreep dat de operatie zelf rond de 1000 euro is, maar dat er nog allerlei randverschijnselen aan zorg bij komen. Na zo'n operatie moeten ze een lange tijd revalideren, ik begreep een half jaar rust en daarna een revalidatieprogramma.

Snap ik heel goed! Is ook beangstigend, ergens. Aan de andere kant is het ook mooi dat er zoveel mensen, zoveel geleerd hebben van die periode met een paard.

Ik ben ervan overtuigd dat als ik 10 jaar geleden wist wat ik nu allemaal weet, dat Calypso 10 jaar langer geleefd zou hebben. Dan had ik haar meteen anders getraind, vanaf dag 1 en had ik niet meer stuk gemaakt dan dat er al stuk was.
Maar spijt? Nee, geen seconde. Calypso is met een reden in mijn leven geweest en ik heb daar zoveel van geleerd en de kans gehad om fouten te maken, die te herstellen en weer verder te leren. Zowel persoonlijk als voor haar trainingstechnisch.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:23

Krijg kippenvel van je, ijssnuiver :)
Maar...ik ben trots op alle mensen hier die hebben gekozen voor het welzijn van hun paard, ook als dat betekende dat ze ingeslapen werden, of misschien wel juist dan. Want wat doet het pijn!
Jeanneee, snap ik. In mijn geval was het echt een secundair probleem, heb niet eens de kans gehad om hem 'in de prak' te rijden want hij was al stuk. Dus probeer je er in zoverre niet teveel op te focussen. Mijn gevoel heeft al die tijd gezegd dat er meer aan de hand was en dat bleek ook zo te zijn. Emotioneel heb ik dus echt veel meer vertrouwen gekregen daarin.

Hoe naar het allemaal ook is, je neemt ook wat moois mee. Ik wilde alleen dat ik had kunnen zeggen dat ik dingen heel anders zou hebben gedaan, maar in mijn geval is dat niet zo. Eagle is veel te kort bij me geweest en ik had hem met alle training van de wereld niet veel beter kunnen krijgen/houden denk ik. Ik ben ook nog best vaak boos/gefrustreerd dat iemand mij waarschijnlijk willens en wetens een stuk paard heeft verkocht, zoals zo vaak gebeurt.
Toch denk ik dat Don Piedro er de vruchten van zal plukken en dat ie een aardige 'happy athlete' gaat worden, in ieder geval meer dan zonder Eagle. Daar ga ik me in ieder geval hard voor maken. Ik ben nog steeds iemand die het liefst werkt onder het zadel, maar door veranderende inzichten en ook door mijn spanning waardoor ik de lol nog niet volledig terug heb, zit ik er slechts 2 a 3 keer in de week max een half uurtje op en ben daar ook echt helemaal oke mee, zeker gezien zijn 4 jaartjes jong.
En wat is het genieten, een gezond, vrolijk paard met vertrouwen in de mens, maar wat is het soms slikken als je hier dan weer leest bij wie het allemaal toch eindigt.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:10

het is logisch dat het sommige beangstigd maar je maakt zo keuzen nooit zomaar. en idd van de paarden met KS kan je super veel leren. je denk overal veel meer bij na en je geniet van elk moment.
de laaste maanden en weken slopen je het meest. maar als je dan op het erf staat bij de DA om het in te laten slapen krijg je steeds meer rust. bij de eerst spuit die hij kreeg viel er al last van me schouders af. hoe vreet het ook klinkt nadat we er weer bij mochten toen hij op de grond lag(nog bij kennis) ben je opgelucht. eindelijk is het zover heeft hij geen pijn meer en sloopt het niemand meer. ik en de eigenaar waren echt blij dat hij nu eindelijk ingeslapen was. het geeft rust. want zodra we de datum wisten van het inslapen. konden we niet meer normaal naar hem kijken..hoe hij daar zo onschuldig stond in het weiland zonder iets te weten...dit alles bedoel ik positief(negatieve reactie graag voor je houden)