Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:13

@Rchell Ik herken veel in jou verhaal. Doordat Lumorko steeds opgastte en lichte verstoppingen had was ook hij sjaggie met tijd en wijlen. Je herkent je paard gewoon niet meer. Dikke knuf voor jou.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:19

Dank je wel! heb gemerkt dat het op de metacam stukken beter gaat.. dus ben benieuwd hoe de komende dagen zullen zijn..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:03

Iemand hier toevallig nog goede tips voor bontsingels (dressuursingels met bont eraan of omheen)? In de winter krijgt whizz aan het einde vaak wat slijtplekjes aan bovenkant singel. Heb nu al een hele fijne kieffer dressuur en heb ook wel een los bontje maar ideaal is dat niet. En met name waar ze te krijgen?

Hier gaat alles okay, ondanks al het gewaai en geregen. We blijven gewoon maar bezig in weer en wind ;-) Hoe is het met de rest?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:19

Ben nu zelf geveld door griep.....

Ik had een neopreen singel. Weinig last ervan.Losse bontjes
bevelen mij niet.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:15

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:27

_Luziream schreef:
Ben nu zelf geveld door griep.....

Ik had een neopreen singel. Weinig last ervan.Losse bontjes
bevelen mij niet.

Heb ik ook heel lang gehad en gebruikt, maar helaas zo ongeveer rond deze tijd gaan dan de kale plekjes komen en als ik de singel dan verstel komen de kale plekjes op de nieuwe locatie ;-) Denk ook aan singel met vast bont of zo een die je er echt omheen vouwt en met klitteband vast zet. Sterkte met de griep!!

Yello, zal even kijken! Fijn dat je aan de slag mag!! Nee kan het niet zien!
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-02-13 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:30

Nu zou het moeten lukken :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:35

Nu kunnen we het zien. Dacht eerst: ooh dat valt mee. Heel rustig. Maar kwamen toch een paar flinke uitspattingen. :j
Fijn he om je paardje weer zo enthousiast te zien!
Vanwaar de 99 dagen stalrust ? Heb je niet aan de hand mogen stappen ?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

Oh jawel, op het einde stapte ze 30 minuten, maar ze stond gemiddeld 6 uur per dag buiten in de winter en 10 uur in de zomer, dus is eigenlijk wel stalrust voor haar :) Ja ze bokt precies echt om te kunnen raken... Niet zo lief paard :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:38

Je zag het al aan die voorbeentjes dat er wat aan zat te komen ;-) Toch is ze tussendoor best braaf!
Is haar wond nu echt dicht en lekt die niet meer?
En mocht je haar "los' longeren? Ik moest Whizz bijzetten als ik zou gaan longeren - ik denk om 2 redenen, de buikspieren direct sterker maken en uitspattingen voorkomen ;-) :+

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:41

Bij ons is niet echt gezegd hoe we ze moesten longeren... Ik dacht dat bijgezet niet zo'n goed plan was voor haar omdat ze tijdens het aan de hand stappen nogal eens wou stijgeren, en wil niet dat ze achterover klapt. Vandaag haar nog eens 5 minuutjes rustig laten draven en ze liep zelf al met haar neus over de grond, maar 1 uitspatting, dus ze wordt snel rustiger, gelukkig! Haar wonde lekt niet meer, is niet dicht-dicht, maar de korsten zijn er af, dus het is wel mooi egaal allemaal. We mochten beginnen, dus we zien wel hoe het gaat. Ik wil gewoon dat ze overdag terug buiten kan staan, rijden moet nog niet zo snel, we kijken wel waar ze wanneer aan toe is :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:44

ik ben erg trots en wil het even met jullie delen :+

Met mijn kolieker... die eigenlijk nooit meer onder het zadel zou kunnen heb ik gister 3wp gehaald, en daarmee kunnen we ruim over naar het Z1 *\%/*

Als ik terug denk hoe het allemaal was in 2009... en soms nog is, met de terugkerende ellende... ben ik zo vreselijk trots op m'n ventje :+:
Inslapen, grasmaaier, recreatiepaardje... en nu toch echt op niveau *is een trotse moeder* :Y)
Dus ik wil jullie ook allemaal een hart onder de riem steken...

Het blijft sinds de operatie een lange weg, met een aantal pieken, maar zeker ook heel erg veel diepe dalen en veel spoed bezoeken en opnamen (incl klpd begeleiding :') ) naar Utrecht. Vaak te horen gekregen dat hij een medisch wonder was, en weinig paarden een dergelijke koliekoperatie en nasleep overleefden. (perforratie van de dunne darm, uitgerekte en geperforeerde maag, doorgescheurd buikvlies en erge bloedvergiftiging met uitval van organen en afsterven van de hoeven en huid erna.)
Vaak heb ik bij hem staan huilen en me af lopen vragen hoe we door moeten, en of we wel door moeten.
Ook een paar maanden geleden nog, toen het leek dat er iets niet goed was met z'n hart... maar wat achteraf mee bleek te vallen.
Maar hij heeft me er keer op keer door heen gesleept, zijn wilskracht en levenslust is enorm.
Altijd vrolijk en strijdlustig.
Dus geef het niet op, wanneer je paard aan geeft ook nog verder te willen :)

Toen:
Afbeelding

Afbeelding

En nu weer zo:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:46

Yellow - Misschien nog even informeren? Fijn dat ze de dag erna al rustiger was. Ik vond het wel fijn om een beetje richtlijnen te krijgen, hoe lang, hoe opbouwen e.d. maar dat schijnt best per kliniek te verschillen hoeveel tips of richtlijnen je krijgt - of misschien ook wel per paard ;-)

C_alsemgeest wat een super goed nieuws en wat een heftige tijd heb jij achter de rug al met al. Goed en knap dat je vol hebt gehouden zeg!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-02-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:47

Geweldig om te zien hoe hij is bekomen c_alsemgeest!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:49

fargo schreef:
Misschien nog even informeren? Fijn dat ze de dag erna al rustiger was. Ik vond het wel fijn om een beetje richtlijnen te krijgen, hoe lang, hoe opbouwen e.d. maar dat schijnt best per kliniek te verschillen hoeveel tips of richtlijnen je krijgt - of misschien ook wel per paard ;-)

Wij hadden ook gebeld om te vragen of een buikecho aan te raden was en de chirurg zei dat als er iets fout zit vanbinnen je wel vochtophopingen of ribbeltjes aan de buitenkant van de wonde ziet, dus als alles glad is, moest het goed zijn vanbinnen... Ze hadden gewoon gezegd begin met 5 minuutjes draven aan de longe, en steeds uitbreiden... Zoiezo gaat binnenkort de bijzetteugel er aan om inderdaad de buikspieren terug op te bouwen en om ervoor te zorgen dat ze haar rug ook ontspant, maar is het raar dat ik dat nu nog niet durf? Ik zie haar al helemaal achterover vallen, en dan zijn we terug bij het begin vrees is...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:09

Ja maar bokken en aangalloperen zijn dingen die eigenlijk in deze fase ook echt niet goed zijn voor haar buik. Dat voorkom je wel als je haar bijzet desnoods wat langer met ruimte maar dat ze zich beter in de hand laat houden. En als je haar voorwaarts houd denk ik niet dat ze zomaar omhoog komt of zich laat vallen, zo fit en fanatiek is ze denk ik nog niet..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:10

Zal ze morgen dan toch maar bijzetten... Alvast bedankt voor de tips! :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:13

Yellomoon: ik snap je angst wbt het bijzetten. Ik heb meerdere paarden achterover zien klappen of compleet in paniek zien raken. Bij die van mij durfde ik dat ook niet toen ze weer wat mocht doen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:15

SIEMxFUNNY schreef:
Yellomoon: ik snap je angst wbt het bijzetten. Ik heb meerdere paarden achterover zien klappen of compleet in paniek zien raken. Bij die van mij durfde ik dat ook niet toen ze weer wat mocht doen.

Hoe heb jij het dan gedaan? Hoe heb je ze rustig gehouden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:16

Yellomofoon schreef:
Zal ze morgen dan toch maar bijzetten... Alvast bedankt voor de tips! :)

Gewoon goed kijken hoe ze is van dag tot dag en voorzichtig aan, durf je het niet aan dan doe je het die dag niet? Maar de mijne gaf zich er eigenlijk juist aan over en ging aan de slag.. En hij mocht echt nog niet galloperen in het begin en deed dat gelukkig ook bijna niet op deze manier.

En wellicht is het handig om een stukje bak af te zetten zodat je daardoor ook meer grip hebt op uitbreken en tempo e.d. Succes!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:24

Ja, zoals vandaag was ideaal, vanvoor was de bak droog dus bleef ze daar mooi op de cirkel, vermits ze niet graag haar voeten nat maakt, maar zal inderdaad mijn prikpaaltjes eens terug moeten ophalen bij mijn vriend... Misschien morgen toch eens even naar de dierenkliniek bellen :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:04

Yellomofoon :
Het rustig houden was het moeilijkste van heel het proces bij mij. Zij heeft zich vanaf 3 dagen na de operatie kip lekker gevoeld. (gelukkig! )
Zelf woog ze 430 kilo, elke dag als ze even mocht stappen kreeg ze kalmeringsmiddel voor 800 kilo, maar zelfs daar kwam ze dwars door heen. Ik vond het hartstikke rot. Mijn lieve merrie, veranderde letterlijk in een draak die in je nek sprong, je beet en alles deed om los te breken. https://lh5.googleusercontent.com/-aXKv ... G_7582.JPG
Zo is ze nooit geweest. In overleg heb ik haar na 2 maanden overdag weer buiten bij de rest gezet. Vanaf dat moment ging het eigenlijk steeds beter!
Die prikpaaltjes is een handige tip. Maak je de ruimte wat kleiner om gek te doen.

Het klinkt misschien egoïstisch, maar ik vind het niet altijd fijn negatieve verhalen te lezen in het topic. Ze zijn er, dat is gewoon de realiteit, dat weet ik. Zoals de laatste tijd, dat er toch paarden ingeslapen zijn door koliek. Dan houd ik liever mijn oogkleppen op. Ik bedoel het echt niet verkeerd!
Aan de andere kant vind ik het fijn dat er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt met hun paard. Dat jullie dezelfde stress kennen en begrijpen wat het is om een zorgenkindje te hebben.
Ik lees trouw mee en hoop echt zo van harte dat het goed gaat met ieders paardje!

c_alsemgeest : Ik ben daarom erg blij om jouw positieve update te lezen. Het doet mij ook goed om te lezen dat jullie zoveel bereikt hebben. :D Je hart onder de riem steken is gelukt! Het maakt mij zelfs emotioneel om je verhaal te lezen.
Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen en moed! Groot gelijk dat je ontzettend trots bent. Dat jullie samen nog maar ontzettend veel gezonde jaren bij elkaar mogen zijn.
Heb je ook een foto van onder het zadel ? Nu ben ik erg benieuwd geworden :)

----------------
Het hele koliekavontuur heeft mij zo wakker geschud. Ik was al iemand die erg genoot van de kleine dingen, maar nu echt nog zoveel meer. Van de week heb ik een uur met haar gewandeld. Ik had voor het eerst na de koliek mijn brave, maar toch puberende merrie weer terug. In plaats van constant corrigeren dat ze rustig moet doen, liepen we echt als een team. Zo lekker samen gelopen. Oren erop, nieuwsgierig en vooral enthousiast.

Vanmiddag kwam ik en lag ze in de paddock uitgebreid in het zonnetje te slapen. Ik ben erbij gaan zitten en heb heerlijk gekroeld. Op zo’n moment kan je je niet voorstellen dat het anders had kunnen aflopen. Na een kroelsessie heb ik haar een uurtje in de wei gezet. Zo trots dat ze rond paradeerde. Om mij heen draaien en dan als een klein kind zo gelukkig aan ‘mams’ laten zien dat het zo goed gaat. <3 Meer heb je dan echt niet nodig.
Die oogjes stalen weer als ooit te voren :)
Afbeelding
Afbeelding

In het voorjaar ga ik haar inrijden. Dit wordt denk ik extra bijzonder, omdat de toekomst door die operatie ineens niet meer zo zeker was. Ik heb gewoon nog zoveel plannen en wil niet denken dat het ooit weer mis kan gaan. Maar gewoon genieten van elk moment.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:07

Wat leuk dat ze zich zo goed voelen :) Wanneer is jouw paard geopereerd?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:09

Begin november.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:10

Nooit problemen met de wonde gehad toen je ze terug buiten hebt gezet na 2 maanden?