Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:54

ohw hou op ik ken het,als je pech hebt dan komt het inderdaad allemaal tegelijk.
maar hierna komt ook een periode dat alles ontzettend goed gaat en daar moet je op vertrouwen.
:(:)
meerdere paarden hebben was altijd wel een droom van me,maar "helaas"kan ik het maar bij 1 houden.
in elk geval beterschap met de hond :(:)

IMJ

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:19

Ja, pech komt in 3en zeggen ze geloof ik?
Nou, jij hebt dan vast een keer of 2 pech, dan komt het in 6en.. is het daarna voorlopig even klaar lijkt me.. :+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 06:24

Per toeval zie ik http://www.paardenbasis.nl/ dat 16 febr erik laarakkers een lezing komt geven in de buurt.
jammer dat hij voor een lezing wel naar hier kan komen maar dat er voor een consult geen tijd gemaakt kon worden. (zie kopje bestaan 10 jaar)

Vanmiddag de uitslagen van mijn hond, bloedonderzoek en urineuitslagen.
Mijn hond is leishmania drager en kan zijn dat dit weer opspeelt.

Hopelijk is de pech vanaf het volgende deel van het nieuwe jaar weer weg ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:27

heb jij een hond met leishmania?
je treft het wel zeg met al die vreemde ziektes,jammer dat ze aan leishmania nog niet zoveel kunnen doen.
ik weet niet precies hoe het zit met besmetting naar de paarden toe,maar daar is wel naar gekeken of zij het hebben?

zoek contact met laarakker en vraag of hij alsnog komen kan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:29

Ik heb idd een hond met leishmania,zo'n 7 jaar inmiddels.
De uitslag van de leish volgt helaas volgende week pas.De bloeduitslagen waren goed en ook de urine.Er kwam een afwijkende waarde uit de lever,echter omdat de rest niet afwijkend was is dit niet verontrustend.
Vermoedelijk een virus dus inclusief verstopte neus.
Rumba eet redelijk ( de lekkere dingen althans :+ ) en verder slaapt ze veel.

Ik ben er over aan het denken wat laarakker betreft...maar zou het zin hebben...of zou hij er nu wel open voor staan..en als belangrijkste hoe krijg ik hem zelf te pakken??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:18

als je naar zijn kliniek belt dan is hij zelf vast wel een keer aanwezig toch?
ja weet je,je kunt het proberen.
wie weet staat hij er wel open voor en wil hij nu wel langskomen. :)
kan natuurlijk altijd zo zijn dat het om een of andere reden niet kan,maar dan heb je wel geprobeerd.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:27

die niet waagd, die niet wint. veel succes en ook met de rest. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:15

Even een update vanuit hier..vermoedelijk een lange :o
Mijn lieve hond rumba blijkt opnieuw weer leishmania positief te zijn.
Verder vandaag mijn shetlander met een verstopping,die heeft net parafine gehad dus even afwachten.
Verder vorige week bij de mannen dan weer die dikke benen..maar daar hebben we vermoedelijk de veroorzaker gevonden in het ruwvoer wat we afgelopen tijd hebben gevoerd.
Ze staan nu weer op grofstengelig hooi en de dikke benen zijn foetsie en ook mijn haflinger loopt weer beter.
Blijkt dat we ruwvoer voerden wat kwalitatief tegen kuilvoer aan zat.
Volgens de leverancier toch echt paarden hooi,grootste fout die ik gemaakt heb om een lang verhaal kort te maken is om hem te geloven...maar goed nu op fatsoenlijk hooi en ze gaan op zich vooruit..
Zelfs kyana heeft twee dunne achterbenen,helaas is verder haar lopen niet verbeterd en ook het bijten is in alle hevigheid terug.
ik heb nogmaals mijn dierenarts het filmpje van vanmiddag laten zien en hem gevraagd wat hij zou doen als het zijn paard was...dat was een moeilijke vraag...

Zijn antwoord was dat een gedragsverandering veroorzaakt word in het hoofd....mri of ct van het hoofd om dat uit te sluiten zou mooi zijn echter ook kostelijk en wat als daar wat uitkomt zal ze er niet beter van worden...
Hij adviseerde het aan te kijken zolang het gaat..maar ja hoe weet je nu zeker dat je paard geen last heeft of pijn..
morgen overleg ik met mijn andere dierenarts of we geen beslissing moeten maken..
Ik ben het filmpje aan het uploaden en er zal hoogstwaarschijnlijk weer commentaar op komen..dat mag..
Echter momenteel met alle financiele kosten en die uit het verleden afgelopen periode met eiegenlijk geen echte vooruitgang weet ik niet of ik nog door ga...twijfel slaat dus even toe...

Ik zal het filmpje plaatsen zodra het geupload is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:31

Welja, en het gaat maar door hè?
Wel fijn dat je de oorzaak vd dikke benen hebt kunnen achterhalen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:32

een ctscan is even een hoop geld maar dan weet je wel wat[ als er iets in het hoofd is ]
nu geef je ook veel geld uit aan elke keer onderzoeken

mijn paard is in Lienden door de ctscan geweest
en had ik dat maar eerder gedaan :j

had mij bijna 1 jr lang dokteren en verdriet/frustratie bespaard :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:18

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:26

voor degene die denken dat ze met haar hand een snoepje of wat dan ook geeft omdat ze na de mond/hand aanraking met haar kaken maalt, dit is tanden knarsen!

even voor de duidlijkheid, om de vraag voor te zijn. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:43

Jeetje, heftig zeg...

En ze blijft verder wel braaf, wat een lief dier en wat triest om te zien.

Kan het iets te maken hebben met de zenuwbanen? De huid lijkt super gevoelig, ze geeft aan dat aanraking echt pijnlijk is lijkt wel....dat tandenknarsen ook: ze weet zich gewoon geen houding te geven want ze wil dat het stopt maar ze wordt niet geweldadig naar de persoon.

Heel apart...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:55

het lijkt inderdaad gewoon super gevoelig op haar huid...ze verdraagt aanraking niet.
Zal weer een googlen....laatste keer dacht ik aan magnesium gebrek daar kunnen ze ook dit soort gedrag van krijgen.
Heb ik toen ook in een post geschreven,maar daar is het bloed op onderzocht en er was geen gebrek...toch?
Je zou er moedeloos van worden |(

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:59

Is onderzocht en ze krijgt reeds een paar maanden een magnesium suplement.
Gekke is dat ze een deken wel accepteert maar misschien geeft dit niet zoveel druk als aanraking.
Je word er inderdaad moedeloos van...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:07

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:23

de dierenarts opperde nog het idee om cortisonen te geven in lage dosis,mocht er een bepaalde druk op de hersenen zijn zou deze hierdoor afnemen.Echter het is nu zo'n giswerk..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:46

Ik wil even mijn excuses maken dat ik mopper op haar in het filmpje,je probeert alles tot 'boos 'worden toe,al weet ik donders goed dat het niet helpt.
Op een gegeven moment zie je haar omdraaien en ze duwt me hier haast mee weg.Dit probeerde ik te corrigeren wat natuurlijk niet helemaal fair is als ze juist mijn aanraking wil ontwijken..

Voor degene die dit een gedragsprobleem vinden in de vorm van dominantie,zet het filmpje dan even stil net voor het is afgelopen en kijk in de ogen van kyana.Ik weet zeker dat je zult zien dat ze niet gemeen of boos is..ook zij wil dit niet dat weet ik zeker,ze is er ook niet gelukkig mee op deze manier...

Ik zou willen dat ze gewoon simpel een hele dominante merrie is of een paard wat een loopje met me neemt...dan was het 'makkelijk'op te lossen..

Ik ben veel aan het zoeken op problemen in de zenuwen bij paarden.
Er is weinig over bekend.
Als iemand me een goede neuroloog op paardengebied kan aanraden hoor ik het graag.of er nog andere onderzoeken mogelijk zijn zoals een punctie etc..of afbeeldingen met zenuwbanen van paarden etc.

Ik zou graag naar de kliniek willen voor een ct/mri begrijp me niet verkeerd.
Echter met haar laadprobleem is dit niet simpel en ik vraag me af of ze de rit qua balans etc aankan.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:12

Je hoeft echt je excuses niet aan te bieden hoor. Als er iemand van alles probeert om haar paard beter te maken, ben jij het wel. :(:)
Ik vind het eigenlijk een heel zielig filmpje van een heel pijnlijk maar o zo braaf paard. Ik denk dat je van menig ander paard al een trap had gekregen.
Een scan van het hoofd is misschien wel de beste optie; zenuwen worden tenslotte aangestuurd door de hersenen. Maar ja, dan zit je inderdaad weer met laden en de rit zelf. Moeilijk, moeilijk.
Toch denk ik wel dat je een beslissing moet gaan nemen, want zo wordt het ook niet beter; zowel voor haar als voor jou is dit geen doen.
Ik wens je wijsheid en kracht.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 06:24

via pb gooide 'iemand 'een balletje op dat het dus om automutilatie zou gaan en mijn paard de endorfines zo prettig vind.Vermoedelijk zou ik de trigger kunnen zijn of de aanraking.
Er werd geadviseerd haar in een prikkelarme omgeving te stallen op een andere locatie.
Ik weet niet of dit een oplossing zou kunnen zijn..

ik zal vandaag met mijn dierenarts overleggen om eventueel met medicatie te starten tegen iets als zenuwpijnen.al is het om dit uit te sluiten.

CatoriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 06:35

Tips heb ik helaas niet, daar heb ik te weinig verstand van paarden voor, maar ik heb je topic helemaal gelezen.

Ik wil jou (en crazyshar) alle sterkte wensen voor nu en voor de toekomst :(:) :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:05

weet je dat ik ontzettend moest lachen juist als ik het filmpje zie?
:D
ik vind het er wel erg komisch uitzien in elk geval,dat gezicht ook wat ze er bij trekt
( sorry,voor diegenen die het juist suuuuperzielig vinden)
ze is het niet eens met de aanraking en dat uit ze door zichzelf te bijten....zo komt het op mij over

en waar dat vandaan komt?
geen idee.....ik vind het wel wat dominant overkomen en ik blijf toch heel erg denken aan een hormoongerelateerde aandoening.
wanneer was haar laatste hengstigheid?
volgens mij 3 weken geleden he :j

ik vind het wel vreemd dat je praat over een beslissing maken?
ik vind haar buik heel erg bol,en ik vind haar wat opgeblazen overkomen

krijgt ze alle medicatie nog?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:27

Wat ontzettend vervelend zeg!Ze voelt zich zo te zien echt niet fijn,het filmpje beweegt wat veel maar het lijkt op kramp in haar buik en het lijkt dat het bijten bij aanraking van haar buik het ergst is...

Sterkte maar weer!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:14

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:43

timokyana schreef:
via pb gooide 'iemand 'een balletje op dat het dus om automutilatie zou gaan en mijn paard de endorfines zo prettig vind.Vermoedelijk zou ik de trigger kunnen zijn of de aanraking.
Er werd geadviseerd haar in een prikkelarme omgeving te stallen op een andere locatie.
Ik weet niet of dit een oplossing zou kunnen zijn..

ik zal vandaag met mijn dierenarts overleggen om eventueel met medicatie te starten tegen iets als zenuwpijnen.al is het om dit uit te sluiten.

Lijkt me geen juiste conclusie - automutilatie bestaat, maar dat doet een paard meestal uit zichzelf en niet door aanraking.
Bijt Kyana zichzelf ook als ze niet door jouw geaaid wordt? Of als andere paarden haar aanraken?