is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:26

op 2-3 schreef ik het volgende.
yvonnedv schreef:
matasja schreef:
wel vraag ik me een klein beetje af of ze wel pijnvrij is, dit door de uitdrukkingloze en triest blik in haar ogen. kan een momentopname zijn natuurlijk.

Dat en het feit dat ze schraal blijft.

Ik zou dit paard een tijdje op pijnstillers zetten en dan goed in de gaten houden of er verandering plaatsvind om zo te bepalen of ze pijn heeft.

pijn kan zich ook uiten door gewichtsverlies/ niet aankomen.

Voor mij zou ook het belang van het dier voorop staan maar TS is nu eenmaal afhankelijk van haar ouders.

MarjanB

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:31

Er is ook pijnstilling die wel wat duurder is dan buut maar dan mag paard nog wel voor de slacht weg ( na wachttermijn) dus dat hoeft helemaal geen bezwaar te zijn om het niet te proberen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:39

yvonnedv schreef:
Stel TS geeft het paard buut en komt er zo toch achter dat het paard pijn heeft. Wat dan??? 28 dagen wachten zodat het paard toch voor menselijke consumptie geslacht mag worden wetende dat het dier zonder buut pijn heeft???
Of het paard laten slachten/ inslapen wat geld kost en geen slachtwaarde oplevert?

Of is het struisvogelpolitiek? Wat niet weet wat niet deert.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:52

euh en paard wat buut gehad heeft mag net geslacht worden voor menselijke consumtie. heb hier zelf mee te maken gehad. en dap zei dit tegen mij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:02

Dat klopt, die mag idd niet meer geslacht worden voor menselijke consumptie. Maar slachten kan altijd als je dat graag zou willen. Dan wordt het paard daarna alleen wel afgevoerd. Maar goed, dat is mss een beetje voorbarig hier. Als het dier geen pijn heeft, heeft de ts alle tijd om een beslissing te nemen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:18

Nu heeft het paard in 4 jaar een keer gerold, ik vind het verschrikkelijk om te horen dat hij daar 4 jaar over gedaan heeft.
En Ts nu rolt hij dagelijks?

Een gezond paard rolt.
Niet 1 keer in de 4 jaar.
Dat zijn al signalen dat er dingen niet goed zitten.
Maar er wordt aangehaald hij heeft gerold, Hij heeft gerent.
En al die keren die hij niet rent of niet rolt? Dikke kans dat hij zich ellendig voelt.
Maar die willen we niet zien, want dat komt te dicht bij de werkelijkheid.

Een paard die op buut heeft gestaan mag nooit meer voor menselijk consumptie geslacht worden, ook niet na 24 dagen.
Hij mag wel geslacht worden.
En in slapen mag altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:46

maikeltje schreef:
Ja maar je kiest toch voor het welzijn van je dier? Je laat je keuze toch niet afhangen van het feit of je nog wel of geen geld meer cashed voor het slachten van je geliefde dier?

Althans: zo zit ik niet in elkaar.

Bovendien had ze, als ze verzekerd wil zijn van geld bij dood, paard moeten laten verzekeren. Al vrees ik dat er geen verzekeringsmaatschappij zal zijn die dit dier in de verzekering wil hebben :o

De keuze om pijn uit te sluiten mbv pijnstillers mag toch niet afhangen van het wel of niet beuren van slachtgeld? Dit vind ik een kwestie van je verantwoordelijkheid willen nemen voor je dier!

Volkomen mee eens.

Stel je komt erachter met pijnstilling dat ze pijn heeft, dan vind ik een wachttijd onacceptabel, dat houdt dus in je paard 28 dagen (minimaal) zonder medicatie zetten om ze te kunnen laten slachten? Sympathiek wel -O-

En als je erachter komt dat ze geen pijn heeft, laat je ze sowieso niet slachten, lijkt me.

Zo ingewikkeld is dat toch niet?

Idd mag een paard met bute niet meer geslacht worden, maar op dat punt ga ik volkomen met Maikeltje mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:00

Wonderlijk topic dit :? .
Ik blijf het raar vinden dat er hier een aantal mensen zijn die van een paar foto's menen te kunnen beslissen over leven en dood van dit paard of pijn-medicatie voor kunnen schrijven.

Wanneer hun paard iets mankeert sturen ze dan een foto naar de dierenarts en krijgen ze de diagnose per mail zonder dat de DA komt kijken? Of zijn deze mensen hier paranormaal begaafd en doen aan foto-readings?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:19

irmaz schreef:
Wonderlijk topic dit :? .
Ik blijf het raar vinden dat er hier een aantal mensen zijn die van een paar foto's menen te kunnen beslissen over leven en dood van dit paard of pijn-medicatie voor kunnen schrijven.

Wanneer hun paard iets mankeert sturen ze dan een foto naar de dierenarts en krijgen ze de diagnose per mail zonder dat de DA komt kijken? Of zijn deze mensen hier paranormaal begaafd en doen aan foto-readings?

Heb je alle 49 pagina's gelezen of kom je net binnenvallen?
Je eerste opmerking is wel erg kort door de bocht. Om een dier in te laten slapen of medicatie te geven of weet ik veel zal er toch eerst een DA of andere deskundige bij moeten komen lijkt mij.

Aangezien topicstartser om welke reden dan ook zeer spaarzaam is met het inroepen van deskundige hulp zal dit topic nog wel lang lopen vrees ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:39

@kitbits: ik heb inderdaad alle 49 pagina's gelezen en als jij dat had gedaan had je gezien dat ik hier ook al eerder heb gereageerd :)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:46

irmaz schreef:
@kitbits: ik heb inderdaad alle 49 pagina's gelezen en als jij dat had gedaan had je gezien dat ik hier ook al eerder heb gereageerd :)

Jij leest volgens mij ook alleen maar wat je wil lezen:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:48

@ irmaz, heb je het stukje van Utrecht dan overgeslagen? Die dierenartsen hebben geloof ik wel een duidelijk advies gegeven over inslapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:52

Ik heb volgens mij ook aangeraden dit in overleg met een dierenarts te doen. Dat lijkt me ook niet helemaal onlogisch, uiteraard zul je bute ook via internet kunnen bestellen denk ik, maar de meest voor de hand liggende weg lijkt mij toch de dierenarts. Niemand heeft het hier verder over readers gehad dacht ik, of ernaar gehint. Dus waar de opmerking over readers vandaan komt, is mij een raadsel :?

Edit: teruglezend heb ik dat er niet bij gezegd. Hoe dan ook, het (en ik heb het hier over een test met pijnstilling, bute is een redelijk goedkope) is van mij uit slechts een advies, verder niets. Gegeven nav de informatie die TS geeft over het bezoek in Utrecht, en dat het paard maar niet aan wilde komen. Dan kun je kijken of zoiets uit pijn komt. Misschien had ik er achteraf bij moeten zeggen dat het wel verstandig lijkt een en ander in overleg met een dierenarts te doen, voor mijzelf was dat zó voor de hand liggend eigenlijk dat het me niet nodig leek het erbij te zeggen.
Ik heb verder steeds aangegeven dat het aan TS zelf is om een uiteindelijke beslissing te maken, ik vind zeggen dat een paard ingeslapen moet worden veel te ver gaan, als het niet van de dierenarts zelf komt, die beslissing is echt aan TS zelf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:35

Irmaz
De ts zegt wat loze opmerkingen en laat het daarbij.
Het paard is te mager. feit.
Dat kan door een slecht voerbeleid zijn, dat kan door pijn komen.
Dan heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid er achter te komen wat er is.

Meest logisch, je belt een da, legt voor wat het paard momenteel te eten krijgt.
Dan ga je kijken wat de Da zegt,
- dat is te weinig voer, voer dit en dat eens een maand meer en je moet verschil zien.
- Dat is voldoende, dus aanvullen bloed onderzoek in wat hij te kort komt is noodzakelijk.
- Dat is voldoende, pijn zou een oorzaak kunnen zijn, zet hem eens 14 dagen op een pijnstiller en zie of er verschil optreed.

Maar ts doet dat niet, al maanden niet al jaren niet.
Nee die plaats een keer een berichtje dat hij heeft gerold dus er is niets met het paard aan de hand.
En daar struikelen veel bokkers terecht over.
dagen, weken, maanden gaan voorbij zonder actie. Bij een paard wat er duidelijk slecht uitziet.
Er wordt om minder de dierenbescherming gebeld...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:57

little_king schreef:
dagen, weken, maanden gaan voorbij zonder actie. Bij een paard wat er duidelijk slecht uitziet.

ze heeft het paard zelfs moeten verhuizen van stal omdat de buurt erover had geklaagd, hoezo bord voor je kop dat er iets MOET gebeuren.
waar blijft die zo gewilde second opinion? waar blijft een behandelplan? paard heeft notabene te koop gestaan omdat ze de sport in wil.. was er toen even een helder moment dat dat met dit paard niet ging gebeuren?
en 2 paarden onderhouden was te duur, en ze wil niet dat het paard onnodig langer lijdt er zitten zoveel kromme verklaringen in dit verhaal.
de foto's van Utrecht laten zien dat dit dier slijtage heeft en nog vele malen erger gaat krijgen, want de tussenwervelschijven zijn weg, wervels liggen tegen elkaar aan! dit komt niet goed met supplementen, dit komt niet goed met trainen, dit komt niet goed met een second opinion en ook niet met een hoop doorzettingsvermogen en hoop.
een sportpaard wordt het nooit, recreatie ook niet als je naar de foto en diep in je hart kijkt, zou jij hier ECHT op durven stappen om haar in te gaan rijden????
de rug is misvormd, ribben zijn kort, darmstelsel wellicht verkeerd aangelegd ( had het paard wat ik al eerder aanhaalde namelijk ook, kon daarom ook niet dikker worden omdat hij niets met de voedingsstoffen kon)

wil je het aankijken en dus voor haar vechten, laat dan nog 1 keer een second opinion doen en onderzoek of er echt geen pijn in het spel is door de drukkende wervels, MAAR leg je erbij neer dat er waarschijnlijk nooit op gereden kan worden.
wil je er geen geld aan uitgeven, laat haar dan gaan.
de waarheid komt soms hard aan maar zo nog een jaar aanklooien en maar afwachten vind ik niet eerlijk tegenover het paard, ze is afhankelijk van jouw inzicht en hulp!

natuurlijk ben ik het ermee eens dat als ze geen pijn heeft ze niet geslacht hoeft te worden, maar je geeft zelf aan haar niet te kunnen houden als weidemaatje, en iemand anders hiermee opzadelen lijkt me ook niet erg zinvol..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:02

Ik heb voorheen ook diverse keren gereageerd op TS
antwoorden krijg je niet op vragen je kan net zo goed tegen een muur aan kletsen.
Ik denk dat ze alleen maar zit te wachten op positieve dingen en alle serieuze adviezen gewoon niets mee doet.
En dan zegt ze ineens paard flink aan het werk zetten of bijzetten een goed idee is?
NEE natuurlijk niet het paard is in een slechte conditie zie er eerst een hoop kilo's aan te krijgen.
En laat hem eens goed nakijken door een dierenarts.
Ze leeft echt in een droomwereld en denkt dat alles gewoon vanzelf goed gaat komen kom op word eens wakker jij bent degene die voor het paard een lijdensweg veroorzaakt.
Doe er eens wat aan in plaats van eindeloos afwachten.
en Matasja verwacht jij echt een antwoord?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:05

norton84 schreef:
euh en paard wat buut gehad heeft mag net geslacht worden voor menselijke consumtie. heb hier zelf mee te maken gehad. en dap zei dit tegen mij.

Klopt, een paard wat eenmaal in zijn leven Bute heeft gehad dag de rest van zijn leven niet meer geslacht worden voor menselijke consumptie (omdat de reststoffen altijd in het vlees aanwezig blijft).
Maar met metacam is de wachttijd maar 3 dagen, dat is wel te overbruggen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:08

nee ik verwacht geen antwoord, weet toch dat ik die niet ga krijgen.... maar misschien schud het haar weer een klein beetje wakker, zoveelste poging.......

waarom moet het paard voor menselijke consumptie geslacht worden? als bute het goedkoopste is kan ze dat toch geven en paard laten slachten voor niet menselijke consumptie... weet je wel waar je aan toe bent..
wel zullen de klachten dan erger worden als je stopt, ze breekt dan door de pijn heen en gaat dus meer schade veroorzaken. ze rolt niet voor niets al 4 jaar niet of nauwelijks... die van mij rollen na iedere borstelbeurt of "training".....

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:17

matasja een paard word niet binnen een paar weken mager daar is een langere tijd overheen gegaan en dat heeft een oorzaak dit komt niet door hard groeien maar door onvoldoende eten of pijn of wormen.
TS moet bij zichzelf maar te raden gaan welke van de drie het word.
Mijn paard is ook niet voor consumptie dat heeft de vorige eigenaar aangegeven dus moet worden ingeslapen als de tijd daar is kost geld maar om een paard zo te houden als TS doet kost veel meer en ik vraag me af wat heeft het paard eraan.
Dus op pijnstiller zetten vind ik nog niet zo'n gek advies dan kun je wel iets uitsluiten.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:33

lady62 schreef:
matasja een paard word niet binnen een paar weken mager daar is een langere tijd overheen gegaan en dat heeft een oorzaak dit komt niet door hard groeien maar door onvoldoende eten of pijn of wormen..

was ook mijn punt, dit paard moet pijn hebben met wervels die tegen elkaar aan komen... onvoldoende eten kan maar misschien ook slechte opname door onderontwikkeld darmsysteem..
door hard groeien sowieso niet, als jaarling en 2 jarige zag ze er vele malen beter uit als nu. de glans is eraf, en ook het gewicht is enorm teruggelopen...
als ik deze foto zie, en daarna die van een paar weken geleden.....
http://s282.photobucket.com/user/vea-pa ... 2.jpg.html
en dan nu
http://i282.photobucket.com/albums/kk27 ... a19c6e.jpg

duidelijk verschil in een jaartje tijd, misschien dat er zelfs nog mijt of luis in het spel is als ik zie hoe slecht de vacht is, kale plekken en openstaand

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:40

maar ja het advies is goed bedoelt.
alleen ben ik bang dat er niets mee word gedaan.
TS graag een reactie.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:57

matasja schreef:
little_king schreef:

ze heeft het paard zelfs moeten verhuizen van stal omdat de buurt erover had geklaagd, hoezo bord voor je kop dat er iets MOET gebeuren.
waar blijft die zo gewilde second opinion? waar blijft een behandelplan? paard heeft notabene te koop gestaan omdat ze de sport in wil.. was er toen even een helder moment dat dat met dit paard niet ging gebeuren?
en 2 paarden onderhouden was te duur, en ze wil niet dat het paard onnodig langer lijdt er zitten zoveel kromme verklaringen in dit verhaal.
de foto's van Utrecht laten zien dat dit dier slijtage heeft en nog vele malen erger gaat krijgen, want de tussenwervelschijven zijn weg, wervels liggen tegen elkaar aan! dit komt niet goed met supplementen, dit komt niet goed met trainen, dit komt niet goed met een second opinion en ook niet met een hoop doorzettingsvermogen en hoop.
een sportpaard wordt het nooit, recreatie ook niet als je naar de foto en diep in je hart kijkt, zou jij hier ECHT op durven stappen om haar in te gaan rijden????
de rug is misvormd, ribben zijn kort, darmstelsel wellicht verkeerd aangelegd ( had het paard wat ik al eerder aanhaalde namelijk ook, kon daarom ook niet dikker worden omdat hij niets met de voedingsstoffen kon)

wil je het aankijken en dus voor haar vechten, laat dan nog 1 keer een second opinion doen en onderzoek of er echt geen pijn in het spel is door de drukkende wervels, MAAR leg je erbij neer dat er waarschijnlijk nooit op gereden kan worden.
wil je er geen geld aan uitgeven, laat haar dan gaan.
de waarheid komt soms hard aan maar zo nog een jaar aanklooien en maar afwachten vind ik niet eerlijk tegenover het paard, ze is afhankelijk van jouw inzicht en hulp!

natuurlijk ben ik het ermee eens dat als ze geen pijn heeft ze niet geslacht hoeft te worden, maar je geeft zelf aan haar niet te kunnen houden als weidemaatje, en iemand anders hiermee opzadelen lijkt me ook niet erg zinvol..

Ontzettend goed verwoord, dit is precies zoals hoe ik het zie! _/-\o_

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:22

Jammer dat TS niet reageert, maar kan het ook wel een beetje begrijpen. Er wordt door verschillende mensen wel een heleboel agressie over haar uitgestort: veel adviezen en een eindeloze herhaling van hetzelfde. Als zij die adviezen niet wil of kan opvolgen is dat haar zaak.

Ik krijg uit alles de indruk dat haar paard, ook al is het niet correct gebouwd, momenteel niet lijdt, geen echte problemen heeft en tamelijk happy is. (Waarom MOET er dan volgens sommigen iets gebeuren?) Of het ooit een berijdbaar paard zal worden, daar twijfel ik ook aan, maar ik heb dan ook geen ervaring met dergelijke rugproblemen.

Ik zou graag een filmpje zien van de bewegingen van dit paard als het los in de bak loopt. Gewoon in alle gangen. Dat is overigens wel een beetje uit nieuwsgierigheid, want ik heb geen adviezen. Op het longeerfilmpje is dat ook al door de voortdurende bocht, die dit paard kennelijk nog niet gewend is om te lopen, wat moeilijk te zien.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:24

dat van die fries op pagina 16 heb ik over gelezen het is een stermerrie's die goede veulens heeft gehad en die hebben die rug allemaal niet en ze hoefde van de da niet worden ingeslapen omdat er niks aan de hand was en dat alleen die rug gewoon ver was ingezakt de merrie rijd niet

weet het is een hele laate reactie maar wil het tog maar zegge ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:07

Hevonen schreef:
Jammer dat TS niet reageert, maar kan het ook wel een beetje begrijpen. Er wordt door verschillende mensen wel een heleboel agressie over haar uitgestort: veel adviezen en een eindeloze herhaling van hetzelfde. Als zij die adviezen niet wil of kan opvolgen is dat haar zaak.

Ik krijg uit alles de indruk dat haar paard, ook al is het niet correct gebouwd, momenteel niet lijdt, geen echte problemen heeft en tamelijk happy is. (Waarom MOET er dan volgens sommigen iets gebeuren?) Of het ooit een berijdbaar paard zal worden, daar twijfel ik ook aan, maar ik heb dan ook geen ervaring met dergelijke rugproblemen.

Ik zou graag een filmpje zien van de bewegingen van dit paard als het los in de bak loopt. Gewoon in alle gangen. Dat is overigens wel een beetje uit nieuwsgierigheid, want ik heb geen adviezen. Op het longeerfilmpje is dat ook al door de voortdurende bocht, die dit paard kennelijk nog niet gewend is om te lopen, wat moeilijk te zien.

pagina's terug is al gevraagd om een filmpje dat ze los in de bak beweegt maar geen reactie
En de steeds herhalende adviezen komt omdat TS nergens op reageert.
Dit is jammer want ze vraagt toch duidelijk of wij haar wat meer kunnen vertellen of ze met het paardje kan gaan rijden.
Er zitten hier op bokt echt wel mensen met verstand van zaken die haar best wel advies kunnen geven
En die zijn er ook geweest alleen doet ze er niets mee.