Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:25

dat abler, geef je dat net als gastro gard tijdelijk? of is dat een supplement wat je als onderhoud geeft?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:03

rockey schreef:
dat abler, geef je dat net als gastro gard tijdelijk? of is dat een supplement wat je als onderhoud geeft?

Aangezien de prijs van Abler een stuk beter is, kun je het ook daadwerkelijk een langere periode geven.
Zie mijn vorige bericht waarin ik aangeef hoelang ik hoeveel zakjes heb gegeven. Ik ben op 20-12-2013 begonnen en ik geef nog steeds één zakje per dag als onderhoud.

Wat ik zelf heel 'mooi' vind om te zien, is dat ik op 20-12-2013 begonnen ben met het geven van één zakje. 24 uur later was m'n paard in complete stress. Die dag weer één zakje gegeven en 24 uur later weer complete stress. Ik lag er letterlijk wakker van, hoe kan dat nou toch?
De derde dag heb ik de dosis verhoogd, in het kader van: wellicht is het onderdosering en is het gewoon uitgewerkt na een bepaalde tijd waardoor hij dan juist heel erg pijn heeft.
De vierde dag was m'n paard de rust zelve.
Dat bleef zo toen ik hem 10 dagen lang 2 zakjes per dag voerde, maar de stress kwam terug toen ik stopte. Daarop heb ik een grote bestelling gedaan en een behoorlijk intensieve kuur gegeven. Nu gaat het perfect met één zakje per dag.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:12

rockey schreef:

Abler is exact hetzelfde als gastrogard, namelijk omeprazol als werkzame stof, met een coating om te zorgen dat het ook in een paardenmaag werkt.
Hier in Nl heeft 1 bedrijf het monopolie op dit product en daarom kunnen ze belachelijk hoge prijzen vragen. Echt van de zotte, want de omeprazol bestaat al zo lang, dat het echt geen drol meer kost. Abler is een amerikaans bedrijf, dus die zitten niet met dat gezeur van patenten enzo, daarom is het veeeeeeeel goedkoper daar. Het enige andere verschil is dat gastrogard een pasta is en abler heeft korrels of pillen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:15

Klopt. En de prijs is natuurlijk een groot verschil!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:17

mijne heeft 4/5 doosjes gastro gard gehad, dus ik weet dat het duur is -O-

de pronutrin die ik hem daarna moest geven , at hij niet, dus die heb ik weg gegeven.

ik heb hem sinds kort op maag support staan van de paardendrogist, maar dat is natuurlijk nooit zo heftig als een gastro gard of abler zoals ik het nu lees.

ik zou hem graag iets goeds willen geven als onderhoud. verder aan het management erom heen wordt al zoveel aandacht besteed...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:37

SteffiiY schreef:
Klopt. En de prijs is natuurlijk een groot verschil!

Dat kan je wel zeggen....voor mij 3000+ euro vs 200 dollar..... Precies dezelfde hoeveelheid!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:58

Abler heeft ook pasta, die gebruik ik. (niet alleen korrels of pillen dus)

Afgelopen donderdag zat ik volkomen in de stress, bang dat Tweet een terugval had. Ondertussen is die stress een heel eind gezakt, sterker nog, het lijkt wat betreft zijn maag loos alarm te zijn geweest.
Hij heeft wel degelijk ergens last van gehad, waarschijnlijk een lichte krampkoliek. Bij ieder ander paard had ik daar ook als eerste aan gedacht, maar ja, Tweet is maagpatient en daarom dacht ik dus eerst daar aan...
Binnen een dag was hij echt al heel veel beter, na 2 dagen was hij gewoon weer fit. Zo snel gaat dat niet bij maagproblemen, zelfs niet als je omeprazol geeft. (Dat ben ik dus wel direct weer gaan doen, ik dacht tenslotte aan maagproblemen. Ondertussen al weer aan het afbouwen)

Vanwege de schrik en de verwachting op maagproblemen wel direct dezelfde dag een hooinet gefabriceerd dat echt niet meer leeg gaat in een dag. Zodat ik echt zeker weet dat hij de hele nacht kan knabbelen.

Afbeelding

2,5 meter lang, 1 meter diep, mazen van 3x3 cm. Het hooi dat we momenteel hebben is erg fijn en gaat eigenlijk iets te makkelijk door de mazen heen. Daarom meng ik het ondertussen met wat stro, dan wordt het net even lastiger.

Afgelopen maandag zou ik de veearts laten komen. Niet mijn `vaste` veearts, die was helaas enige dagen vrij. Omdat Tweet zo snel weer kiplekker leek te zijn, heb ik dat afgezegd. Vandaag is mijn ´vaste´ veearts weer begonnen met werken, en vandaag in de loop van de dag of morgen belt hij me op voor telefonisch overleg. Weer even kijken waar we staan, en waar we naartoe werken. Naar aanleiding van de schrik vorige week zit ik met stapels vragen en onzekerheden, en die bespreek ik graag even met hem.

Als dat gesprek geweest is, laat ik hier wel even weten hoe of wat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:15

@Wanderes: Een paard is wel 6-10x zwaarder als een mens en volgens DA was dit een prima dosering. Weet zelfs paarden die infusen met natriumbicarbonaat gekregen hebben, je hebt echt al wel redelijk wat nodig om effectief de pH sterk te verlagen.

als ondersteuning kunnen kruiden prima werken ( af en toe een stopweek inlassen om gewenning vh lichaam tegen te gaan). Maar kan me ook prima inbeelden dat je gedurende maanden een lage dosering omeprazole blijft geven. Genoeg mensen die continu Ome-/pantho-/esomeprazole nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:28

Femke_Tweety schreef:
Binnen een dag was hij echt al heel veel beter, na 2 dagen was hij gewoon weer fit. Zo snel gaat dat niet bij maagproblemen, zelfs niet als je omeprazol geeft. (Dat ben ik dus wel direct weer gaan doen, ik dacht tenslotte aan maagproblemen. Ondertussen al weer aan het afbouwen)

Jawel hoor, zo snel gaat dat zeker wel met maagproblemen.
Zelf al eens maagproblemen gehad? Als ik 's nachts wakker werd van de pijn nam ik een stukje kaas en dan was het bijna direct weer over.
Voor m'n paard geldt nu hetzelfde. Hij is heel intensief behandeld. Als ik nu merk dat hij toch weer last heeft gehad, geef ik één dag twee zakjes en dan is het direct weer goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:35

De eerste 2 keer, met echte maagproblemen, duurde het bij Tweet zeker 4 a 5 dagen voor er een groot verschil was. Wel al kleine dingetjes, maar het grote verschil kwam na een dag of 5. Nu dus eigenlijk binnen een dag.

Achteraf gezien waren de symptomen ook net iets anders, hoewel het dus genoeg op elkaar leek on te maken dat ik aan maagproblemen dacht.

Maar ook dit is 1 van de dingen die ik wil bespreken met mijn veearts. Wanneer moet ik denken aan maagproblemen, wanneer is het iets anders. Wanneer starten met medicijnen, bij welke klachten en hoe lang moeten die klachten er zijn.
Hoe hou ik koliek en maagpijn uit elkaar. Etcetera, etcetera.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:42

De herstelperiode hangt natuurlijk af van de ernst van de problemen.
Een lichte terugval is sneller hersteld dan wanneer het paard nooit eerder behandeld is tegen maagzweren.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:16

Een volger hier, ik begrijp van jullie dat het niet veel kwaad kan om eens een kuur adler te geven bijvoorbeeld? Gewoon om zeker te zijn dat het wel/geen maagzweer is?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:31

Aimee schreef:
Femke_Tweety schreef:

Jawel hoor, zo snel gaat dat zeker wel met maagproblemen.
Zelf al eens maagproblemen gehad? Als ik 's nachts wakker werd van de pijn nam ik een stukje kaas en dan was het bijna direct weer over.
Voor m'n paard geldt nu hetzelfde. Hij is heel intensief behandeld. Als ik nu merk dat hij toch weer last heeft gehad, geef ik één dag twee zakjes en dan is het direct weer goed.

Mijn paard is inderdaad na 2spuiten gastrogard gelijk weer fit!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:40

Nog even terugkomend op de vraag van aanschaf gastrogard. Ik had de spuiten destijds via mijn behandelend d.a. aangeschaft. Maar zag later dat dierapotheker.nl ze ook levert. En veel supplementen zijn via hun goedkoper te krijgen. Tip voor de liefhebber :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:54

lkaw schreef:
Nog even terugkomend op de vraag van aanschaf gastrogard. Ik had de spuiten destijds via mijn behandelend d.a. aangeschaft. Maar zag later dat dierapotheker.nl ze ook levert. En veel supplementen zijn via hun goedkoper te krijgen. Tip voor de liefhebber :D

maar je hebt nog steeds een recept nodig van je DA. en goedkoper ja idd, maar toch nog 24euro per spuit (die van mij heeft 1.5 spuit per dag nodig)

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:13

:P Hihi. Daarom heb ik nu ook bij abler besteld. Vorig jaar kende ik abler nog niet, helaas....

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:06

Ik bedacht me opeens iets anders...
Op dit moment geef ik Velaz maagcompositum bij. Maar als ik straks de abprazole binnen heb en kan gaan geven, moet ik de maagcompositum dan even stopzetten? Of gaven jullie dat er gewoon bij?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:43

Ik heb dat in het begin gecombineerd :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:56

Aan het begin combineren, dan kun je de abler opbouwen en het compostitum afbouwen.

Merlealmelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:15

Ik heb ook een paard die sinds woensdag maagzweer heeft, hij krijgt nou dure medicijnen die hij absoluut niet wil door zijn voer heen. Wel eet hij gras en hooi en drinkt goed en zit vol energie.
Zijn brokken laat hij alleen staan.
Iemand een idee om hem weer aan het eten te krijgen? Zijn medicijnen met een spuit in de mond inbrengen is absoluut geen optie hij gaat dan gelijk rechtop staan.
Luzern krijgt hij vanaf morgen erbij gevoerd zodat zijn ph omlaag gaat.
Vanaf woensdag is hij niet meer gereden, wel wil ik morgen op hem stappen en een rondje stappen buiten want het is nou een bom met energie geworden.
Hij was licht in training omdat ik binnenkort met hem dressuur wil starten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 07:46

Als ik het goed begrijp geef je jouw paard de medicijndn door de brok heen? Of geef je brok echt omdat je wilt dat ze brok binnenkrijgt?

Merlealmelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:13

Door de brok is de enige manier waardoor hij een beetje van zijn medicijnen binnen krijgt andere manieren zijn echt te gevaarlijk. Het is niet omdat hij brok moet hebben maar omdat dit echt de enigste manier is helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:20

Merlealmelo: afhankelijk van de ernst van de zweren (Is er een scopie gedaan?) zou ik toch wel even goed uitkijken.

Geen medicijnen binnen krijgen, en nu alweer opstappen en binnenkort willen starten: Als je heel veel mazzel hebt gaat dat lukken, maar denk er wel aan dat je paard van echte zweren goed beroerd kan zijn, en dat dat ook niet zomaar over is.
Bij mijn paard zijn er op 20 januari door middel van een gastroscopie maagzweren vastgesteld.
Ik ben nu -heel, heel voorzichtig- weer aan het oppakken. Mijn paard is er nog steeds niet 100% doorheen, hoewel hij de laatste weken wel goed vooruit gaat.
Doe alstjeblieft voorzichtig!

Over Tweet komt er later vandaag een update. Ik heb de vaste vee-arts nog steeds niet gesproken helaas, dat wordt waarschijnlijk vandaag ergens laat op de dag. (Ik heb vanochtend zelf nog maar een keer gebeld)
Het algemene beeld lijkt dat hij het na zijn krampen 1,5 wek geleden gewoon goed is blijven doen. Hij daarvoor echt goed aan het bijtrekken, en dat lijkt door te zetten.
Tweet heeft wel naast zijn maagklachten ook darmproblemen gehad afgelopen winter, dat hing toen allemaal aan elkaar vast. Maakt het nog een fractie lastiger dan alleen maagproblemen.
Maar het lijkt dus goed te gaan nu. Laat dit alstjeblieft doorzetten, ik ben ondertussen best wel erg gaar van alle zorgen.

Merlealmelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:53

Er is naar gekeken en het was de vorm en maat van een knikkertje het zweertje. Dus niet groot die da zei ook dat het reuze mee valt maar toch voor de zekerheid medicijnen moet krijgen. Kreeg net te horen van de stalbaas waar mijn paard staat hij hij zijn brokjes met medicijnen netjes heeft opgegeten dus hij heeft nou de medicijnen binnen gekregen en hopelijk aankomende weken ook weer

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:49

Even een vraag tussendoor, kan het kloppen dat de calculator op de site van abler zegt dat ik 4 zakjes per dag moet geven?
Mijn paard is een bijna 5 jarige shire, ca 1.75m en weegt ongeveer 750 kg.
Het lijkt me nogal veel, ik zie dat de meeste van jullie hier 2 zakjes per dag gebruiken?
Ik wil gaan voor de Abprazole, de blauwe korrels. Ervaringen?