[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

di_angelo

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:42

Ok als ze het niet eerder zo heeft gedaan en goede tussenposes heeft gehad kan het haast niet inderdaad, maar je weet nooit wat er in zo'n lichaam omgaat natuurlijk, er kan vanalles later ontwikkelen.
Laat haar morgen als de dierenarts komt maar eens goed hard werken totdat ze echt goed begint te hoesten. Dan laten luisteren aan bide kanten zodat alle kanten van het hart goed beluisterd zijn, een hart heeft 4 kamers en als je er maar 2 goed beluisterd en de fonendoscoop niet verder naar achter legt voor kamer 3 en 4 dan kan het zijn dat op 1 van die kamers wel een ruisje is maar die nooit gehoord is.
Anders ga ik mee met het diepliggende slijm, dat is vaak niet te horen. De oorzaak zal dan achterhaald moeten worden en dat kan een heel proces zijn voordat je erachter komt waarom ze gat hoesten. Is dit bij pollen, bij vlas of juist op stro, bij verandering van hooi of een nieuw pak kuil opengemaakt, ander voer, stof van vegen bij langdurig droog weer ( dus meer dwarrelend stof, of is het weerstandgebonden.
Tot die tijd behelpen met symptoombestrijding, als ze het goed doet met slijmoplossers zou ik daar weet mee starten, kwaad kan het niet, zeker niet als ze er al eens baadt bij heeft gehad.
Heel veel succes!
Leuk paard trouwens! Zag foto's in eerdere berichten :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:59

Nog weer even een kleine updat van mijn paard:
Gister heeft hij tijdens het longeren slecht 2 droge kuchen gegeven zonder slijm rochel.
Vandaag heeft hij tijdens het longeren helemaal geen kuch gegeven, weinig zijn hals getrekt maar nog wel veel gebriest. Veder was hij vandaag in vergelijking met de afgelopen weken redelijk voorwaarts, hij wilde zelfs 2 rondjes galoperen aan de longe.

Dus voor vandaag super te vreden! :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:23

DA is gisteren geweest. Uitgebreid alles geluisterd, nog vergeleken met een ander paard, maar niks te vinden. Heb equipulmin (ventipulmin) gekregen. Merk wel dat ze nu opeens stond te zweten, druk was en ze snuift heel veel? Niet echt heel diep, maar je hoort haar echt ademhalen nu.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:48

Ik ben benieuwd wat beter is: De zwarte zwarschkummelolie of in zaadvorm te geven?

Ik wil het graag gaan bestellen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:19

Ik heb de olie besteld, had op internet wat gezocht en vond daar de meeste ervaringen mee. Het lijkt me ook handiger om te geven.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:01

zo hier ook weer even een update van mij. de druppels van mijn homeopaat zijn sinds vanmorgen op. ik heb hem niet meer horen hoesten op stal, of dat ie voor me komt staan en dat ik hem met de borstel achter zijn kaken flink moet bewerken, waarna dan ook een hoest kwam. zijn gaapbewegingen zijn ook weer van de baan. dus een irritatie op die plek is er nu niet meer. want zodra ie van die gaapbewegingen maakt, weet ik dat er ook een kuch achteraan komt. enige kuchen(2 of 3) die er nog eens komen (daarna is het nog wat briezen), is bij het aandraven (en dat zelfs nog niet iedere keer) en dan alleen als ik dressuurmatig ga rijden (hem dus rond rij en wat minder lang instap als dat ik een buitenrit ga maken). op een buitenrit hoor ik hem helemaal niet (maar nu was dit eerder ook al). ik geloof dat het langer stappen voordat er een draf of galop komt met een buitenrit en dat ik dan gewoon losjes op langere teugel rij, daar zeker aan bijwerkt. maar goed zoals zovelen hier is ook hier meestal niet echt een vaste structuur in het hoesten. dan bijna twee weken niet, dan weer een paar dagen een paar kuchen bij het aandraven.

vandaag contact gehad met mijn homeopaat en nog wel doorgaan met het hoestpoeder wat ik nog heb van hem en de daarbij behorende druppels. maar dan wel in een afbouwfase. dus nu de helft dan wat normaal zou zijn. hij zei dat het nu tijd werd om af te gaan bouwen, nadat ik de stand van zaken qua zijn kuchen had gegeven. als ik deze zak poeder met druppels op heb, dan eens zien hoe het ermee staat. maar dan zal ik ook wel weer dik 3 maanden verder zijn omdat ie nu nog maar de helft gaat krijgen van de normale dosis. dan zitten we in juni en ben ik ook dik een jaar bezig geweest met zijn kuchen. gelukkig is het nooit zo dramatisch geweest als bij sommigen in dit topic. hij krijgt ook nog altijd de schwarzkummelolie. top spul, en niet alleen voor zijn hoest maar voor zijn algehele welzijn. denk dat deze laatste zeker heeft bijgedragen dat het niet erger is geworden en dat het voor zijn algehele gesteldheid goed is. het heeft zijn weerstand zeker op peil gehouden, waardoor ie aan conditie het afgelopen jaar niks heeft ingeleverd. maar dat het allemaal geld kost, of het nu regulier is of alternatief, dat staat buiten kijf. ben ondertussen voor beiden in het afgelopen jaar ook al genoeg geld kwijt geweest.

@flappie..nog een aantal van jouw berichten gelezen en de laatste dat er toch iets vooruitgang in zit. heb geduld meid, want als je al jaren aan het plaren bent, kun je niet verwachten dat het nu ineens binnen een paar weken opgelost is. al begrijp ik natuurlijk dat je weleens het licht aan het eind van de tunnel wilt zien. het heeft zijn tijd nodig en zijn conditie heeft er ook onder te lijden gehad. dus dat duurt allemaal wel even voordat die stijgende lijn er echt weer in zit.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:06

Waar kun je zwarschkummelolie bestellen? Ik vind alleen maar webshops die kleine flesjes voor honden verkopen.. En ik vond 1 webshop in Duitsland, maar daarvan zijn de verzendkosten heel hoog.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:19

@ Mickyl
ik bestel hem idd in duitsland...bij http://www.makana.de, daar zijn de verzendkosten het laagst. 6,90 euro voor de verzendkosten. bestel altijd twee flessen tegelijk. 1 fles is 1000 ml. en per dag geef je 20 ml aan je paard. met die flessen kun je het goed doseren, omdat daar de ml op staan, en ze nemen niet zoveel plaats in beslag. maar je kan ook kannen van ik meen 5000 ml bestellen daar. heb hem ook wel eens op shop.reiterhofcuxland.de besteld. de verzendkosten liggen daar iets hoger geloof ik, maar niet veel. bekijk beiden sites maar eens. in ieder geval op beiden sites kun je de juiste olie verkrijgen. succes ermee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:55

Je kan het bij de Agradi bestellen en de verzendkosten zijn 3,95. Let op er zijn 3 soorten merken olie en 1 zak zaad te verkrijgen, goed kijken en zoeken op de Agradi.

ik heb die olie genomen met de dosseerfles, wel zo handig. Net besteld.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:50

Voor de schwarzkummelolie kan je ook eens op www.masterhorse.de kijken hebben vaak wel aanbiedingen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:07

Bedankt voor de links! Ik ga de websites allemaal even goed bekijken. :)
Schwarzkummelolie klinkt iig als een erg goed product. Lijkt me het proberen waard. *D

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:07

Mijn paard is nu zins een week van de medicijnen af, en het gaat al wat beter met hem. Ik ben weer begonnen met rijden. Onder het zadel geeft hij nog zo'n 3 kuchen bij het aan draven. Het hals strekken is zo goed als over, en het briesen is ook al een heel stuk minder, dus het gaat de goede kant op. Galop onder het zadel is nog te zwaar voor hem, of hij valt er na een paar passen uit, of hij krult zich helemaal op en galopeert bijna op z'n plaats dus ik denk dat dat nog wat te zwaar is voor hem. Aan de longe galopeerd hij wel.
Van zijn benauwdheid merk ik weinig meer dus dat is positief, wel vind ik hem nog erg sloom zowel onder het zadel als in zijn hele doen en laten en daar maak ik me wel nog zorgen om.

Ik hoop dat het opstart kuchje ook nog weg gaat, maar aan de andere kant als het daar bij blijft ben ik ook al lang blij. Ik maak me wel nog zorgen dat hij nog zo sloom is, dat geeft me het gevoel dat er nog steeds iets niet goed is bij hem. Vorig voorjaar werdt hij ook erg sloom en dit bleef de hele zomer totdat hij eind augustus flink begon te hoesten.

Aan de opstart kuchjes die hij geeft hoor ik dat er nog steeds slijm in zijn longen zit, dus misschien dat dat wel de oorzaak is dat hij zo sloom is. Zou het verstandig zijn om hem dagelijks iets van een suplement bij te gaan geven, dat o.a slijm oplossend is, en zo ja wat kan ik hem dan het beste gaan geven hier voor?
De meeste suplementen onder drukken ook de hoest en dat lijkt mij niet goed als er slijm zit, dat moet wel op een of andere manier afgevoerd worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:45

Ik hoop voor je dat hij geen terugval krijgt zonder medicijnen. Als de reactie van het lichaam nog niet voldoende 'gekalmeerd' is als het ware, dan kan het heel snel weer oplaaien.
Vergeet ook niet dat een probleem als dit een onwijze aanslag is op de conditie van je paard, dus op zich niet vreemd dat hij nog sloom is. Ik verwacht dat wanneer je consequent elke dag beweging geeft (min. 15 min draven, rustig tempo) je al snel merkt dat je paard een betere conditie krijgt en je langer kunt gaan rijden of meer 'pit' hebt tijdens het rijden. Het gaat alleen niet zo snel als bij een gezond paard en je bent de conditie ook eerder weer kwijt (merk ik tenminste).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

Jibbel schreef:
Ik hoop voor je dat hij geen terugval krijgt zonder medicijnen. Als de reactie van het lichaam nog niet voldoende 'gekalmeerd' is als het ware, dan kan het heel snel weer oplaaien.
Vergeet ook niet dat een probleem als dit een onwijze aanslag is op de conditie van je paard, dus op zich niet vreemd dat hij nog sloom is. Ik verwacht dat wanneer je consequent elke dag beweging geeft (min. 15 min draven, rustig tempo) je al snel merkt dat je paard een betere conditie krijgt en je langer kunt gaan rijden of meer 'pit' hebt tijdens het rijden. Het gaat alleen niet zo snel als bij een gezond paard en je bent de conditie ook eerder weer kwijt (merk ik tenminste).

Nee ik hoop ook niet dat hij weer voor de zo veelste keer een terug val gaat krijgen. Maar ik hoop toch wel dat het nu na 8 maanden hoesten eindelijk eens een keer over raakt. Ik verwacht dat hij in september toch wel weer last gaat krijgen zoals elk jaar, het is nu alleen te hopen dat hij er in september minder last van gaat krijgen en dat hij sneller weer opknapt nu ik weet wat de oorzaak is. Het is nu alleen nog zoeken naar een manier om het stabiel te krijgen zodat hij zo min mogelijk last gaat krijgen in de toekomst, en dat zal nog wel lastig gaan worden denk ik.

Ja ik hoop ook dat hij wat meer energie gaat krijgen als zijn conditie beter wordt. Mijn DA zei ook dat het heel belangrijk is om een goede conditie op te gaan bouwen en deze zo goed mogelijk op pijl te houden. Dit zou volgens mijn DA de doorbloeding van de longen goed houden waardoor deze sterker worden en daardoor meer aan kunnen, zoals het afvoeren van slijm en beter in en uit ademen enz. Ik rij nu ongeveer een half uur per dag en zit nu op 15min. draven. Dit wil ik nu zo houden en dan iedere week 5 min. er bij totdat ik op 30min. draven zit en dan maar weer eens een galopje gaan proberen, en dan de minuten galop ook gaan opbouwen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:42

Probeer niet teveel een schema te maken wat je erbij wilt per week, maar echt te kijken per dag wat je paard aangeeft. Dat hielp bij die van mij zo goed! Soms overvraag je ze teveel als je volgens je schema werkt en soms kun je ineens een dag meer vragen dan je had gedacht.

Is het niet mogelijk om alvast een dosis medicatie achter de hand te hebben voor het geval hij in september weer last krijgt? Ik heb toen nl. ook een pot met de poeders extra gekcoht, zodat ik meteen kon beginnen als het bergafwaarts ging.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:22

Ja daar heb je gelijk in. Moet hem ook weer niet gaan over vragen omdat ik percee mijn schema wil volgens. Ik zal geen schema meer aanhouden bij het opbouwen van zijn conditie maar indd. per keer bekijken wat hij aan kan.

De ventolin (pufjes) heb ik altijd op voorraad, zo dat ik deze inderdaad gelijk kan gebruiken als hij die nodig heeft. Mocht hij weer pretnisolon nodig hebben, dan kan ik telefonische overleggen met de DA en de medicijnen zo ophalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:48

flappie,jouw paard had toch prednisolon?
daar worden ze heel sloom van hoor,dat had appie toen ook.
even rustig aan met hem,die prednison geeft ook zijn weerslag op het lichaam.
zou even wat stapwerk doen eerstvoorlopig en dan na een week of wat pas wat meer vragen.

en van stappen krijgen ze juist een hele goede conditie :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:06

Nog even een hele andere vraag.
Komende winter gaat mijn paard 24/7 naar buiten, paddock met schuilstal. Ik wil dan onbeperkt gaan voeren door middel van een slowfeeder, kuubskist met rooster. Deze kist komt buiten te staan, dus niet in de schuilstal omdat hij anders als nog heel veel binnen staat.

Nou ben ik aan het twijfelen tussen hooi voeren en voordroog kuil. Het viel mij van de week op dat het hooi wat ik heb liggen op het oog minder stof bevat als de grote baal voordroog kuil. Als ik beide uitschud komt er bij het hooi minder stof uit als bij de voordroog. Nou kan ik ook kleine baaltjes voordroog krijgen van 30kg, bij deze zie ik ook geen stof dwarrelen bij het uitschudden net als het hooi. De kleine baaltjes voordroog is kort en zacht spul, het hooi is lang en grover van structuur

Nou heeft het hooi mijn voorkeur vanwegen de structuur en ik denk dat hij met een portie hooi langer wat te knabbelen heeft als met de kleine pakjes voordroog. Maar toch vind ik het ergens ook wel weer wat eng om hooi te voeren aangezien er altijd gezegt wordt dat een paard met luchtweg problemen beter voordroog kan krijgen of nat hooi, maar hooi nat maken zie ik niet zo zitten in de winter, i.v.m vorst enz.
Zou het nog uitmaken dat het buiten eerst goed los geschud wordt en er nog eventueel stof uit waait, en hij buiten in de wind staat te eten en het ook nog zo nu en dan nat wordt door de regen.

Wat zouden jullie doen?
Kleine pakjes voordroog geven waarbij je op het oog weinig stof ziet bij uitschudden, zacht en kort van structuur is.
Of hooi waarbij je op het oog weinig stof ziet bij het uitschudden, lang en grof/stengelig van structuur.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:09

Lastig..Je weet natuurlijk niet of de kwaliteit hooi die je nu hebt, je ook van de winter zal hebben. Ik had afgelopen winter echt top hooi, en dat heb ik zonder problemen gegeven. Hooi wat niet goed genoeg gedroogd is of waar regen overheen geweest is, wordt wel stoffig, maar je moet natuurlijk afwachten hoe deze zomer wordt.
Qua structuur zou ik idd ook liever voor het hooi kiezen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:36

Mijn voorkeur gaat naar hooi. De structuur is beter en ik heb de indruk dat ze er langer mee doen. Maar helaas, het zal proberen worden. Mijn hooi is totaal niet stoffig, maar toch begint mijn pony er van te hoesten (zelfs geweekt).
momenteel voer ik half gedroogd gras (Jopack horse dinner). Op deze moment is het hoesten gestopt.
Ik denk dat je met hooi moet proberen, maar als hij echt zolang gesukkeld heeft, zou ik de gok niet wagen en voor de veilige keuze gaan.

Hooi weken in de winter is sowieso geen pretje. Alles bevriest, of je moet stomen en dan nog kan het hooi bevriezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:03

flappie, ik zou gaan voor voordroog.

zacht en kort is echt niet persé slechter dan lang en grof hoor
voedingswaarde verschilt onderling toch en je kunt eventueel het tekort aan ruwe celstof aan vullen met wat stro er doorheen gemengt
appie heeft vorige week een aantal dagen hooi op het land gekregen,grof spul,maar toch stond hij de hele tijd te proesten bij dat voer.

bij erg slecht weer voer ik wel in de schuilstal,
rondom appie zijn voerruif word het namelijk heel erg blubberig en in zijn satl niet,dus voer ik ham dan daar :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:14

Oke, het wordt dus voordroog. Het is inderdaad nog maar afwachten hoe de kwaliteit hooi van deze zomer gaat worden. Na het lezen van jullie argumenten en ervaringen lijkt het mij toch ook wel beter om voor safe te gaan en voordroog te gaan geven.
Stro er door voor extra structuur zou kunnen, maar stro kan ook erg stoffig zijn dus dan zit je toch weer met het zelfde als bij hooi?

Ik wil een deel van de paddock gaan betegelen, dus daar komt ook de hooibak op te staan zodat het gene wat ze morsen nog gewoon van de grond af kunnen eten en niet door het zand lopen. En als het goed is zal het morsen minimaal zijn, als er een rooster op komt te liggen. Misschien is het wel een idee om er een afdak boven te bouwen zodat het minder nat regend.
Laatst bijgewerkt door flappie2 op 17-04-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:18

ja dat is wel zo.

nou wij hebben afgelopen winter ook best wel fijne voordroog gehad,maar dan voer je gewoon wat meer.
zou even kijken dat je mooi spul krijgt van goed bemest land zodat er niet al teveel suiker in zit en wel genoeg vitamines
maard at blijft dit jaar toich weer afwachten hoe het gaat,hopelijk krijgen we een mooi jaar met mooi ruwvoer :D

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:02

Mijn paar heeft nu al 4 dagen achter elkaar niet gehoest, zelfs geen opstart kuchje. Zou het nu na bijna 8 maanden toch eindelijk weer over gaan? Hij heeft ook al iets meer energie, maar hij is nog niet de oude, maar het komt langzaam aan. Nu hopen dat hij zo blijft verbeteren, en dat niet weer een terug val krijgt of dat het over een aantal maanden (einde zomer/ begin najaar) weer terug komt.

Maar voor nu ben ik erg blij!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:17

Goed nieuws flappie :)

Ik lees nog steeds mee, mijn paard (COPD'er) ging tot nu heel goed, maar met dat regenweer van de laatste tijd laat hij af en toe één droge kuch horen.

Nu vroeg ik me af, zo'n droge kuch (komt best van diep lijkt wel), wijst dat juist op wel of geen slijm in de longen? Bij de laatste DA-check was één deel van zijn longen emfyseem, en de rest was zuiver. Ik zou anders zo'n kuur sputysolin (ofzoiets?) willen doen, want maak me wel een beetje zorgen over die kuch. Zijn ademhaling is verder nog min of meer gelijk, altijd een beetje knijpend, COPD'er he :)