[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:06

ik ben er al achter dat het inderdaad klopt.
Citaat:
Infectie
Een chronische infectie, met name in de darmen, of een acute infectie in de luchtwegen of in een been kan bijdragen aan het ontstaan of verergeren van insulineresistentie. Hierdoor kan het paard hoefbevangen worden terwijl er niets in de dagelijkse routi¬ne is veranderd. De hormonen die betrokken zijn bij het reguleren van de infectie, zoals cortisol, spelen ook hier een rol. Een infectie van de darm verstoort de darmflora nog meer dan de voeding al deed, waardoor dit ook een verergering van insulineresistentie in de hand kan werken.

en ik las dat een ontsteking in de lever bij mensen kan zorgen voor een verstoring in de vetstofwisseling en zo dus insulineresistentie kan veroorzaken.
was het nou eigenlijk bij mens en paard wel gelijk?
ben het even kwijt.

zit net te zoeken naar info,kom ik tegen dat (bij mensen dan) bij insulineresistentie er ook gevaar bestaat voor een laag cholesterol gehalte.
bij ap zijn laatste bloedonderzoek was het cholesterol inderdaad te laag

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:06

Ellepel, waar heb jij dat citaat vandaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:11

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:19

ellepel schreef:
http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/Insul ... paard.aspx

ik kwam ook nog tegen dat bij mensen een virale infectie kan zorgen voor diabetes type 1

Ja, eigenlijk is dat bij de meeste aandoeningen zo dat er een onderliggende oorzaak is, bij mensen maar ook bij dieren. Zo ook bij headshaking, HB, mok, zomereczeem enz.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:22

ellepel schreef:
ik ben er al achter dat het inderdaad klopt.
Citaat:
Infectie
Een chronische infectie, met name in de darmen, of een acute infectie in de luchtwegen of in een been kan bijdragen aan het ontstaan of verergeren van insulineresistentie. Hierdoor kan het paard hoefbevangen worden terwijl er niets in de dagelijkse routi¬ne is veranderd. De hormonen die betrokken zijn bij het reguleren van de infectie, zoals cortisol, spelen ook hier een rol. Een infectie van de darm verstoort de darmflora nog meer dan de voeding al deed, waardoor dit ook een verergering van insulineresistentie in de hand kan werken.

en ik las dat een ontsteking in de lever bij mensen kan zorgen voor een verstoring in de vetstofwisseling en zo dus insulineresistentie kan veroorzaken.
was het nou eigenlijk bij mens en paard wel gelijk?
ben het even kwijt.

zit net te zoeken naar info,kom ik tegen dat (bij mensen dan) bij insulineresistentie er ook gevaar bestaat voor een laag cholesterol gehalte.
bij ap zijn laatste bloedonderzoek was het cholesterol inderdaad te laag

de schildklier speelt ook een grote rol bij de eiwit en vetstofwisseling

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:56

De oorzaken die hier nu genoemd worden speelden bij Fiek een zeer grote rol... Nu die bacteriën uit zijn lichaam zijn gaat alles weer normaal functioneren en is hij niet meer IR..

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:59

Van wat voor soort bacteriën had je paardje last?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:07

Fiek is behandeld door een holistisch natuurgeneeskundige..

Hij was opgegeven door 3 dierenartsen, woog 630 kilo waar rond de 450 gewenst is en kon eigenlijk niet meer lopen.. Deze therapeute was zijn laatste optie..

Ze vond o.a.

· Ziekte van Lyme (borrelia)
· Hepatitis (hcc, virus tast de lever aan)
· Candida
· E-coli
· Hartworm
· Variant van droes bacterie

En natuurlijk zeer slecht functionerende organen zoals de schildklier, pancreas, lever, nieren, hart etc.. Eigenlijk was alles ronduit slecht..
Niet behandelen zou leiden tot de dood maar ook de behandeling kon hem fataal gaan worden.. Ik praat hier over november 2009, bijna een jaar geleden dus (hij was al veel langer ziek maar nooit iemand gevonden die hem goed kon behandelen, hij stond toen al een jaar in een zandpaddock, kreeg geen suikers meer binnen maar bleef alleen maar dikker worden door een torenhoge insuline die we niet naar beneden kregen, ook had hij last van hypo's en dan zakte hij gewoon in elkaar..)

Afbeelding
Dit is Fiek op zijn ziekste punt, 630 kilo..

Afbeelding
Fiek nu, zo'n 140 kilo lichter en een jaar verder. Een paar dat weer vrolijk is, stabiel en kan bewegen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:24

SuperRoos schreef:
Fiek nu, zo'n 140 kilo lichter en een jaar verder. Een paar dat weer vrolijk is, stabiel en kan bewegen..

+:)+ Wat een heerlijk plaatje die onderste ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 07:47

Het is gewoon een ander paardje nu.. De wintervacht zit er nu al weer dik op dus ben zeer benieuwd wat daar in het voorjaar onder vandaan gaat komen aangezien het meetlint nog steeds aangeeft dat hij in cm's erg hard gaat :-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:06

wat een verschil!

Ik heb besloten de magnesium te bestellen,onze balou word momenteel weer gereden (opgebouwd) zijn gewicht en manenkam blijven hetzelfde,hij is scheef en heeft spierpijn,zit niet lekker in zijn vel.
Alles komt overeen met een magnesium tekort, voorlopig alleen stapwerk tot de magnesium hopelijk zijn werk gaat doen.
als iemand een goede osteo of fysio weet?
hij is extreem scheef en wil hem daar ook bij helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:11

wat een lekker ding word Fiek zeg! *\o/*
zijn hele uitstraling is ook 100% veranderd,word hij al een beetje eigenwijs ? :P

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:38

Timokyana, ik heb een erg goede osteo maar vrees dat je daarvoor te ver weg zit.. Hopelijk slaat de magnesium aan, neem daar niet te lang de tijd voor hoor, als het geen tekort is in magnesium is dit juist weer extra werk voor de nieren (die vaak ook wat minder zijn bij IR) dus op tijd aan de bel trekken als je niet genoeg verschil merkt. Ik heb er bij Fiek toen ook te lang mee gelopen..

Ellepel, thanx.. Fiek is nooit eigenwijs :P haha hij wordt weer de speelse, enthousiaste deugniet die hij altijd was, heerlijk!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:48

balou is net bloed geprikt voor een algemeen beeld.hij stond met koorts 39.1 en oogde niet fit,dit in combinatie met zijn spierpijn steeds besloten gelijk algemeen bloedonderzoek te doen.
zijn mest is ook dun dus die is ook mee voor controle.
we gaan hem binnenste buiten keren.
magnesium is al besteld,maar wacht ik nu dus even mee.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:53

Balen zeg... Geen idee verder waar het door kan komen nog?
Had hij nou pas de enting gehad? (nee dat was paard van iemand anders he..)
Sterkte in ieder geval, hopelijk komt er nu iets aan het licht.. :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:55

jawel,gister.
maar omdat hij hiervoor al platte mest had en iedere keer slecht hersteld na arbeid toch gevraagd voor meer onderzoek.
wil hem nu eens helemaal doorlichten..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:57

Laatst bijgewerkt door mirgino op 14-10-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:58

Timo, heeft hij gister de enting gehad? Grote kans dat hierdoor zoiets ontstaat hoor.. Is allemaal rotzooi voor een lichaam dat niet stabiel is.. Hopelijk knapt hij snel op...

Mirgino, ok volgens mij was er nog een paardje namelijk ;-)
Hoe gaat het met hem? Was hij al weer fit genoeg voor een enting?
Fiek moet begin volgend jaar weer maar dan laat ik hem eerst nog wel even testen, wil niet dezelfde fout als vorig jaar maken..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:02

zal waarschijnlijk de druppel zijn geweest roos.......
ik hoop dat er iets uitkomt,kunnen we hem helpen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:03

timokyana schreef:
zal waarschijnlijk de druppel zijn geweest roos.......
ik hoop dat er iets uitkomt,kunnen we hem helpen.

Balen, wanneer kon je de uitslag van het bloed verwachten? :(:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:04

Ik wist niet dat deze ziekte onder paarden bestond!
Schrok wel van de prijzen voor bloedtest, als je ziet hoe goedkoop het voor mensen is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:06

morgenavond op zijn laatst.
er word ook op magnesium gecontroleerd niet op glucose helaas,dit was niet gebruikelijk volgend de da.
vanuit hier begreep ik ook dat ze dan nuchter moeten zijn.
vermoeden is een virus/bacterie in de dikke darm, iets met de lever of een tekort zoals magnesium.
ook op spierbevangenheid word hij gecontroleerd en wormen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:12

de uitslagen staan bij vorige post :D

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:20

Zit het selenium er niet bij? Vit E wel, en volgens mij is dat altijd een gezamenlijk onderzoek. Of heb ikdat verkeerd? Hier helaas nog geen uitslagen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:29

SuperRoos schreef:
Hij was opgegeven door 3 dierenartsen, woog 630 kilo waar rond de 450 gewenst is en kon eigenlijk niet meer lopen.. Deze therapeute was zijn laatste optie..

Ze vond o.a.

· Ziekte van Lyme (borrelia)
· Hepatitis (hcc, virus tast de lever aan)
· Candida
· E-coli
· Hartworm
· Variant van droes bacterie

En natuurlijk zeer slecht functionerende organen zoals de schildklier, pancreas, lever, nieren, hart etc.. Eigenlijk was alles ronduit slecht..
Niet behandelen zou leiden tot de dood maar ook de behandeling kon hem fataal gaan worden.. Ik praat hier over november 2009, bijna een jaar geleden dus (hij was al veel langer ziek maar nooit iemand gevonden die hem goed kon behandelen, hij stond toen al een jaar in een zandpaddock, kreeg geen suikers meer binnen maar bleef alleen maar dikker worden door een torenhoge insuline die we niet naar beneden kregen, ook had hij last van hypo's en dan zakte hij gewoon in elkaar..)

Hoe is dit vastgesteld? Er staan bacteriën bij die ieder gezond paard heeft. Is er bloedonderzoek gedaan?
Bij IR werkt de pancreas zich trouwens drie slagen in de rondte en functioneert heel erg goed, eigenlijk te goed want waar dacht je nu dat al die insuline werd aangemaakt? Bij IR is er teveel insuline.
Laat je je niet een beetje in de maling nemen door die therapeut?
Hartworm bij paarden? Nou dat is echt heel erg zeldzaam.
Hepatis HCC, bij paarden nog nooit vastgesteld, ik denk dat je erg moet oppassen met de oorzaak voor IR aan dit soort dingen te wijten, IR is een groot probleem en mij maak je niet wijs dat al de paarden die IR hebben deze wel bijzonder zeldzame aandoeningen hebben.
Paarden zijn niet te vergelijken met mensen, een interessant artikel hierover kun je hier vinden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769846/ daar staat heel duidelijk beschreven dat paarden geen mensen zijn en wat het verschil is met diabetes.

Wat ik duidelijk wil maken is dat mensen door een erkende dierenarts laten testen en of een paard wel of niet ziek is, IR/EMS heeft of misschien wel PPID ( vroeger heette dat Cushing)
Of zou het een idee zijn een nieuwe draad naast deze draad te openen onder de naam metabolic disease.
Dieet en beweging zijn de dingen die wel werken bij EMS en ook wetenschappelijk aan zijn getoond.
Als er lyme is,hepatitis en hartworm en andere enge dingen dan is een dierenarts op zijn plek. Als mijn paard al deze enge ziektes had dan zou ik euthanasie overwegen. Als het EMS is dan zou ik behandelen met dieet beweging en eventueel de erkende medicatie als er geen beweging mogelijk is. Hele bijzondere zeldzame diagnoses zou ik met een grote korrel zout nemen.

En ja er bestaat ook pasture related laminitis, dit komt door een verstoring van de darmflora door overload zoals bijvoorbeeld door granen, dat kan door het weide gerelateerd en fructaan ook ontstaan.