[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:22

waarom neem je dan geen pagony, dat vind ik nu bij uitstek een deken voor een eerste zomer! Prijs is prima te doen en zeker bij een jong paard die nog in de groei is, is het zonde om een dure deken aan te schaffen. Dekens wennen overigens ontzettend snel, heb al mijn paarden op hun 3e een eczeemdeken opgelegd en dat gaat echt zonder problemen, kwestie van oefenen en ze hebben het echt zo door dat het goed voor ze is :)
Gewoon opdoen die deken en hup de wei op, dan letten ze er niet zo op zoals op je filmpje en wennen ze er snel aan.
Welke maat heeft ie, 185? Plaats anders eens een advertentie, wie weet staat er wat te koop?

Voor de liefhebber trouwens; [EA-TK-AP] [TK] Ivanhoe hoofdkap mt: M , Amersfoort

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:28

ja 185 nu nog....gaat volgende zomer wel naar een 195 :j
is de pasvorm wel goed en gaan ze niet schuren? ik ben zo bang dat hij dan niet in de jonge hengstengroep meer kan dan omdat die aan de deken gaan lopen rukken enz... :=
wij hebben namelijk 3 optie's bij ons
of eigen landje, of groep ruinen, of groep jaarlinghengsten
en ik dacht met de hengsten is wel zo leuk voor hem, lekker spelen enz....
maar ik wil ook helpen tegen zijn jeuk....
verkoop jij de pagony's ook?

edit zou wassen met tea tree oil ook iets kunnen uithalen?
sorry dat ik zoveel vraag ,maar ik heb dus totaal geen ervaring en zit een beetje met mijn handen in het haar mede omdat hij zo jong is :o
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 29-04-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:31

hoi!
ik had even een vraagje ,
mijn paard schuurt in de winter zn staart wel is , met betadine wassen en dan is het weer een paar dagen rustig en ik spuit er dan ontsmettingsmiddel op . nu die buiten staat , en er een paal in de wei is schuurt ie zn staart weer , en lijkt ook ontzettend jeuk te hebben .. als ik m aai loopt ie gelijk door en keert me de kont zovan ja daar ! , zou dit eczeem kunnen zijn ?
wormen kunnen het niet zijn want hij is net ontwormd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:15

heb inmiddels de pagony gevonden en nog in de aanbieding ook
dus ik denk dat ik dat ga proberen
is het verstandig om nog een middek vanuit binnenuit erbij te gaan gebruiken zoals die allergie druppels of dranage comp.?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:43

Jessica, heeft ie ook heel veel schilfers?

Wou even melden, dat ik nu bijna 2 weken bezig ben met de drainage, en hij staat dus gewoon overdag buiten zonder problemen, en 's avonds is ook z'n buitenluik open... Tot nu toe, sinds ik dat geef, heeft ie nog niet meer geschuurd..

Hij reageerde er in het begin behoorlijk heftig op, en ben met opbouwen gestopt bij de 15 druppels..
Wat gaat er gebeuren als straks weer stop? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:45

nou appie heeft de deken ook om!
vandaag zag ik korstjes in de manenkam,dus teken dat hij ook begonnen is.
had nog op een wonder gehoopt,maar helaas :P

en vanaf vandaag zit hij toch aan de ventipulmin,maar dan siroop en meneer vind dat gelukkig errug lekker :D
dus hopelijk is het benauwde bij hem binnenkort ook over.

ikdoemmaar wat:
leuk filmpje haha :P je pony vind dat maar niks die deken.
gewoon omdoen en de wei insturen,wennen ze vanzelf aan hoor :D
pagony valt over het algemeen een maatje kleiner en wat je zeker wel moet doen bij die dekens is de gespen die op de schouder zitten wel strak doen,anders glijd de deken naar achter en gaat ie scheef hangen.

als ap geen eczeem had gehad zou hij bij ons zeker in de hengstengroepstaan, hij is gek op ravotten met de jongens...maar helaas kan dat niet vanwege zijn deken dus staat hij bij een paar merries.
jammer voor hem,maar beter voor zijn eczeem.
ik zet hem wel es even een paar uur zonder deken bij ze,zo kan hij ook spelen en en fleurt hij weer op

jscaa:
kan een vorm van eczeem zijn,sommige paarden gaan staartschuren bij teveel aan eiwit/suiker in de voeding.
dus kijk daar zeker naar.
wat een simpel en goedkoop middel is is een fles azijn halen(natuurazijn uit de supermarkt) en daarmee goed de staartwortel en staart helemaal spoelen.
niet naspoelen met water hoorgewoon laten zitten,dit om de 3 dagen doen.
wel uitkijken met plekjes want azijn prikt dan.

kaatje..blijft een kwestie van afwachten hoe het straks gaat

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:59

Ik was vanmiddag vergeten de vliegendeken erop te doen toen ik haar in de weide zette.
Toen ik haar opstal zette had ze opeens allemaal open wondjes op haar staartwortel, maar het gekke is, de haren zijn niet kapot.
Maar wat als de wondjes gaan genezen, en dus ontzettend gaan jeuken??

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:12

@Sanet: ik denk dat je hem gewoon in de wasmachine kan doen? Er staat dat je hem gewoon op 30 graden kan wassen..
Hij is er volgens mij inderdaad alleen in het bruin ja.. Jammer dat de meeste eczeemdekens nog donker zijn..

Bedankt voor de link, voor mij zou het toch niet wat zijn hoor, maar had er nog nooit van gehoord..

wuswa schreef:
Op zich vind ik het wel een groot pluspunt dat die Fly Free deken niet over het hoofd aangetrokken hoeft te worden! Heeft iemand hier ervaring met die deken? Volgens mij heb ik deze deken niet niet voorbij zien komen of wel??

Deze vraag heb ik hier ook al een paar keer gesteld, maar niet echt een reactie op gehad.. Dus niemand die ervaring heeft met deze deken??
Hij spreekt mij wel erg aan namelijk.. Dus ben ook nog steeds benieuwd hoe sterk hij is bijvoorbeeld..

@ikdoemaarwat: ik zou dan ook eerder gewoon voor een eczeemdeken gaan, lijkt mij veiliger zitten dan zo'n losse vliegendeken wat ik op het filmpje zie.. Hij moet er toch een keer aan wennen. Als het strak om zijn lijf zit en niet flappert zal hij het ook minder gek vinden lijkt mij.. Enige is dat je moet oefenen met aantrekken als je voor de pagony gaat, moet best strak over het hoofd heen getrokken worden, maar ook dat is een kwestie van wennen.

Voordeel is dan van de Fly Free weer wel dat hij niet over het hoofd heen hoeft..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:33

karin ; in zn staart wel veel schilfers ja !

qua eten kijk ik met hem zowiezo uit hij krijgt nu een kilo prestatiebrok , halve kilo kruidenmusley en een musleykoek ( maar niet elke dag en ga straks over op de zomerkoeken)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:53

@ Ikdoemaarwat: Ik vind dat je paardje super reageert op voor de 1e keer een deken :j ! Ik denk dat die van mij volledig door het lint zou gaan....

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:56

_CS_ schreef:
pelryo: Hoe vaak kun je het dan wel geven? 1x daags is wel het minimum, anders krijgt het lichaam telkens weer anders en doet het niet optimaal zijn best.
Geadviseerd wordt 2x daags, maar 1x daags kan nog wel, maar echt dagen overslaan zou ik persoonlijk niet doen.
Heb je niet iemand die het anders voor je kan geven?

ik kan het 5 x per week geven wel achter elkaar... pony is ook Hb gevoelig helaas. Maar het werkt niet als je het niet elke dag geeft?

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:28

Dag, ik ben nieuw in dit topic, maar heb ook even een vraagje.

Mijn paard heeft vanochtend buitengestaan en nou wilde ik net gaan rijden, zie ik dat hij onder de enorme bulten zit, met name onder zijn buik, en het heel erg fijn vindt als ik daar dan overheen wrijf - jeuk dus. Hij heeft ook de neiging zich zelf hardhandig (eerder hardhoevig en hardtandig eigenlijk) te krabben. Bulten zijn toch niet gelijk aan zomereczeem hoop ik? Nu heb ik hem gedept met een mengsel van water en azijn en snel een bucas vliegen deken opgelegd. (Die mijn vader vorig jaar voor een ander paard gekocht had omdat "blote" paarden zo vies worden en hij in de zomer niet zoveel wil poetsen :+ ) Komt nu goed van pas voor dit paard!) Ook heb ik zojuist knoflook besteld bij de paardendrogist om hem te helpen. Heb net al enorm in de topics zitten zoeken, maar er is zoveel informatie dat ik me afvraag of iemand me niet wat sneller even kan helpen.

Dus Deken, azijn tegen de jeuk, knoflook als suplement wat is er nog meer aan huis-tuin en keukentps? En vooral: heeft dit ook met eczeem te maken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:35

pony deken om en meteen in de wei gooien, dan gaan ze eten en hebben ze er binnen de kortste tijd geen aandacht meer voor.

Goh, die van mij staat al dik een maand onder de deken al :D

Dacodaco: Knoflook is op lange termijn niet gezond meer, geef het dus als een kuurtje.
Azijn is goed voor de jeuk, maar op open wonden prikt het wel, even mee oppassen dus.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:48

Even een vraagje...Welk middel tegen vliegen/mugjes/ander vliegende ellende, vinden jullie het beste werken? Er zijn zoveel soorten maar mijn ervarig tot op heden (Atex, Zimply, BremsenBremsen) is dat dat maar een uurtje werkt... Kortom wat gebruiken jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:54

JSCAA schreef:
wormen kunnen het niet zijn want hij is net ontwormd.

Met welk middel?
Staartschuren kan ook nog komen door aarsmaden en die hebben weinig last van ivermectine. Fenbendazol helpt er wel goed tegen.

Controleer ook op genezende wondjes (genezing kan ook jeuken nl), kam de staart een keer goed uit ivm losse haren en spoel inderdaad een keer met azijn. Gebruik je antiklit of shampoo? Ook daar kan een allergische jeuk reactie van komen. Hetzij van de bestanddelen, hetzij van achtergebleven zeepresten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:43

zwelgje27 schreef:
@ikdoemaarwat: ik zou dan ook eerder gewoon voor een eczeemdeken gaan, lijkt mij veiliger zitten dan zo'n losse vliegendeken wat ik op het filmpje zie.. Hij moet er toch een keer aan wennen. Als het strak om zijn lijf zit en niet flappert zal hij het ook minder gek vinden lijkt mij.. Enige is dat je moet oefenen met aantrekken als je voor de pagony gaat, moet best strak over het hoofd heen getrokken worden, maar ook dat is een kwestie van wennen.

..

die vliegendeken van het filmpje is alleen maar geweest om te kijken hoe hij zou reageren op een deken ;)
dat is dus niet zijn "vaste vliegendeken" eigenlijk bedoeld als dekentje voor als de smid komt en hij niet continu geteisterd zou worden door de vliegen...toen wist ik nog niet of hij een excemer zou zijn
maar over de hoofd aantrekken :? := dat meen je niet........ik denk niet dat paardje dat leuk vind en de staleigenaar dat ook chill vind want die zet ze buiten in de ochtend.... :o
Nou vanavond niet erger en ook niet minder, klein beetje verdikking op het midden van de manenkam......klein beetje jeuk op de staart bovenop...
op stal gevraagd of hij veelculdig rolt op krabt of schud maar hij schijnt heel chill te staan.....
misschien toch eerst proberen met wat druppels?

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:45

sammetje schreef:
@ellepel, tja raar paard.... Maar ik ga die mt 185 terugbrengen en dan voor de zekerheid toch nog ff een 195 proberen. Die van die stalgenoot was al wat ouder en de elastieken waren daarvan ook helemaal lubberig geworden. En als dat m ook niet wordt kan die ook terug. Dat is wel makkelijk van Divoza of andere paardenwinkels dat ie zo terug kan.
Ik vind die everline dekens er ook wel oke uitzien. Die hebben ze ook voor barokke paarden geloof ik. En dan kan ik nog kijken voor die van epplejeck, die is ook voordelig zeg!

@sernet wat balen dat je paard weer zo begonnen is met schuren. Gezien je woonplaats, stond je eerst dichter bij zee dan nu? Misschien dat dat er iets mee te maken kan hebben? Hoop dat je deken snel binnen is.

Ja balen hoor Sammetje
Vooral de angst dat t weer in zo'n erge mate komt....
Vandaag heeft hij alwéér een hele dikke pluk aan de manentop weggeschuurt |( Precies het stuk wat nét niet onder de deken zit!
Ik wacht dan ook met smart op mn Rambo sweety itch ;) welke ik pas over 3 weken kan verwachten. Damn!!!
gelukkig voorspellen ze de komende week niet zo heel warm weer meer, dus dan zullen de klachten ook weer minder worden...hoop ik.
Ondertussen gewoon maar veel wassen met zwavelteer shampoo en smeren met eczeem olie balsem.

Je vroeg nog of t misschien met de kust waar ik woon te maken heeft.
Nou éh... ik ben maar een 700 mtr verder verhuisd, :P dus dáár kan t helaas niets mee te maken hebben. Er staan wél ietsje meer bomen (coniferen)
Heb ook contact gehad met de paardendrogist, zij vertelden mij ook dat t heel goed te maken kan hebben met een 'stress factor' door de verhuizing.
Dus aan de kust kunnen ze het dus ook hebben, dan wel met enige mate, maar toch....
Ik ben een aantal jaar terug s een lang weekend naar de Veluwe geweest met hem.
Dat was ook meteen de laatste keer, want hij werd helemaal gestoord daar!!Dat was echt zielig
(liet zich zelfs een keer gewoon vallen vd jeuk tijdens t rijden)

Wel fijn hier dit topic om zo je ervaringen met elkaar te delen!!

Ellepel....dankjewel voor je reactie
Hij draagt ondertussen al een week de Amigo bug rug 24/7 en stap zo meteen over naar de Rambo sweety Itch

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:58

zwelgje27 schreef:
Citaat:
Voor de deken zijn de beste materialen gebruikt. Zo is de stof met een speciale techniek gehaakt, waardoor het zijn uitzonderlijke eigenschappen heeft gekregen:
Ripstop-kwaliteit: ook al ontstaat een beschadiging door bijvoorbeeld een scherp object, dan zal deze niet verder scheuren.
Waterafstotendheid: de stof is behandeld met een Du-Pont® waterafstotende coating en heeft een zonvastheidsgraad 4.
Perfect ademend vermogen: zweetdamp verlaat ongehinderd de deken.

Het is een zeer enkele keer gebleken dat bij sommige paarden na langdurige en aanhoudende regen de deken toch nat is geworden. Mogelijk kwam dit door een combinatie van vuil en zweet, dat door de aanhoudende regen de stof niet kon verlaten. Als de deken hierna weer gewassen werd was de waterafstotendheid nog steeds aanwezig. Regelmatig controleren van de toestand van paard en deken combinatie blijft noodzakelijk!

Dit citaat komt van de site http://www.fly-free.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=31
En doet mij geloven dat je paard onder deze deken niet snel nat word.
De deken spreekt mij sowieso erg aan door de uierflap die erbij zit. En het masker lijkt mij ook fijn. Wel veel riempjes..

@Sanet: nee inderdaad niet leuk en is ook echt de enige plek die ze nog schuurt..
Als je het niet weet lijkt het net of ze niet op kan staan, krijg ook vaak reacties of het wel goed gaat met de pony, omdat ze soms zooo lang doet over het overeind komen.. (met gekruld lipje van genot hmmm lekker krabben..)

had trouwens nog nooit gehoord van een regenonderdeken..!

Zwelgje
Ik heb sindskort deze bedoelde regen-onderdeken van Horseware (bij de paardendrogist)
T is een heel fijn ding en blijft uitstekend zitten ondanks de deken geen singels heeft. ;)
Wordt bevestigt via klitteband en achter via 2 kliphaakjes

Deze deken past alleen onder de
*Amigo Bug Rug
*Rambo Protector
*Rambo sweet itch

Deze dekens hebben de speciale bevestigingen voor het klitteband, waarmee je de deken mee vastmaakt aan de bovenkant (ongeveer t schoftgedeelte)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:29

ikdoemaarwat, gewoon omlaten die deken, ook op stal, dan hoeft je stalbaas niets met die deken te doen en is dat probleem opgelost ;)
Over het hoofd aantrekken kun je zo aanleren, zou je desnoods alvast kunnen oefenen met een handdoek of andere doek die je over zijn ogen heenhaalt, of wat lekkers erbij houden als je de deken omdoet.

Filmpje van mijn oude pony, als voorbeeld voor de nieuwe eigenaren gemaakt destijds;

Wisse heeft echt jeuk onder zn buik, ik zag nu ook kale plekjes, daar heb ik levertraanzalf opgesmeerd. Heb de dosis biergisttabletten wat verhoogd (wil eigenlijk langs de bakkerij om bakkersgist op te halen?) en ik heb weer zijn hals afgespoeld na het longeren, ik heb hem nu niet zien schuren op de poetsplaats. Was de vliegenspray vergeten _-:( maar die gaat er morgen wel op want hij wordt echt kregel van de mugjes. Zal hem dit weekend weer even wassen, ook onder zn buik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:41

krezus jistus wat een gedoe := :+
opisop: is een beetje ademen van het lichaam dan niet lekker, 24/7 lijkt me nou niet ideaal?
anders zal ik gewoon moeten zorgen dat ik 2 x per dag naar stal ga,voor binnen en buiten zetten.....

wat ik wil weten he....(ja sorry ga ik weer) weet dat iemand zei dat ik eerder met de druppels had moeten beginnen, ok,dat wist ik dus niet,maar kan ik nu alsnog de druppels starten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:56

Drainage kan wel, dat zou ik wel gaan doen. Mijn flesje is bijna op, nog een week ofzo, ik ga nieuwe bestellen hoewel ik niets aan hem merk dat het werkt. Ik doe nu 2x daags 20druppels, of op een dag als ik maar 1x kan geef ik hem 30druppels. Denk dat ik het ga opbouwen naar 2x daags 30druppels.
Lijkt me dat het toch gewoon werkt, dus afvalstoffen afvoert, ook al merk ik daar qua eczeem niets van dan kan het neem ik aan sowieso geen kwaad en is het altijd goed om zo min mogelijk afvalstoffen in het lichaam te hebben?

Heel veel eczemers (ik gok verreweg de meeste) dragen de deken 24/7. Bij goede dagen kun je de deken even langer aflaten als je er bent, verder de deken af en toe wassen om hem mooi luchtig te houden. De deken is ademend, veel hinder hebben ze er naar mijn idee niet van als hij goed past en het nut hebben ze zelf ook maar al te snel door! Zelf wil ik Wisse bij winterdag niet onder deken hebben, vind het fijn voor hem om in ieder geval niet het hele jaar rond onder dekens te staan (bovendien zie ik het nut er niet bepaald van in ;) ) maar er zijn ook zat mensen die bij winterdag een winterdeken ophebben (niet-eczemers bedoel ik, gewoon de meute) en daarmee kan je paard al helemaal niet lekker luchten!
Tja, en het is vaak kiezen of delen, doe mij dan maar een deken op in de zomer ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:06

ok ok duidelijk, bedankt voor de goede info! ik kan er iig iets mee ;)
nee ik wil swinters ook geen deken A vind ik hem te jong en B vind ik het niet bij het ras passen :D
maar 2 dekens hebben is dus wel handig ivm het wassen
en hoe zit het met regen van deze dekens? dan beter af laten?
moet ook nog even kijken welke maat want ze vallen 1 maat kleiner begreep ik
dit is een zweetdeken 175 op hem, en zat net te strak bij de borst
Afbeelding
dat filmpje was een vliegendeken 195 en iets te ruim....
ik ga iig de druppels bestellen........

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:10

Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 30-04-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:13

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:17

ja die is prima hoor, de Pagony en nu mooi in de aanbieding :)

Misschien eens die van de bovenste link contacteren voor die 185 pagony, misschien ben je dan nog een stuk goedkoper uit?
Plaats eens een advertentie, wie weet wat er op afkomt :)