[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:11

Zammie schreef:
MSophie schreef:
Mijn merrie heeft ook heel erg zomer eczeem

Ze krijgt van mijn veel vitaminen door middel van veeeel appels, wortels, peren en brocolie en ik smeer haar dagelijks in met Re-mint (hier ben ik eind zomer 2008 mee begonnen en hier heb ik enorm veel succes van
Ook heeft zij een boett deken + hoofdkap.. van het zomer krijgt ze een nieuwe deken.. dan heb ik er 2 jaar mee gedaan..

In appels, peren en wortelen zitten heeeel veeel suikers. Dit is voor geen enkel paard goed. dan kun je beter een voedingssuplement gaan geven.

ik kan geen suplementen geven omdat mijn pony verder geen bijvoeding krijgt naast appels of wortels..
dus daar begin ik niet aan.. maar goed waarom is het zo vreemd sinds ik dat patroon aanhou in de zomer dat het ZOVEEEL beter met haar gaat ??

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:40

Ik heb waarschijnlijk en helaas ook een pony met eczeem.
Maar nou voeg ik mij af.
Zij er brokken of iets wat je door het voer kan doen wat de weerstand verhoogt?
Want ik denk dat dat goed zal gaan helpen.

Ook had ik nog iets.
Misschien iets doms.Ben nog niet zo in de paarden wereld op dit gebied en ben ook geen leerpikie dus haha)
Maar ik zie gauw paardjes die verwent worden met allerlei brokken meer eczeem paarden staan
dan bij een boer die de paardjes gewoon hooi en sloot water geeft.
Of is dat nou als een boer een eczeem paard heeft gelijk naar de slacht ofso iets.
want mijn buurman een echte wedstrijd ruiter had een eczeem paardje staan.
en de buurvrouw van waar mijn paardje staat ook iemand is met voer.
Maar kennisen van ons die iets van 50 paarden heeft en er weinig aan doet geen 1 eczeem paardje heft rondlopen.

ik kan niet zo goed en duidelijk typen sorry!
Maar dat was gewoon wat mij opviel he.
Ik hoop nu maar niet dat ik van jllie de wind van voren krijg :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:50

MSophie:
in appels en wortels en peren zitten vitamines...en ook anti-oxidanten.
dus zou best kunnen dat dat helpt.
maar als je pony dat wel mag eten,waarom krijgt het dan geen krachtvoer?
je moet wel vitamines geven naast hooi he omdat er in hooi/gras te weinig zit voor een paard.

maar kan geen kwad hoor om appels en wortels te geven.
ik denk dat sommige paarden er misschien niet tegen kunnen,maar de meeste paarden het prima kunnen verteren.

ladydaily:
misschien dat die paarden van die boer die niks mankeren ook veel soberder worden gehouden en op heel ander gras staan?
en wat voer jij zelf nu aan je pony?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:58

Ja dat klopt wel dat die paarden heel sober leven.

Ze krijgt:
sochtens als ze op het land gaat een kruilwagen vol hooi (doet ze samen met een shetlander mee)
smiddags krijgen ze meestal ook nog een berg hooi.
snachts op stal krijgt ze een berg hooi, brood, en een alfe schep brokken (van de welkoop :P )

ps: ze is nog niet beleerd ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:01

en hoe weet je dat ze zomereczeem heeft?
dat heeft de dierenarts je verteld?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:05

nou in oktober hebben we haar gekocht.
en toen had ze afgeschuurde manen en staart (fotos in mijn profiel kun je het wel een beetje zien)
maar sinds ze bij mij is heb ik haar nooit zien schuren en het werd toen ook net winter.
Dus zal het haast wel zomer eczeem zijn dacht ik.
en andere mensen dat ook al zeiden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:15

MSophie, een appeltje kan geen kwaad, maar veeeel, zoals jij net zei wel. Is voor geen enkel paard goed. Zijn al veel topics over appels en ook wortelen geweest hier en dan koor je van velen, dat er erg veel suikers in dit voer zitten. Bij diabetes wordt ook gezegd dat men hooguit 2 stuks hiervan per dag mag hebben i.v.m. de suikers die er van nature inzitten. Waarom jou paard het er wel goed op doet, weet ik niet. Maar je gaf zelf aan, dat je ook behandeld met Re-mint (ken dit product overigens nog niet, is dat ook voor ZE?) en dat je een deken gebruikt. Nou, die van mij doet het met deken op ook een heel stuk beter, dus dat kan ook de oorzaak zijn van minder last.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:22

Zammie schreef:
MSophie, een appeltje kan geen kwaad, maar veeeel, zoals jij net zei wel. Is voor geen enkel paard goed. Zijn al veel topics over appels en ook wortelen geweest hier en dan koor je van velen, dat er erg veel suikers in dit voer zitten. Bij diabetes wordt ook gezegd dat men hooguit 2 stuks hiervan per dag mag hebben i.v.m. de suikers die er van nature inzitten. Waarom jou paard het er wel goed op doet, weet ik niet. Maar je gaf zelf aan, dat je ook behandeld met Re-mint (ken dit product overigens nog niet, is dat ook voor ZE?) en dat je een deken gebruikt. Nou, die van mij doet het met deken op ook een heel stuk beter, dus dat kan ook de oorzaak zijn van minder last.

re-mint is voor meerdere doeleinden.. www.re-mint.nl je hebt 1 speicaal voor staart en manen eczeem..
sophie krijgt zomer dag zo 4 appels per dag ofz.. ligt er wel is aan afwisselend met brocolie en andere dingen
Zonder deken zou het mishandeling zijn aangezien zij niet eens van mij is moet ik het wel allemaal betalen de eigenaar kijkt er helemaal niet naar om..
als ik moet gaan denken aan de suikers kan ik haar niets geven, omdat in brokken ook suikers zitten enz.. ik doe parelli en gebruik vaak wortels of stukjes appel als beloning..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:26

[quote="ellepel"]MSophie:
in appels en wortels en peren zitten vitamines...en ook anti-oxidanten.
dus zou best kunnen dat dat helpt.
maar als je pony dat wel mag eten,waarom krijgt het dan geen krachtvoer?
je moet wel vitamines geven naast hooi he omdat er in hooi/gras te weinig zit voor een paard.

maar kan geen kwad hoor om appels en wortels te geven.
ik denk dat sommige paarden er misschien niet tegen kunnen,maar de meeste paarden het prima kunnen verteren.

[quote]

Waarom omdat mijn pony geen opsluit pony is zoals velen op bokt
ze staat 24/7 buiten, met volop gras en ik hoef geen brokken bij te voeren ik gebruik appels en wortels enkel als belonings ik snij dat in stukjes enz..
ik doe het nu al 2 jaar zo en ik merk bij haar iedere zomer alleen maar vooruit gang..
dus het is neit zo dat zij ter vervaging van brok appels krijgt ofz.. ik heb wel brokken & muesli die gebruik ik voor trainen ook of neem handje mee onder rijden.. maar echt kilo brok of muesli ofz krijgt ze niet..

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:28

wat heeft krachtvoer met opsluitpony te maken? :?
de mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal, maar die komt echt wel naar zijn stalletje voor zijn eten ;) daar is geen opsluiten bij, met de laatste hap voer scheurt hij dan ook weer terug de wei in maar dat is zijn goed recht ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:40

Naaltje schreef:
wat heeft krachtvoer met opsluitpony te maken? :?
de mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal, maar die komt echt wel naar zijn stalletje voor zijn eten ;) daar is geen opsluiten bij, met de laatste hap voer scheurt hij dan ook weer terug de wei in maar dat is zijn goed recht ;)

njaa laat zo zeggen, veel paarden staan op stal en worden vol geprop met krachtvoer ipv ruwvoer..
en vind gewoon paard hoort buiten.. ze moeten bij ons wel is bak muesli delen met zijn 5e maar daar blijft het bij ze staan bij ons voornamelijk op hooi afwisselend met droog hooi of kuil..

als je paard voldoende hooi krijgt heeft hij geen krachtvoer nodig en dat zijn ook 1 en al suikers..
ik heb nu overigens sinds kort muesli met minder suiker mijn merrie vind het uber lekker maar weet niet of het echt waar is.. :o
is nature's best van pavo..

naaltje geef jij voer in schuilstal of in dichte stal? ik bedoelde namelijk een dichte stal. tuurlijk komt een paard dan want welk paard wil er nou geen eten in zijn stal.. (mijne HAHA) maar goed..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:57

hihi.weet je wel dat in hooi ook suiker zit? ;)

enne wat algemeen bekend is dat in de grond in drenthe te weinig selenium zit.dus ook in het hooi.
voer je dan geen krachtvoer/liksteen/supplement bij dan krijgt je pony tekort en kunnen ze eczeem krijgen.
zijn wel meer mineralen die te weinig in het hooi voorkomen hoor .
het ene dier krijgt er last van en het andere niet, en waarom daar kom je toch nooit achter

ik voer nu ook de naturés best,maar ik stop daar weer mee.
ap deed het goed op de coolmix van havensdus ga ik dat gewoon weer kopen.

ik heb een opsluitpony!!! *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:59

een open stal :) (als ik hem dicht doe ramt hij de tussenwand eruit := )
hij krijgt per dag 2 handjes bietenpulp en tarwezemelen :+ amper de moeite dus, maar hey hij doet het er goed op :) wil wel een supplement bij gaan geven maar moet dat nog even gaan uitrekenen :)
hij krijgt ook veel hooi en gras, ik snap je wel dus ;)

ik heb overigens ook bij zo'n ''zwendelzwaaier'' een contactmail gestuurd en die wilde me alleen helpen als ik mijn pony overdag op stal zou zetten..
naja, dan help je me niet :+

@ellepel; beest van mij kijkt níet om naar zo'n standaard liksteen..
nu twijfel ik of ik morgen een himalaya mee moet brengen.. Heeft die meer kans van slagen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:08

kun je proberen,ap doet met geen enkele liksteen wat.
likstenen zijn allemaal zout en daar moet je paard maar net van houden.

bietenpulp zit weer extra magnesium in he?
goed tegen de eczeem ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:12

is dat zo? (wist ik niet eens :o )
is me door een bevriende fokker aangeraden toen, en pony is er dol op :P
dan ga ik niet voor de himalaya.. zit ik daar straks weer mee :P hij heeft nogsteeds een groene ''baksteen'' liksteen liggen..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:14

Koolhydraten enz. worden door het lichaam ook omgezet naar suikers. Anders kan het niet door het bloed opgenomen worden ;)

Ik denk dat voeding het moeilijkste voor heel veel mensen hier in dit topic is. Wat wel, wat niet...
Er was toch ook iemand die speciaal doorover een boek had geschreven en daar waren toch ook bokkers mee bezig? Wie doet het volgens dat boek? En heeft het al resultaat? Of is dat nog te vroeg om dat te beoordelen? Was van een Hebers of zo...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:24

ellepel schreef:
kun je proberen,ap doet met geen enkele liksteen wat.
likstenen zijn allemaal zout en daar moet je paard maar net van houden.

Mijn paard houd van likstenen, maar heeft de link met LIKstenen nog niet getrokken. Hij 'eet' de steen op. Als hij er geen stuk afge'knaagt' krijgt wordt 'ie boos en loopt weg :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:33

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:37

Wij hebben er 1 in de wei liggen en onze paarden gebruiken hem flink.. mijn jongste merrie had zoiets nog nooit gezien dus de eerste dagen stond ze er met overvloed bij.. nu is het normaal en gaan ze er alleen heen als ze er behoefte aan hebben

Oh ik wist niet dat er in bietenpulp magnesium zat waar kun je dit kopen ??
ik ben tot nu toe overigens tevreden over nature's best.. ik heb hiervoor een merk muesli gehad van subli hier was ik vanaf dag 1 niet tevreden over net als mijn pony die niet eens zo kieskuerig is..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:11

bietenpulp haal ik gewoon bij de boerenbond/welkoop
ligt bij het koeienvoer, zakken van 25 liter
wel goed opletten!!! week de pulpbrokken, ze zetten zo'n 3x uit in volume ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:35

Ja ik ken de pulp brokken.. een paard op de camping krijgt ze vind het ronduit smerig uitzien HAHA

maar als het helpt sja why not ?
gaat van de week even langs de welkoop :D dankjewel

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:36

je hoeft het zelf niet te eten :))
het is wel raadzaam te mengen (1op1 geloof ik) met tarwezemelen! de calcium fosfor verhouding in pulp zit niet helemaal goed, als je het mengt met zemelen (tarwezemelen) wordt het rechtgetrokken :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:06

Naaltje schreef:
je hoeft het zelf niet te eten :))
het is wel raadzaam te mengen (1op1 geloof ik) met tarwezemelen! de calcium fosfor verhouding in pulp zit niet helemaal goed, als je het mengt met zemelen (tarwezemelen) wordt het rechtgetrokken :)

Okee super bedankt :)
ik ga van de week dan maar even kijken, kan het ook evt met muesli ofz? aangezien ik het maar in HELE kleine hoeveel heden zal gaan geven.. pulp zet ook flink aan geloof ik?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:08

het flink aanzetten vind ik wel meevallen, maar ik voer er erg weinig van :)
met muesli de verhouding rechttrekken bedoel je, of muesli erbij voeren? :)
ik maak in de winter voor een paar dagen aan
heb in een ton een mengsel pulp/zemelen, pak een emmertje (2,5 liter) en doe 4 handjes mengsel erin, met water vullen.
Elke dag krijgt ponylief dan minimaal 2 handen prut :)
(met 25liter pulp en 25liter zemelen voer ik bijna een jaar ;) )

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:55

Ik ben hier nieuw, heb dus nog niet het hele topic gelezen, maar via de zoekfunctie kwam ik niks over Crab Apple en jeuk aan staart tegen, dus hierbij toch even mijn ervaring.

Ons paard (kwpn-er van 20 jaar), heeft de laatste jaren last van schuren aan zijn staart en in mindere mate aan zijn manen, tijdens de zomer. Staart zo erg dat hij hem kapot schuurt. Ik ben niet zo van allerlei middelen erop doen, maargoed je probeert van alles, zonder resultaat.

Maar omdat ik zo'n hele set Bach Bloesemremedies heb, kwam ik op het idee om het eens met Crab Apple (reinigingsremedie, ook voor huidproblemen uitwendig te gebruiken) te proberen. Dus flacon gemaakt met zo'n 6 druppels Crab Apple en mineraalwater erin. Paar keer per dag inspuiten en het is nog tijdens de zomer genezen!! Alle korstjes weg en het haar er weer opgegroeid.

Echt 'bewijs' heb ik niet dat de Crab Apple wonderen heeft gedaan, maar het resultaat leek er wel naar.