Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:14

Dat is net als een dikke krullerige vacht één van de symptomen inderdaad, lijkt net of er vetbultjes in zitten.

Ik weet het, ik ga weer APF bestellen, heb ik al eerder goed resultaat van gehad.
Laatst bijgewerkt door Mistral_Bink op 16-09-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:17

Nammie toch .....
Moeilijk hoor wat best te doen met Tekla . Zou Tekla in de buurt laten als de DA komt .
Paarden zijn slim en weten heus wat er gebeurd .
En daarna haar maatje van eerder erbij als ze afscheid heeft genomen van Fik .
Alvast veel sterkte gewenst ...

Zucchero

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:34

Jeetje, Nammie, wat enorm vervelend! Heel veel sterkte met deze beslissing.
Wat een zwaar, maar waardevol onderwerp ook over het afscheid nemen. Ik moet daar met een merrie van 25,5 jaar met cushing natuurlijk mijn ogen ook niet voor sluiten... Gwendolyn staat samen met haar zoon Zucchero en ze zijn echt een hecht stel. Ik hoop dat het moment waarop dit gaat spelen nog heel lang op zich laat wachten, maar dat ik tegen die tijd inderdaad in staat ben het afscheid op de juiste manier te laten plaatsvinden. Heftig...
Nammie echt veel sterkte en hopelijk kun je deze laatste dagen zelf ook nog in rust afscheid nemen van je maatje!

Met Gwendolyn gaat het trouwens gelukkig heeeeel goed. Ben erg blij met en trots op haar!
(gaat weer in meelees-stand)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:38

Die bolle ogen hoor (en ervaar) ik toch vaak icm bevangenheid.. Wat dat betreft mistral denk ik toch dat dat bij jouw paardje wel is het geval zou kunnen zijn. Bij die van mij verdween het toen de bevangenheid verdween en de cushing zelfs nog niet behandeld (nog niet vastgesteld) was.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:42

Ja maar dat lijkt echt weer onder controle, koele voeten geen pols niet gevoelig als de smid knijpt, en heeft sowieso nooit de typische hb stand gehad!
Wil echt niet alles afwijzen hoor, probeer alleen mijn bevindingen zo door te geven.
Ik heb het idee dat de bolle ogen een reactie zijn op pijn of ontsteking, maar alles is zo opgevuld de laatste tijd.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:45

Dus de cushing zou de dikke en traan ogen van mijn paard verklaren wat hij sinds dit jaar regelmatig heeft.
Bestel je die druppels bij de dierenarts?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:52

Ash_ schreef:
Dus de cushing zou de dikke en traan ogen van mijn paard verklaren wat hij sinds dit jaar regelmatig heeft.

Ja dat kan zeker, krijgt hij prascend?

De druppels kan je bestellen bij pardoes aurora.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:02

Ja sinds afgelopen zaterdag mee begonnen. Hij is nu al behoorlijl lusteloos en humeurig. Arm paard.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:03

het is sowieso heel verstandig om in de beginfase apf bij te geven als ondersteuning, je zou even onderin bij zoeken apf in moeten tikken dan lees je wel wat ervaringen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:05

Die geïrriteerde ogen kunnen daar zeer zeker van komen.

Mistral, jij bedoelt toch de holtes boven de oogkassen die nu geen holte meer zijn maar juist gevuld?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:08

Ja dat klopt, en als ze eten of drinken dan slinken ze wel wat in.
Verder lijkt ze ook echt wel gezond, ze is blij heeft een heel fijn velletje en is alert.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:48

Ash_ schreef:
Mistral_Bink schreef:
Ik haal morgen echinacea op, heb het haar alleen wel vaker in kuurtjes gegeven en nooit wat gemerkt!
Misschien gaf ik te weinig? 2x daags 20 druppels..
Maar haar ogen blijven ook zo bol, haar vacht daarentegen is geweldig!

Horen dikke/bolle/opgezetten ogen ook bij cushing? Haf heeft dat ook vaak. Geef je daar die druppels tegen?

Bedoel je de vetbobbels boven de ogen of bedoel je dat ze regelmatig ontstoken of wat vieze ogen heeft? Dat kan namelijk allebei bij cushing?

Vieze ogen is weerstandsprobleem, maar wordt vaak ook veel beter door het geven van prascend en provarium breeding.
Echanicea helpt bij weerstandsproblemen. Als er wat speelt geef ik vaak 2 x 30 of 40 druppels en als het echt drama is zelfs haast wel 50 ;-)
De bobbels boven de ogen zijn een symptoom van cushings en dat worden weer kuilen als je gaat behandelen met prascend e.d.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:53

Ash_ schreef:

Echanicea druppels haal je gewoon bij de drogist, van bijvoorbeeld Bloem.
Welke druppels heb jij het nu over Mistral, de APF druppels? Die helpen toch niet persé tegen weerstandsproblemen???
Volgens mij loopt er nu van alles door elkaar heen??? :D :+

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:24

Dus je kan gewoon de mensen druppels geven? Haf heeft indd steeds ook ontstoken en vuilen ogen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:51

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:18

fargo schreef:
De bobbels boven de ogen zijn een symptoom van cushings en dat worden weer kuilen als je gaat behandelen met prascend e.d.

Maar ook echt bij bevangenheid.
Ik heb het hier bij meerdere paarden op stal gezien, incl de mijne. Toen de bevangenheid verdween, werden de oogkassen weer slank. Toen had die van mij nog niet eens prascend. Ik kan me best voorstellen dat de oogkassen bol worden ondanks prascend als de bevangenheid terug komt, wat natuurlijk wel weer te maken kan hebben met de cushing.
Heb is even gegoolged. Nu geloof ik niet altijd direct alles wat ik lees hoor ;), maar buiten dat het mijn ervaring is staat het hier ook beschreven.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... msg=225436

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:42

Handig om te weten die Echanicea druppels!
Argi eet haar provarium breeding keurig op, heb de poeder een beetje opgebouwt zodat ze aan de smaak kon wennen. Gelukkig gaat het erin! Daarnaast nog magnesium, msm, glucosamine...... (onderhand meer poeder dan voer :D )
Heb vanmorgen de prascend opgehaald, er wordt ook gewoon voorgeschreven met 1 tablet per dag te beginnen. Gelukkig heb ik jullie en dit topic leren kennen.........
Heb een beetje een gevoel dat ik 't niet moet geven, maar misschien komt dit omdat ik bang ben voor bijwerkingen..........
Zijn de bijwerkingen minder als ze minder symptomen hebben? Of staat dat daar compleet los van? (sorry als 't n domme vraag is......)

Nammie, ik heb Argi op stal gezet toen Acero ingeslapen werd. Ze kon het vanuit stal zien gebeuren. Daarna hebben we haar erbij gehaald en heeft ze hem besnuffeld en daarna als een moeder staan waken over haar veulen........ Ze waren samen ook heel hecht. Daarna kwam het crematorium hem ophalen en dat heeft ze ook vanuit stal gezien, bij het wegrijden heeft ze nog 1x gehinnekt (deed me denken aan de black beauty film wanneer het witte paard op de platte kar werd afgevoerd) en daarna was het goed voor haar...... ze heeft toen ongeveer 1,5 maand alleen gestaan (wel met 2 andere paarden in aangrenzende wei).
We hebben dit gedaan, ons gevoel gevolgd, ik denk dat jij dat ook moet doen, maar het is o zo moeilijk....
Sterkte :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:16

Joh, met een kwartje hoef je echt niet bang te zijn. Het is zo weinig en veel last zal ze er niet van hebben! Geen zorgen, je helpt je paard er juist mee. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:19

Caballos, de bijwerkingen zijn gewoon het heftigst als je te hard gaat met opbouwen en als de dosis hoog is in verhouding tot het gewicht van het paard. Maar met stapjes van 3 tot 5 dagen en gewoon een kwartje per keer erbij moet dat prima gaan hoor, dan kan het lichaam wennen aan de invloed van het middel en de wijzigingen die daardoor in gang worden gezet. Rustig aan stap voor stap dat is het belangrijkste en dan valt het vaak wel mee, maak je de stappen te groot, bijv half per keer erbij dan zul je meer merken, een duffer evt misselijk dan wel angstig of gedesoriënteerd paard.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:03

De apf is een weerstandverhogend middel die ik zelf ook geslikt heb, bij mij werkte het veel beter als echinacea!

De bolle ogen kunnen inderdaad wat met de HB te maken hebben, maar ze lijkt echt niet meer bevangen. Voor mij niet, Da niet, hoefsmid niet.. Vandaar dat ik zeg, denk niet dat het nu het geval is!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:12

Mistral, misschien is het voor jouw paard dan toch prettig de ACTH weer te laten bepalen? Of echt puur op de klinische symptomen af te gaan. De goede vacht maar het allerbelangrijkst: hoe lijkt ze zich te voelen? Is ze een blij paard dat duidelijk lekker in haar vel zit, want daar doe je het voor toch?

Die van mij heeft overigens ook nooit de typische bevangen stand gehad (die noemde jij eerder toch?) en achteraf heb ik het idee dat hij er al wel een poos tregenaan zat, gezien de gevoeligheid van de zolen die na de bevangenheid weg was. Alles sloop er zo langzaam in dat het mij niet eens opviel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:29

Ok, nou ik ga dan iig beginnen met een mini kwart pilletje!
Geven jullie dit altijd/liever in de ochtend of avond?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:38

Kom ook weer binnen vallen.
Mijn paard staat nu sinds mei op de pracend.
Symptomen van licht bevangen, niet de typische stand maar wel op eieren lopen.
Ook gevulde kuiltjes en ook het idee dat de ogen zelf anders staan.
Ik ben begonnen met een kwart en 2 maanden later naar een half. daar staat hij nu nog op.
Hij had een harde manenkam, ondanks hij zelf niet te dik was. Ik was juist extra aan het voeren om hem dikker te krijgen. En hem daar waarschijnlijk juist bevangen door gevoerd.

Vanaf april op subli dieetmix gezet.
Hij loopt weer goed, manenkam is goed en ook zijn ogen staan weer anders.
Alleen is hij nu op de ribben echt te mager. Halsje is ook iel. Kont en rug gaat nog wel.
Wat kan ik nu beter gaan voeren?

En hij is sinds 3 weken harstikke chagerijnig op de andere paarden.
Maar verhoogd naar een half heb ik al maanden terug.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:00

Caballos schreef:
Ok, nou ik ga dan iig beginnen met een mini kwart pilletje!
Geven jullie dit altijd/liever in de ochtend of avond?

Daar zijn de geleerden het nog niet helemaal over eens ;-)
Wij hebben het in het begin in 2- delen gegeven toen we opgebouwd waren naar 1 mg, een halve pil in de ochtend en halve pil in de avond. Zodat de invloeden verdeeld zouden zijn over de dag omdat de onze best nog wat duf kon zijn. Toen hij uiteindelijk eenmaal gewend was en op orde was, hebben we het naar de avond verplaatst, voordeel vind ik dat hij dan in de nacht het minst last heeft van eventuele bijwerkingen want dan slaapt hij toch voor het grootste deel en vlak na het geven van de pil volgde zijn nachthap.

Het ACTH/cortisol niveau schijnt wel het hoogste te zijn in de ochtend absoluut en naar verhouding. Daarom zijn er wel DA's geweest die aangeven dat je het pilletje in de ochtend zou moeten geven. Nadeel vind ik dan wel dat als je paard duf is hij het gedurende de dag is en dan zou hij het meest moeten eten en bewegen etc etc dus heeft hij er potentieel meer last van. Dus mijn eigen voorkeur gaat uit naar de avond omdat de pil toch meerdere uren actief blijft en invloed heeft en uiteindelijk het natuurlijk gaat om het normaliseren van de hormonen en de cortisol en dat gebeurt zowiezo of je het nu in de ochtend of in de avond geeft...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:00

little_king schreef:
Kom ook weer binnen vallen.
Mijn paard staat nu sinds mei op de pracend.
Symptomen van licht bevangen, niet de typische stand maar wel op eieren lopen.
Ook gevulde kuiltjes en ook het idee dat de ogen zelf anders staan.
Ik ben begonnen met een kwart en 2 maanden later naar een half. daar staat hij nu nog op.
Hij had een harde manenkam, ondanks hij zelf niet te dik was. Ik was juist extra aan het voeren om hem dikker te krijgen. En hem daar waarschijnlijk juist bevangen door gevoerd.

Vanaf april op subli dieetmix gezet.
Hij loopt weer goed, manenkam is goed en ook zijn ogen staan weer anders.
Alleen is hij nu op de ribben echt te mager. Halsje is ook iel. Kont en rug gaat nog wel.
Wat kan ik nu beter gaan voeren?

En hij is sinds 3 weken harstikke chagerijnig op de andere paarden.
Maar verhoogd naar een half heb ik al maanden terug.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Heeft ie honger en is hij daarom sjaggie? Je zou hem eventueel luzerne bij kunnen voeren?