Zo'n netje heeft wisse ook. Maar hij heeft een groot hoofd waardoor die netjes echt niet over zijn beide neus gaten valt. Halster en hoofdstel maat XL zeg maar....
Guus heeft een ruime cob, als masker een full en die is aan de grote kant. Neusnetje valt ruim over beide neusgaten en zijn bovenlip. Met grazen moet hij dan ook af, anders staat hij er op ben ik bang.
Guus schudt ook weer volop helaas. Hij krijgt nu smorgens 6 pilletjes loratidine, dat lijkt nu redelijk te gaan icm de weerstand druppels van Phytonics erbij. Dinsdag komt de DA om te enten, dan gaan we weer eens in conclaaf wat we nog meer kunnen doen.
Heb even wat problemen met telefoon dus krijg linkje niet geopend nu.
Ik ben gisteren met wisse maar begonnen met Puur Pollen. Hij is erg sloom op het moment en dat was bij hem met cetirizine ook een bijwerking dus probeer het eerst even zo
Ik heb hetzelfde masker als TinGu gekocht. Ik rijd met een XL en een handig stalgenootje heeft elastiek in de neusflap gemaakt zodat hij nu mooi om zijn neus valt. Maar...Geert gaat super goed op het ogenblik!! De behandeling lijkt echt te hebben geholpen. Ik heb gisteren met neusnetje gereden en hij heeft geen erge last. Neusnetje wegvouwen lukt helaas niet...dan tikt hij af en toe. Verder zijn we bezig met de bijenpollen. Ik gebruik ze nu zelf ook. Ben erg benieuwd of daarmee de weerstand wordt opgebouwd
k_m
Geplaatst: 28-04-18 11:30
Heb gisteren mijn paard terug opgehaald na 2 PENS behandeling.. Naja kijk zelf maar.. Het zou duidelijk beter moeten zijn na deze 2 behandelingen. Niet dus..
Ze gaat volgende week vrijdag nog een 3de keer terug en heel eventueel nog een 4de keer maar 'daarna kunnen we niks meer voor u doen mevrouw'. Wil natuurlijk nog wel medicatie proberen en cranio sacraal, eventueel toch maar eens die top stock uit Engeland bestellen? Ik zit echt met de handen in het haar.. Had zooo gehoopt op deze behandeling.
Had haar vandaag even buiten, opzich dacht ik nog van oke zo zou ze misschien nog wel beetje paardwaardig de weide op kunnen, maar toen begon het te regenen. Ze flipte hem helemaal. Heb haar maar snel binnen gehaald want ze ging helemaal slaan met de voorbenen, galloperen,.. Duidelijk een heel grote trigger voor haar. En het rotte is, ze zou misschien wel op de weide kunnen, maar wanneer het begint te regenen is het echt gevaarlijk, ze zou zo de draad doorlopen van ellende..
Mac
Geplaatst: 28-04-18 12:13
Sorry dat ik zo binnenval (ik lees en leef al een hele tijd mee, dat wel), maar ik wilde toch iets delen in de hoop dat het hier ook paarden kan helpen. Ik ben nog wat voorzichtig met hoe ik het formuleer want het is een lang proces en ik ben "pas" een maand bezig en mijn merrie is een milde stress-shaker, maar ... na veel gezoek ben ik uitgekomen op Equine Breathing, een soort ademtherapie voor paarden zoals je dat ook wel hebt voor mensen met bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) hyperventilatie. Zie https://equinebreathing.com/ en op Facebook loopt er een groep speciaal voor Equine Breathing voor headshakers: https://www.facebook.com/groups/headsha ... breathing/
Ik vond het echt enorm vaag toen ik er voor het eerst over las, maar door een bepaalde gebeurtenis of aanhoudende stress kan een paard verkeerd gaan ademen, waardoor je een verkeerde zuurstof/koolstofdioxide verhouding krijgt in het lichaam, dat allerlei uitwerkingen kan hebben, waaronder headshaken. Hoe meer ik er over las, hoe interessanter ik het vond worden en ik ben het gaan proberen. Ik doe het nu bijna een maand met mijn merrie en we zijn er nog niet maar ze heeft er echt enorm veel baat bij! Als in: haar headshaken was gereduceerd tot bijna 0 ... totdat ze afgelopen maandag een tandartsbehandeling kreeg. Daarna weer even een terugval (maar dat lijkt me logisch, vooral gezien ze een stress-shaker is).
Je kunt er gewoon met de hand mee beginnen om te kijken of het wat voor je paard zou kunnen doen dus dat kost ook nog eens niks behalve wat tijd en als je denkt dat het wat voor je paard is dan zijn er ook verschillende soorten "breathers" beschikbaar (waar je ook beslist niet failliet aan gaat) , met bijbehorende programma's die je kunt volgen. Om je paard er echt mee van het headshaken af te helpen is best wel een intensief proces, maar de moeite waard om te overwegen , Mijn merrie helpt het iig erg goed. Inmiddels doe ik het ook met mijn andere merrie (spierprobleem), die tijdens zo'n sessie compleet (en dan bedoel ik compleet!) ontspant. Alleen dat al is voor haar enorm fijn. Ik ben er erg enthousiast over .
@Mac, moeite waard om het te proberen inderdaad.. Doe jij het elke dag? Ik ben amper in de mogelijkheid om dat elke dag te doen zeker geen 3 keer. Maar baat het niet dan schaad het niet!
Mac
Geplaatst: 28-04-18 12:57
Ja, ik wel en ik ben na een week begonnen met de Breather, dat is 90 minuten per dag. Daarbij moet je relatief wel bij je paard in de buurt blijven. Maar er is ook een All Weather breather die je om kunt doen en dan kunt laten zitten maar ik weet niet of dat ook op stal kan. Neem aan van wel. Misschien anders eens aan Clare vragen van het FB forum (zij heeft deze methode ontwikkeld)? Zij is echt superbehulpzaam! Edit: ik zie dat je je daar al hebt gemeld. Daar zal zij zich ook vast snel melden.
ellepel
Geplaatst: 28-04-18 13:31
K_m. Ik vind op het filmpje je paard sowieso wat gestressed over komen. Mag ik vragen of je paard alleen staat of met anderen? Ik vraag het omdat appie vroeger ook zo liep als hij alleen stond of de andere paarden te ver weg stonden Kan soms ook al verschil maken om daar eens naar te kijken
En haal voor buiten een goed uv werend en pollen werend masker. dat helpt ook enorm goed
Mac ik ga eens kijken naar jouw link, ben benieuwd!
@ellepel, ja ze is sowieso wel stress gevoelig. Hou er rekening mee dat ze nu natuurlijk na 2 weken amper buiten te komen nog eens op de weide mocht dus dat scheelt veel.
Ze staat alleen in een weide die dan grenst aan de weides met de andere paarden. We gaan haar binnenkort proberen koppelen aan een maatje, maar met het shaken nu leek me dat nog niet zo een strak plan.. Wanneer het regent flipt ze helemaal namelijk dus heel de dag buiten zetten is nog geen optie momenteel.
Pollen en uv werend masker heb ik geprobeerd maar heeft geen effect bij haar.. Heb een simpele en een dure alletwee geen verschil.
ellepel
Geplaatst: 28-04-18 14:09
Heb zo het idee bij jouw paard dat een maatje er bij enorm in het schudden gaat helpen . Ok masker had je al en doet niks he, ik kan duidelijk zien dat ze gestessed is en zou ook kunnen dat het juist daar in zit Wat voor de sterss ook nog zou kunnen helpen is bach remedie. Heb vroeger bij appie iemand gehad omdat hij slecht bij de groep weg wilde en alleen maar stond te draaien en stampen als ik hem dan naar binnen haalde. Hij heeft toen 2 weken druppels gehad en ik zag zo enorm veel verschil. Misschien zit er iemand bij jou in de buurt die kan helpen
Na de PENS behandeling wil ik ook cranio sacraal gaan proberen wat ook op de stress werkt, misschien kan ik toch ondanks het shaken proberen haar te koppelen aan een maatje. Maar ik zeg het, vanaf dat het regent is het echt problematisch dus dan kan ze niet buiten, met maatje of zonder. Dus het lijkt me heel moeilijk dit nu te gaan doen, ook voor het andere paard lijkt me dat niet bepaald fijn..
ellepel
Geplaatst: 28-04-18 14:16
Jammer dat je paard dan niet gewoon in een groep kan? Maar ja is niet op alle stallingen hetzelfde natuurlijk. Snap ik ook wel weer, hopelijk snel een maatje en de cranio zal ongetwijfeld gaan helpen
Ja een groep is bij onze stalling geen optie. Ze denken gelukkig wel heel erg mee! Voor de rest staat ze er prima, en de mogelijkheid tot een vriendje wordt nu ook wel gegeven, maar ik denk dat het schudden toch echt eerst wat minder zal moeten zijn. Kan moeilijk verwachten dat ze haar met elk druppeltje gaan binnenhalen..
Had gehoopt op de pens maar helaas. Inderdaad hopelijk helpt de cranio!
Hè wat naar k_m dat het niet geholpen heeft! Wie weet doet de cranio wel wat. Het heeft Guus iig erg geholpen bij het schudden door regen, wind, sneeuw, zon enzovoort. Alleen het schudden door de pollen heeft ze (logisch) niet kunnen verhelpen.
Paard bij mij op stal schudt trouwens ook vreselijk, ook op stal zelfs (Guus doet het alleen in het bos gelukkig). Zij zijn afgelopen week naar Friesland gegaan voor een acupunctuur behandeling, speciaal voor het schudden. Moeten over 4 weken weer terug. Ben benieuwd of hij in de tussentijd beter gaat worden. Het is dat Friesland wel erg ver is, maar mocht het echt werken is dat misschien ook nog een optie voor onze Guus.
Janouk is niet allergisch voor pollen. Zij headshaket het hele jaar door. Als zij aan het headshaken is triggeren de pollen in de lucht wel. Zodra ze cranio behandeld is en de neuszenuw niet meer geirriteerd is, verdwijnt haar gevoeligheid voor de pollen.
Mijn conclusie, ze is niet allergisch, daarom helpen alle anti allergie middelen niet bij haar. Maar als haar neuszenuw overprikkeld is door spanning in haar hoofd, overprikkelen de pollen extra. Zodra de neuszenuw weer rustig is, heeft ze geen last meer van pollen. En kan ik zonder masker rijden
Ik krijg komende donderdag Yvonne Sidorak (cranio sacraal) bij Brandy.
Schudden gaat op en af. Gisteren was het niet zonnig, had het flink geregend en stond er een windje. Helaas wel weer aan het knikken tijdens het rijden, maar niet meer of minder dan van de week, windstil en zonnig.
Hier is dus qua weer er niet echt een pijl op te trekken. Ik hoop dat zij net als Janouk baat heeft bij de cranio sacraal en daarmee wat rust vind.
Vooral het knikken en neus schuren is echt erg sneu om te zien en te voelen.
Mac
Geplaatst: 30-04-18 17:16
Mijn paard shaket ook niet op pollen; ze is er zelfs in de winter mee begonnen en is een paar zomers shake-vrij geweest. Bij haar is het stressgerelateerd en begonnen na (lichamelijk) trauma en stress. Alles aan (en in?) haar hoofd is druk en gespannen dus ik hoop dat er daarom ook hoop is op verbetering door de cranio-sacraal behandeling.
Idifix
Geplaatst: 01-05-18 20:37
Hallo, ik val ook terug even binnen.
Vorig jaar was mijn merrie op een moment kortademig, dikke klieren veel niezen en hoesten ondanks dat ze 24/7 buiten stond en had ook wat last van hoofd schudden. Conclusie was wss soort van allergie a la hooikoorts etc gericht.
Nu was ik dit jaar begonnen met de puur Pollen. Het hoofd schudden is minder maar toen was ze continu aan het niezen tijdens het rijden. Dus terug even mee gestopt.
Gisteren is dierenarts geweest voor jaarlijkse controle ze is op het moment ok dus niet kortademig enzo..als ik ga rijden is het zeker op het begin wel wat niezen en soort van kreunerig ademen maar blijft nooit duren. Ik heb ook het idee dat de klier rechts ( lymfeklier) altijd wat dikker blijft en zelfs afwisselend dik of minder dik lijkt of is dit gewoon normaal bij paarden nee toch ? Links is alles normaal en altijd hetzelfde.
Is dit nu volgens jullie iets wat ik extra nog eens moet laten nakijken of gewoon even afwachten ?