[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:05

Tuurlijk Fransje heb jij ook gelijk in, maar ik stond vorige maand met grote in de kliniek voor totaal andere klachten en toen werd ik ook bijna in de "gratis" test geluld door DA, alleen maar omdat ze een buik heeft! Was toch een beetje beledigd dat er toen ook nog werd gezegd: of je moet het niet willen weten...

En laten we nou eerlijk blijven de twijfel knaagt nog steeds bij kleine, om redenen die ik hier reeds meerdere malen verteld heb.

Je bent ziek van de zorgen als eigenaar, maar als het niet overduidelijk is, blijft het toch een partij bocht wat je er aan pillen in gaat gooien. Voor het zelfde geld doe je er dan meer kwaad dan goed mee...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:12

Bij twijfel moet je je goed informeren en een eigen plan trekken. Klakkeloos aannemen wat een dierenarts zegt is niet altijd een goed plan. Ik bedenk altijd maar dat mijn dier, mijn verantwoordelijkheid is en ik dus uiteindelijk de beslissingen neem.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:15

Niet om je gek te willen maken maar ik ben het niet helemaal met de mening van mijn voorgangers eens.
Heb hier zelf een paardje gehad wat met een waarde van 'maar' 60 iedere keer dat de zo'n een beetje fel scheen met een epileptische aanval tegen de grond ging. En een fjord gekend die met een waarde van 'maar' 65 zo chronisch hb werd dat hij uit zijn lijden verlost is. Ook mijn huidige paard is op 60 getest en ondanks dat hij geen symptomen heeft gaat daar 1,5 pil per dag in. Ik vertrouw die tumor voor geen meter en gooi er liever nu 1000 euro medicijnen in dan dat ik straks te laat ben en er iets opduikt wat niet of nauwelijks te behandelen is.
In jouw geval zou ik ook bij een grenswaarde dus wel degelijk starten met de medicijnen , als hij van het voorjaar wel goed door zijn vacht komt weet je ook genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:17

Vraag de uitslag op de mail fabster en meld die dan hier met een verslagje van de symptomen en de reden waarom je bent gaan testen, wellicht kunnen wij je dan helpen om wat beter beslagen te ijs te gaan als je in overleg met DA gaat. Sterkte ermee!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:18

Niets van dat alles, dames. Ik wist van te voren niet dat de test gratis was. Ik heb problemen met een ander paard en die heb ik rondom laten testen. Cushing wilde ik gewoon uitsluiten, alhoewel ik haast zeker was dat dat het niet was. Maar t zal het net wel zijn, en dan heb je het niet meegenomen. Leo heb ik daarin meegenomen, omdat iemand me aan het begin vh jaar daarop had gewezem. Maar omdat ik verder geen klachten had met hem, heb ik dat verder laten zitten. En nu de DA toch kwam om te prikken, kon dat gewoon meteen mee.

Ik maak mezelf nergens gek mee. Grappig genoeg ben ik zelf soort van ervaringsdeskundige. Hebzelf ook een goedaardige tumor op de hypofyse gehad (geen cushing trouwens), dus schiet niet zo snel in de stress.

Maar wil altijd graag wel iets weten als ik straks het gesprek met de DA aan ga. En natuurlijk laat ik de uitslagen mailen. Dat doe ik altijd. Laat t vaak ook nog evenaan een andere DA zien, om te kijken wat die er van vindt (en er niks aan gaat verdienen).

Maar ik wacht het even af. Maandag weet ik -hopelijk- meer.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:33

Hallo dames :)
Mag ik hier ook even een vraag stellen. Ik snap dat het alleen zeker kan worden vastgesteld na het testen van het bloed maar als we puur afgaan op het klinisch beeld zeg maar, hoe waarschijnlijk achten jullie het dat beschreven paard positief getest zou worden?
9 jarige nrps, eet goed en is goed op gewicht (je kunt net de ribben voelen), is energiek en vrolijk en glimt ontzettend. Afgelopen zomer werd er door de hoefsmid een rode lijn in de voorhoeven geconstateerd (met het bericht dat hij tegen hoefbevangenheid aan zat) en dus hebben we hem van het gras gehaald en hij staat nu weer gewoon in de wei zonder problemen. Heeft verder ook nooit symptomen gehad van hb. Hij heeft in de winter een dikkere vacht dan andere paarden maar geen lange krullerige vacht. Wel op de benen en hals (waar geen deken zit) langere haren. Ook heeft hij op z'n hoofd een soort bakkebaarden maar die heeft hij al sinds z'n derde en ook in de zomer. Hij komt goed door z'n vacht heen in het voorjaar en in de zomer zit hij strak in de vacht.
Hopelijk hebben jullie zo een compleet genoeg beeld. Ben benieuwd naar jullie meningen. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:33

Fabster schreef:
Ik heb de openingspost gelezen. Maar begrijp niet alles (zoals die waarden).

Wat begrijp je niet aan die waarden? De eenheden of de referentiewaarden?

Dat kan vast worden uitgelegd! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:41

L_isanne, ik denk daarbij totaal niet aan PPID.
Mijn ene paard wordt ook een ontplofte teddybeer terwijl haar dochter (zelfde ras, zelfde manier van houden, nooit een deken) heel strak in dr vacht blijft maar wel een baard heeft waar je U tegen zegt. Mn 3e paard zit er een beetje tussen in en mn 4e paard (ander ras, verhaart niet, ook in de zomer teddybeer) is de enige die PPID heeft.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:48

Dankjewel voor je antwoord Shanna!
Ik vond het zelf ook heel onwaarschijnlijk maar gisteren werd het ineens genoemd door de kraker met het oog op zijn vacht en het tegen de hb aan zitten afgelopen zomer. Schrok daar toen wel erg van dus wilde het hier toch even vragen. :o Hij is kerngezond dus het is nog nooit in me op gekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:02

Qua vacht is het ene paard het andere niet. Helemaal als hij goed verhaart zou ik me daar niet zorgen over maken. Hoefbevangen is ook een ziekte die op zich los staat van cushing. Ik denk zelfs dat het gros van de hoefbevangen paarden geen cushing heeft. (Ook denk ik dat het gros van de cushing paarden wel hoefbevangen kent, maar hoefbevangen staat niet gelijk voor cushing)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:04

Ik zou in dat geval ook niet meteen aan PPID denken hoor! Een dikke vacht is paard afhankelijk en ook voor hoefbevangenheid zijn meerdere oorzaken te noemen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:24

Jeetje jongens wat gaat het hier hard! Het is niet meer bij te houden...

Ik trek me een beetje terug uit dit topic. Ik zal wel blijven lezen maar er is gewoonweg teveel om op te reageren. Megan is nu ook lekker stabiel dus veel acute vragen zal ik voorlopig niet meer hebben.
Ik ben jullie allemaal wel heel dankbaar! Het 'lotgenoten-gevoel' wat ik hier heb gekregen was heel fijn om te hebben als steun het afgelopen jaar.

Wel wil ik nog even reageren op Shanna:
Is Sed wel eens gecontroleerd op kissing spine?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:41

fransje23 schreef:
Fabster schreef:
Ik heb de openingspost gelezen. Maar begrijp niet alles (zoals die waarden).

Wat begrijp je niet aan die waarden? De eenheden of de referentiewaarden?

Dat kan vast worden uitgelegd! :j

Ik denk de referentiewaarden. Ik zie een getal staan (20-40), maar ook nog + of - 10. Is dat dan nog binnen de nirmaalwaarde, of niet? En wanneer wordt het 'interessant'? Want ik zienin het topic bizar hoge waarden, maar ook lage waarden, waarbij mensen een aardige dosis pillen geven. Is dat dan omdat er wel heel veel klinische verschijnselen zijn?

Ik vind dat bij Leo wel meevallen. Zijn vacht is dus niet zo mooi en verhaarde afgelooen haar moeilijk. En wat gedragsveranderingen, maar geen extreme dingen. Dat schreef ik eerder toe aan ouderdom, allemaal.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:50

Shanna schreef:
Qua vacht is het ene paard het andere niet. Helemaal als hij goed verhaart zou ik me daar niet zorgen over maken. Hoefbevangen is ook een ziekte die op zich los staat van cushing.)

Dat is ook precies waarom mijn DA het nooit nodig vond om Isa te testen. Ze had wel langere wintervacht, maar omdat ze uitstekend verhaarde, geen verdenking.
Ook dronk ze niet overmatig veel, niet extreem zweten.
Enige wat je wel zag, was dat ze wat dunner werd op de spieren, maar tja, ze deed ook niet zo veel door haar chronische bevangenheid. Ook die had een duidelijke oorzaak volgens dierenarts, dus nee; cushing test was niet nodig.
Tot ik er op stond en daar kwamen dus veel te hoge waarden.
Dus toch, dacht ik toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:56

Maar Isapaardje, jij hebt het over chronische hoefbevangenheid, L_isanne heeft het over een rode lijn/ lichte bevangenheid die ook weer keurig hersteld is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:35

Het komt wel voor, paarden die onder de 10 zijn, nog strak in de vacht maar alleen hoefbevangen zijn. En die toch Cushing blijken te hebben. Mijn smid heeft het ook een keer meegemaakt, bij een 7 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:55

Die van mij was toch ook 7 jaar toen alle ellende begon...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:11

Fabster schreef:
Ik denk de referentiewaarden. Ik zie een getal staan (20-40), maar ook nog + of - 10. Is dat dan nog binnen de nirmaalwaarde, of niet? En wanneer wordt het 'interessant'? Want ik zienin het topic bizar hoge waarden, maar ook lage waarden, waarbij mensen een aardige dosis pillen geven. Is dat dan omdat er wel heel veel klinische verschijnselen zijn?

Wat je eerst moet weten is dat er twee eenheden zijn waarin de ACTH-waarde kan uitgedrukt
* pg/ml
*pmol/L

Het verschil zit hem volgens mij in het laboratorium of test die gebruikt wordt. Maar het is dus wel belangrijk te weten in welke eenheid de bloeduitslag wordt weergegeven!

Omrekenen van de een naar de andere waarde kan via de volgende rekenregels:
pg/ml = pmol/L รท 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Een rekenvoorbeeld:
Waarde in het bloed is 50 pg/ml en dat is omgerekend 50*0.220= 11 pmol/l

Daarnaast is het belangrijk te weten dat er tijdens de seasonal rise, het normale verhoging van de ACTH-waarde in het bloed, wat ook bij gezonde paarden voorkomt, er een andere grenswaarde is.

In de maanden november tot juli test een paard postief bij een ACTH-waarde hoger dan 29 pg/ml of 6,7 pmol/L.

Gedurende de maanden augustus tot oktober is de waarde naar boven bijgesteld vanwege de eerder genoemde seasonal rise. In deze periode test een paard positief bij een ACTH-waarde in het bloed hoger dan 47 pg/ml of 10,5 pmol/L.

Dan het stukje met de 10 aan weerzijden van de grenswaarde, volgens mij zijn dat waarden die twijfelgevallen zijn. Het kan dat het paard van nature een wat hogere waarde heeft en niet ziek is.

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:16

Fabster schreef:
Ik vind dat bij Leo wel meevallen. Zijn vacht is dus niet zo mooi en verhaarde afgelooen haar moeilijk. En wat gedragsveranderingen, maar geen extreme dingen. Dat schreef ik eerder toe aan ouderdom, allemaal.

Ik heb mijn paard destijds laten testen (overigens niet alleen op PPID) omdat ik het rustiger zijn niet zomaar wilde "afschuiven" op ouder worden.
Nu met de Prascend is ze dus inderdaad weer een stuk minder rustig geworden en weer gewoon haar drukke zelf :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:53

fransje23 schreef:
Fabster schreef:

Ik heb mijn paard destijds laten testen (overigens niet alleen op PPID) omdat ik het rustiger zijn niet zomaar wilde "afschuiven" op ouder worden.
Nu met de Prascend is ze dus inderdaad weer een stuk minder rustig geworden en weer gewoon haar drukke zelf :D

Hier zelfde. Pony was laatste half jaar ineens erg tam, dus "gewoon" bloed onderzoek laten doen. Bleek er enorme afbraak van de spieren te zijn. Toen op PPID getest. Dan blijkt achteraf dat hij een aantal "klachten"heeft die daar dus goed mee te verklaren zijn (altijd ontstoken ogen, vulling boven ogen, snel diaree). Hij staat nu een maandje op de prascend en is al kwieker. Nu verwacht ik geen wonderen van het medicijn, het is tenslotte geen jonge pony mer (21), maar met deze verbetering ben ik al heel blij.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:00

Dat stukje van de waardes begrijp ik ook nog niet helemaal. Mijn da zei dat de waarde tussen de 4 en 11 moest zijn ( dacht ik) en dat mijn paard 20 had. Over welke waardes spreekt hij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:00

Meganyr schreef:
Jeetje jongens wat gaat het hier hard! Het is niet meer bij te houden...

Ik trek me een beetje terug uit dit topic. Ik zal wel blijven lezen maar er is gewoonweg teveel om op te reageren. Megan is nu ook lekker stabiel dus veel acute vragen zal ik voorlopig niet meer hebben.
Ik ben jullie allemaal wel heel dankbaar! Het 'lotgenoten-gevoel' wat ik hier heb gekregen was heel fijn om te hebben als steun het afgelopen jaar.

Wel wil ik nog even reageren op Shanna:
Is Sed wel eens gecontroleerd op kissing spine?

Nee, het is nu voor het eerst dat we de oorzaak buiten zn voeten/ benen gaan proberen te zoeken. Ik zal het opgooien bij mn DA. Bedankt voor het meedenken!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:55

Zit al paar weken mee te lezen maar wil me toch ook aanmelden, heb een fjord 21 jaar met cushing sinds 19 oktober met een waarde van 260, direct aan de Pergolide en zie hele kleine verbeteringen! Was licht hoefbevangen geweest wsl in t voorjaar en een hoefzweer gehad dag na de vastelling van cushing.
Let nu vooral op t fructaan gehalte in t gras en laat haar dan in de ochtend 3 uurtjes op t land, maar nu t somber weer is en het fructaan gehalte 0 kan ze toch langer staan? Vraag het voor de zekerheid....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:11

Is ze ook IR?
Afhankelijk van hoe gevoelig ze is kan ze dan wat langer blijven staan.

Mijn merrie is zo gevoelig dat ze geen gras meerkrijgt .

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:19

Wel geweest iig, heb het voer aangepast, ze krijgt nu (sinds de maand mei) "arm" hooi gemengd met gedorst hooi ipv kuil! Ipv van handje biks 2x per dag ruim een handje care4life in bakjes,dat doe ik pas sinds een week (geven ze met de voerbeurt) en een eigen stukje land! Heeft nu 3 dagen van 10 uur tot 15 uur op t land gestaan maar merk niets aan t lopen of de hoeven (zijn niet warm)
Olja zou gek worden zonder land, heb een graasmasker is dat niets voor jouw paard?
Gebruik hem nu niet!! Maar voor de zekerheid en in het voorjaar...