[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:46

Ik zat met een vraagje is het zinvol om een allergietest te doen bij mijn pony?
Om misschien wat meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van het jeuken?
Ik ben op het moment erg zoekende naar wat de oorzaak kan zijn, omdat hij dit jaar weer veel jeukt en afgelopen jaar een doorsleep heeft gehad in de winter en dat wil ik dit jaar echt niet weer...
Zijn er mensen met ervaringen met zo'n allergie test?..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:07

Ik! mijn eczemer bleek niet allergisch voor muggen, wel voor bomen :?
De allergenen van de bomen zijn er alleen in het voorjaar, maar Jones heeft net als iedere andere eczemer tot oktober jeuk.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:44

papagroom schreef:
Even wat betreft die ribbels...die worden vaak veroorzaakt door overgewicht...als je paard buiten de manen geen jeuk heeft is dat waarschijnlijk het geval.
Vooral fjorden en haffen zijn hier gevoelig voor.

Dit zijn van die duidelijke opgezette ribbels als hij weer heeft staan te schuren, zoals er gezegd word.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:45

Wat moet ik doen? Aangezien hij al hele plekken weg heeft geschuurd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:06

Harpoon schreef:

wat eet je pony, hoe word hij gehouden ?
Beweging etc.. ??

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:32

Marjo89 schreef:
Harpoon schreef:

wat eet je pony, hoe word hij gehouden ?
Beweging etc.. ??

Hij staat 24/7 in een weiland met een schuilstal.
Hij krijgt niets bijgevoerd, alleen maar gras en water.
Het is geen nieuw gras, het is niet alleen maar gras maar er groeien ook klavers en zo tussendoor en verschillende grassoorten en er word niet beregend.
Verder longeer/loop ik met hem 3/4x in de week.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:50

Famke staat een aantal nachtjes op stal ipv op het weiland omdat haar oog ontstoken is geraakt door de harde regen en wind. Helaas heeft ze vannacht dus wel haar voorpluk er deels af geschuurd (hij is nu nog maar heel dun..) en ook haar halster daardoor gesloopt. Die had ik expres om gelaten (doe ik normaal nooit) omdat de eczeemdeken dan beter voor haar voorpluk bleef zitten. Maar ja.. Niet geholpen. Balen.
Ze had de hele zomer niet zoveel jeuk. Nu ineens lijkt het te komen. Heel gek. Misschien omdat ze de afgelopen dagen met een regendeken (met hals) op het weiland heeft gestaan ipv haar eczeemdeken? Ik dacht dat de regendeken ook wel mugjes tegen zou houden, maar ze heeft nu toch echt meer jeuk dan eerst....

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:14

Mag ik even een update plaatsen! Hier gaat het ge-wel-dig goed met mijn eczeempatiënt! :) ik ben gewoon zo blij, ik moet dit even delen!
Dit is hoe mijn paard er vorig jaar, deze periode uitzag:
Afbeelding

En dit is hoe hij er nu uitziet:

Afbeelding

We hebben het eindelijk onder controle! *\o/*
Ik hoop nu dat het slechte weer op z'n minst meebrengt dat de jeuk iets vroeger gaat stoppen ... Dan was het toch nog ergens goed voor :\ al vrees ik ervoor

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:23

Ziet er goed uit!! *\o/*

DvdE_Nel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:35

We hebben het eindelijk onder controle! *\o/*
Ik hoop nu dat het slechte weer op z'n minst meebrengt dat de jeuk iets vroeger gaat stoppen ... Dan was het toch nog ergens goed voor :\ al vrees ik ervoor[/quote]

En hoe heb je het ondet comtrole gekregen? En hoe lang heeft de jouwe er last van gehad?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:39

Wauw wat een verschil! Super!!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:45

Ziet er goed uit!! Ben ook wel nieuwsgierig hoe je het gedaan hebt?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:35

Bedankt iedereen!! :-) wel, dit jaar heb ik de RSIH, ipv het eczeemdeken van Pagony vorig jaar. Ik ben er immens tevreden mee, voor Bruce ligt de pasvorm wel perfect (in tegenstelling tot wat ik wel eens hoor van de rsih) en hij doet het er super mee! Daarnaast smeer ik met Derfen, en was ik de manen en staart elke week met lauw water en shampoo, dit kalmeert hem altijd heel goed en het houdt zijn haren in goede conditie.
Ik moet toegeven dat ik vorig jaar te vlug toegaf aan het warme weer... Ik kon er niet tegen om hem te zien puffen en deed zijn deken dan maar af (of legde een halsdeken op). Grote fout dus! Ik heb hem onder de rsih echter nog niet gauw weten zweten.
Super tevreden klant dus :D

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:41

Pony heeft nu een paar dagen de eczeemdeken af en vind het heerlijk haha. Komt lekker vies op stal. Maar ze heeft er wel duidelijk minder last van dan andere jaren! normaal heeft ze helemaal geen manen meer en nu heeft ze nog gewoon wat manen. Ik heb het een poosje geleden helemaal afgeknipt en nu groeit het weer langzaam en netjes aan in een boogje (fjord) :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:55

Af doen? zou ik niet voor kiezen zitten nog genoeg mugjes.... ik heb regendeken met hals op dan wordt die ook niet gestoken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:40

Yvank_ schreef:
Af doen? zou ik niet voor kiezen zitten nog genoeg mugjes.... ik heb regendeken met hals op dan wordt die ook niet gestoken.

Ik had afgelopen dagen ook een regendeken met hals op gedaan en dan dus haar eczeemdeken niet om, maar merkte toch meer jeuk dan normaal daarna.. Dus heb haar eczeemdeken nu onder haar vliegendeken gedaan.

DvdE_Nel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:01

Hier 1 dag af gehad, in de regen, gelijk weer terug bij af... Ohw wat baalde ik van mijn stommiteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:58

Celine_Famke schreef:
Yvank_ schreef:

Ik had afgelopen dagen ook een regendeken met hals op gedaan en dan dus haar eczeemdeken niet om, maar merkte toch meer jeuk dan normaal daarna.. Dus heb haar eczeemdeken nu onder haar vliegendeken gedaan.

Dat is opzich vreemd of heb je een korte hals aan je deken dan zijn er natuurlijk meer plekken bloot :j

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:34

http://i57.tinypic.com/23lefph.jpg

Zo trots op diego. Heb de eczeem voor mijn gevoel goed onder controle.

Hij heeft soms iets jeuk bij nek hoofd staart of buik. Maar dit is goed te handelen met derfen. En bij hoge druk een eczeem deken. Verder kan hij gewoon op gras staan.

Zou schuuren bijvb ook aangeleerd gedrag kunnen zijn op den duur. Stalgenoot haar paaard doet het alleen bij op stal staan. Ook eczemer

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:39

ik ben nu 2/3 weken ongeveer blue horse care aan het gebruiken....
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier behoorlijk sceptisch over was maar het lijkt tot zover extreem goed te helpen..

We konden onze eczemer tot voor 2 weken terug niet eens op stal zetten want dan krabde ze zich helemaal kapot, en nu kriebelt ze nog een heel klein beetje maar niet meer dat extreme krabben tot bloedens aan toe. Alle wondjes zijn aan het genezen, en de jeukkies zijn bijna allemaal weg.

Ik durf nog niet te juigen want alle producten die ik gebruikte werkte wel eventjes, toch heb ik het gevoel dat dit iid wel eens de oplossing kon zijn voor onze fjord, Die ik wel onder de gevallen extreme eczemer durf te benoemen.

Zonder haar snuggyhood gaan we haar absoluut nog niet zetten maar haar hoofdkap hebben we inmiddels al wel af durven doen. Ik hou jullie op de hoogte of het goed blijft gaan. Inmiddels ga ik wel de 2e fles bestellen dus zoveel vertrouwen heb ik er al wel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:48

norton84 schreef:
http://i57.tinypic.com/23lefph.jpg

Zo trots op diego. Heb de eczeem voor mijn gevoel goed onder controle.

Hij heeft soms iets jeuk bij nek hoofd staart of buik. Maar dit is goed te handelen met derfen. En bij hoge druk een eczeem deken. Verder kan hij gewoon op gras staan.

Zou schuuren bijvb ook aangeleerd gedrag kunnen zijn op den duur. Stalgenoot haar paaard doet het alleen bij op stal staan. Ook eczemer

Aangeleerd gedrag ben ik nog niet van overtuigd :n dat dachten ze thuis ook bij mijn paard. Wat overigens geen eczemer is maar een extreem gevoelig op vliegen. Toch met paard naar kliniek geweest omdat hij steeds meer bultjes kreeg. Conclusie is dat hij ergens allergisch voor is wat dat is nog niet duidelijk maar kreeg in elk geval medicatie mee en de rest wordt nog onderzocht.

Wij dachten dus ook dat hij het inmiddels misschien uit gewoonte deed, gaan staan schuren met zn staart. Woensdag injectie gehad en geeft hem nu elke dag medicijnen en hij is volledig gestopt met schuren.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:00

Ik ben dan wel nieuwsgierig naar wat voor injectie hij gekregen heeft? Ik ben bij die van mij nog niet overtuigd dat het echt eczeem is, maar dat ze constant jeukt is wel een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:15

Pff dat durf ik niet eens te zeggen := dierenarts heeft het wel gezegd maar stond zelf zo stijf van de pijnstillers (verstandskies getrokken) dat ik het niet onthouden heb :o

Hij was geen inenting oid maar echt even een injectie om de jeuk nu weg te halen. Hij heeft verder prednisolon tabletten deze week elke dag en volgende week om de dag daarna er weer mee stoppen. Ondertussen zijn we overgestapt op ander voer en hooi (het was toch op) dus hopen dat het nu niet weerkomt.

Bij pony van vriendin die overigens wel eczemer is, is dit ook gedaan begin dit jaar. Heeft ook erg goed geholpen om even die jeukcyclus te doorbreken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:26

Ollytje schreef:
ik ben nu 2/3 weken ongeveer blue horse care aan het gebruiken....
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier behoorlijk sceptisch over was maar het lijkt tot zover extreem goed te helpen..

We konden onze eczemer tot voor 2 weken terug niet eens op stal zetten want dan krabde ze zich helemaal kapot, en nu kriebelt ze nog een heel klein beetje maar niet meer dat extreme krabben tot bloedens aan toe. Alle wondjes zijn aan het genezen, en de jeukkies zijn bijna allemaal weg.

Ik durf nog niet te juigen want alle producten die ik gebruikte werkte wel eventjes, toch heb ik het gevoel dat dit iid wel eens de oplossing kon zijn voor onze fjord, Die ik wel onder de gevallen extreme eczemer durf te benoemen.

Zonder haar snuggyhood gaan we haar absoluut nog niet zetten maar haar hoofdkap hebben we inmiddels al wel af durven doen. Ik hou jullie op de hoogte of het goed blijft gaan. Inmiddels ga ik wel de 2e fles bestellen dus zoveel vertrouwen heb ik er al wel in.

Hoe vaak gebruik je het? En wat gebruikte je hiervoor? Ben benieuwd hoe het blijft gaan..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:42

Met onze eczeempony gaat het ook goed nu :)

Draagt nog steeds 24/7 haar eczeemdeken en customized-hoofdkap. Begin/midden van het seizoen heeft ze veel geschuurd, door de deken heen. Misschien te maken gehad met het nieuwe gras.
Nu zijn haar manen weer aan het groeien! :D

We smeren om de dag met babyolie of uiercréme of hypoallergene bodylotion en dat houdt alles mooi soepel en vettig. Met goed weer wordt ze gewassen met ZT shampoo maar dat zal ong. 1x per maand zijn.

De deken gaat echt pas af na een goede nachtvorst. Maar ben blij dat ze het nu goed doet.
Ook blij voor de andere paarden hier waar het goed mee gaat!!!