Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:41

De mijne is de middag na de scopie opgebouwd met kleine beetjes hooi.
Eind van de middag hebben we hem opgehaald, thuis heeft hij weer een beetje hooi gehad ( en onderweg in de trailer ook)en ‘‘s avonds ietsje minder dan zijn normale portie, maar verder weer gewoon gevoerd.

Riianne90

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:55

Ik check ook maar even.
Paard staat inmiddels ruim 7 weken op gastrobim en 2x daags sucralfaat. Controle scopie was enorme verbetering te zien, alles was bijna genezen. Advies was nog 2 weken door te gaan op volle medicatie en daarna af te bouwen.
Nu sinds een week (zonder af te bouwen) begint meneer toch ineens weer te flemen.
Zijn er hier meer mensen die hun paard ineens zagen terugvallen? Hoe hebben jullie die aangevlogen? Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Kan het gedrag zijn of heeft hij meer pijn? DA maakt zich niet zo'n zorgen als hij af en toe eens een keer fleemt, mij zit het toch niet lekker.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:20

Bij mijn onderzoeken in Lienden heeft mijn paard geen masker op gehad. Wel ging het water eraf om 22u.

Daarnaast mocht hij na het onderzoek meteen volop eten, al op de trailer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:48

Bij ons op de kliniek ook geen graasmaskers op trouwens hoor.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:50

Nouvel schreef:

Wat hebben jullie als bodembedekker daar?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:01

Rizette schreef:
Nouvel schreef:

Wat hebben jullie als bodembedekker daar?

Zaagsel

Wij hebben ‘m ‘s avonds om 20.00/20.30 gebracht, toen heb ik hem daar nog een bakje voer gegeven.
Daarna kreeg hij niks meer, de volgende dag rond 12.00/12.30 scopie.
Water werd ‘‘s morgens vroeg afgesloten.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 25-03-25 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:07

Die van mij kreeg vorige week nog wel een masker op. Ze stond op zaagsel en had gevast vanaf de vorige dag 14:30.. en nog zat er de volgende dag om 9:00 eten in de maag.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:25

Vraag me af of iedereen het wel ziet dat ze het masker opkrijgen. Dat hoeft natuurlijk niet meteen te gebeuren kan ook na een paar uur zijn maar kan me niet voorstellen dat een kliniek risico er mee neemt dat de paarden bodembedekking gaan eten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:26

Sta verbaasd dat er klinieken zijn die het risico nemen dat ze bodembedekking gaan eten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:14

Riianne90 schreef:
Ik check ook maar even.
Paard staat inmiddels ruim 7 weken op gastrobim en 2x daags sucralfaat. Controle scopie was enorme verbetering te zien, alles was bijna genezen. Advies was nog 2 weken door te gaan op volle medicatie en daarna af te bouwen.
Nu sinds een week (zonder af te bouwen) begint meneer toch ineens weer te flemen.
Zijn er hier meer mensen die hun paard ineens zagen terugvallen? Hoe hebben jullie die aangevlogen? Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Kan het gedrag zijn of heeft hij meer pijn? DA maakt zich niet zo'n zorgen als hij af en toe eens een keer fleemt, mij zit het toch niet lekker.

Staan er merries in de buurt die hengstig beginnen te worden? Mijn merrie is hengstig en merk dat sommige ruinen meer flamen momenteel

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:46

Rizette schreef:
Vraag me af of iedereen het wel ziet dat ze het masker opkrijgen. Dat hoeft natuurlijk niet meteen te gebeuren kan ook na een paar uur zijn maar kan me niet voorstellen dat een kliniek risico er mee neemt dat de paarden bodembedekking gaan eten.

De kliniek geeft het aan dat ze niet met graasmaskers werken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:22

Rizette schreef:

Mijn paard was beide keren brandschoon met scopen, dus ik denk niet dat ze zaagsel gaan eten…
Maar die staat thuis ook op zaagsel, misschien is het anders als ze thuis een eetbare bodem zijn gewend?
Ik was er beide keren ruim voor tijd van het scopen en kon op de camera meekijken hoe hij erbij stond op stal en toen had hij geen masker op. Heb ook niet gehoord dat ze dan doen.
Misschien bij paarden waarmee de ervaring is dat ze er wel van gaan eten, geen idee…

Riianne90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:39

Amber_anne schreef:
Riianne90 schreef:
Ik check ook maar even.

Staan er merries in de buurt die hengstig beginnen te worden? Mijn merrie is hengstig en merk dat sommige ruinen meer flamen momenteel

Jazeker alleen ik weet en zie dat dit er niks mee te maken heeft. Hij is al zijn hele bij mij..
Hij echt echt terug buikpijn

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:16

Vanochtend de scopie gehad.
Inderdaad graad 3 maagzweren.

Dus behandelplan met ulcergold gestart.
En uit het door mij verzocht bloedonderzoek bleek ze ook een ontstekingsreactie te hebben dus ook een prednison mee.

Ze was overigens helemaal schoon en geen voer te zien.
Ook geen mest

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:28

Vraagje: welk supplement is aan te bevelen na een kuur omeprazol? Audevard ekygard, Mastic horse of iets anders?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:37

Panda6 schreef:
Vraagje: welk supplement is aan te bevelen na een kuur omeprazol? Audevard ekygard, Mastic horse of iets anders?

Die van mij reageerde heel goed op zowel Audevard Ekygard (ook aanbevolen door de arts) als Gastrovet. Beide heel prijzig, maar de goedkopere supplementen merkte ik geen verschil op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:24

Mocht er intersse zijn ik heb een dichte fles Sucralan ter overname
Goed tot december 2026

Pb bij intersse

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:47

Wij zijn nu klaar met de kuur en zien verbetering alleen we willen wat gaan geven ter ondersteuning.
Lees hier al verschillende maar welke is aan te raden bij een stresgevoelige merrie.

En kwa voeding welke dingen kan ik beter vermijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:25

Panda6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:13

Kwa voeding adviseerde de dierenarts hier iets van: Cavalor fiber force gastro, Vitastyle gut & gastro, of Vitastyle weight & condition. Ik ga zelf de gut & gastro maar eens proberen. Het blijft gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt voor je paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:38

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:40

Nouvel schreef:
Ik ben nu dit erbij aan het proberen:
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... portmuesli

Dit voer ik nu ook bij en mijn paard vindt het heerlijk. Merk overigens geen verschil en het is best duur, dus maak de zak op en dan kijk ik nog even verder.

De proteïne krijgt hij trouwens ook en vindt hij ook heel lekker!

Overigens bestel ik niet meer bij voer voor paarden. Slechte leveringen en communicatie. Heb ruim twee weken gewacht op mijn levering en kreeg geen antwoord op mijn mails en whatsapp berichten.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:20

Heeft iemand nog wat liggen kwa spuiten? Of iets van Abl… (merk die je niet mag noemen)

Of sucralfaat?

Mag pb

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:27

Happy_Hippie schreef:
Wij zijn nu klaar met de kuur en zien verbetering alleen we willen wat gaan geven ter ondersteuning.
Lees hier al verschillende maar welke is aan te raden bij een stresgevoelige merrie.

En kwa voeding welke dingen kan ik beter vermijden?

Wij willen na de omeprazol en de sucralan starten met Mastic horse. En we zijn luzerne gaan bijvoeren zodat ze langer moet kauwen en daardoor meer speeksel aanmaakt.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:45

Hoi allemaal.

Even een vraag. Mijn paard krijgt nu cavalor fiberforce gastro samen met gastrovet.
Vermoeden is dat ze mogelijk last heeft van beginnende maagzweren. Kan ik naast bovenstaande ook nog een kuur cavalor gastro aid geven om de maag te beschermen? Of is dat dubbelop met de gastrovet?
Als ik zo lees doet gastrovet alleen het zuur in de maag neutraliseren en die pasta legt een beschermlaag.