[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:07

Weten jullie, ik heb vorig jaar Kaspar enkele weken Metacam gegeven en toen was z'n jeuk ook stukken minder, zou dat er ook iets mee te maken hebben?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:08

xApple schreef:
Dit is mijn top10:

1. Eczeemdeken dag en nacht op vanaf half maart.
2. Aangepast voer; Marstall Eczem.
3. 2x per week wassen met teer/tea tree shampoo.
4. Elk jaar in maart en oktober een kuur drainage compositum.
5. Vanaf april het supplement Hippo eczema 1x per dag door het voer.
6. Weidegang met graasmasker.
7. 6x per week rijden/longeren (veel beweging/training dus)
8. Elke dag manen en staart insmeren met anti jeuk crème.
9. Manen kort houden, elke maand knippen. Oké ik heb een fjord, moest ik toch al..
10. Niet bij paarden in de paddock/wei die ook schuren of eczeem hebben.

Als ik me hier aan hou, gaat het erg goed en schuurt ze vrijwel niet.

Dankjewel :)
Waar koop je die anti jeuk creme? (m'n trema's doen het niet meer :') )

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:34

Pfoe. Er zijn zoveel anti jeuk creme's. Kijk maar eens op www.paardendrogist.nl die heeft een groot assortiment :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:35

Zit er aan te denken om deze maand nog een kuur drainage compositum te geven.
Zijn er mensen met ervaring? heeft het ook daadwerkelijk nut?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:37

ik mocht vorig jaar met mijn merrie niet klagen ik heb er weinig aan gedaan en ze had ook een stuk minder jeuk dan het jaar daarvoor.

inderdaad halverwege in maart het zomerecxeem deken over, gaasmasker (net het monster van ons dorp hihihihihi)
ik was mijn pony altijd 1 a 2 keer in de maand en dan met speciale shampoo (en inderdaad er zijn te veel verschillende soorten, gewoon doen wat jezelf vind dat je paard er rustiger van wordt qua jeuk) en inderdaad al het haar zo kort mogelijkhouden

echt veel meer doe ik er niet aan, ow ja als we trainen en ze zweet echt too much dan spoel ik ze lekker af met koud water

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:38

ik ga me hier ook weer mengen. Heb wat bijgelezen, zag mooi bijgekomen manen/staartjes!

ik moet voor dit jaar nog een eczeemdeken gaan halen.. Waarschijnlijk wordt het een ramp dit jaar, we moeen misschien verhuizen van stal..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:42

Myour schreef:
Weten jullie, ik heb vorig jaar Kaspar enkele weken Metacam gegeven en toen was z'n jeuk ook stukken minder, zou dat er ook iets mee te maken hebben?

metacam is alleen een pijnstiller he, dus op zich wel logisch dat de jeuk dan minder was.

annetje:
welke antibiotica krijgt Vies dan??
meestal is het zo dat je na antibiotica een probiotica kuur moet geven omdat antibiotica een flinke aanslag doet op het maagdarmstelsel.
vul je de goede bactterien weer aan dan knappen ze enrom op.
ik doe het zelf wel,na antibiotica gaat er een probiotica in.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:47

ddan mogen jullie paarden het wel heel erg hebben ik gooi er gelijk geen biotica's in dit tegen het resistent worden ervan als het straks ooit al heel erg mag gaan worden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:50

resistent waarvan?
ik snap je zin niet

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:52

resistent voor de middelen in de biotica's dat het lichaam zich op een gegeven moment weert inplaats van ze op neemt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:57

nou,ben ik dus nog niks verder.

welke middelen bedoel je dan?

middelen in biotica's...ja fijn,maar vertel dan ook even wat voor middelen,zodat ik dat weet ;)
en op grond waarvan weert het lichaam ze dan?

en over wat voor biotica heb je het eigenlijk?

antibiotica
of probiotica.

lekker duidelijk zo

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:59

maar het gaat toch niet over het antibiotica geven tegen ZE, het is nou eenmaal weleens nodig voor andere kwalen.Daarna een PRObiotica (een yakult-idee) is alleen om het paard weer op weg te helpen. dan valt resistntie volgens mij wel mee, als de VA het voorschrijft..

Zijn er nog mensen die meedoen met die proef van Utrecht? voor ZE?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:00

Volgens mij gewoon alle middelen.

Kijk even naar het plaatje bij de mens, met aspirine. Je lichaam went er aan als je het veel gebruikt en daarom zul je steeds meer er van moeten gebruiken om de werking ervan te merken.

Zo is dat ook bij paarden. Als je je paard veel antibiotica geeft (ofh et bij probiotica ook zo is weet ik niet, denk het wel), zoals bijvoorbeeld metacam, dan gaat het lichaam daar aan wennen en heeft steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:01

Naaltje schreef:
Zijn er nog mensen die meedoen met die proef van Utrecht? voor ZE?

Ik wil wel, maar hoe?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:06

ik wee niet, was een topic op de voorpagina erover
week of 2 geleden? :)

ik doe niet mee overigens hoor! :) zat wel in de regio, maar geen mogelijkheid hun voorwaarden te voldoen :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:12

Todorien, ik snap eigenlijk geen snars van je hele zin. Misschien dat punten en komma's me een beetje op weg zouden helpen, of je jezelf wat beter kunt verwoorden :)

Als een paard ziek is en het uit zichzelf niet 1,2,3 goed krijgt en al langdurig ziek is, krijgt hij daarvoor antibiotica. Ik ga er vanuit dat bijna iedereen dat wel met me eens is. Mijn paard krijgt echt niet zomaar medicijnen die hij niet nodig heeft. Zo'n dikke portemonee heb ik niet eens trouwens :Y)
Ik zal vanmiddag proberen de naam die op de pot van de antibiotica staat te onthouden.

Het sneeuwt hier. Volgens mij is het wel een mijlpaal dat er al paarden met eczeemdekens rondlopen terwijl het sneeuwt :+

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:24

Annetje schreef:
Het sneeuwt hier. Volgens mij is het wel een mijlpaal dat er al paarden met eczeemdekens rondlopen terwijl het sneeuwt :+
Hier ook ;) Ik heb de deken er dan ook weer afgehaald. Zie hem liever bloot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:31

die sneeuw is hier al geweest,ik keek net even op buienradar.
hier dooit het nu wel flink,is lange niet meer zo koud als gisteren

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:32

Ik laat hem mooi op, afgelopen drie dagen was het hier stralend weer! Oke, wel maar +2 ofzo, maar toch. De mugjes zijn er nu eenmaal al, denk niet dat ze heel snel weer doodgaan, zullen vast een schuilplek hebben denk ik?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:32

ik spoot altijd itch away op het paard. hebben jullie hier ook ervaring mee? en is er iets wat nog beter werkt?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:59

Annetje schreef:
Todorien, ik snap eigenlijk geen snars van je hele zin. Misschien dat punten en komma's me een beetje op weg zouden helpen, of je jezelf wat beter kunt verwoorden :)

Als een paard ziek is en het uit zichzelf niet 1,2,3 goed krijgt en al langdurig ziek is, krijgt hij daarvoor antibiotica. Ik ga er vanuit dat bijna iedereen dat wel met me eens is. Mijn paard krijgt echt niet zomaar medicijnen die hij niet nodig heeft. Zo'n dikke portemonee heb ik niet eens trouwens :Y)
Ik zal vanmiddag proberen de naam die op de pot van de antibiotica staat te onthouden.

Denk ook niet dat ze op jou doelt, maar eerder op de reactie erboven over de metacam.

En tuurlijk geef je het niet zomaar, lijkt me dat niemand dat doet.
Ze probeert alleen uit te leggen dat wanneer je je paard de hele ZE periode metacam geeft dat ze dan resistent worden voor bepaalde stoffen in de antibiotica.
Tenminste dat is wat ik denk dat Todorien bedoelt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:48

AngelsDitch schreef:
Volgens mij gewoon alle middelen.

Kijk even naar het plaatje bij de mens, met aspirine. Je lichaam went er aan als je het veel gebruikt en daarom zul je steeds meer er van moeten gebruiken om de werking ervan te merken.

Zo is dat ook bij paarden. Als je je paard veel antibiotica geeft (ofh et bij probiotica ook zo is weet ik niet, denk het wel), zoals bijvoorbeeld metacam, dan gaat het lichaam daar aan wennen en heeft steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben.

Resistent worden van bacteriën of bijv. wormen werkt niet op die manier. Sommige bacteriën hebben bepaalde genen waardoor ze resistent zijn. Als je dan AB geeft aan een dier, dan gaan alle andere bacteriën dood, maar de resistente bacteriën overleven en gaan zich vermeerderen. Je krijgt dan steeds meer resistente bacteriën. Daarnaast kunnen bacteriën hun DNA op verschillende manieren uitwisselen. Een resistente bacterie kan zijn DNA geven aan een andere bacterie (ook andere soorten) waardoor die ook resistent wordt. Je moet dus voorzichtig zijn met het geven van AB, maar als het nodig is dan is het nodig.
Bij aspirine is het volgens mij zo dat de sensitiviteit van de cellen voor het middel steeds minder wordt waardoor dus de drempelwaarde om effectief te zijn steeds hoger wordt.

Je hebt trouwens probiotica en prebiotica. De naam is bijna hetzelfde maar het zijn 2 totaal verschillende middelen.

Het lijkt mij op zich niet zo raar dat Metacam de jeuk verminderd bij een ZE-paard. Metacam is een NSAID.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:50

Ik meld me ook vast, mijn bijrijdfries heeft ook last van zomerexceem...

Hoe erg het dit jaargaat worden weet ik ng niet, was er vorig jaar nog niet vandaar...
Probleem word dat mevrouw geen dekens op kan omdat die binnen 15 min naar de knoppe zijn...

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:02

Ik had vorig jaar gehoord dat in 2010 de Sweet Itch weer in de handel zou komen. Dit middel mocht een paar jaar niet gebruikt worden. Het hielp erg goed tegen muggen e.d.
Weet iemand er iets van of het weer te verkrijgen is?

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:04

Sorry ik bedoelde het middel Switch pour on.