Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:21

xJess schreef:
Hoi allemaal,

Ik kom even binnenvallen, want ik heb een klein vraagje. Ik wil mijn bijrijdpaard waarschijnlijk laten testen op cushing mbv de gratis test. Maar ik zou graag een kleine kostenindicatie hebben voordat ik toezeg dat ik de kosten wil betalen. Ik weet dat dit bij elke da anders is, maar weet iemand misschien hoeveel je ongeveer kwijt ben? Als het dus gaat om alleen de bloedafname en het opsturen van de test?(en natuurlijk eventuele voorrijkosten, maar ik denk dat we er gewoon zelf heen rijden)
Alvast bedankt. :)

Ik betaalde 25 euro voor de test zonder voorrijkosten

Ik raad je af om de gratis test te doen. Ondertussen al meerdere keer de proef op de som laten nemen samen met een DA waarmee ik samenwerk en de resultaten van het labo va BI zijn beduidend hoger. Best dus gewoon 25 euro betalen voor een test die niets te maken heeft met BI

Mistral_Bink

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:14

Heel mooi nammie! Hij heeft nog geleerd hoe het is om paard te zijn, daar zal hij je eeuwig dankbaar voor zijn!

Zou iemand mij nog wat verder kunnen helpen? Na mijn eerdere vraag van gisteren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:21

In feite beschuldig je dus BI van malversaties.. dat moet je wel hard kunnen maken. Zo vraag ik me af of het bloed door BI zélf getest wordt (zoals jij suggereert) - ons bloedonderzoek gaat naar het laboratorium in Utrecht ( Universiteit) en die hebben niks met BI te maken.
Bovendien, uit ervaring blijkt dat verschillende laboratoria soms verschillende testmanieren hebben en uitslagen kunnen verschillen.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:37

Mistral_Bink schreef:
Heel mooi nammie! Hij heeft nog geleerd hoe het is om paard te zijn, daar zal hij je eeuwig dankbaar voor zijn!

Zou iemand mij nog wat verder kunnen helpen? Na mijn eerdere vraag van gisteren.

Even een andere vraag. Heb je al temperatuur opgenomen. Mijn oudere merrie (30) was op een gegeven moment ook heel sloom en viel echt uit de stal. Gelukkig lag daar de grote kuilbaal, dus ze viel niet zo hard. Ze zwabberde ook alle kanten uit, maar toen ik haar temperatuur opname bleek ze meer dan 40 graden koorts te hebben. Dat was de oorzaak van het zwabberen en beroerd zijn. Ze bleek een luchtweginfectie te hebben. Een bezoek van de veearts en wat medicijnen hebben wonderen verricht. Het was binnen notime voorbij.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:26

Toen ze op 0,75 stond had ze daar last van, toen geen verhoging.. Nu zwalkt ze niet meer hoor.. Maar die dikke klieren kunnen dan weer wel, die heeft ze alleen al zo lang, heb ik al vaak zat na laten kijken!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:06

Heel veel sterkte Nammie :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:55

@dookia
je kunt dit ook echt niet zo zeggen. Dan zou je dus van één paard 2 buisjes bloed af moeten nemen, de 1 meegeven aan BI, de ander aan je eigen DA. Nu kunnen eert zoveel factoren meespelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:57

Mistral.. Tja, misschien moest ze wennen aan de dosering.
Anders toch eerst bloed testen?
Ik vind zo lang bevangen wel weg sneu eigenlijk..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:55

Iemand ervaring met dit suplement?
Equi Life F4F

Nammie heel veel sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 14-09-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:57

Ik weet op de dag van vandaag nog steeds niet of ze toen al bevangen was hoor, ik heb het de smid toen nog gevraagd, geen warme voeten en geen pols.. Maar ga nu terug kijken, en dan denk ik eens na.. Zal ze toen al bevangen geweest zijn, dit was ook maar een lichte aanval. Laat haar echt niet lang met pijn lopen als ik iets vermoed hoor!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:00

Jeetje Nammie, wat een pech, heel veel sterkte komende dagen en fijn dat Fik zijn dagen bij jou heeft kunnen genieten/slijten...........

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:02

Thanks allemaal.

Ik voel me zo slecht...heb besloten niet bij het inslapen te willen zijn , puur uit zelfbescherming.
Dat egoïsme is wel goed voor mezelf , maar voelt slecht naar Fik toe.

Ik weet niet of ik het hier mag vragen want het heeft niks met cushing te maken , en anders mogen de antwoorden ook via pb.
Ik denk dat het heel antropomorfisch is , maar wil toch graag jullie mening.
Maar...wat gaat Tekla meemaken?
Tekla is opgegroeid met Maike , is 11 mei thuisgekomen nadat ze is ingereden[ze heeft 5 maand op de stichting gestaan ] en heeft 15 mei het inslapen van Maike meegemaakt.
Daarna heeft ze alleen met Fik geleefd , en nu valt die ook weg.
Ze is een binnenvetter , en je ziet dus niet goed aan haar wat ze bv ervan vindt om alleen te staan.
De stichting heeft dus een ander paard voor mij , en dat is haar maatje geweest tijdens de inrijperiode bij de stichting. Op de stichting is dat de leidmerrie.
Wat kan ik het beste doen?
Tekla met mij meenemen naar de stichting en dan avonds terugrijden samen met het ''nieuwe'' paard?
Of Tekla heel bewust het in laten slapen van Fik mee laten krijgen , en pas de volgende dag het nieuwe paard op halen?

Fik is inmiddels wel gewent dat hij af en toe alleen staat , want de afgelopen periode ben ik vaker met Tekla op pad geweest.
In het begin is hij wel wat onrustig , maar de laatste paar keer was dat al over voordat ik het erf afreed. Hij ging dan gewoon grazen.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:54

Moeilijk NAMMIE. Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt afscheid laten nemen. Het zijn nu eenmaal kudde dieren dus daar hoort " afscheid" nemen ook bij. Ik ben echter wel van mening dat paarden dingen anders ervaren dan wij, maar ik zou haar dus bij Fik laten.

Misschien dat er "kenners" zijn die het beter of anders kunnen onderbouwen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:49

Ik vind dat ook lastig maar volgens mij is het best goed om met Tekla naar fik te lopen als hij al overleden is. Zodat ze ziet dat Fik niet meer terug komt. Mijn stalgenoten hebben dat toen ook bij mijn paardje gedaan..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:58

Nammie wat verdrietig allemaal maar soms is het de enige juiste kleuze.

Wat betreft je vraag, ik zou Tekla erbij laten zodat ze alles meemaakt en zelf kan bepalen of ze wel of geen afscheid wil nemen. Het nieuwe paard zou ik een paar uur later(als het mogelijk is) laten komen.
Na 3 paarden inlaten slapen weet ik dat ieder paard anders reageert op de dood van een vriendje, de een gilt de boel bij elkaar de ander wil niet aan het dode paard ruiken of er naar kijken en gaat in een hoekje staan en weer een ander gaat na afscheid rustig staan eten. (mijn 3 ervaringen)
Het scheelt dat Tekla al gewend is zo nu en dan alleen te staan.

Ik wens je heel veel sterkte woensdag en begrijp je beslissing om er niet bij te willen/kunnen zijn.
Zorg dat er voor Fik wel een bekend persoon is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:38

Bij Maike , nu precies 4 maand geleden , heeft ze uitgebreid gesnuffeld , meerdere keren toen Maike al dood was.
Tijdens het inslapen heeft ze , terwijl ze er naast kon staan , op een flinke afstand staan kijken , samen met Fik.
Die twee hadden verdomd goed in de gaten dat wat er gebeurde niet goed was[misschien ook door mijn gedrag...] Maike heeft daarna nog enkele uren in de wei gelegen , en Tekla en Fik aten gewoon om hem heen.
Maike is een aantal uur na het inslapen op de dam gesleept , voor het hek , en toen we er een zeil overheen deden zag Tekla Maike niet meer en begon toen te rennen en te gillen.
Ik heb toen een lintje gespannen op de dam , zeil iets terug geslagen , en het hek open gedaan.
Toen heeft ze nog een hele poos gesnuffeld , vooral aan zijn neus. Daarna was het klaar.

Dit ga ik haar zeker niet ontnemen , als blijkt dat ze daar behoefte aan heeft , maar moet ze ook echt bij het inslapen aanwezig zijn?

Mijn voorkeur gaat er toch naar uit om haar mee te nemen , en avonds weer mee terug te nemen samen met haar nieuwe maatje. Als ze dan gaat lopen zoeken en gillen, om haar dan te laten zien waar Fik ligt , net als bij Maike.
Maar misschien is ze wel zo in beslag genomen door haar nieuwe maatje , dat ze Fik niet eens gaat zoeken...
Ik weet het niet , maar ze kan nog uren aan Fik snuffelen als ze wil , want hij wordt pas de volgende dag opgehaalt.

Mijn man blijft erbij , die heeft vrij genomen. En de dierenarts kent hij ook wel goed....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:20

Mistral_Bink schreef:
Toen ze op 0,75 stond had ze daar last van, toen geen verhoging.. Nu zwalkt ze niet meer hoor.. Maar die dikke klieren kunnen dan weer wel, die heeft ze alleen al zo lang, heb ik al vaak zat na laten kijken!

Voor dikke klieren adviseer ik echt Echinacea druppels, mijn vorige paard had daar in voor en najaar standaard last van, dat was met echanicea druppels binnen een paar dagen weg en onder controle. Echt een weerstandsprobleem.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:27

Ik denk niet dat Tekla bij het inslapen zelf hoeft te zijn. Wij hebben Arkos, Arie en whizz naderhand meegenomen naar Willy die in de wei lag en daar hebben ze kunnen snuffelen en kijken, ze wisten al van ver dat het niet goed zat. Het is niet nodig om ze het echte overlijden te laten zien, maar wel het resultaat zodat ze kunnen beseffen dat hij dood is en dus niet meer terug zal komen. En geef haar goed de tijd om afscheid te nemen en het te beseffen.

Kunnen ze ook aangeven waardoor Fik nu problemen houdt? Denken ze eigenlijk dat de epilepsie gerelateerd of ongerelateerd is aan de cushing. De cushing is dus goed op orde gebracht door het geven van de 1 mg.
Kan me voorstellen dat je er liever niet bij bent. Ik zelf ben er juist liever wel bij om steun te geven en om te zien dat het echt gebeurt, maar dat moet je helemaal voor jezelf uitmaken of je dat aankunt, dat kan alleen jij beslissen meis. Fijn dat je man er wel bij blijft.
Ontzettend fijn dat je Fik toch een laatste goede, paardwaardige periode hebt mee kunnen geven, daar zal hij je ongetwijfeld dankbaar voor zijn :(:) :(:)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:31

Volgens mij kunnen wij een hele apotheek gaan aanleggen voor onze paarden :=

Misschien handig om een overzicht te maken? Resumerend (correct me if I'm wrong) en evt. aanvulling welkom:
- Pergolide/Prascend: algemene medicijn voor Cushing paarden
- Provarium Breed: ter ondersteuning van pergolide/prascend; kan helpen een paard beter door de vacht heen te laten komen
- Magnesium: brengt de suiker- / eiwit huishouding in orde, tegen de harde manekam en evt. om hoefbevangeheid te voorkomen
- Euchanicea druppels (A.Vogel ?): weerstand verhogen, ter voorkoming van dikke klieren

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:38

Douraque schreef:
Volgens mij kunnen wij een hele apotheek gaan aanleggen voor onze paarden :=

Misschien handig om een overzicht te maken? Resumerend (correct me if I'm wrong) en evt. aanvulling welkom:
- Pergolide/Prascend: algemene medicijn voor Cushing paarden
- Provarium Breed: ter ondersteuning van pergolide/prascend; kan helpen een paard beter door de vacht heen te laten komen
- Magnesium: brengt de suiker- / eiwit huishouding in orde, tegen de harde manekam en evt. om hoefbevangeheid te voorkomen
- Euchanicea druppels (A.Vogel ?): weerstand verhogen, ter voorkoming van dikke klieren

- MSM eventueel met of zonder chondroitine/glucosamine - tegen huidproblemen, hoef- en longproblemen en allergieën en voor soepel bewegingsapparaat.

Wat mij betreft is ie nu compleet ;-) Dit is wat ik altijd voor Willy heb gedaan

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:06

fargo schreef:
Ik denk niet dat Tekla bij het inslapen zelf hoeft te zijn. Wij hebben Arkos, Arie en whizz naderhand meegenomen naar Willy die in de wei lag en daar hebben ze kunnen snuffelen en kijken, ze wisten al van ver dat het niet goed zat. Het is niet nodig om ze het echte overlijden te laten zien, maar wel het resultaat zodat ze kunnen beseffen dat hij dood is en dus niet meer terug zal komen. En geef haar goed de tijd om afscheid te nemen en het te beseffen.

Kunnen ze ook aangeven waardoor Fik nu problemen houdt? Denken ze eigenlijk dat de epilepsie gerelateerd of ongerelateerd is aan de cushing. De cushing is dus goed op orde gebracht door het geven van de 1 mg.
Kan me voorstellen dat je er liever niet bij bent. Ik zelf ben er juist liever wel bij om steun te geven en om te zien dat het echt gebeurt, maar dat moet je helemaal voor jezelf uitmaken of je dat aankunt, dat kan alleen jij beslissen meis. Fijn dat je man er wel bij blijft.
Ontzettend fijn dat je Fik toch een laatste goede, paardwaardige periode hebt mee kunnen geven, daar zal hij je ongetwijfeld dankbaar voor zijn :(:) :(:)

Volgens de dierenarts blijft er alleen nog maar epilepsie over , gezien de manier waarop het gebeurd , en de omstandigheden.
Maar 100 % weten we het nooit , omdat we nooit te weten zullen komen hoe vaak hij de aanvallen heeft gehad.
Maar de aanvallen die we gezien hebben , zijn ,op 1 aanval na , getriggerd door spanning , daar zijn we nu wel achter.
Longeren , aan de kaptoom , zonder bijzet , zonder zweep ,op zoek naar ontspanning. Dat was het enige wat we deden...
Wachten tot hij ontspannen liep en dan draf vragen. Kon hij de overgang ontspannen doen dan moest hij doordraven , maar zodra dat niet lukte , tijdens de overgang of daarna , dan moest hij weer terug in stap en opnieuw beginnen.
We waren al zover dat hij inmiddels gewoon bleef doorademen , en niet zijn adem continu inhield. Das toch erg.....

Hij was in ontspannen situatie volkomen los in zijn lijf , maar zodra er een lijntje aan zat was er direct zoon spanning in zijn lijf te zien...
Hij is ook totaal niet gevoelig meer op zijn rug. Als ik hem met hoofd laag vroeg om achteruit te stappen , kwam zijn rug in alle soepelheid een halve meter omhoog en kon hij zijn bekken goed kantelen.
Met lichamelijke inspanning in vrijheid gebeurde er niks , twee rondjes in volle rengalop over de track[toch bijna een kilometer] , er gebeurde niks!

Gisteren bood hij zelf aan dat ik op hem moest gaan zitten/hangen. Ik was wat aan het donderjagen met ze in de bak , en stond op het opstapje wat ik altijd gebruik om op de paarden te klimmen. Hij manouvreerde zichzelf langs het opstapje , en zo heb ik een paar minuten gewoon op hem gehangen. Hij stond stil , met zijn hoofd laag...diepe zucht , och beessie toch...terwijl hij in het begin er helemaal niks van wou weten.
Na de laatste aanval zet hij het elke keer ook op het lopen zodra hij een halster ziet.
Mijn idee , hij associeert het.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:16

Och wat sneu Nammie.. wat is dit moeilijk voor jullie om te zien..
Tja, zoals ik al zei en net als wat Fargo zegt: ik zou hem ook niet bij het inslapen zelf laten zijn maar daarna laten kijken bij zijn lichaam..
Bah wat naar om dit zo vooruit te moeten plannen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:16

Willy onthield ook waar en wanneer hij aanvallen had, hij wist niet wat er gebeurde maar wel dat er DAAR wat was gebeurd en wilde er dan niet meer heen. Heb hem er daarna dus echt weer doorheen moeten praten, want 1 van de aanvallen was bij het aandoen van halster in zijn boxdeur, een was er tussen de paddocks en de bak in, etc etc. En inderdaad spanning, angst en stress triggerden het bij hem ook, maar bij willy ging het weg toen hij aan de pergolide, magnesium en provarium breeding was.

Wat verschrikkelijk jammer van Fik, zo'n lief dier en zichzelf dan zo in de weg zitten ..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:41

Ik haal morgen echinacea op, heb het haar alleen wel vaker in kuurtjes gegeven en nooit wat gemerkt!
Misschien gaf ik te weinig? 2x daags 20 druppels..
Maar haar ogen blijven ook zo bol, haar vacht daarentegen is geweldig!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:06

Mistral_Bink schreef:
Ik haal morgen echinacea op, heb het haar alleen wel vaker in kuurtjes gegeven en nooit wat gemerkt!
Misschien gaf ik te weinig? 2x daags 20 druppels..
Maar haar ogen blijven ook zo bol, haar vacht daarentegen is geweldig!

Horen dikke/bolle/opgezetten ogen ook bij cushing? Haf heeft dat ook vaak. Geef je daar die druppels tegen?