[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:04

Als mijn merrie echt heel veel jeuk had dan deed ik haar altijd een paar dagen op stal, dan is de jeuk er meestal vrij snel weer uit. Ze mag dan wel even in de paddock los een uurtje (met deken). Maar als je paard echt heel extreem jeuk heeft dan is dat wel een goede oplossing. Eerst even goed wassen met teerzeep en flink spoelen met koud water en dan op stal. Dan gaat het vaak na een paar dagen een stuk beter.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:29

Het is inderdaad bar en boos met al die rotmugjes, normaal houd ik wel van dit weer, maar nu ben ik het zat!!!! Laat het maar lekker onder de 10 graden komen, dan heeft die van mij ook eens een keertje rust!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:24

appie mag niet eens op stalk..als ik dat doe is binnen 5 minuten zijn staart aan gort.
dus komt die pas binnen als het echt rotweer word.
\nou aj en dan is de jeuk toch zo goed als over.

mirtje:
gewoon lekker je gevoel volgen,als die zegt dat ze naar binnen moet dan moet je dat doen.
en anders een deken er overheen en buiten laten?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:43

Ik heb contact gehad met bio-ron, stond hier al een aantal pagina's terug. Ik heb nu voedings advies gehad, dat was granen en speld voeren met een beetje ursonne. Wie voert dit hier nog meer? Of heeft hier wel is van gehoord?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:46

nog nooit van gehoord eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Wanneer is het eczeemseizoen weer voorbij eigenlijk? Dit jaar is het voor mijn pony iig redelijk goed gegaan. Hij heeft nog staart en manen Tong uitsteken
Eczeemdeken alleen is gelukkig voorlopig nog voldoende. Hij staat wel gewoon 24/7 buiten. Al blijft hij jeuk houden natuurlijk, maar een stuk minder dan vorig jaar toen er geen manen en staart overbleven Nagelbijten / Gniffelen

Wassen heeft voor hem helaas geen effect.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:55

Hoi exceemexperts!
Ik heb een paar pagina's gelezen en al veel informatie gezien.
Hebben veel van jullie het boek 'Zomerexceem opgelost met voeding' gelezen? (zie site: http://nicolette.hebing.net/index.php?o ... &Itemid=49) en er ook echt wat uit gehaald? Of alleen: zo weinig mogelijk eiwit?

Zelf heb ik een 2,5 jarige Haflinger en ze schuurt gelukkig weinig, maar haar moeder en oma zijn door dezelfde hengst gedekt en haar 'oom' is een jaar ouder en heeft erge zomerexceem. Omdat het niet in de moederlijn zit ben ik toch bang dat het via vaders in deze lijn terecht is gekomen. Nou wil ik dus van alles proberen om het te voorkomen. Gelukkig had ze dit jaar alleen maar een paar plekjes onder de ogen.

Deze zijn sinds een week of 2 verholpen door het eerste werkende anti-vliegenmiddel!: ADHOC! Mijn Haflinger is veel rustiger en ook begint haar koppie te genezen en zelfs mijn para-paard (qua vliegen dan Knipoog )is rustig met staart en hoofd.
Het vliegenmiddel werkt hier 3 dagen en zelfs toen het de eerste dag had geregend heeft het nog 2 dagen gewerkt.

Bij deze even deze ervaring en ik ga hier vaker meelezen en misschien ook nog wel vaker posten.

Edit: over voeding: ze krijgt al bijna niets aan krachtvoer en ze zijn van basisbrok over gegaan naar Nature's Best en volgende zomer gaan ze samen over op Pavokoeken en dan alleen 's winters de muesli.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:12

Sja, mijn pony eet alleen maar gras in de zomer en in de winter alleen maar om de dag een handje basisbrok. Maar ik kan het niet veroorloven in hem in de zomer op stal te zetten met alleen hooi om de eiwitten onder de duim te houden zeg maar Tong uitsteken

Waar kun je dat vliegenspul kopen?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:09

Hier gaat het (afkloppen!!) ook goed dit jaar...

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:06

zo!
die staart en manen zijn mooi zeg!
ziet er goed uit joh. Haha!

en wat is jouw geheim?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:40

wow! die manen en staart zien er echt fantastisch uit zeg! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:34

mooi hoor Lachen konden de manen van mijn haf zijn haha Haha!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:11

Mischa4ever schreef:
Arme mischa, gaat op dit moment dood van de jeuk. Alle plekjes zijn dicht door de deken, maar nog steeds zie ik heb continu met zn tanden over zn huid heen gaan.
Ik dacht dat hij mok had, maar hij heeft zelfs in zijn kootholtes jeuk (?)
Zijn hoofdje is rond de ogen helemaal kaal, overal wonden die niet meer dicht willen, echt verschrikkelijk.
Ivanhoe hoofdkap werkt niet,ik wil ook geen hoofdkap meer want het werkt niet, een vliegenkap bleef wel zitten maar die zaten (heb er nu 4 gepast) allemaal te krap bij de ogen maar te ruim bij de kaak waardoor hij nog schoof.

Sorry, moest het even kwijt. De frustratie..

Wat nou doen? Hij heeft gewoon echt jeuk in de kootholtes.. Zijn hele hoofd ligt open, het is zo'n vreselijk gezicht!
Ik kan hem toch niet HELEMAAL inpakken? Dat gaat gewoon niet.. Een deken oke, een vliegenmasker gaat ook nog lukken, maar er blijven atlijd stukjes huid bloot liggen..
Iemand een oplossing? Hippo-ex-cema mensjes komen woensdag, ik ben sinds vandaag met een reinigingskuur bezig.. maar ik weet het echt niet meer.. Sweet itch op het hoofd werkt niet/nouwlijks/verergerend.. ik weet het gewoon niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:13

In wat voor omgeving staat die ?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:18

Ik heb echt al heel veel smeerseltjes gebruikt. Heb het idee dat niks meer helpt. Zijn er meer paarden die van de jeuk rondjes lopen. Van mij mag het exzeemseizoen wel weer over zijn. De manen zien er onder de deken wel mooi uit, maar jeuk dat blijft ze houden, vooral met dat weer van van het weekend.

Mirjam

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:34

borderjay schreef:
HanneRonja schreef:
Donna d'r Everline hoofdkap. Inmiddels heb ik een stukje van het neusgaas afgeknipt, de hoeken, want die gingen dr neus in als ze ademde, niet zo fijn.

Afbeelding

Haar staart vlecht ik tegenwoordig in, want onder de deken gaan die haren zo voor haar gat hangen en krijg je een groene staart met klonten... Het werkt prima zo, wel iets meer werk.
Afbeelding

Leuk om te lezen hoeveel jullie rijden. Ik momenteel ongeveer 2x per week, maar wil dit op gaan bouwen. Krijg van alle kanten te horen dat het goed is, dus ik ga mn best doen. Ik krijg volgende week weer voor het eerst les, na 6 jaar geen les!!

Die kap,is dat eigen creativiteit,of is dat een bestaande hoofdkap?
Mijn paard sloopt ze allemaal en krijgt ze er af...deze ziet er echter stabiel uit!

Het staat erbij: een Everline hoofdkap. Knipoog Het blauwe stofje is echt heel rekbaar en dun, maar tot nu toe nog helemaal heel!! Mijn paard heeft nu wel altijd een halster om. De kap ligt regelmatig ergens in het weiland, ik overweeg om hem vast te naaien aan de eczeemdeken. Verder blijft hij super zitten, draait niet. Klein nadeeltje vind ik dat het gaasstofje bij de ogen vrij zacht is, en dus vlak bij de ogen zit. Maar hier lijkt ze geen last van te hebben. Ze heeft al veel minder jeuk aan haar hoofd en oren! Ach gut

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:49

ellepel schreef:
zo!
die staart en manen zijn mooi zeg!
ziet er goed uit joh. Haha!

en wat is jouw geheim?

Rambo deken, om de 3 weken een injectie met traumeel. Verder zoveel mogelijk beweging, gewoon normaal voeren naar behoefte (in haar geval 1/2 tot 3/4 schep per dag), supplement van de St Hippolyt erbij voor de vitamientjes en een schuitje Omega olie met een schepje magnesium.
Magnesium heeft haar vooral heel fijn los in het lijf gemaakt, maar vermoed dat het ook wel iets tegen de eczeem doet.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:05

De DA is langsgeweest.
Ze heeft geen schimmel en hij heeft ook bevestigd dat schimmel nooit gepaard gaat met jeuk.
Ze heeft een injectie gehad en moet haar 'wassen' met *naamkwijt*.
Ik dacht het even te laten weten. Heb voor de zekerheid ook maar even bloed laten trekken. Clown

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:07

imaverol?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:09

nee Knipoog

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:10

Haha ok.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:22

sebacil?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:34

waar ik mijn paard heb staan,staat ook een jaarling hengst(haflinger)
3 weken geleden had hij zijn eigen tot bloedens toe open geschuurd,gelijk de veearts laten komen.
hij zei dat het echt zomer exceem is en heeft voor een maand pillen achter gelaten(zit pretnison in)
en twee flessen hydrocortiderm,en een fles gel ..... 14(roze gel)
moest eerst met die hydro smeren tot de wonden rustig waren en daarna paar keer per dag met die gel.
binnen een paar dagen zag ik al duidelijk verschil,de huid wert weer rustig en de wonden zijn nu dicht.
heb hem toen gelijk verplaatst naar een andere wei,want hij stond bij de kikker poel,en daar staan ook bomen,en bij de vijver zijn natuurlijk meer muggen(dacht ik zo)
hij ziet er nu echt een heel stuk beter uit,MAAR hij heeft nog steeds jeuk,ik zie nu al op tegen volgend jaar.
ik zelf heb het nog nooit gezien op deze jonge leeftijd.
zit er aan te denken om voor volgend jaar een exceem deken aan te schaffen,maar ben bang dat die door zijn maatje gesloopt zal worden.
heeft er iemand hier ervaring met een jaarling die al zommer exceem heeft?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:41

Zou magnesium echt helpen bij SME paarden, zo ja......welk merk is het beste? Graag jullie ervaringen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:54

roosbananas schreef:
De DA is langsgeweest.
Ze heeft geen schimmel en hij heeft ook bevestigd dat schimmel nooit gepaard gaat met jeuk.
Ze heeft een injectie gehad en moet haar 'wassen' met *naamkwijt*.
Ik dacht het even te laten weten. Heb voor de zekerheid ook maar even bloed laten trekken. Clown

als het geen schimmel is ..wat dan wel?
mijt?
ben benieuwd wat er uit het bloed komt,als je de uitlsag binnen hebt wil je die hier dan wel neerzetten?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:06

Mijn pony schuurt haar manen het ergst, ik ga op zoek naar een soort van halskap die goed stevig moet zitten en dus haar manen en voorpluk moet bedekken. Ik heb gezien van de Everline hoofdkap, volgens mij lekker elastisch maar mag niet knellen. Omdat die van mij constant met de andere pony's loopt schoftje te krabben lijkt het me niet verstandig om daarvoor een hele deken te kopen die geheid iedere dag stuk zal zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Alle tips wat betreft een hoofdkap zijn welkom Knipoog