[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:54

Hier viel het eigenlijk wel mee, in de zin dat hij wel last had maar ik had het erger verwacht ...
Hij stond toen ik aankwam met droge ogen en zelfs een droge neus en leek best vrolijk. Wilde een wandeling gaan maken dus heb er een extra pilletje ingeduwd en na ongeveer een uur zijn we vertrokken. Onderweg had/kreeg hij wel last, vooral op stukken waar de wind er goed op stond. Ook kreeg hij spontaan een loopneus en heeft hij toch wel gebriest en gejeukt en geschud (maar allemaal niet constant gelukkig).

Viel me wel op dat hij qua tempo lekker meeliep, dus het was niet zo dat hij er last van had in de zin dat hij sloom en hangerig werd. Dat was fijn.

Ik vind het altijd moeilijk om te bepalen wat we gaan doen, met dit soort weer in de binnenbak iets doen doe ik hem ook geen plezier mee (gewoon al niet omdat het de binnenbak is, maar ook niet omdat het daar snel benauwd aanvoelt en het was ook best stoffig al zag ik gisteren, ze sproeien wel maar dat lost ook niet alles op).

Wat mij wel begint op te vallen is dat ik het idee heb dat de pilletjes (cetirizine in ons geval) wel werken, maar niet als je het "op het moment zelf" geeft. Vorige keer toen het mooi weer was had ik hem ook voor het wandelen een extra pilletje gegeven, maar toen leek dat niks te doen (hij was heel "vervelend" en sloom, leek echt niet happy). Ben dan een extra pilletje blijven geven (dus op dat moment van 3/dag naar 4/dag) en toen het een week later ofzo weer eens mooi was ging het allemaal prima, zonder extra pilletje voor de wandeling.

Dus ik heb het idee dat het (bij een paard) toch even nodig heeft om op te bouwen als je een extra dosis geeft. Of zo lijkt het toch voor nu. Zit dan nu ook te twijfelen of ik zijn dosis nu standaard zou gaan verhogen, geen idee wat het weer gaat doen de komende tijd maar de berken beginnen te bloeien dus dat is ook altijd een moeilijk moment ...

Mieke

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:48

Volgens mijn DA zou je van ceterizine minstens 12 pillen per keer moeten geven... tja.... ik weet het ook niet hoor....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:59

Mieke schreef:
Volgens mijn DA zou je van ceterizine minstens 12 pillen per keer moeten geven... tja.... ik weet het ook niet hoor....

Lijkt me sterk. Ieder paard reageert er anders op en het is een kwestie van uitproberen. Sommige paarden hebben al genoeg aan 2 pilletjes per dag, andere aan 4 per dag. De mijne had vorig jaar veel last en op het hoogtepunt gaf ik er 21 per dag. Hopelijk valt het dit jaar mee (zit nu op 4 per dag).

Er is een onderzoek gedaan naar dosering: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/

Wat hier uit naar voren gekomen is dat tussen de 0,2 en 0,4 mg cetirizine per kg lichaamsgewicht per 12 uur gegeven kan worden zonder neveneffecten.

Voor mijn paard van 360 kg houd dit in dat ik per 12 uur tussen de (0,2x360) 72mg (7 pilletjes)
en (0,4x360) 144mg (14 pilletjes) probleemloos kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:43

Denk niet dat je er zomaar een getal op kan plakken, het is ook nogal een verschil of je een paard van 600 kg hebt of een pony van 300 kg ;) Hier merk ik echt, en meerdere hebben die ervaring, verschil met de pilletjes, en dat zijn er geen 12 per dag.

Nu trouwens voor deze week wel verhoogd naar 5, had het idee dat het vandaag wat beter ging dan gisteren (het na-effect van dat extra pilletje + nog eentje extra? ) en ik vertrouw die berken niet dus maar even hoger en zien hoe het de komende tijd gaat. Vorig jaar zat ik op 6 als max maar weet niet of dat dit jaar gaat lukken... de grassen moeten nog beginnen... :=

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:52

Gisteren ben ik met Callista in de kliniek / faculteit dierengeneeskunde in Merelbeke geweest. Hele onderneming. Daar aangekomen schudde ze niet, echt heel apart want ze doet het zo hard normaal gezien. Volgens mij kwam dit door de stress.

Ik heb haar in de binnenpiste even aan de longe moeten laten zien, dit ging heel goed. Ze was zelfs blij dat ze even los kon! Daarna buiten ook nog een keer + met bit. Geen geschud (maar nog steeds veel stress en hevig) Ze hebben haar daarna eerst even klinisch gecontroleerd, ze reageerde iets gevoelig op een bepaald bot uitsteeksel achter de kaak, maar verder niks speciaal.

Daarna volgde een endoscopie van de luchtwegen om te kijken of daar niks speciaal was, niks te zien. Ook de tanden zijn volledig na gekeken, paar heeeel kleine haakjes die echt te verwaarlozen waren, verder helemaal in orde.
Dan nog een RX van het hoofd en de eerste 3 wervels gemaakt, ook deze helemaal goed. (het gevoelige botje kregen ze niet goed in beeld, maar op het gevoel leek het nog wel in takt en zo leek het ook op de foto).

Toen we haar wouden gaan laden begon het te regenen, ik stap 2 stappen buiten en ineens begon ze te shaken. De prof had het door de raam gezien net toen hij met mijn eigen dierenarts aan het bellen was voor overleg. Ze hebben hierop besloten om toch nog de trigminus uit te verdoven. Ze was nog steeds erg gestressed en het stopte ook met regenen. Daardoor was het resultaat van de uitverdoving zeer twijfelachtig. Het leek wel iets minder, maar dit zou ook kunnen komen omdat het nu niet meer regende..

Conlcusie, ze is lichamelijk helemaal oké normaal gezien. Mijn eigen dierenarts komt morgen in overleg met de kliniek nog eens de zenuwen uitverdoven op onze eigen stal. Dus hier ben ik heel benieuwd naar! Indien dit positief resultaat geeft gaan we een PENS behandeling starten. Indien negatief resultaat gaan we proberen een soort anti epilepticum te geven om te proberen of dit helpt. (We hebben al butagram ontstekingsremmers gegeven wat zou moeten helpen indien er een fysiek ongemak was).

Een hele ervaring maar ik raad het zeker aan!! Je sluit heel veel uit en de kliniek neemt je erg serieus, ook de prof heeft er veel ervaring mee en was zelfs bereid om naar mijn stal toe te komen indien nodig. (zijn naam is Lieven Vlaeminck)
Ik hou jullie op de hoogte!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:05

Duidelijk!
Ik hoor veel goede berichten over PENS.
. Medicijn is denk ik carbamazepine?

Maf he dat ze dan net met regen weer begint te schudden

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:07

@Ellepel, ja klopt!! Thnx ik was de naam kwijt! Iemand al geprobeerd?

Ja echt toch wel speciaal. Ze was ook verdoofd, had zelf voorgesteld om haar verdoofd even buiten te halen om te kijken of ze het zonder stress wel deed. Maar de DA dacht dat ze het verdoofd sowieso niet zou doen, blijkbaar dus wel. Dit vond hij ook wel opvallend, dat ze het toch zo hard deed ondanks een verdoving..

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:40

Ik ben benieuwd naar succesverhalen met cranio sacraaltherapie. Was er direct resulaat? Of had het wel een paar behandelingen nodig? En was de behandeling specifiek gericht op het hoofd? Hoe reageerde je paard tijdens de behandeling?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:24

Ik geef met dit weer Loratadine, een half uur voor het rijden. 3 bij zon, 2 bij bewolkt weer.
Dat is hier voldoende om gewoon te kunnen rijden in het bos of in de buitenbak.

Ik geef niets overdag als ik niet ga rijden. Ze draagt wel een kap.

Scranio sacraal is een topic over hier op Bokt. Met nog al een flinke discussie over de zin en onzin hiervan.
Ik ben van de afdeling: baat het niet, dan schaad het niet.
Dus heb contact gehad met Yvonne Sidorak, zij zit nu in Florida en neemt begin mei contact op voor een afspraak om de pony te behandelen.
We zullen zien of het helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:15

Hier staat ook wel info over medicatie bij headshaking

http://www.headshakerinfo.org/Treatment-Options.html

Cranio sacraal, ja kan gevaarlijk zijn,heb er wel eens iets over gelezen .
Maar ja je probeerd wat he
Maar toen ik jaren geleden een osteopaat bij appie heb gehad heeft ze ook even gekeken naar het hoofd en toen wel iets gedaan.
Geen idee meer wat,maar in de jaren er na is appie zijn schudden wel verminderd.
Nu is het nog minimaal.
:j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:39

Voor de geïnteresseerde, hier een filmpje van het uitverdoven van de zenuw van vandaag. Een tijdsverloop. Het had positief effect! Ik stuur het nu door naar de prof op de faculteit en normaal gezien is de volgende stap een PENS behandeling.. Ben heel benieuwd. Hopelijk kunnen we eindelijk gaan werken aan een oplossing.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:46

@k_m interessant om te zien zeg. Wat heb ik een medelijden met haar als ze zo aan het begin op stal staat. Arm dier. Ben benieuwd wat de prof gaat zeggen, fijn dat je ons op de hoogte houdt!

@Sabine de ervaringen wisselen, net als met elke methode helaas. Voor sommigen is het DE behandeling, voor anderen doet het weer niets. Guus was er even mee geholpen, en in plaats van dat hij schudt van zon, wind, regen, sneeuw, pollen en wat al niet meer, schudt hij nu alleen nog van pollen.

mallerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:32

Kom ook even binnenvallen. Al veel meegelezen. Maar nog geen oplossing gevonden... :(
Heb helaas ook een paard met verschrikkelijk veel symptomen van headshaking.
Maar is er hier iemand ook bekend met supplement top stock equestrian headshaking formula? Ik lees hier op buitenlandse sites veel over en met positief resultaat. Maar kan er hier in Nederland weinig over vinden.
Hoor graag meningen zowel positief als negatief. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:39

Ik ken het via het headshake forum op facebook maar heb het idee dat het daar ongeveer 40-60% gaat.
En dan de 60 % zijn er teveden over.
Maar ga op zoek naar een oorzaak, ga alle medische zaken na
Maak eens een filmpje voor hier, kijk je harnachement na.
Voor je supplementen gaat proberen, eerst weten waar het van komt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:36

Mocht iemand geïnteresseerd zijn: omdat mijn headshaker helaas overleden is verkoop ik zijn Guardian Masks (1 gebruikte maat L en 1 gloednieuwe maat XL en 1 gloednieuw neusnetje). Deze weren als enige 95% uv straling. Ideale dingen maar niet meer nodig hier.

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:47

Hier voorzichtig positief. Vanavond toen ik op stal kwam zag ik veel vliegjes en stofjes in de lucht dwarrelen. Normaal reageert mijn paard daar erg heftig op maar vanavond viel het mee. Hij is een week geleden behandeld aan zn hoofd door een cranio therapeut. Daarnaast krijgt hij kruiden voor zijn immuunsysteem en puur pollen druppels. In de wei staat hij met een masker op. We gaan nog even door met de cranio behandelingen. Wordt vervolgt!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:28

Wat een effect zeg die uitverdoving van de zenuw!
Hier alles redelijk onder controle met het neusnetje. Hij heeft wel erg veel last gehad van een vervelende verkoudenheid en daarna een akelig droge hoest die werd opgewekt door stof. Maar na een kuurtje met siroop van de DA gaan we weer de stijgende lijn in. Morgen met de trailer naar Steffi van de Laarse. Ik hoop dat ze hem weer een stukje verder kan helpen! We beginnen ook met bijenpollen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:38

Ik ben benieuwd.bijenpollen heb ik ook gegeven....was toen wel wat beter.
Maar vandaag was wel warm, appie had wel flink last.
Ook erg dikke ogen!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:48

Heeft iemand hier ervaring met duizendblad? Daar hoorde ik laatst iemand over.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:49

Mieke, geen ervaring met duizendblad.
Geert is gisteren bij Steffi geweest en het gevoel wat ik had is bevestigd. Op zich ziet hij er heel goed uit maar er waren toch wat zaken waardoor hij weer last had.
Zijn bekken stond iets scheef. Daarnaast was zijn schedel ook wat scheef waardoor er druk op zijn aangezichtszenuw kwam. Die scheefheid was tegengesteld aan die van het bekken. Daarnaast zat de hals wat vast en had hij een pijnlijk puntje in zijn knie linksvoor. Dus craniosacraal behandeling gehad en acupunctuur. En bekken weer rechtgezet. Zijn ruggengraat was prima in orde dit keer.
We hebben bijenpollen meegekregen. Dat kan in eerste instantie de klachten verergeren doordat dit zijn allergie gaat activeren. Daarna zou hij er weerstand tegen moeten gaan opbouwen.
Verder homeopatische druppels gekregen voor als hij last heeft. Ik ben zó benieuwd hoe dit gaat werken!!
Vanaf nu ga ik gewoon jaarlijks terug om het bij te houden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:27

Ik denk dat het bij wisse ook weer begint. Hij briest weer steeds meer tijdens het werk.
Ik heb hem met pollen netje op de wei en eentje aan het hoofdstel. Maar ze zijn allemaal zo smal waardoor vaak niet langs beide neus gaten valt. Weet iemand een breed masker / neusnetje?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:50

Die van Rambo is wel heel breed. Ik heb een nieuwe te koop als je wil (te laat met omruilen).

Mijne net weg gebracht voor de PENS behandeling. Blijft nu tot vrijdag op de kliniek.. ben benieuwd (zielig kijken kan ze alvast Haha)
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:52

Heb je een linkje?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:46

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:30

Vraag voor degene die Puur Pollen gebruiken. Houden jullie je aan de voorgeschreven dosis? Mijn paard heeft het nu 3 weken om de 5 dgn gehad. Nu we gestopt zijn merk ik direct weer meer neusvloei en kriebel aan zn neus. Wat is wijsheid? Toch weer wat druppels geven?