[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:39

Jenne dan zit je in hetzelfde schuitje zie ik wel.
Hier ook proberen de bevangenheid onder controle te krijgen, ze staat nu op buut (zou eigenlijk tot morgen zijn maar nu dus koliek).
Veearts is geweest deze ochtend en heeft haar zoutoplossing gegeven vanavond komt hij olie inspuiten.

Nu mag ze dus even helemaal geen medicijnen meer. Maar goed ze heeft flinke pijnstilling ingespoten gekregen.

Wat betreft de huisvesting hadden wij ook mijn weidegenootje haar pony heeft al 2x zandkoliek gehad in een week tijd. Die van ons mag niet meer op gras omdat het vermoeden bestond dat ze IR is.

Vandaar dat ik haar over heb laten plaatsen terug naar de pensionstalling (ook omdat ze boxrust moest omdat ze maar bleef lopen met haar bevangenheid).

Nu in overleg met de dierenarts gaat ze op de nieuwe stalling vanaf morgen wel op de paddock een paar uur per dag. Hopelijk voorkomt het de komende tijd verstoppingen van het stro.

Wel moet ik in de gaten houden dat de bevangenheid niet weer op komt zetten. Ze loopt nu eindelijk wat beter sinds eind september. En sinds een paar dagen zijn haar hoeven niet warm meer. Hoopte eigenlijk dat we nu de goede kant op zouden gaan.

Het is een hoop gepuzzel in ieder geval.

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:11

Shanna: je moet natuurlijk ook niet meteen kilometers gaan lopen en buigwerk gaan doen. Bouw het voorzichtig op maar.. doe het met regelmaat. Beter iedere dag een klein rondje dan een keer in de week 5 kilomter.
Vit E injecties kun je doen maar als je centen wil sparen, geef dan gewoon de Pharma E poeder. Goedkoper en net zo effectief.
Ik heb hier overigens nog een hele bus met zo'n 2,5 kg staan (niet aangebroken ivm de dood van Pauli) .

Maar eh.. ga nou die lijnzaad geven! Ik ben de konigin van de gemalen lijnzaad: een goedkoop electrisch koffiemolentje bij de blokker halen en dagelijks 40gr aan Sedje geven.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:51

Koliek is ook zo kl*te romyvs!

Kleintje doet het op de metacam goed.
Ze loopt weer goed.
Laat haar nu ook even in de paddock zodat ze even kan rollen, maar dan weer terug in haar geïmproviseerde stalletje als ik klaar ben met uitmesten.

Ben nu weer van voordroog over op hooi.
De tinker wil ik het liefst onbeperkt zodat ze niet gaat scharrelen in de paddock naar iets eetbaars.
Maar of dat voor Kleintje straks ook goed is weet ik nog niet.
Maar overleggen met de kliniek straks.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:55

Ik wil hier ook graag een vraag stellen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle (bijna) 500 pagina's heb doorgenomen, maar toch wel een beetje ingelezen.

Hoor net dat mijn (bijna) 25 jarige fjordenruin bij de test op het randje uit kwam. Maandag belt de DA daar nog over terug. Had nu de assistente aan de lijn en die wist het ook even niet met deze bloedwaarde.

Ruin kwam afgelopen lente niet heel goed door zijn vacht en nu is zijn wintervacht ook niet heel mooi.

Verder moet ik goed mijn best doen om hem op gewicht te houden.

Het enige wat me verder opvalt, is dat hij geen lol meer heeft in springen. En dat is echt raar, want voorheen, als je een hindernis in zijn buurt plaatste, werd hij helemaal wild! Wilde vanuit alle hoeken erover heen springen.

Hij heeft geen IR, HB of andere nare 'bijverschijnselen'. Maar toch gebeurt er al iets en volgens mij kun je er dan beter vroeg dan laat bij zijn.

Maar aangezien ik de goede vragen wil stellen/dingen wil zeggen aan/tegen de DA, wil ik jullie om hulp vragen.

Ik ben volledig ingericht op hoefbevangen en IR paarden. Voer en weidegang zijn daar dus helemaal op aangepast. Ik heb een kudde van 5 (waarvan hij de chef is) in een paddock paradise staan.

Lijkt het jullie verstandig om aan medicatie te beginnen? Waar moet ik bij de DA om vragen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:17

Mij lijkt het wel verstandig om te beginnen, misschien is voorlopig een half pilletje voldoende.
Uiteindelijk worden ze toch steeds slechter dus nu vast beginnen met de medicijnen voorkomt dat, of stelt het iniedergeval uit.
Je moet dan Prascend vragen aan je da.

De fjorden zijn geloof ik in de meerderheid in dit topic.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:04

Ik denk ook maar beginnen, ja. Kom je nooit meer vanaf, zeker, die pillen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:08

Nee, helaas niet. Tenzij ze echt niet tegen die pillen kunnen. Maar dat wil je ook niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:27

Was ik al bang voor. Maar goed. We gaan zien wat t met m doet, dan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:26

Jeetje shanna. Wat lastig !
Ik durf er ook niks van te zeggen.

Romyvs wat ontzettend vervelend. Lastig ook he als ze zo hb gevoelig zijn. Ik heb er ook eentje.

Fabster. Je Komt er idd niet meer vanaf. Mijn merrie is 16 en krijgt ze nu 2 jaar.

Heb vandaag mijn merrie haar hals geschoren al twijfel ik of het genoeg is. Maar mijn scheer kunsten zijn niet dusdanig goed om een model te scheren. Ik kan alleen kaal haha.

We hebben vandaag een iets te lange wandeling gemaakt samen. 2,5 uur. Mijn voeten doen er zeer van Haha.

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:53

Fabster schreef:
Lijkt het jullie verstandig om aan medicatie te beginnen? Waar moet ik bij de DA om vragen?

Dat ligt helemaal aan de uitslagwaarden. Zet die om te beginnen hier eens neer - zonder info is er geen zinnig woord over te zeggen. Als het paard op het randje zit zoals je zegt, dan zou ik zeker (nog) niet aan medicatie beginnen. Ten eerste omdat je er dan levenslang aan vast zit en ten tweede omdat de uitslagen van een éénmalig onderzoek (zoals de ACTH test) nooit 'absoluut' zijn. Er is bij elk onderzoek aan beide zijden van de uitslag een grensgebied; als de uitslagen ongeveer binnen die grenzen zitten, dan doe je het best even niks, behalve het goed in de gaten houden en na een maand of drie nogmaals laten testen.
PPID lijkt inmiddels wel een soort hype - een paard kan ook gewoon ouderdomskwaaltjes krijgen en dat heeft niks met PPID te maken. Als je paard 'geen zin heeft in springen.. dat laat zich echt niet verklaren door het wel of niet hebben van PPID. Welke leeftijd heeft je Fjord?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:56

De fjord van Fabster is bijna 25.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:58

Nou dan.. niet ieder oud paard heeft PPID. Ze worden ook wel eens gewoon oud en licht verhoogde waarden hoeft geen bevestiging van PPID te zijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:03

Ben het eigenlijk wel met je eens. Tegenwoordig lijken veel oude paarden ppid te hebben.

Terwijl onze 28 jarige, 37 jarige en helaas inmiddels overleden 34 jarige niks geen symptoom van ppid hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:30

Daarom is het misschien ook beter om testen sowieso in het voorjaar te doen, want met de seasonal rise heb je geen eerlijk beeld.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:56

Dat is niet juist - ook tijdens de seasonal rise kun je testen - er worden dan alleen andere waarden gehanteerd. Maar nogmaals: pas op de plaats maken, waarden hier vermelden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:03

Ik weet de waarden dus niet. En heb ook geen idee wat normaalwaarden zijn. Maandag hoop ik de DA te spreken. Zoals gezegd, wist de assistente ook niet wat ze er mee aan moest. En ikheb er geen verstand van.

Voel t hier alsof ik dit zelf heb verzonnen en ook graag mee wil doen met de ppid-hype.

Maar eigenlijk zou ik graag beslagen ten ijs komen bij de DA. That's all.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:19

Niemand zegt dat je iets verzint.
Normaalwaarden staan in de openingspost.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:40

Een hoop ouderdomsklachten zijn ook Ppid gerelateerd, dus wat jij zeg JP ben ik het niet mee eens, dat het ineens een hype is. Zeker niet bij een paard van bijna 25.
Omdat er nu veel meer bekendheid aan gegeven wordt, wordt er meer getest.
7 jaar geleden wisten ook nog een hoop veeartsen niks van Cushing.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:46

En aangezien ik er zelf weinig van weet en straks een DA tegenover me hebt die claimt er wel iets van te weten, kan ik me dus vanalles aan laten smeren. En dat wil ik graag voorkomen.

Als het medicijnen moeten worden, dan is dat zo. Maar ik geef dat geld liever niet voor niks uit.

Dus wat is voor mij op dit moment wijsheid (en als jullie dan graag een waarde willen hebben, laten we dan even 60 aanhouden. Is dat op het randje?)?

De enige dingen die me zijn opgevallen bin hem is dus zijn vacht. Dat springen hoeft er niks mee te maken te hebben uiteraard. Ook wel van vetophoping boven de ogen. Maar niks extreems.

Dus dan nog weer paard maanden afwachten en opnieuw prikken of er juist snel bij zijn met medicatie? En waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:49

Het valt me inderdaad wel op dat rond de periode van de gratis testen er een hoop nieuwe gevallen bekent worden. Nu komt dat volgens mij vooral omdat mensen dan juist laten testen wat ze anders niet zouden doen. Een hype zou ik het niet willen noemen.

Bij mij was het, ondanks de lage waarde bij de eerste test (18, getest in oktober, grenswaarde is 12) geen twijfel over mogelijk over wel of niet beginnen met de medicatie. Ook omdat Sedje van zoveel dingen last had/ heeft. Ik zou dus vooral naar het paard zelf kijken of je wel of nog even niet gaat beginnen met de medicatie. En ook goed bij jezelf nadenken, eenmaal op de medicatie mogen ze nooit meer geslacht worden. Kan ook een reden zijn om er toch maar niet mee te beginnen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:51

Fabster ik heb ook geen geweldig grote wijsheid over cushing's, ik weet voornamelijk wat het met mijn paard doet en that's it. Wel weet ik van anderen, en dus ook vanuit mijn pony, dat de lange, krullerige vacht juist een van de laatste symptomen is die naar voren komen. Zeker niet dat ik je nu de schuld wilt geven dat je geen actie hebt ondernomen of zoiets (mijn pony loopt waarschijnlijk al heel wat jaartjes met ppid, maar pas ±2 jaar aan de medicatie) maar wellicht dat dit je keuze om te starten met medicatie of het afwachten wat kan veranderen. Ik vond zelf de symptomen erg geleidelijk versterken waardoor je niet echt door hebt wat 't met je paard doet. En na een maand medicatie had ik opeens weer 'mijn' actieve, blije en drukke paardje terug zoals ik 'm altijd kende.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:03

Fabster, lees in ieder geval de beginpost goed door en vraag maandag als je contact met je DA hebt meteen de waarde inclusief de eenheid waarin die is weer gegeven. :) Dan kom je al goed beslagen ten ijs!

Je voedingsbeleid zijn waarschijnlijk al goed, weinig suikers etc?

Bij mijn paard was de waarde zo hoog dat ik niet hoefde te twijfelen. Nu twijfel ik wel met verhogen van de dosis maar mijn gevoel zegt dat niet te doen en daar vertrouw ik nu maar op. Mogelijk als straks de nieuwe SR begint dat ik wel wat verhoog. Het is een lastige aandoening waarbij de symptomen en waarde in het bloed niet "hand in hand"gaan.

Sommige paarden hebben veel klachten maar een relatief lichte verhoging in het bloedbeeld. Andere hebben juist hogere waarde in het bloed maar relatief milde klachten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:33

Die van mij heeft geen lange krullerige vacht (nog). Het enige is dat hij afgelopen voorjaar heel moeilijk door zijn vacht heen kwam. En nu ziet zijn vacht er dof uit en net of er allemaal 'dooie punten' aan zitten. Als je zelf te lang wacht met naar de kapper gaan, terwijl te er toch elke dag haarlak in spuit, zal ik maar zeggen.

Ik vind hem niet sloom (behalve dat hij dus niet meer wil springen. Maar dacht zelf eigenlijk eerder aan artrose ofzo. Hij is tenoyte bijna 25), wel wat veranderd. Hij is dus de chef van de kudde en dat is ook wel een positie die hij opeiste. Nu is hij voorzichtiger als hij ergens langs wil, waar al een ander paard staat. Hoeft ook niks t betekenen, natuurlijk.

Ik heb de openingspost gelezen. Maar begrijp niet alles (zoals die waarden).

Ben benieuwd wat de DA gaat zeggen. Maar jullie in ieder geval bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:44

Ik ben het wel eens met jp eigenlijk: het is toch ook ongelofelijk hoeveel nieuwe klantjes er elk SR seizoen er weer bij komen? Dan heeft het woord hype niets te maken met de eigenaren zelf, maar dat er veel te gemakkelijk door de da's mee word rondgestrooid en dus je al aan de pillen praten met minimale verhoging en weinig tot geen symptomen. Bel nou eerst maar eens naar je DA en vraag de uitslag op de mail. En ga dan eens rustig nadenken en overleggen. Nu maak je jezelf misschien wel helemaal gek om niks...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:52

ohjajoh6 schreef:
Ik ben het wel eens met jp eigenlijk: het is toch ook ongelofelijk hoeveel nieuwe klantjes er elk SR seizoen er weer bij komen? Dan heeft het woord hype niets te maken met de eigenaren zelf, maar dat er veel te gemakkelijk door de da's mee word rondgestrooid en dus je al aan de pillen praten met minimale verhoging en weinig tot geen symptomen. Bel nou eerst maar eens naar je DA en vraag de uitslag op de mail. En ga dan eens rustig nadenken en overleggen. Nu maak je jezelf misschien wel helemaal gek om niks...

Komt denk vooral omdat de test dan gratis is en dat werkt drempel verlagend. Daarbij je gaat toch vaak testen omdat je het idee hebt dat het paard niet helemaal in orde is.

Bij een grenswaarde en nagenoeg geen verdere symptomen zou ik eerder rantsoen goed nakijken en eventueel aanpassen en eventueel monnikspeper voeren dan beginnen met prascend.