Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:49

Ik geef de mijne Lucerne brokjes. Gewone Lucerne is te stengelig voor hem

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:16

Hoi ik wil hier graag even advies vragen. Wand ben inmiddels ten einde raad. Onze achetlander blijft last houden van terug kerende zweren. Al dus de dierenarts. De kuur lijkt steeds wel aan te slaan. Maar na een maand gaat het weer mis. Meestal na ligt oppakken. We hebben al verschillende dingen verandert. Meer hooi zodat ze niet te lang zonder staat. Stress vermijden longeren bijvoorbeeld vind ze echt niet leuk. Ze staat hier wel in een kudde met een merrie waar ze bang voor lijkt te zijn. Maar geen trapperrij. Komt elke dag paar uur buiten. Afgelopen zomer op het land heeft ze er geen last van gehad. Verder krijgt ze pavo vital en een maagbeschermer. Zag ook ander voer maar aangezien het al een te dikke schet is wil ik haar ook niet te veel geven. Uit wanhoop en financiële moeilijke periode op dit moment. heb ik haar ook te koop gezet. In de hoop dat een plek waar ze buiten kan blijven staan met een fijne kudde misschien zou helpen. Heeft iemand tot die tijd tips voor me ? Ik heb nog nooit een paard met maagzweren gehad. Mocht iemand haar kunnen opvangen hoor ik het ook graag. Alvast bedankt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:32

Hoelang geef je de kuur? Heb je ook wel eens een scopie laten maken om precies te zien waar de maagzweren zitten?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:52

Ik zou ook echt aanraden om een scopie te doen. Ik heb twee keer een omeprazol kuur gegeven, om er vorige week achter te komen dat er helemaal geen sprake is van maagzweren (iig deze keer!) en het een heel ander probleem is. Volgende keer zou ik ook liever meteen een scopie doen, was ook maar rond de 250 euro inclusief overnachting op de kliniek. Dan weet je het iig zeker en hoe te behandelen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:54

Ja dit gaan we ook maar doen dan. Iemand enige idee wat de kosten bij emmeloord zijn ? Wand dit kan geloof ik niet op locatie gedaan worden?

Kincses mag ik vragen wat er bij die van jou uit is gekomen? Het is hier namelijk ook de 3e keer in 3 maand tijd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:57

3 keer in drie maand tijd moet toch onmogelijk zijn als je de medicatie goed afbouwt. Mijn dierenarts had het advies om de medicijnen 2 maanden te gebruiken. Twee weken een volledige dosis, twee weken een halve en vier weken een kwart

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 01:25

Ik moet van mijn dierenarts 2 weken volle dosis en 2 weken een een halve. Dat is dus niet juist? Dat doe ik nu dus steeds. Maar waarschijnlijk is dat te snel en is het dan niet goed genezen ?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 04:33

Rideltje1992 schreef:
Ik moet van mijn dierenarts 2 weken volle dosis en 2 weken een een halve. Dat is dus niet juist? Dat doe ik nu dus steeds. Maar waarschijnlijk is dat te snel en is het dan niet goed genezen ?

Dit moest ik in eerste instantie ook van de dierenarts waar ik de scopie heb laten doen. Dit ging absoluut niet goed maar deze dierenarts vond het absoluut niet nodig om het anders aan te pakken. Toen met het dossier naar een andere dierenarts gegaan en via deze opnieuw 2 weken volledige dosis, 2 weken halve, daarna 4 weken kwart, waar paard het ook veel beter op deed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 07:40

Ik denk dat je langer door moet geven inderdaad, en dat weet je als je een scopie laat maken en vervolgens ook een controle scopie.
Ik heb 4 weken volle dosis moeten geven met sucralfaat en gastrivet.
Na 4 weken controle scopie en daarna 3 weken afbouwen en nog volledig sucralfaat.
Wij zitten nu in de laatste week afbouw, dus duimen dat het nu goed blijft gaan…

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:36

Majestic1 schreef:
hebben jullie ervaring met losse lithothanium poeder en hoeveel moet je daarvan geven?

Ik voer het, 2 schepjes van 25 inmiddels, in de opbouw Begonnen met 1 schepje. Ik meng het met grasbrok en lijnzaadolie en pulp, de pulp is aangemaakt met nutri mash van vital, daardoor wordt het smakelijk anders eten ze pulp op een gegeven moment niet meer.

Ik voer tegenwoordig altijd voor dat ik ga rijden of longeren scheelt zoveel volgens mij

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:50

Wat doen julie na het stoppen van de medicatie?
Hij krijgt nog wel gastrovet tot die op is en ik heb nog lithothanium poeder staan wat ik voor de behandeling al gaf.
Dat zou ik na de gastrovet weer kunnen gaan geven.
Maar ik zit ook te denken aan Mastic horse, twijfel even wat een wijze keuze is ter ondersteuning.
Hij moet ook over een paar weken van stal gaan verhuizen…

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:17

Nouvel schreef:
Hij krijgt nog wel gastrovet tot die op is en ik heb nog lithothanium poeder staan wat ik voor de behandeling al gaf.
Maar ik zit ook te denken aan Mastic horse, twijfel even wat een wijze keuze is ter ondersteuning.

Hee ff vraagje, waar haal jij lithothanium vandaan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:39

Mijn dierenarts gaf aan om voor een stressvolle situatie een paar dagen van tevoren een kwart dosis te geven en daar twee weken mee door te gaan. Dat zou ik dan doen voor je gaat verhuizen.

Qua normale brok weet ik niet zo goed of ik iets ga aanpassen. Heb het idee dat ze het krijgt van stress dus weet niet of het voer aanpassen zou helpen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:11

CarolinePro2 schreef:
Nouvel schreef:

Hee ff vraagje, waar haal jij lithothanium vandaan?

https://www.horseadds.com/product/horse ... mne-35-kg/

Amber_anne schreef:
Mijn dierenarts gaf aan om voor een stressvolle situatie een paar dagen van tevoren een kwart dosis te geven en daar twee weken mee door te gaan. Dat zou ik dan doen voor je gaat verhuizen.

Qua normale brok weet ik niet zo goed of ik iets ga aanpassen. Heb het idee dat ze het krijgt van stress dus weet niet of het voer aanpassen zou helpen

Dat is een beetje het lastige, de stal waar ik heen ga ik vanaf 8.00 open en dan is er al gevoerd, dus die spuiten een half uur voor het voeren geven is dan een dingetje…
En waar ik nu sta lukt dat wel, dus toen hebben we besloten om de verhuizing uit te stellen tot de medicatie klaar was…
Of ik zou het door zijn voer moeten doen, maar dan schijnt het een stuk minder werkzaam te zijn.
Dus daarom zoek ik nu iets anders dan ondersteunend kan werken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:56

Ik geef het ook geen half uur voor het voer. Ik geef ze ergens door de dag heen, het werkt bij mijn pony nogsteeds goed

Je kan het altijd geven naast ondersteunend voer. Al werkt het iets minder dan werkt het nog steeds

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:59

Amber_anne schreef:
Ik geef het ook geen half uur voor het voer. Ik geef ze ergens door de dag heen, het werkt bij mijn pony nogsteeds goed

Je kan het altijd geven naast ondersteunend voer. Al werkt het iets minder dan werkt het nog steeds

Ah oké, ik dacht dat je gastrogard alleen op een lege maag, dus ‘s morgens voor het voeren, mocht geven, omdat het dan het beste werkt.
Dat was in ieder geval het advies van onze dierenarts.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:28

Staat er bij mij ook op maar dat is bij ons geen doen dus moet het maar op deze manier. Ik merkte na 3 dagen wel verschil dus het werkt wel

Ze krijgt tevens 24/7 hooi dus heeft geen lege maag

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:19

Amber_anne schreef:
Staat er bij mij ook op maar dat is bij ons geen doen dus moet het maar op deze manier. Ik merkte na 3 dagen wel verschil dus het werkt wel

Ze krijgt tevens 24/7 hooi dus heeft geen lege maag

Goed om te weten , ik heb nog 2 spuiten over , dan kan ik die evt voor de verhuizing gebruiken

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:19

Je kunt het ook ruim een uur ná de brokken geven, het gaat erom dat de medicatie zich niet aan de brokken hecht. Brok geef je in 1x een grote(re) hoeveelheid van in tegenstelling tot ruwvoer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:45

lletam schreef:
Je kunt het ook ruim een uur ná de brokken geven, het gaat erom dat de medicatie zich niet aan de brokken hecht. Brok geef je in 1x een grote(re) hoeveelheid van in tegenstelling tot ruwvoer.

Het mocht nu sowieso niet gelijk met de sucralfaat, daar moest minimaal een half uur tussen zitten. En zonder sucralfaat was ook de voorkeur minimaal een half uur voor het ochtendvoer.
Maar als dat echt om brok gaat is dat bij die van mij niet echt noodzakelijk dan denk want die krijgt een balancer met een beetje ruwvoermix als ontbijt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:02

OKe ook maar even melden.
Na een tijdje aanmodderen met mijn merrie besloten om een maagscopie te laten doen.
Woensdag 9.30 uur staat ze op de planning. Ze mag thuis vasten vanaf 16:00 geen eten meer en vanaf 22 uur geen water meer. Dus ze gaat samen met een maatje op stal. Heb haar het liefste gewoon op stal omdat het nogal een stresskip kan zijn.

Hoe hebben jullie het eten weer opgebouwd na de scopie? Gewoon weer normaal eten of wel rustig opgebouwd?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:28

Jokonootje schreef:
Na een tijdje aanmodderen met mijn merrie besloten om een maagscopie te laten doen.
Woensdag 9.30 uur staat ze op de planning. Ze mag thuis vasten vanaf 16:00 geen eten meer en vanaf 22 uur geen water meer. Dus ze gaat samen met een maatje op stal. Heb haar het liefste gewoon op stal omdat het nogal een stresskip kan zijn.

Hoe hebben jullie het eten weer opgebouwd na de scopie? Gewoon weer normaal eten of wel rustig opgebouwd?

Echt rustig aan kleine porties hooi gegeven zodat ze niet ging schransen. Ik zou wel oppassen met thuis vasten zonder zo’n dicht graasmasker.. sommige paarden proberen echt hun eigen mest op te eten :+

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:37

Kincses schreef:
Jokonootje schreef:

Echt rustig aan kleine porties hooi gegeven zodat ze niet ging schransen. Ik zou wel oppassen met thuis vasten zonder zo’n dicht graasmasker.. sommige paarden proberen echt hun eigen mest op te eten :+

Ik ga haar niet ook nog een graasmasker opdoen, dan is ze helemaal over de zeik met kans dat ze zich bezeert. Ga er toch niet van uit dat die die in de kliniek wel op had gekregen. of dat ze de hele nacht de ontlasting uit de stal scheppen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:57

Die krijgen ze in de kliniek wel op.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:05

Op de kliniek krijgen ze inderdaad een masker om en wordt het water ook uitgezet op den duur.
Bij alle paarden die ik heb moeten zien vasten was het thuis het meest rot voor ze…. En soms zelfs mislukt. Thuis gaat alles verder door behalve dat zij dus geen eten krijgt, in tegenstelling tot de rest. Begrijpen ze niets van (logisch ook!) Op de kliniek hebben ze vaak een zachtere bodem waardoor ze nog wel kunnen liggen als er geen stalbedekking is of een graasmasker om en vlas oid. Zou zonde zijn als alles opnieuw moet omdat er toch wat gegeten is. Op de kliniek is alles toch anders en nieuw en is het 1 nacht even heel rot maar gaan ze daarna wel weer fijn naar huis waar alles normaal is.

Ik heb ze op de kliniek nooit zonder masker zien staan, dat risico nemen ze niet.