[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:36

ZusJacobs schreef:
opisop_shop schreef:
ellepel, te zien aan het gras is jouw bovenste foto ook niet zo verkeerd voor een eczemer toch, is van dat droge, stengelige "hooi"gras?

Zo ziet het er voor mij ook uit, vind de onderste foto veel rijker gras?

Je moet denk ik ook wel rekening houden met de hoeveelheid gras die ze binnen krijgen. Met lang gras krijgt een paard veel meer binnen.

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:17

Ik hoorde overigens dat het volgende week maandag weer -5 wordt..

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:17

Hoe doen jullie het met dit weer?
Mijn haf loopt nu nog met regendeken maar binnenkort moet toch echt de exceemdeken weer op.
Maar aangezien het nu zo regent wordt ze dan zo nat? hoe lossen jullie dit op?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:43

Hier geen last van regen hoor, haha.

Je kan je regendeken gewoon eventueel OVER de eczeemdeken doen.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:46

Ja dat kan, maar dan zit je met het stuk deken wat om de hals zit,
dat wordt wel helemaal nat

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:52

Ooo, dat droogt zo weer.
Zo doe ik het altijd in de herfst ook.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:42

Wat betreft het gras, ik heb vorige jaar een track )looppad rond-in mijn wei geplaatst met 4 aparte weides binnenin. Dit is me echt supergoed bevallen. Zo kan ik ze toch hun loopbeweging geven zonder dat ze teveel gras binnen krijgen. Per dag kan ik dan bekijken of en hoelang ze op een van de weides gaan of op de track blijven lopen.
Wij hebben trouwens vorig jaar wegens een overschot aan gras met de hand gemaaid en het gras op de mesthoop gegooid :(:)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:42

Ik moet mijn dekens ook nog wassen geloof ik... oeps...

Denk dat ik ze maar bij de wasserette in de machine gooi... met behoud van mijn eigen machine... hihi

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:53

Wat een vliegen!!! Jemig!! Zat te twijfelen met deken, hij schuurt nog niet. Manenkam met Derfen gesmeerd en morgen doe ik waarschijnlijk de deken op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:56

Hallo! Ik kom weer even laag overvliegen met een vraag....
Ik heb een topic geopend over mijn eczeem ruin... het haar op zijn lendenen staat sinds drie dagen ineens kaarsrecht rechtop... en sinds drie dagen schuurt hij ook weer....
Dit is het topic: [MD] Rechtopstaande vacht lendenen

Is dit wellicht herkenbaar voor jullie?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:09

Jotoma schreef:
Wat een vliegen!!! Jemig!! Zat te twijfelen met deken, hij schuurt nog niet. Manenkam met Derfen gesmeerd en morgen doe ik waarschijnlijk de deken op.

Merken jullie dat derfen goed werkt? Stinkt/plakt het niet heel erg?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:13

ZusJacobs schreef:
Jotoma schreef:

Derfen werkt echt heel erg goed. En ja, het stinkt heel erg.... als je teer vind stinken althans.
Plakken valt mee...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:21

Ninx schreef:
ZusJacobs schreef:

Derfen werkt echt heel erg goed. En ja, het stinkt heel erg.... als je teer vind stinken althans.
Plakken valt mee...

Waar koop je zo iets? En is het duur? Misschien toch het proberen waard, shetlander schuurt namelijk ook sinds vorig jaar (heb hem al 5 jaar, hij is er opeens mee begonnen..) en hij heeft prachtige lange manen, kan wel janken..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:24

Wie voert er
Marstall Exzem Muesli
of
Marstall Exzem Plus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:37

ZusJacobs schreef:
Waar koop je zo iets? En is het duur? Misschien toch het proberen waard, shetlander schuurt namelijk ook sinds vorig jaar (heb hem al 5 jaar, hij is er opeens mee begonnen..) en hij heeft prachtige lange manen, kan wel janken..

Tja, echt goedkoop is het niet... maar het werkt wel. Verschillende webshops verkopen het, even googelen.
Houd je al rekening met voeding e.d.?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:49

Ninx schreef:
ZusJacobs schreef:

Tja, echt goedkoop is het niet... maar het werkt wel. Verschillende webshops verkopen het, even googelen.
Houd je al rekening met voeding e.d.?

Dat is het probleem, er is niks veranderd. Behalve dat de training omhoog geschroefd is, maar nou ook niet dramatisch.. Ze staan hier al heul weinig op de weide, hij heeft wel een onwijs dikke bos manen, misschien dat ik dat moet uitdunnen? Volgens mij broeit het ook ontzettend.. Mijn plannetje:
-Dekentje kopen voor hem
-Zo'n anti muggen klip ( :D )
-Derfen
-Regelmatig wassen met tea tree
-Eventueel op stal wanneer de zon op of onder gaat.
-Muggen spray

Ik ga ze verslaan :Y)

Hoe lang doe je met 250 ml derfen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:34

ZusJacobs schreef:
Ninx schreef:

Plakken valt mee...

Bij http://www.vidoma.nl kan je proefflesjes bestellen a €2,-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:27

@ zusjacobs, laat voor de zekerheid ook even bloedonderzoek doen, het kan namelijk ook een andere oorzaak hebben dan mugjesallergie. denk bijvoorbeeld aan IR, dit kan ook eczeemachtige klachten geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:53

@zusjacobs: de derfen doe ik nu met spuiten in de manenkam en wrijf ik uit (wel handschoen aan!). Ik heb de 250ml half om half verdund met uiercreme. De bedoeling was een cremeactige substantie te krijgen die ik kon uitsmeren, helaas is dat niet gelukt, vandaar dat ik het met een spuitje aanbreng. Ik doe 1 a 2 dagen in de week 1 vol spuitje in de manenkam. Het stinkt wel, maar eigenlijk alleen als je boven het potje blijft hangen (tijdens het verdunnen werd ik er wel misselijk van, maar dan stond ik er ook 10 min boven). Of het werkt.. hij schuurt in elk geval nog niet en heeft de hals nog steeds bloot. Met zn staart was hij weer driftig aan het zwaaien, na het rijden gelijk regendeken opgedaan wat voor nu eerst voldoende is.
Qua kosten derfen, in aanschaf kost het wat, maar je doet er wel lang mee. Zeker als je het verdund. Je smeert het ook niet elke dag en de werking is goed voor veel paarden.
Ik zou ook eerst een proefverpakking halen, op 1 plek testen en binnen 24 uur kijken of er een reactie plaats vind. Sommige paarden krijgen er blaren van..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:39

merrieveulen schreef:
maar het is toch ook zo dat de meeste suikers dichtbij het groeipunt, dus lager aan de grond zitten en veel minder in de uitgeschoten stengels?

je onderste foto is idd wel een LEEG weiland ja, haha! heb jij nooit gedonder met zandkoliek? heb er zelf ééntje die daar erg gevoelig voor is dus met hem altijd oppassen geblazen met korter afgegraasd land.

nog niet,maar dat moet ik af kloppen natuurlijk.
ik kook regelmatig lijnzaad dus denk dat het dan wel wat meevalt?

opisop_shop schreef:
ellepel, te zien aan het gras is jouw bovenste foto ook niet zo verkeerd voor een eczemer toch, is van dat droge, stengelige "hooi"gras?

ja mooi spul he? :)
maar als ik appie er op zet vreet hij zich helemaal klem en kan ik hem de volgende dag met een dikke nek en jeuk uit het land plukken.
ik heb geleerd dat het voor hem niet uitmaakt of dat lange gras nou grof en uitgebloeid is..
het is voor hem gewoon teveel. :j
het is een sobere pony die eigenlijk het beste uit is op kaal land waar hij de hele dag aan het heen en weer lopen is om nog een grassprietje te vinden wat hij eten kan....wel vul ik daarom zijn vitamines aan omdat hij die dan nodig is.

ben wel beniuwd want we hebben er nog 2 eczemers bij op stal...kijken hoe het daarmee gaat dit jaar

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:41

Voor de derfen gebruikers onder ons.
Verdunnen jullie het en zo ja waarmee?
@ Jotoma, uiercreme werkt dus niet echt,als je het wilt mengen met derfen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:42

merrieveulen schreef:
@ zusjacobs, laat voor de zekerheid ook even bloedonderzoek doen, het kan namelijk ook een andere oorzaak hebben dan mugjesallergie. denk bijvoorbeeld aan IR, dit kan ook eczeemachtige klachten geven.

IR? Bloedonderzoek gaat sowieso komen, hij voelt zich al een aantal weken niet op en top, heeft nu eerst twee weken vrij (kan ook gewoon aan de training liggen, afgelopen maanden erg intensief geweest, 2 keer voor 5 tot 8 weken van huis geweest, met een pony waar hij verre van maatjes mee is.. Dus ik geef hem groot gelijk dat hij nu even nergens zin in heeft).

Thank's, ik ga dat proef pakketje bestellen, mijn andere pony heeft wel met zekerheid ZE en daar wil ik het ook graag op proberen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:23

@kimberley: nee.. 125ml uiercreme en 125ml derfen werkt niet samen. Ik kom ff niet op de naam van een ander goedje (lijkt op vaseline, maar dan ander spul wat je ook op wondjes kan doen). Maar dat is erg hard, dus ik weet ook niet hoe dat bindt met derfen. Water heeft ook geen zin, meen dat er olie in derfen zit dus dat bindt ook niet..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:27

eczeemhals is hier de hele winter opgeweest, dus ook in november enz toen het zo hard regende, heeft ie geen last van gehad hoor, dus je kunt gewoon je regendeken over je eczeemdeken doen. Zeker een halsdeel heeft niet zoveel te lijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:31

Ieh jak, even opgezocht, Insuline resistentie.. Bah bah.. Hij heeft een symptoom die wel eng veel weg heeft van insuline resistentie.. Namelijk het slome, hij kan en wil gewoon niet meer aan het werk de laatste tijd. Hij heeft altijd wel iets overgewicht gehad, maar is dus sinds 2-3 maanden echt netjes op gewicht! Verder geen vet ophopingen en zit super netjes in de spieren.. Wordt natuurlijk bekapt en heeft genoeg beweging, afvallen is bij hem ook extreem traag gegaan, pas na het 2 keer op training ergens anders en de nodige stress zit hij nu dus op een mooi gewicht, maar wilde vorige week helemaal niet meer lopen, heb een 1 gedaan over een rondje wat we normaal binnen een half uur kunnen, heb hem bijna vooruit moeten duwen zo moeilijk ging het..