[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:25

k_m schreef:
Pff wordt net gebeld door de stal eigenaresse dat ze zo iets nog nooit gezien had, dat ze der echt niet buiten durfde laten zo. Ze was helemaal aan het flippen constant schudden, lopen,... Hebben haar terug binnen gezet.. Dierenarts komt in de late namiddag nog eens.. Word hier zo verdrietig van

Sterkte meis! Zo is het niet leuk meer :(:)

k_m

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:34

De dierenarts is geweest. Hij probeert ze deze week binnen te krijgen op de faculteit in Merelbeke. Advies voorlopig binnen laten staan en hopelijk zo snel mogelijk naar de kliniek. Hij ging mailen dat het een ernstig geval was en dat het dringend was..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:01

It theclown, wat jij opnoemt kan het allemaal zijn.
Zweet en ja er zijn al zat kleine vliegjes,pollen zijn er.
Is toch een en ander uitproberen. Bij appie is het vastgesteld door een veearts :j

K_m :(:)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:27

ellepel schreef:
It theclown, wat jij opnoemt kan het allemaal zijn.
Zweet en ja er zijn al zat kleine vliegjes,pollen zijn er.
Is toch een en ander uitproberen. Bij appie is het vastgesteld door een veearts :j

K_m :(:)

Dank je ik ga even bedenken hoe ik dingen uit kan sluiten, eer gisteren had hij dus weer nrgens last van was een rustig bosrondje.. mischien toch kriebel zweet maar geen idee hoe ik dat op kan lossen haha

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:03

Heeft iemand ervaring met maskers die extreem UV blokken? Ik heb vandaag de Rambo Vliegmasker Plus Vamoose geprobeerd zonder resultaat. Ik heb eerlijk gezegd gewoon het duurste UV werende masker gekocht die ik kon vinden.

Nu zette ik haar in het donker buiten en het shaken stopte, duidelijk dus problemen met daglicht.. Heb al dingen gezien over soort van paarden zonnebril, maar moet dus echt iets zijn dat heel veel donkerder maakt. Wie weet kan dit haar beetje helpen, dus hoor het graag als iemand zo iets weet!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:51

Er staat hier ergens in het topic volgens mijn ook iets over de makers die racepaarden dragen. Die 'oogbollen' in het masker kan je ergens uv-werend laten maken, dan wordt het echt een soort zonnebril. (Sorry zit op telefoon en kan zo snel niet terug zoeken in het topic)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:04

Ik heb hier ook een hele collectie maskers, ook een bril uit USA. http://www.horsemask.com Ik wissel ze af. Maar ik heb er geen gevonden die tijdens een aanval echt helpt. Ze geven verlichting. Maar als de zon echt scherp is, helpt bij haar alleen binnen zetten.
Het vervelende is dat er zoveel triggers zijn, dan is het scherpe zon, dan zijn het die irritante mugjes, dan is het wind uit een bepaalde hoek, dan is het motregen.

Nu gaat het goed met Janouk. Cranio sacraal helpt haar het beste. En gaat ze weer de hele dag naar buiten.
Alleen toen laatst het weer zo radicaal omsloeg had ze een paar dagen last. En als het motregent ook.

Wat ik uit dit topic wel geleerd heb, is dat het verschillende oorzaken heeft, verschillende oplossingen, in verschillende tijden van het jaar, per paard.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:31

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:01

Hmm probleem is geen idee of het gaat werken. Ze zouden echt zo donker moeten zijn dat het bijna een nacht / schemer effect geeft..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:05

k_m schreef:
Hmm probleem is geen idee of het gaat werken. Ze zouden echt zo donker moeten zijn dat het bijna een nacht / schemer effect geeft..

Je kan de oog bollen nog veel donkerder bestellen.
Ik heb hem helaas maar 1 dag kunnen gebruiken. Daarna is het paard plotseling overleden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:02

@Nathalie die bedoelde ik inderdaad! Wel sneu dat je paard zo plots is overleden :(:) Enig idee waardoor?

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:58

Ik verzorg/train sinds deze week een paard wat enorm headshaked.. Nou lees ik voornamelijk over allergieën(moet eerlijk bekennen niet alles te hebben gelezen uit dit topic ).. Onix(mijn nieuwe vriend dus) heeft als jong paard zijn bekken verbrijzeld gehad door een val, daarna geschonken aan onze stal eigenaresse, en na korte training door haar staat hij nu al jaaaaaren stil. Buiten in de kudde doet hij het niet, het is echt zodra er prikkels zijn die stress veroorzaken.. Kaptoom gaat soms wel, soms niet, maar werkelijk élk geluidje kan een prikkel zijn.. Iemand tips? Ik probeer de omgeving prikkelarm te houden, maar geluiden van buitenaf zijn natuurlijk niet te beinvloeden. Over een tijdje gaat ie naar een CS therapeut, dus dat is heel fijn en hopelijk kan zij hem een stukje over zijn trauma heen helpen. Maar zijn er bijvoorbeeld (homeopatische) middelen om hem iets minder gevoelig voor prikkels te maken? (Misschien een stomme en veelvuldige gestelde vraag, maar stel m toch maar ☺️) Thanks alvast!

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:15

Marloezz schreef:
Bij Geert is het ook al sinds een paar weken begonnen in lichte mate. Ik ben nu op zoek naar een goede craniosacraal therapeut, maar ik moet zeggen dat dat nog niet zo eenvoudig is. Dus wie nog een goede weet die in regio Apeldoorn komt.....tips zijn welkom!

Mocht cranio niet helpen zit ik eraan te denken om toch nog een keer bloed te laten prikken om te kijken hoe het zit met zijn hormoonhuishouding (zie artikel waarnaar ik hierboven een link heb geplakt)

Leuke aandoening is dit toch...elke keer denk je dat het onder controle is, maar helaas.....

Paar maandjes later, maar heb je al een goede CS therapeut gevonden? Anders raad ik Nory Bussink echt heel erg aan! Zij behandeld meerdere paarden bij ons op stal(Arnhem) en de resultaten zijn werkelijkwaar heel bijzonder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:25

Angelic, bach remedie kan misschien wel helpen.
dan zou je een therapeut moeten zoeken die druppels voor dat paard kan samenstellen :j

Verder de rustgevende kruiden, en dat zijn er flink wat....zou even gaan googlen daar op :j

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:12

Dankje! Ik ga eens op onderzoek uit :j

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:03

Citaat:
Paar maandjes later, maar heb je al een goede CS therapeut gevonden? Anders raad ik Nory Bussink echt heel erg aan! Zij behandeld meerdere paarden bij ons op stal(Arnhem) en de resultaten zijn werkelijkwaar heel bijzonder

Dankjewel voor de tip! Die ga ik eens opzoeken.
Ik heb een afspraak staan bij Steffi van der Laarse op 19 april. Zij heeft Geert destijds heel erg goed geholpen. Zij is een holistische dierenarts.
Maar jouw tip houd ik in gedachten!

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:26

Helaas is ook bij mijn paard het schudden weer begonnen. Ik vermoed toch een vorm van hooikoorts. Hij vloeit namelijk uit zn neusgaten en heeft ook jeuk aan zn neus. Daarnaast reageert hij heftig op ongedierte rond zn hoofd.
Ga nu beginnen met puur pollen.
Alle tips zijn welkom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:45

Puur pollen deed hier helaas niks

Appie gister

ik wacht nog even af,vandaag was er niks aan de hand.
En anders begin ik met ceterizine.
Wat bij appie helpt is een halster met vliegenfrontriem, hij schud ook naar vliegjes.
Een goed masker kan ook verlichting geven.
Dinsdag bel ik ook de fysio voor een afspraak,dat helpt hem ook erg veel

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:53

Vorig jaar (het eerste voorjaar dat ik hem had) begon het. Toen al lopen klooien met neusnetjes en maskers. Ook toen kruiden gegeven om zijn immuunsysteem op te krikken.
Dat hielp wel iets. Daarnaast hielp een oornetje en goede vliegenspray voor minder triggers. En vooral rijden in de binnenbak....
Bij de vorige eigenaar nooit klachten gehad.

Ik lees hier ook veel over cranio therapie. Kennen jullie goede therapeuten in Overijssel?

skyler1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:30

Hai! Ik heb net sinds 2 weken een nieuw paard en hij doet raar met zijn hoofd tijdens het poetsen en met rijden vooral in draf komt hij zijn hoofd eruit. Zo erg dat je geen controle hebt. Als he dan weer controle hebt doet hij het een paar passen later weer. Heel ontustig. Gisteren dit topic gevonden en herkenbaar. Wat neusvloeiing uit linker neusgat. Nu heb ik hem nog niet geobserveerd in de paddock. Heb wel een filmpje van gisteren. Volgens mij heel herkenbaar voor jullie.

skyler1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:40

Hierbij het filmpje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:23

Ik zie geen filmpje, even uploaden op youtube en dan de link hier neer zetten :j

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:32

Mijn paardje is ook weer begonnen met schudden.
De gouden combinatie wat haar vorig jaar super geholpen heeft is cranio sacraal, groene os scutellaria en cetirizine. Hopelijk kan ik de dosering van de cetirizine dit jaar laag houden (vorig jaar op het toppunt zat ik op 21 pilletjes per dag).

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:39

Zo, hier was het weer flink raak vandaag...
4 pillen loratadine gegeven, oognetje maakte geen verschil. Uiteindelijk heb ik hem maar naar zjn stal laten gaan (in uitgestrekte draf) en daar werd hij wat rustiger....
Zo sneu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:45

Schudden viel hier mee, wel dikke ogen en zag duidelijk dat hij het ook wat benauwd had.
Is ook best wel warm nu :j