[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:14

Wij hebben ook alles op stripbegrazing, zo krijgen ze dus minder binnen dan dat ze de hele dag kunnen eten.
Anders krijgt die van mij ook meer jeuk.
Is denk ik uitproberen?

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:28

ellepel schreef:
Wij hebben ook alles op stripbegrazing, zo krijgen ze dus minder binnen dan dat ze de hele dag kunnen eten.
Anders krijgt die van mij ook meer jeuk.
Is denk ik uitproberen?

Bedankt voor je antwoord! Dit gaan we zeker proberen!

Nele80

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:19

bij de mijne heb ik niet de indruk dat gras de trigger is van jeuk. De jeuk was al meer geworden op het moment dat de mugjes er al waren maar de weide nog niet open was. Nu gaat ze sinds deze week elke dag even op de weide en de jeuk is zeker niet meer geworden.
Om de jeuk in toom te houden gebruik ik momenteel: deken, finecto (geen idee of het werkt, als bijwerking is ze iets heviger in het werk), de plaatsen de ze schuurt behandel ik preventief met derfen, dus voor er bultjes of korstjes zijn. Ze had eerder korstjes onder haar buik, die heb ik behandeld met een creme. Die korstjes zijn nu helemaal weg. Bij het rollen merk ik wel dat ze wel nog met haar buik schuurt, maar helemaal niet ze lang meer of ervoor.
Hier mogen ze de eerste weken kort op de weide maar krijgen ze wel het ganse stuk. Eenmaal ze eerste enthousiasme van de start van het weideseizoen weg is mogen ze langer buiten, maar dan wel op een kleiner stuk.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:00

Iemand nog deken tips?
Mijn paard haar manen vallen uit door de RSIH :n . Precies op de naad..
Het deken moet vooral staart/billen beschermen, dat is t enige waar ze jeukerig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:03

Dat zie je verkeerd, de staart en billen is de plek waar de jeuk zich uit,maar kan al komen doordat ze op de hals geprikt worden.
Beter wel je hele paard in pakken.
Je kunt kijken voor een pyama deken,die hebben vaak een bredere hals er om zitten.
Of eventueel de rsih die je nu hebt aanpassen en er stof tussen zetten zodat de hals ruimer is.
Ik spuit antiklit op de manen,dat helpt al wat :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:12

Het deken is al aangepast en antiklit gebruik ik ook al maar dat maakt dus geen verschil helaas!

Edit: het is ook niet dat de hals de klein lijkt, maar de ‘naad’ drukt in de manenkam. Daar ben ik met andere dekens met hals dan ook bang voor :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:30

Marit, goed de pony in de gaten houde. Stijf van het gras is een erg slecht teken. Pas op voor hoefbevangenheid!

Hier vallen de manen ook uit hoor.
Heeft niets met de deken te maken maar alles met haar eczeem.
Het maakt niet uit of het in vlechten zit of niet, welke of geen deken maakt ook geen verschil. Het komt er in bossen uit in het voorjaar. Als ze wisselt van vacht is het altijd extreem.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:25

Zodra het deken af is stopt de manen uitval direct hier dus het ligt helaas echt aan het deken. Mochten mensen nog meer suggesties hebben met dekens hoor ik het graag! :)

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:44

Hier ook wel manenuitval, maar zonder is ook geen optie

De mijne krijgt kale plekken boven het heupgewricht.. iemand daar tips voor? Hij had er net weer een beetje haar op van vorig zomer maar nu is het alweer kapot.. :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:03

Komt dat ook van een deken dan?

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:51

Ja, het is begonnen bij de RSIH.
Onder de (amigo) winterdeken geen last, maar nu de Eczeemdeken weer op gaat gaan de plekken weer open...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:40

Past de deken wel goed dan?

cissy

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:44

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen van eczeemdekens en die hier zitten waarschijnlijk veel in dit topic. Mijn paard heeft geen eczeem gelukkig maar wel veel last van vliegen en dazen. Ik gebruik al jaren normale (zebra) vliegendekens maar die zakken of scheef of passen niet lekker of zijn snel kapot. Zit er nu over te denken om een eczeemdeken aan te schaffen omdat ik denk dat die prettiger zitten dan een gewone deken. Minder gespen en elastischere stof. Alleen heb ik daar dus geen ervaring mee. Zou zo'n deken een optie zijn? Klopt het dat ze minder snel stuk gaan? Paard is geen sloper en staat ook niet bij slopers, maar door het afzakken dus onderstaand resultaat.
Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:45

Ehm, maar dit bovenstaande word toch al opgelost door een beensingel?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:57

Ik heb dit 1 keer gehad met een vliegendeken, van Bucas, maar die pasvorm is het gewoon niet voor de mijne. Dekens met een andere pasvorm liggen als een huis. Inmiddels staat ze wel met een eczeemdeken (rambo sweet itch), maar of een deken een beetje blijft liggen of niet heeft echt veel met de pasvorm te maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:21

Nivada schreef:

die zitten er ook nog aan ergens....
Deze deken heeft een buiksingel met aan de ene kant gewoon de flap aan de deken vast en aan de andere kant 2 singels met zware gespen, dat betekent dat de hele deken scheef zakt door het gewicht van de singels met gespen. Ik heb de gespen al vervangen door klitteband maar het blijft een drama.
Ik heb er nog een met gewone kruissingels en die zit al wat beter maar trekt weer op de schoft.
heb er nog een van Horseware maar die is de hals weer te kort, kan nog een zebra hals verbouwen tot bij de Horseware deken of gewoon een andere deken. (alsof ik er inmiddels niet een handeltje in kan beginnen... hahaha)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:14

Helaas, mijn eczeemdeken aan flarden. Vallen de shires eczeemdekens hetzelfde als de rambo's qua maat?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:36

Shires viel bij mij iets kleiner.
Mijn haflinger had maat 175 van rambo.
Haar shires dekens zijn maat 185.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 06:40

Naskapower schreef:
Shires viel bij mij iets kleiner.
Mijn haflinger had maat 175 van rambo.
Haar shires dekens zijn maat 185.

Grappig, bij mijn Haflinger precies andersom. Heeft van Rambo 191 en van Shires 185. De pasvorm van Shires met name de buikflap vindt ik wel veel fijner

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:49

cissy schreef:
Nivada schreef:

die zitten er ook nog aan ergens....
Deze deken heeft een buiksingel met aan de ene kant gewoon de flap aan de deken vast en aan de andere kant 2 singels met zware gespen, dat betekent dat de hele deken scheef zakt door het gewicht van de singels met gespen. Ik heb de gespen al vervangen door klitteband maar het blijft een drama.
Ik heb er nog een met gewone kruissingels en die zit al wat beter maar trekt weer op de schoft.
heb er nog een van Horseware maar die is de hals weer te kort, kan nog een zebra hals verbouwen tot bij de Horseware deken of gewoon een andere deken. (alsof ik er inmiddels niet een handeltje in kan beginnen... hahaha)

Ja maar dan zitten die beensingels toch niet op maat? Of schuift het schuifje op de beensingel?
Ik heb beensingels met elastiek en vind dat ideaal. Heb er maar 1 en die dan gekruist. Daarnaast nog 1 die achter de benen langs loopt.
De buiksingels moeten ook op maat zijn gemaakt en sluitend aan de buik.

Als dat allemaal juist zit kan ik me haast niet voorstellen dat hij nog los raakt. Want ook die van mij rolt in het zand etc en toch blijft hij goed liggen.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:13

Wij staan hier voor een raadsel. Vorig jaar ben ik begonnen met de wietoliedruppeltjes met htc erin. Ze schuurde nog een beetje en af en toe wat heftiger, maar dan gaven we haar een paar druppeltjes extra en was ze weer rustig zonder als een malle in het land te staan. We hebben het seizoen goed doorstaan en wauwiee, nu manen die echt heel lang en dik zijn. Ze is een behoorlijk zware eczemer dus hardstikke blij. Normaal gesproken begint ze direct te schuren zodra de 1e vliegjes weer zijn gesignaleerd, maar nu het gekke.... ze schuurt nog steeds echt 0,0. Heb een deken op maar krijgt nu geen druppels, wordt niet ingesmeerd etc. Staat gewoon op kort gras. Wij snappen er zelf eigenlijk helemaal niks van, want het wemelt er ook evht van de vliegjes... ik durf nog niet echt te hopen, maar we hebben de 1e 2 maanden al zonder jeuk te pakken....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:56

Uit nieuwsgierigheid Minifries, welke druppels gaf je dan, en hoe doseerde je? Mag ook in PB!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:09

Bhriseis schreef:
Uit nieuwsgierigheid Minifries, welke druppels gaf je dan, en hoe doseerde je? Mag ook in PB!

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:34

dimma schreef:
Bhriseis schreef:

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar!

Ik ook!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:26

Nou ja je hebt er op tijd een deken op he, kan okk gewoon daarvan komen dat er nu geen jeuk is.
Hier staat appie gewoon nog zonder deken, maar die is altijd wat later met schuren :j