[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:13

Ik merk dit sinds 2 jaar zoiets, met name in de winter. Furi stond voor de PPID al 24/7 buiten in een kudde met overwegend koudbloeden (Furi is een AV). Tijdens strenge(re) winters hoefde zij als laatste pas de deken op. Koud had ze het nooit, zweten deed ze met rust amper. Madame ging met 30 graden in de volle zon staan bakken.
Het zweten is al eerder begonnen, ze krijgt het nu snel warm met beter weer. Sinds 2 jaar krijgt ze het snel koud en leg ik eerder de ongevoerde regendeken op (ook ivm voorkomen gewichtsverlies). Sinds 2 winters krijgt ze ook een gevoerde regendeken op. Dat was vroeger nooit nodig.
Van de zomer bv heb ik haar tijdens een onverwachte regenbui de deken op moeten doen, omdat ze begon te rillen van de kou.
Het is allemaal maatwerk geworden en met het Nederlands wisselvallig weer is dat af en toe toch moeilijk. Haar vacht staat overigens niet meer rechtop, een teken van defect?
Zelfs de aanmaak van vacht als ze geen deken op heeft, staat niet meer recht.

Herkennen meer mensen met (buiten)paarden dat?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:58

tine10 schreef:
Piekosjj schreef:
Klopt Cynthiar dat is 't ook. Tot vorig jaar stonden ze op 10min fietsen van mijn huis en kwam ik minimaal twee maal per dag om te voeren, ideaal gewoon.
Wat een enorm schattige foto Shanna!

Kan je dan niet beter op zoek naar een andere stalling? Dit werkt toch niet als hij zover van huis staat?

Het is helaas niet mijn pony dus hier heb ik niks over te zeggen. Ik heb overwogen om 'm over te kopen en terug naar 'huis' te halen, maar helaas heb ik hier als 19-jarige student niet het geld voor, laat staan moest er iets willen gebeuren en zou er een DA bijgehaald moeten worden. De reden dat 'ie nu zo ver weg staat, is omdat de eigenaar nog een ander paard heeft die ze deelt met haar zus en op deze stalling staat. Dus vond ze dit handiger om de hele groep bij elkaar te hebben. Shanna ik mis inderdaad heel erg de controle, en heb daar ook enorm aan moeten wennen in het begin. Nog steeds doe ik het liefst zo veel mogelijk zelf
Wel goed nieuws, want vandaag heeft ponylief al z'n brokjes op icm zemelen! Hij is al duidelijk wat afgevallen, maar hij is nog steeds erg happy en alert en zolang hij nu mooi goed door blijft eten, zal 't wel goed komen :)

Furi, Q had het ook altijd erg koud in de winter voordat we met medicatie begonnen, zeker als het regende of hard waaide. Onder de dekens ging hij sowieso maar hij stond wel altijd erg dik ingepakt en had ook nog 'ns een berenvacht van zichzelf. De eerste winter op medicatie heeft hij, terwijl hij toen geschoren was, onder dezelfde dekens gestaan als het jaar er voor - ongeschoren!

Getty_Maan

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:34

Moeilijk is dat het als het niet je eigen is, maar wel de zorg draagt alsof het je eigen is...

Tegen dat probleem loop ik heel vaak... Paard had er allang anders bij gestaan als het m'n eigen was geweest.

Lucerne mix is op het moment niet meer lekker, senioren slobber gaat er gelukkig wel in.. Hopelijk komen de vetjes snel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:36

Zeker een mooie foto Shana! Dat licht!!

Heb vandaag maar eens gebeld voor de uitslag van de bloedtest van vorige week. Haar ACTH waarde was eind augustus 259. Toen begonnen met de Prascend en rustig opgebouwd naar 3/4 pil. Die hoeveelheid kreeg ze ten tijd evan de test 5 weken.
Haar waarde was vorige week gezakt tot 86. Nog te hoog natuurlijk maar in ieder geval fors lager.

Dierenarts adviseert nu om op te hogen tot 1 pil. Ik zelf twijfel een beetje omdat ze zo hoog zat en eigenlijk in 8 weken tijd al fors gedaald is. Misschien dat ze met nog wat meer tijd tussen het testen nog lager zou zitten op deze dosis of is dat onzin?

Ze is sinds de medicijnen wel veranderd van een te rustig paard (voor haar doen) en soms in zichzelf gekeerd paard naar weer haar vertrouwde zelf.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:46

fransje23 schreef:
Dierenarts adviseert nu om op te hogen tot 1 pil. Ik zelf twijfel een beetje omdat ze zo hoog zat en eigenlijk in 8 weken tijd al fors gedaald is. Misschien dat ze met nog wat meer tijd tussen het testen nog lager zou zitten op deze dosis of is dat onzin?

Ze is sinds de medicijnen wel veranderd van een te rustig paard (voor haar doen) en soms in zichzelf gekeerd paard naar weer haar vertrouwde zelf.

Mijn dierenarts gaf mij het advies nadat Lauk van 275 naar 125 is gezakt het advies om volgend jaar september opnieuw te testen en in principe op 1/2 te laten tenzij ze verslechtert dan mag ik verhogen of verlagen. Hoofdgedachte is kijk naar je paard. Zij zei ook dat prascend wat langer nodig kan hebben om in het systeem te komen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:47

Pff vanavond weer naar stal gegaan, kreeg berichtje dat ze wel heel erg stond te zweten en dat ze misschien wel koliek had.

Ze is nogal koliek gevoelig, dus er gelijk heen, bleek het niet te zijn gelukkig. Dus deken maar afgedaan.... Tis wat met die zorgenkindjess

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:00

Het is ook wel erg klam en warm buiten dus te heet zou best kunnen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:34

Het is hier in het westen nog ruim 13 graden, zag ik net met uitlaten van de honden...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:41

gett schreef:
Moeilijk is dat het als het niet je eigen is, maar wel de zorg draagt alsof het je eigen is...

Tegen dat probleem loop ik heel vaak... Paard had er allang anders bij gestaan als het m'n eigen was geweest.

Lucerne mix is op het moment niet meer lekker, senioren slobber gaat er gelukkig wel in.. Hopelijk komen de vetjes snel!

Erg lastig ja, maar ook zeker wel z'n voordelen. Ik zeg altijd voor de grap dat ik 'n eigen paard heb, zonder de kosten. Maar ja, zorgen dragen doe ik wel voor zo'n vijftig paarden gok ik %)
Hier is het ook erg warm en klammerig, en 't regent ook nog eens d'r bij. Erg raar en lastig weer dit

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:07

Dit weer is echt super onhandig, wanneer doe je het goed?

Ik heb Blacky nog in zijn eczeemdeken staan, er zijn immers nog volop knutten. Nu met de regen zou ik er het liefst een regendeken overheen doen, maar ja het is zo warm en hij zit al flink in zijn wintervacht.

Voorlopig maar een paar keer extra bij hem kijken hoe hij het maakt in de wei, als hij te nat wordt dan mag hij een poosje opdrogen op stal.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:14

Tiwi ik heb zelf voor m'n andere pony de exceemdeken van Horseware, met daaronder de waterdichte liner. Deze is super dun en worden ze dus niet zo snel te heet in.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:50

Die liners zijn niet zo sterk en in de groep waar Blacky in staat, allemaal IJslanders op leeftijd, wordt flink geravot waarbij de deken van Blacky goed houvast biedt.
Helaas op die manier al een paar liners gesloopt door de RSIH heen. RSIH een klein scheurtje, liner eronder scheurt door.

Verder zweer ik bij Horseware dekens en vooral de RSIH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:34

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met zenuw/ spier problemen bij de paarden?
Ik wordt niet heel erg vrolijk als ik ga googlen, en mijn DA weet me helaas ook nog weinig te vertellen (is nog informatie aan het vergaren).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:16

Zijn dat soort problemen dan bij jou aan de orde Shanna?
Zoniet, laat je dan niet gek maken door alles wat je leest..
Zo ja, stel je vraag dan wat specifieker!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:29

Mijn excemer gooi ik wel eens een ongevoerde hals deken op ipv haar exceem hals als het echt heel nat is (staart laat ze met rust, is nog geen erge jeuker gelukkig). Maar dat is mijn IR pony, niet een van mijn cushies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:50

Dit plaatste ik gisteren (nu even als begeleidend stukje);

Shanna schreef:
Ik ben nu net in gesprek met mijn dierenarts over de bevindingen van de smid van de kliniek, en ze zegt net van een hele andere weg in slaan, niet perse het in zijn voorbeen (of benen) zoeken maar meer algemeen. Want hij heeft best wel veel kenmerken van een ziekte, alleen is die ziekte tot nu toe nog niet bij shetlanders voorgekomen maar vooral bij quarterhorses e.d.. Toch gaat ze wat meer informatie vergaren hoe we de ziekte kunnen bevestigen of juist uitsluiten. Onderzoek op bloed, ruggenmerg vloeistof en röntgenonderzoek levert vaak niets op. De diagnose kan pas worden bevestigd tijdens een sectie..

-knip-

Ik had een kreupelheids-onderzoek helaas al on-hold staan i.v.m. mn budget wat er nu in het rontgen-bezoek en 2 keer smid is gaan zitten. In gesprek met mijn DA noemde ze dat ze ook wel dacht aan EDM of iets wat daarop lijkt zoals EMND of EPM (kan ik niets specifiek over vinden). Hierbij denkt ze het meest aan EDM omdat Sedje verder niet wiebelig ofzo is. Maar, tot op heden zijn er nog geen gevallen bij shetlanders bekend, en eigenlijk vooral bij quarter horses.

Zijn sympthomen komen inderdaad wel erg veel overeen met EDM. Het begon vorig jaar zomer met dat hij vooral van achteren erg slecht liep. Heel veel lag, moeilijk in de benen kon komen. Echt op gang moest komen. Hierbij kregen we al de diagnose chronisch hoefbevangen, en aan de hand hiervan bloed laten trekken en op cushing laten testen. Test bleek positief dus dat leek de oorzaak en oplossing van de problemen te zijn. Helaas bleek de gewenste opknap-beurt uit en pas sinds dit jaar loopt hij ook van voren slecht eigenlijk. Nogmaals een aantal keer de DA erbij gehad, maar ik was goed bezig kon hem niet nog meer beperken in zn eten/ manier van houden, en hij was gewoon chronisch hoefbevangen. Foto's zouden geen nut hebben alleen om te bevestigen en te laten zien hoe erg de schade was.
Toch foto's laten maken, want ik wilde wel weten hoe erg de schade was, of dat we toch ernaast zaten. Bleek dus dat er geen schade was, maar hij kon best op dat moment licht bevangen zijn dat kon de DA niet helemaal uitsluiten. Hij had wel een erg dikke zool, dus het beste kon ik terug naar de smid en die de gezondheid van de hoeven laten beoordelen. Anders restte ons alleen nog een kreupelheidsonderzoek. Nu afgelopen week dus bij de smid geweest, en zijn hoeven zijn helemaal gezond. Niks geen tekenen van hoefbevangenheid, ook geen verdikte witte lijn o.i.d., dus dat is nu echt helemaal uitgesloten. De volgende stap zou dus een kreupelheid-onderzoek zijn om dan doormiddel van uitverdoven er achter te komen waarom hij nou zo slecht loopt.

Dit dus doorverteld aan mijn DA, die (gelukkig) erg betrokken is bij het raadsel (zij en 2 andere DA's van 2 verschillende praktijken waren er echt van overtuigd dat hij chronisch HB aan alle 4 de voeten was, en dat juist die HB aan de achtervoeten ook er voor zorgde dat Sed dus nooit typisch HB heeft gestaan (voorvoeten ontlasten zou juist achtervoeten extra belasten en daar zou het ook in hebben gezeten). Nu dat uitgesloten is twijfelt ze dus of we de oorzaak nu wel in het voorbeen moeten zoeken waar hij het slechtst mee loopt, juist omdat het niet in dit been is begonnen.. Dus kwam ze op EDM terecht, waar dus erg weinig over bekend is.. :\

Nu heb ik natuurlijk al het een en ander aan haar gevraagd, o.a. hoe kunnen we het bevestigen/ uitsluiten? Wat is de beste behandeling? Hoe erg is het dat we er nu, ruim een jaar later, pas aan denken?

Dus dacht ik misschien zijn hier mensen die hier iets meer over weten?
Alle meningen, vragen en antwoorden zijn welkom!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:50

Ik heb je filmpjes nog eens bekeken.. en zet dus vraagtekens bij deze 'diagnose' - ik zou overigens geen belang hechten aan de symptomen alleen: je kunt gewoon verkouden zijn maar ook - met vergelijkbare symptomen - heel ernstig ziek zijn; symptomen hebben vaak een cross-over. Het belangrijkste symptoom zie ik overigens helemaal niet. Het is voor een buitenstaander die het paardje niet kent natuurlijk moeilijk een oordeel te geven, niemand kan beoordelen of ze qua lopen achteruit gegaan is. Heb je geen oud filmpje ter vergelijk? Op je laatste filmpjes zie ik een paardje wat 'trippelt' maar vind het niet alarmerend.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:59

Shanna helaas ik heb geen idee. Misschien een apart topic openen? Kunnen de mensen met quarters het ook zien.
Fransje ik zou de medicatie zo laten. Daling is heel duidelijk en de sr is bijna afgelopen dus hij gaat uit zichzelf nog verder dalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:00

Uiteraard heb ik ook ouder beeldmateriaal, hier begon het mee;

Eenmaal op gang liep hij dan een stuk beter;

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:23

Zit op werk dus kan niet rustig alles doorlezen maar:
- knietjes uitgesloten?
- osteopaat bij geweest?

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:57

Ik kom ook even binnen vallen.
Ik heb zojuist uitslag van de bloedtest gekregen en de waarde ligt op 27.9 pg/ml.
De veearts gaf aan dat ze echt een grensgeval is.
Hij gaf aan nog even te willen wachten met de medicijnen maar mocht ze blijven kwakkelen met haar bevangenheid (waar ze nu last van heeft) om toch te gaan starten ermee.

Heb nog niet het hele forum terug kunnen lezen dat komt de komende tijd wel goed,maar wat ik me afvraag zijn er meer mensen met deze soortgelijke grenswaarde? En zijn jullie wel begonnen met medicijnen of niet?
Er komt nu veel op me af. Ze is sinds eind september ziek, eerst kreupel voor, mok, rare korsten op haar hoofd, uiteindelijk hoefbevangen waardoor ik haar verhuist heb van dag en nacht op de weide naar pensionstalling. En sinds gisteren ook nog eens koliek omdat ze stro eet.

Heb er mijn handen er vol aan.

Ik hoop dat iemand is die zijn ervaring met me wil delen hierin.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:16

Ik heb maandag de uitslag van de bloedtest van onze shet gehad, die was 27.
Ze is getest omdat ze hoefbevangen staat op het moment en de DA een vermoeden had dat er ppid achter zou kunnen zitten.

We moeten nu eerst de metacam opmaken en kijken of de bevangenheid dan onder controle is en dan waarschijnlijk starten met prascend.

Ook hier komt een boel op ons af.
Ons tweede zorgenpaardje.
Mijn tinker heeft vorig jaar een koliek operatie gehad vanwege zandkoliek.
En wat goed is voor haar is dan misschien weer minder goed voor de shet. Ze staan samen in een uitloopstal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:30

Shanna: de filmpjes doen mij heel erg aan Pauli denken, met name het opstaan, dan even stilstaan en dan de loop erin. Hoe oud is Sedje?
Noem mij maar eigenwijs maar ik zie volstrekt geen aanleiding waarop die diagnoses van je DA gebaseerd zijn. De stijfheid en het spierverlies zijn zeker PPID gerelateerd en ik denk dat je daar met meer bewegen ( wandelen!! en buigwerk) en goede Vit E+selenium ( Pharmahorse is echt de beste = human grade) en Omega 3 ( gemalen lijnzaad) wellicht verder komt.
Ik zou vooralsnog niet in dure onderzoeken gaan investeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:38

En voor het geval je je afvraagt waarom ik je aanraad om Omega 3 ( dus niet!! 3-6-9) te gebruiken om de stijfheid te verhelpen, hier een kleine samenvatting van een recente studie naar de effecten van Omega 3 op artritis| synovia doorbloeding:

“There is evidence that dietary omega-3 fatty acids, especially eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA), can suppress inflammation and in vitro evidence that they can inhibit aggrecanase, which is the critical enzyme involved in degrading proteoglycan in articular cartilage,” McIlwraith explained. “Therefore, omega-3 fatty acids might help manage horses with osteoarthritis or even prevent the development of osteoarthritis in horses.”

The team randomly separated 12 mares into two groups. All horses consumed a diet consisting of an oat/molasses grain mix and Timothy grass hay; the treatment group also received 40 grams of an omega-3 supplement. After 91 days, the researchers induced joint inflammation in all the mares by injecting one carpal (knee) joint with recombinant equine interleukin-1β. They measured various markers of inflammation and joint disease in blood and synovial fluid before and after the joint injection to assess the omega-3 supplement’s impact.

Key findings included:
• Supplementation with the omega-3 product increased EPA and DHA levels in blood and synovial fluid;
• The recombinant equine interleukin-1β injection successfully induced an inflammatory response (synovitis) in the carpus;
• There was no difference in the levels of most inflammatory mediators or markers of joint disease (including prostaglandin E2, matrix metalloproteinase-1 and -13, cyclooxygenase-2, tumor necrosis factor-α, etc.) between the two groups; and
• The treatment group showed a significant decrease in expression of a protein called a disintegrin and metalloproteinase with thrombospondin motifs (ADAMTS-4).

“Previous studies in other species report the overexpression of ADAMTS-4 driven by interleukin-1 β, but this is the first time a decrease in expression of this catabolic enzyme has been reported in equine joint tissues,” relayed McIlwraith.

Although more research is needed, this study supports the hypothesis that omega-3 fatty acid supplementation could modify the equine joint’s response to inflammation and might serve as an important chondroprotective (protecting the cartilage) agent.

The study, “Influence of an n-3 long-chain polyunsaturated fatty acid-enriched diet on experimentally induced synovitis in horses,” will appear in an upcoming issue of the Journal of Animal Physiology and Animal Nutrition.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:39

Sed is nog maar 13, ik vind het zo lastig de pony te laten bewegen als hij zo slecht loopt. Dat ik hem mee had naar het bos, dat was een rondje van max 1000 meter (denk eerder rond de 700 meter) en hij gaat er dan echt helemaal voor. Ik ben bang dat hij daarmee dan door zn eigen grenzen heen gaat.

De DA had het ook over vitamine e, en gaat nu o.a. uitzoeken of we dan het supplement of beter injecties moeten hebben. Ik ga inderdaad niet bij voorbaad alles laten onderzoeken, en ook niet bij voorbaad alles proberen. Zo rijk ben ik helaas niet.. Pas als er echt goede redenen zijn om de DA langs te laten komen om een diagnose te bevestigen of juist te ontkrachten, dan gaan we dat doen.