Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:28

Dat onbeperkt is soms best heel lastig, een van onze vorige paarden had heftige maagzweren door een afwijking in de bouw van zijn maag, voedsel werd niet goed afgevoerd waar door zweren ontstonden.
Hij moest op heel zacht hooi dat niet prikte en makkelijk verteerbaar was en wij gaven hem bijna onbeperkt voor zijn maag.
Dat ging voor zijn maag heel goed, met aangepast dieet deed het hij echt goed.
Helaas werd hij toen in een periode dat hij wat minder beweging kreeg, doordat ik had van ons andere paard was gevallen, hoefbevangen…
En toen zaten we in zo’n cirkel dat we hem in hebben moeten laten slapen…
Het is echt heel ingewikkeld…

Rizette

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:01

Hoe goed je ook je best doet, je kunt niet altijd alles voorkomen of managen. Komt dit vaker voor bij paarden afwijkingen in de bouw van de maag= En zijn dat dan uitstulpingen of wat moet ik me daar bij voor stellen?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:36

henshem schreef:
Ook de buiging naar rechts kan extra gevoelig zijn, bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld.

Kun je dit misschien uitleggen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:11

roosje78 schreef:
henshem schreef:
Ook de buiging naar rechts kan extra gevoelig zijn, bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld.

Kun je dit misschien uitleggen?

Komt omdat de maag en blindedarm voornamelijk aan die kant ligt. Dus als dat pijn doen allmen ze doe lang niet buigen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:08

Het blijft soms zoeken.. met betrekking tot aanslaan van medicatie, hier had ik binnen 48 uur weer een pony die overtuigend at. Dus dat ging, in tegenstelling tot de verhalen hier, heel snel.
We heel veel blijven tobben met klachten. Bijna onbeperkt hooi tot zijn beschikking gehad (onbeperkt op stal en buiten iedere 3 uur nieuwe voorbeurt). Uiteindelijk verhuisd naar een andere stal en 95% van al het maag gerelateerde gedrag is weggevallen. Dus soms is het toch niet de juiste omgeving voor je dier en dat valt niet met voeding te compenseren.

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:24

Is er hier iemand die interesse heeft in 9 spuiten Pepticure?
€ 23,- per spuit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:28

Maaik schreef:
Het blijft soms zoeken.. met betrekking tot aanslaan van medicatie, hier had ik binnen 48 uur weer een pony die overtuigend at. Dus dat ging, in tegenstelling tot de verhalen hier, heel snel.
We heel veel blijven tobben met klachten. Bijna onbeperkt hooi tot zijn beschikking gehad (onbeperkt op stal en buiten iedere 3 uur nieuwe voorbeurt). Uiteindelijk verhuisd naar een andere stal en 95% van al het maag gerelateerde gedrag is weggevallen. Dus soms is het toch niet de juiste omgeving voor je dier en dat valt niet met voeding te compenseren.

Kun je zelf achteraf plaatsen wat dat was? Te druk, te veel paarden? Of wat dan ook?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:09

HarmanyL schreef:
In principe alleen voor t rijden (of longeren). Maar dat is bijna iedere dag. Na erover gelezen te hebben dat het kort werkt leek me dit de beste optie. Ik geef het kleinste voerschepje van Pharmahorse, dacht 5ml

Niet verwacht, maar dit werkt wel. Hij is een stuk rustiger met opzadelen en hij staat nu zelfs weer ontspannen als ik hem poets. Ik geef het door de slobber heen, samen met een banaan. Als ik er te veel in doe, dan eet hij het niet, dus een maatschepje is erg handig. Dank je voor de tip!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:32

roosje78 schreef:
HarmanyL schreef:
In principe alleen voor t rijden (of longeren). Maar dat is bijna iedere dag. Na erover gelezen te hebben dat het kort werkt leek me dit de beste optie. Ik geef het kleinste voerschepje van Pharmahorse, dacht 5ml

Niet verwacht, maar dit werkt wel. Hij is een stuk rustiger met opzadelen en hij staat nu zelfs weer ontspannen als ik hem poets. Ik geef het door de slobber heen, samen met een banaan. Als ik er te veel in doe, dan eet hij het niet, dus een maatschepje is erg handig. Dank je voor de tip!

Voor of na het rijden/trainen?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:06

Voor het rijden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:38

Met welk supplement na een succesvolle behandeling van maagzweren zijn er goede ervaringen?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:56

ik gebruik al jaren ekygard van audevard naar tevredenheid. Na behandeling met omeprazol overgegaan op supplementen 2 jaar geleden. ze heeft tussendoor 1x voor een aantal dagen omeprazol bij gekregen wegens een medisch ongelukje.

heb vlak na de eerste kuur omeprazol nog gastrovet gegeven, maar daar merkte ik toch minder verschil op. Met de ekygard merk ik het nu vooral met aansingelen, als ik dat geef is ze een stuk minder kribbig

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:59

Top, dankjewel

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:23

Rizette schreef:
Maaik schreef:

Kun je zelf achteraf plaatsen wat dat was? Te druk, te veel paarden? Of wat dan ook?

Teveel prikkels (terwijl er 'maar' zo'n 20 paarden/pony's stonden) en een onstabiele 'kudde' waar hij zeker in de wintermaanden wel wat moeite mee had gezien ze dan een kleinere plek tot hun beschikking hadden. Ik zag z'n signalen echt wel, maar je doet wat je kan als eigenaar. Ik wist ook niet of verhuizen de oplossing zou zijn, maar hoopte het wel en dat bleek zeker. Zelfs meer dan ik ooit had gedacht.

Staan nu op een privé plek met maar één andere pensionklant voor de rest alleen eigen of trainingspony's. Geen (zeer luide) radio. Staat samen met 2 jonge hengsten op de wei en heeft de tijd van zijn leven ondanks zijn 19 jaar. :D Sinds januari op zijn privé paddock (fysiek contact met andere wel mogelijk over draad), omdat zijn voerbehoefte helaas niet matcht met de andere. In verband met zijn astma moet zijn hooi gestoomd zijn, in verband met zijn maag wil ik dat hij de hele dag beschikking heeft over hooi en mede daardoor heb ik voor hem ook ander hooi dat dan wat er op stal wordt gevoerd. Dus het was een beetje kiezen tussen twee kwaden. Gelukkig is het tijdelijk en kunnen ze snel weer de weide op.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:57

Ik heb voor mijn ruin toch maar een kuur besteld, totaal 21 spuiten? Is dit een normale kuur? Gastrogard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:22

Die van mij heeft 4 weken op de volle dosis gestaan met daarbij sucralfaat en gastrovet.
Gisteren controle scopie gehad en hij was boven verwachting heel goed verbeterd, dus super fijn!
Nu nog 3 weken sucralfaat geven en gastrogard nog een week volle dosis en dan 2 weken afbouwen en dan moet hij het weer zonder gaan doen.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:47

Hey,

Na erger wordende klachten toch een afspraak gemaakt met de kliniek voor een maagonderzoek gezien ik maarzweren vermoedde.
Ze bleef afvallen ondanks alles wat we probeerde, wilde minimaal tot nauwlijks hooi eten, spieren verdwenen ook steeds meer.
Haar karakter sloeg tevens ook om en werd heel angstig en niet meer laten pakken (nee er is niks gebeurt), geen grondwerk meer willen doen (in vrijheid) terwijl ze dit helemaal niet is.
Dit alles in ongeveer een maand tijd.

Uit de scopie kwam:
"significante maagslijmvliesveranderingen van het plaveiselceldeel; graad 2 (neigend naar 3) Equine Sqamous Gastric Disease."
Nu omeprazol kuurtje 2 weken en dan 2weken halve dosering.
Voor de zekerheid ook bloedonderzoek laten doen dit was okay, tanden zijn ook gedaan.
Vrij van zand en wormen (in het onderzoek).

Wat doen jullie ter ondersteuning en kwa voeding na de kuur?
Ze heeft onbeperkt toegang tot hooi alleen eetlust blijft is matig op der slobber na.

Ze krijg nu aan voer totaal verdeeld over 2 voerbeurten:

Fibrebeet van pavo 550gram per dag (op advies dierenarts)
Musclefit +/- 500gram per dag
130ml lijzaadolie
Magnesiumchelaat 30 gram per dag
Handje AlpenGrun Musli muesli (kruidenmix)

Ze blijft nu alleen nogsteeds zo hol bovenin der flanken.. moet ik wachten en ff geduld hebben of toch bellen?
28 feb. heeft ze het onderzoek gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:15

Zou wel sucralfaat aanraden. Ik ben geen fan van omeprazol geven zonder dat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:28

Ik heb een vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. Hoelang duurt het krijgen van een maagzweer ongeveer. Zou het kunnen dat hij is ontstaan in bijvoorbeeld oktober en dat ze hier nu last van krijgt of is het recenter?

Pony krijgt maagzweren van stress en ik probeer te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Ze is in oktober verhuisd en heeft daarvoor erg veel stress gehad

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:57

Durf ik niet te zeggen hoe snel ze er last van krijgen..

Die van mij lijkt nu voor de derde keer in een jaar tijd maagzweren te hebben en reageert nu echt heel heftig op buik aanraken. Ook echt opvallend neurotisch en nerveus gedrag -O-

Ik heb haar net weggebracht naar de kliniek voor een scopie, maar vind het altijd zo sneu om ze daar achter te laten voor het vasten. Hopelijk kunnen we morgen achter de oorzaak komen en ook hoe erg het is ;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:56

Een maagzweer is simpelweg een wond in de maagwand of begin darm veroorzaakt door het zuur wat het maagwand slijmvlies heeft aangetast.
Verder kan ik niks er over vinden op Inet. Maar het zal dus niet in 1 dag ontstaan lijkt mij!?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:32

Wat vinden jullie van Lucerne geven icm zweren ?
Ik lees wisselende berichten op het internet. Ene zegt goed voor extra speeksel aanmaak andere zegt te scherp. Wat doen jullie ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:51

Amber_anne schreef:
Ik heb een vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. Hoelang duurt het krijgen van een maagzweer ongeveer. Zou het kunnen dat hij is ontstaan in bijvoorbeeld oktober en dat ze hier nu last van krijgt of is het recenter?

Pony krijgt maagzweren van stress en ik probeer te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Ze is in oktober verhuisd en heeft daarvoor erg veel stress gehad

Het kan natuurlijk goed dat ze toen zijn ontstaan en niet meer weg gegaan.
Mijn paard had waarschijnlijk zijn maagzweren al mee gekregen van zijn vorige adres, dus van voor ik hem kocht.
Door goed voerbeleid nu waren de zweren bovenin wel weg inmiddels maar voor de zweren onderin had hij wel flink medicatie nodig

kel106 schreef:
Wat vinden jullie van Lucerne geven icm zweren ?
Ik lees wisselende berichten op het internet. Ene zegt goed voor extra speeksel aanmaak andere zegt te scherp. Wat doen jullie ?

Ik vind het zelf snel te scherp en mijn paard reageert qua gedrag ook heel heftig op lucerne, dus ik geef het niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:28

Je kunt luzerne brok geven als je gewoon los te scherp vind.
Wafer is fijn om te geven en juist goed voor de maag.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:38

Die van mij reageert juist wel weer goed op luzerne. Ik zou het dus beide proberen waar hij het fijnst op reageert.