Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:25

Ik kan je aanraden magnesium Gries bij de welkoop oid te bestellen.
Kost heel weinig (simpelweg omdat er geen paard op staat). Voor 15,- heb je 20 kg. Kan je nog het beste samen met iemand doen want anders krijg je het niet eens op voor de uiterste houdbaarheidsdatum.

Het werkt absoluut.
Toen mijn paardje overleed heb ik mijn zak aan een ander gedoneerd. Uit het bloedbeeld van haar paardje bleek een Mg tekort. Na een aantal weken Magensium Gries (oxide 90%) gebruikt te hebben, bleek het gehalte Mg in het bloed weer volledig genormaliseerd. Ook merkt ze verschil bij haar paard.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:27

Bedankt allemaal, ik heb net gezocht en er zit een welkoop bij mij in de buurt. Ga in mijn pauze even bellen of ze het op voorraad het of dat het besteld kan worden.

Ojajoh: ik heb de productcodes uit het magnesiumtopic gehaald (daar had je ze gepost). Heel erg handig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:29

Ik had niet eens gezien dat Ohjajoh het ook al gepost had! _O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:30

IMJ schreef:
Ik had niet eens gezien dat Ohjajoh het ook al gepost had! _O-

2 zielen, 1 gedachte ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:30

IMJ schreef:
Ik kan je aanraden magnesium Gries bij de welkoop oid te bestellen.
Kost heel weinig (simpelweg omdat er geen paard op staat). Voor 15,- heb je 20 kg. Kan je nog het beste samen met iemand doen want anders krijg je het niet eens op voor de uiterste houdbaarheidsdatum.

Het werkt absoluut.
Toen mijn paardje overleed heb ik mijn zak aan een ander gedoneerd. Uit het bloedbeeld van haar paardje bleek een Mg tekort. Na een aantal weken Magensium Gries (oxide 90%) gebruikt te hebben, bleek het gehalte Mg in het bloed weer volledig genormaliseerd. Ook merkt ze verschil bij haar paard.

Bloedgehalte is zeer onbetrouwbaar om de magnesiumwaarden te bepalen. Als je het wilt weten zou je 24-uurs urine meting moeten laten doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:34

Focussed schreef:
Bloedgehalte is zeer onbetrouwbaar om de magnesiumwaarden te bepalen. Als je het wilt weten zou je 24-uurs urine meting moeten laten doen.

En toch gaan mensen het wel bijvoeren als uit de bloedwaardes een tekort blijkt..
Nooit betrouwbaar dus?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:40

Nope , calcium verdrijft magnesium , calcium wordt goed opgenomen , en dan is er als het ware geen plek meer voor magnesium , en dan blijft magnesium in het bloed achter.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:42

Ik heb nog steeds geen uitslag van Fik...net de dierenarts gebeld , maar de uitslag is er nog steeds niet.
Ben een beetje op van de zenuwen , wil zo graag weten waar ik aan toe ben....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:43

Nammie schreef:
Nope , calcium verdrijft magnesium , calcium wordt goed opgenomen , en dan is er als het ware geen plek meer voor magnesium , en dan blijft magnesium in het bloed achter.

en dan moet je geen paard hebben met een slechte nierfunctie....want daar zijn nieren in het algemeen niet blij mee ;)

:(:) misschien vanmiddag Nammie@?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:01

Douraque schreef:
Bedankt allemaal, ik heb net gezocht en er zit een welkoop bij mij in de buurt. Ga in mijn pauze even bellen of ze het op voorraad het of dat het besteld kan worden.

Ojajoh: ik heb de productcodes uit het magnesiumtopic gehaald (daar had je ze gepost). Heel erg handig.

Hahaha, ja dat ik ze daar had gepost wist ik nog wel, maar dacht eigenlijk ook dat ik ze hier had neergezet, niet boeiend, want je hebt ze!
En nee ik heb geen aandelen van de Welkoop ofzo, maar heb er zelf erg goede ervaringen mee en ook word het smakelijk gegeten, wat met sommige andere soorten (stuifmeel) nog wel eens een probleem was...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:04

Nammie schreef:
Ik heb nog steeds geen uitslag van Fik...net de dierenarts gebeld , maar de uitslag is er nog steeds niet.
Ben een beetje op van de zenuwen , wil zo graag weten waar ik aan toe ben....

He wat een gedoe en wat vervelend meis, zo in spanning te zitten! Hoop dat er gauw duidelijkheid komt! Sterkte!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:28

Hoop dat je snel de uitslag hebt.

Vandaag bericht van de da gehad. Medicijnen zijn afgegeven op stal. Morgen gelijk starten.

Zouden jullie mij kunnen aangeven of de volgende veranderingen goed zijn die ik wil doorvoeren. Vanaf morgen.
Ik wil zijn hooi gaan wegen. Max 8 kg per dag. Krijgt hij in 4 etappes gevoerd. In slowfeeders. (Aanraden van jp)

Ga overstappen op cavalor fibre force. Ga ik morgen gelijk halen en nog even kort mengen met safe and sound. Hij krijgt dan een hand per voer beurt. (2x totaal)
Na het werk krijgt hij een handje slobber met equilin balancer. (Zink en selenium te kort)
En dan 1 keer daags stukje brood met de pil erin. Las al dat deze beter niet door slobber heen kan ivm de smaak. Dus ga dat risico dan ook niet nemen.

Verder nog dingen om te veranderen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:23

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:36

Ash_ schreef:
http://www.rwdh.nl/dodson-horrell-daily-vits-mins.html

Zou dit iets kunnen zijn ter aanvulling van zijn vitamine en mineralen?

Ik zoek het zelf meer in het geven van magnesium eventueel provarium breeding en MSM (voor hoeven, huid, longen e.d) en/of eventueel echanicea druppels voor de weerstand.
Algemene weerstand brok vind ik te algemeen..

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:34

Ik lees hier dat jullie nog allerlei andere supplementen voeren. Ik had eigenlijk gehoopt het alleen bij die medicijnen te laten en verder het normale voerprogramma dat ik had te volgen. Zijn jullie op eigen gelegenheid al die supplementen gaan voeren of in overleg met de dierenarts, omdat er toch nog complicaties waren ondanks de Prascend?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:49

Homiafortuna schreef:
Ik lees hier dat jullie nog allerlei andere supplementen voeren. Ik had eigenlijk gehoopt het alleen bij die medicijnen te laten en verder het normale voerprogramma dat ik had te volgen. Zijn jullie op eigen gelegenheid al die supplementen gaan voeren of in overleg met de dierenarts, omdat er toch nog complicaties waren ondanks de Prascend?

Ik ben het zelf gaan doen maar wel na overleg met DA die het er roerend mee eens was dat ik het ging geven - de Provarium Breeding (die ik al voor de pergolide was gaan geven) èn de magnesium.

Cushing paarden hebben (zeker onbehandeld) neiging tot suikerziekte achtige verschijnselen en ze zijn gevoelig voor hoefbevangenheid en ook voor stress (door de overproductie van het stresshormoon Cortisol). Mensen met suikerziekte verbruiken veel magnesium en hebben makkelijk tekorten. Dat geldt ook voor onze paarden, dat ze hierdoor makkelijk een tekort hebben. Verder is magnesium goed tegen stress (zowel in koppie als in spieren) en dus suiker en vethuishouding en hulp om hoefbevangenheid te voorkomen.

MSM gaf ik omdat het een heel goede antioxidant is voor allerlei zaken waar een cushing paard ook tegen aan loopt, huidproblemen, hoefproblemen, gevoelig voor longproblemen, dus daar help ik dan graag een handje bij.

Weerstandsproblemen zijn een bijverschijnsel van cushings, die worden wel minder door het geven van pergolide/prascend maar kunnen wel de kop opduiken, voorkomen is daarbij weer handiger dan verhelpen ;-)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:40

Ga ik eerst maar eens zorgen dat ze op 1 tablet staat en dan na 8 weken opnieuw bloedonderzoek. Moet dan toch naar de kliniek en zal dan e.e.a. eens met hem bespreken. Dank jullie wel allemaal voor jullie info. Heb zoals jullie merken nogal wat vragen. Zit al heel wat jaartjes in de paarden, maar dit is de eerst keer dat ik met Cushing wordt geconfronteerd, vandaar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:17

Niet iedereen voert supplementen.... Ik tenminste niet :o

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:57

fargo schreef:
Ash_ schreef:
http://www.rwdh.nl/dodson-horrell-daily-vits-mins.html

Zou dit iets kunnen zijn ter aanvulling van zijn vitamine en mineralen?

Ik zoek het zelf meer in het geven van magnesium eventueel provarium breeding en MSM (voor hoeven, huid, longen e.d) en/of eventueel echanicea druppels voor de weerstand.
Algemene weerstand brok vind ik te algemeen..

Dit suplement wil ik dan meer geven omdat hij selinium en zink te kort komt omdat hij alleen aan ruwvoer niet genoeg heeft.
Voer nu equilin balancer maar ah wat eet hij dat met lange tanden.

Welke raden jullie anders aan. Kreeg advies of equilin balancer of pavo compleet geloof ik.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:16

Heb de acth waarde van Fik.
22...
Ik overleg vanavond met de dierenarts , maar we hebben besloten om hem in te laten slapen.
Het is gewoon poedersuiker!! maar het is nu wel duidelijk , en die 22 laat ook niks te gissen over.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:21

Ach wat sneu Nammie. Moeilijke beslissing. Heel veel sterkte :(:)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:39

Heel veel Sterkte Nammie

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:56

Heel veel sterkte nammie

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:59

Sterkte met je beslissing Nammie. Heeft hij nog aanvallen gehad de laatste 2 weken?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:10

dookia schreef:
Sterkte met je beslissing Nammie. Heeft hij nog aanvallen gehad de laatste 2 weken?

Vorige week donderdag tijdens het longeren.
En afgelopen maandag is hij geprikt , dus er zaten maar 4 dagen tussen.

De dierenarts zegt dat het wel epilepsie moet zijn , gezien de acth.
Er zijn wel medicijnen voor [ voor honden] maar je krijgt nooit de garantie dat hij daarmee geen aanval meer krijgt.

Hij wordt woensdag ingeslapen.